Gå til innhold

Hva tenker dere?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Foreldrene til en venn av barnet mitt sender med saft på skole/sfo hver dag. Er dette normalt? Tar ikke tennene skade av det? 

Anonymkode: 72621...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir veldig mye mas her hjemme om å få ha med saft. Derfor jeg lurer på om det er noe folk flest sender med barna. Skjønner at du følte deg truffet ;)

Anonymkode: 72621...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da virkelig ditt eget og ikke minst egenskapte problem at du har unger som er oppdratt til at det går an å mase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet tar ikke tennene skade av sukkerfri saft. Men helt ærlig skjønner jeg ikke hvorfor du legger deg opp i dette?

Anonymkode: ec8bf...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sender med saft hver eneste dag i barnehagen og på skolen.  Ungene mine rører ikke vann. Og det viktigste for meg er at de faktisk drikker noe.  Bryr meg ikke mye om hva folk mener om det!  Eldste har alltid fått saft hver dag og han har aldri hatt hull eller problemet med tennene, er nå 14 år.  Kunne ønske de drakk bare vann!  Men sånn er livet 

Anonymkode: c2a51...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg sender med saft hver eneste dag i barnehagen og på skolen.  Ungene mine rører ikke vann. Og det viktigste for meg er at de faktisk drikker noe.  Bryr meg ikke mye om hva folk mener om det!  Eldste har alltid fått saft hver dag og han har aldri hatt hull eller problemet med tennene, er nå 14 år.  Kunne ønske de drakk bare vann!  Men sånn er livet 

Anonymkode: c2a51...596

Er jo ikke  rart at de ikke rører vann

Anonymkode: a9b0a...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Er jo ikke  rart at de ikke rører vann

Anonymkode: a9b0a...7c9

Nei det er lett å si!!  Men du vet ingen verdens ting om hva jeg har prøvd og gjort for å få de til å drikke vann🙃   Men ja veldig lett å si for en som har barn som liker vann.  

Anonymkode: c2a51...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei det er lett å si!!  Men du vet ingen verdens ting om hva jeg har prøvd og gjort for å få de til å drikke vann🙃   Men ja veldig lett å si for en som har barn som liker vann.  

Anonymkode: c2a51...596

Ingen av barna dine liker vann? 

Anonymkode: 72621...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ingen av barna dine liker vann? 

Anonymkode: 72621...aa3

Hater det alle 4.  Som babyer også spyttet de det rett ut.  Men jeg sier ikke at de ikke er bortskjemte!  

Anonymkode: c2a51...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så vidt jeg vet tar ikke tennene skade av sukkerfri saft. Men helt ærlig skjønner jeg ikke hvorfor du legger deg opp i dette?

Anonymkode: ec8bf...972

Det sliter fortsatt på emaljen selv om det er mange ganger bedre enn sukkerholdig saft. Selv smaksatt vann skal en ikke drikke ofte mtp tenner.

Anonymkode: 08e5d...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så vidt jeg vet tar ikke tennene skade av sukkerfri saft. Men helt ærlig skjønner jeg ikke hvorfor du legger deg opp i dette?

Anonymkode: ec8bf...972

Lav pH i sukkerfri saft, så ikke bra i lengden. (Ellers er jeg enig med deg).

Anonymkode: 5a319...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sender med saft hver eneste dag i barnehagen og på skolen.  Ungene mine rører ikke vann. Og det viktigste for meg er at de faktisk drikker noe.  Bryr meg ikke mye om hva folk mener om det!  Eldste har alltid fått saft hver dag og han har aldri hatt hull eller problemet med tennene, er nå 14 år.  Kunne ønske de drakk bare vann!  Men sånn er livet 

Anonymkode: c2a51...596

Oi. Bare oi.

Anonymkode: 54b7d...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Her var det mye tafatt foreldreskap. "Kan ikke de andre sette grenser for barna sine, så slipper jeg å sette det for mine" fra den ene, og "barna mine bestemmer uansett, så jeg later bare som om det er jeg som har valgt det" fra den andre.

Glad jeg hadde innøvd ordet "nei" før jeg valgte å få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette i utgangspunktet er deres sak. Ja, saft er skadelig for tennene, men det er også mye annet vi har i oss i løpet av en dag. Hvis dette er det eneste "skadelige" disse foreldrene gir barnet sitt (og det kan det jo være for alt vi vet), så er de ikke verre enn de fleste andre foreldre.

Selv fikk jeg vite ved en tilfeldighet at bestevennen til sønnen min har med seg saft på skolen hver dag, i en samtale med moren hans. Sønnen min har ikke nevnt det med et ord, og de har gått i barnehage og på skole sammen i 6 år. Jeg vet ikke om det er fordi sønnen min synes vann er like greit, eller fordi han vet det ikke nytter å spørre. Men jeg har ikke tenkt å sette ham på idéen ved å spørre ham. :P

Anonymkode: bdbf3...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest alle svarene du har fått. Men noen ganger må fornuft vike for metode. Min matnekt er fikk innført sjokomelk da han var åtte år, med veldig gode resultat i forhold til vektor vekst. Mulig tilfeldig, men jeg kjører på. Jeg kan ikke se at han spiser noe mindre av annen mat, bare at han får tilført viktige proteiner og fett, aktiv som han er.

Anonymkode: 2a14a...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan drikke vanne om de blir tørste nok. Det smaker jo ingenting.. Saft er en uting.. sukkerholdig saft sier seg selv. Saft uten sukker er heller ikke bra for tennene, samt at forskere mener at det kan føre til diabetes. Men for all del, når de stakkars barna ikke kam drikke vann, så er det jo bare å la de fortsette.. 

Her drikker ungene vann. Brus er forbeholdt bursdager og av og til på feriereiser. Saft drikkes kun som solbærtoddy til søndagsturer. 

Får av og til besøk som sier de ikke drikker vann. Nei vel, beklager, men her i huset har vi ikke noe annnet alternativ enn melk.

Anonymkode: ce5e8...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det ikke det at barnet ikke drikker vann, men han drikker for lite vann. Så da sender jeg med saft (sukkerfri). Med kronisk forstoppelse / treg mage hjelper går det som regel ok så lenge barnet drikker nok 😊 

Anonymkode: a91d5...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sender med saft hver eneste dag i barnehagen og på skolen.  Ungene mine rører ikke vann. Og det viktigste for meg er at de faktisk drikker noe.  Bryr meg ikke mye om hva folk mener om det!  Eldste har alltid fått saft hver dag og han har aldri hatt hull eller problemet med tennene, er nå 14 år.  Kunne ønske de drakk bare vann!  Men sånn er livet 

Anonymkode: c2a51...596

Drikker de voksne i familien vann?

Anonymkode: 0504d...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sønn som hater vann som pesten. Han får sjokomelk på skolen. Han for og en brødskive med nuagtti til frokost hver bidige dag. Det har han fåttt i 8 år. Hver dag. Året rundt. Han hater mat, og får virkelig ikke ned noe. Da tenker jeg at litt er bedre enn ingenting!

Anonymkode: 207ac...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både mat og drikke er en vanesak, spes når det er noe som har sukker i seg. Sukker er vanedannende. Ville gitt vann og sagt at man får hull i tenna av saft. 

Anonymkode: d0da2...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sender med saft hver eneste dag i barnehagen og på skolen.  Ungene mine rører ikke vann. Og det viktigste for meg er at de faktisk drikker noe.  Bryr meg ikke mye om hva folk mener om det!  Eldste har alltid fått saft hver dag og han har aldri hatt hull eller problemet med tennene, er nå 14 år.  Kunne ønske de drakk bare vann!  Men sånn er livet 

Anonymkode: c2a51...596

R d mulig? 

De fikk vel saft i flaska fra de var baby tenker jeg? Finnes noen som gjør det, og så tror de at barna ikke liker vann. Det er klart de foretrekker sukker hvis de får lov å velge selv. Har ALDRI før hørt om noen som ikke liker vann! Wow!

Anonymkode: d0da2...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en sønn som hater vann som pesten. Han får sjokomelk på skolen. Han for og en brødskive med nuagtti til frokost hver bidige dag. Det har han fåttt i 8 år. Hver dag. Året rundt. Han hater mat, og får virkelig ikke ned noe. Da tenker jeg at litt er bedre enn ingenting!

Anonymkode: 207ac...d24

Han høres jo syk ut, stakkars! (Siden han ikke liker mat.) Får han oppfølging av lege el. spesialist? 

Anonymkode: d0da2...d25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en sønn som hater vann som pesten. Han får sjokomelk på skolen. Han for og en brødskive med nuagtti til frokost hver bidige dag. Det har han fåttt i 8 år. Hver dag. Året rundt. Han hater mat, og får virkelig ikke ned noe. Da tenker jeg at litt er bedre enn ingenting!

Anonymkode: 207ac...d24

Du legger jo virkelig grunnlag for en sunn livsstil.. sjokomelk og nugatti hver eneste dag?? Med mindre du er fulgt opp av helsepersonell som anbefaler dette, så er jo det her omsorgssvikt spør du meg.. 

Anonymkode: ce5e8...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...