Gå til innhold

Litt usikker på dette😏 Kan jeg sende barnet i bhg hvilken klokkeslett som passe oss?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det regler på det? Han er 2 år og 3 mnd. Sliter med å få han opp av senga, legger seg sent også. Har slitt en periode med å få han til å sove tidlig kl 2000 f.eks blir også vekket ofte av lillebror. Noen ganger sovner han ikke før kl 22-23 da er det ikke sjangs å få han opp kl 0600 for så for så dra i bhg kl 0700. Han kommer jo opp men blir veldig grinete og sutrete resten av dagen å ikke minst klønete. Vi betaler for bhg plass men er jo dumt å ikke benytte oss av det hver dag. Ringte bhg på dag 3 å sa vi kommer rundt kl 10-11 nei det kunne vi ikke for da sover de andre barna. Så sa jeg men da kommer vi etter de har våkna for da skal dere ut å leke. Ja men da kunne vi heller ikke for det ble så kort dag. 😏😏 han skal jo ha korte dager i bhg uansett den første tiden. Spm mitt er hvordan få snudd på døgnerytmen hans? Han sover litt på dagen også. Har prøvd å kutte ut på det men sa ender det opp med at han står opp kl 0400

Anonymkode: 7a124...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I vår barnehage leverer jeg akkurat når jeg vil, for de er det ok. Pleier være der 10-11.  Men på gamle barnehagen til sønnen min måtte man komme før 10.  Så da ble vi hjemme de dagene vi ikke rakk det.  Man MÅ vel ikke i barnehagen hver dag fordi om man betaler?  Samma det vel.   Men uansett dette med døgnrytmen til ungen din burde du gjøre noe med, ikke verdens undergang men....    Alle barn og familier er forskjellige! Prøv å legg han tidligere.   Flytt han for en periode så ikke lillebror vekker han. Prøv noe nytt.  Går seg til uansett. Han er liten. 

Anonymkode: 091c6...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehager har kjernetid h iŕ de har organiserte aktiviteter eller drar på tur. Det pleier å være fra 9-10. Barn må være levert innen denne tiden. Å levere etter er heller ikke bra for barnet da det er vanskeligere å komme inn i lek da.

Godta et grinete og trøtt barn noen dager, det går seg til. Lever 8, senest 9, og hent heller tidligere framfor å levere sent. Det er det beste både for barnehagen og barnet. 

Anonymkode: 6b3f1...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjernetid er vel fra 9.30 - 15 ? Dere får begynne å enten vekke barnet kl 7, da vil det sovne tidligere på kvelden vil jeg tro. 

Eller prøve å legge 15 min tidligere annen hver dag. 😊

Anonymkode: c186a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Barnehager har kjernetid h iŕ de har organiserte aktiviteter eller drar på tur. Det pleier å være fra 9-10. Barn må være levert innen denne tiden. Å levere etter er heller ikke bra for barnet da det er vanskeligere å komme inn i lek da.

Godta et grinete og trøtt barn noen dager, det går seg til. Lever 8, senest 9, og hent heller tidligere framfor å levere sent. Det er det beste både for barnehagen og barnet. 

Anonymkode: 6b3f1...356

Dette 😊 Vi leverte sent før, mye bedre for barnet å faktisk være der kl 8 og spise frokost med de andre

Anonymkode: c186a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kjernetid er vel fra 9.30 - 15 ? Dere får begynne å enten vekke barnet kl 7, da vil det sovne tidligere på kvelden vil jeg tro. 

Eller prøve å legge 15 min tidligere annen hver dag. 😊

Anonymkode: c186a...c56

Jeg mente leggebarnet kl 22 mandag , tirsdag 21 45, onsdag 21 45, torsdag 21.30 osv.  💛

Anonymkode: c186a...c56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanlig med kjernetid fra 9.30-14.00. Det er håpløst med barn som går i bhg som du beskriver. Dårlig forutsigbarhet for barnet, ingen rutiner og de fungerer dårlig sosialt i bhg fordi de ikke får delta i de daglige rutinene. Vekk han kl 7.00 eller 8.00. Lever senest kl 9.00. La han sove i bhg og være litt grinete noen dager. Begynn å legge 19.30. Det går seg til. 

Anonymkode: ed472...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mange gode råd jeg fikk her. Tuuusen takk dere ❤️ Skal prøve å legge han i seng kl 1900 idag så får vi se. Selvom jeg har prøvd dette før, ender opp at han bare tuller i senga fram til kl 2100! 😱 

Anonymkode: 7a124...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen har nok en kjernetid og det er en grunn til at de har den. Barnehagen legger opp plane utifra den tiden alle ungene skal vær der, når dette ikke skjer kan de ikke gjøre planlagte ting. Dette går utover alle ungene. 

Vi hadde kjernetid fra 9.30. Om de skulle noe spessielt sa de ifra dagen før at ungene må være der litt tidligere, men de dro ikke før halv ti slik at de fikk med seg de som glemte dette eller ikke brydde seg. Saken er ofte at de skal få kledd på unger slik at de er klare til å dra, da er det upraktisk om ti unger kommer når de skal dra. Om det er en unge går det fint, men ikke mange. 

Ungen burde nok bare bli sendt i barnehagen slik at ungen blir sliten og dermed får seg døgnrytme som passer til barnehagen. Grinete unger ettr ferier eller i starten er helt normalt, ting må gå seg til. 

Anonymkode: 7dd32...f94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bhg her ønsker at barnet er der til 09.30, eller gi beskjed om de kommer senere. Har aldri hatt problemer med det, men avtaler selvsagt med barnehagen om vi kommer etter det.  Har til og med hendt at jeg har levert barnet kl 14. Da har hun fått være hjemme med meg hvis jeg skal på senvakt, men må være der til kl 16 og far kan hente. Bhg er positiv, barnet har ikke problemer med å komme inn i leken. 

Anonymkode: 2bc00...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor må han enten møte kl 7 eller kl 11? Om han blir vekket kl 7.30 og levert før kl 9 får han både en rolig morgen og med seg alt han skal i bhg. 

Anonymkode: 74369...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var mange gode råd jeg fikk her. Tuuusen takk dere ❤️ Skal prøve å legge han i seng kl 1900 idag så får vi se. Selvom jeg har prøvd dette før, ender opp at han bare tuller i senga fram til kl 2100! 😱 

Anonymkode: 7a124...e84

Jeg ville heller dratt han tidligere opp enn å legge en våken unge som bare blir frustrert fordi han ikke er trøtt nok. Legg han 15 min før vanlig og dra han opp kl 7 hver dag så vil han klare å snu døgnet. Sengen blir fort et negativt sted å være vis man legger ungen når den er lys våken. 

Anonymkode: de120...695

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var mange gode råd jeg fikk her. Tuuusen takk dere ❤️ Skal prøve å legge han i seng kl 1900 idag så får vi se. Selvom jeg har prøvd dette før, ender opp at han bare tuller i senga fram til kl 2100! 😱 

Anonymkode: 7a124...e84

Jeg ville heller prøvd å starte i andre enden. Det er dessverre enklere å vekke et søvnig barn enn å få et som er lysvåken til å sove. 

Vekk i 7-7.30 tiden og begynn å legg litt og litt tidligere om kvelden. 

Anonymkode: 74369...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør leggetiden til en rutine. Min slet med søvnen frem til jeg fikk rutinen. Nå er det en lek.

Begynn kl. 18 med å skru av TV og iPad og andre forstyrrende ting.. spis kvelds, puss tenner, les en bok og syng en sang. Si Godnatt og ferdig.

Hold rutinen hver dag, og etter en stund går det som en lek.

Anonymkode: d9032...e68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gjør leggetiden til en rutine. Min slet med søvnen frem til jeg fikk rutinen. Nå er det en lek.

Begynn kl. 18 med å skru av TV og iPad og andre forstyrrende ting.. spis kvelds, puss tenner, les en bok og syng en sang. Si Godnatt og ferdig.

Hold rutinen hver dag, og etter en stund går det som en lek.

Anonymkode: d9032...e68

Evt få se barne TV fra kl 18 da, og så skru av😊

Anonymkode: 2a48d...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GODE barnehager har kjernetid, dvs at du må levere innen en viss tid. Dette beryr at de har opplegg og sktiviteter, barnehager hvor du kan levere når du vil går ungene bare å trør hele tiden.

Anonymkode: 4854a...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, barnehager skal og bør ha kjernetid. Med andre ord skal barna leveres før kl. 10! :)

Det er uting med foreldre som kommer med barna midt oppi legging av småavdeling, organiserte leker og aktiviteter med de større barna eller midt under lunsjen. 
 

Anonymkode: 66316...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

GODE barnehager har kjernetid, dvs at du må levere innen en viss tid. Dette beryr at de har opplegg og sktiviteter, barnehager hvor du kan levere når du vil går ungene bare å trør hele tiden.

Anonymkode: 4854a...10a

Eller så har ungene masse tid til frilek og fri fantasti. Her kan vi levere når vi vil. Barnehagen er som en del av familien. Alle blir møtt og ønsket velkommen når det måtte være. Hvis noen er sultne utenom måltidene får de en brødskive i hånda. Vi voksne blir bedt på kaffe og barna stortrives og blomstrer. Helt topp! 

Anonymkode: d72f0...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eller så har ungene masse tid til frilek og fri fantasti. Her kan vi levere når vi vil. Barnehagen er som en del av familien. Alle blir møtt og ønsket velkommen når det måtte være. Hvis noen er sultne utenom måltidene får de en brødskive i hånda. Vi voksne blir bedt på kaffe og barna stortrives og blomstrer. Helt topp! 

Anonymkode: d72f0...e1c

Kaffe i åpne kopper?

Anonymkode: 7a563...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kaffe i åpne kopper?

Anonymkode: 7a563...cc8

Ja, faktisk! Hjelp! 

Anonymkode: d72f0...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kaffe i åpne kopper?

Anonymkode: 7a563...cc8

Nei, herrefred, de bruker da sikkert tutekopp. 

Anonymkode: 74369...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eller så har ungene masse tid til frilek og fri fantasti. Her kan vi levere når vi vil. Barnehagen er som en del av familien. Alle blir møtt og ønsket velkommen når det måtte være. Hvis noen er sultne utenom måltidene får de en brødskive i hånda. Vi voksne blir bedt på kaffe og barna stortrives og blomstrer. Helt topp! 

Anonymkode: d72f0...e1c

Tja, jeg synes faktisk ikke det høres så topp ut, jeg da. Her har de stor glede av felles måltider og felles opplegg, selv om det betyr at barn og voksne må forholde seg til enkelte tidspunkter og planer i løpet av en dag. Er masse tid til frilek og fantasi likevel.

Men så får ikke barna mine slenge rundt med ei skive i hånda hjemme i familien, heller. Synes det er et greit prinsipp å lære seg å sitte ved bordet og spise sammen. Å være litt sulten mellom måltidene, er det heller ikke noe galt med. Da er det ekstra godt når maten står på bordet, og man slipper barn som pirker i middagen fordi de nettopp har spist seg halvmette på brødskiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mostly Harmless skrev:

Tja, jeg synes faktisk ikke det høres så topp ut, jeg da. Her har de stor glede av felles måltider og felles opplegg, selv om det betyr at barn og voksne må forholde seg til enkelte tidspunkter og planer i løpet av en dag. Er masse tid til frilek og fantasi likevel.

Men så får ikke barna mine slenge rundt med ei skive i hånda hjemme i familien, heller. Synes det er et greit prinsipp å lære seg å sitte ved bordet og spise sammen. Å være litt sulten mellom måltidene, er det heller ikke noe galt med. Da er det ekstra godt når maten står på bordet, og man slipper barn som pirker i middagen fordi de nettopp har spist seg halvmette på brødskiver.

Så enig med dette! 

Og å ha rutiner og opplegg er ikke ensbetydende at de sitter som små roboter, her har de faste turdager, de voksne lager hinderløyper eller skattejakt, samling osv I TILLEGG til frilek. 

En brhg hvor ungene bare spiser, leker og trør rundt som de vil høres ut som en oppbevaringsboks hvir de ansatte har gjort det lette valget med å ikke gjøre noenting. Og å løpe rundt med mat i hånda for faste måltider er jo såååå nazi høres ufattelig sløvt ut.

Anonymkode: 4854a...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En brhg hvor ungene bare spiser, leker og trør rundt som de vil høres ut som en oppbevaringsboks hvir de ansatte har gjort det lette valget med å ikke gjøre noenting.

En barnehage som gjør det, driver ikke som de skal

Anonymkode: e22ad...f08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Mostly Harmless skrev:

Tja, jeg synes faktisk ikke det høres så topp ut, jeg da. Her har de stor glede av felles måltider og felles opplegg, selv om det betyr at barn og voksne må forholde seg til enkelte tidspunkter og planer i løpet av en dag. Er masse tid til frilek og fantasi likevel.

Men så får ikke barna mine slenge rundt med ei skive i hånda hjemme i familien, heller. Synes det er et greit prinsipp å lære seg å sitte ved bordet og spise sammen. Å være litt sulten mellom måltidene, er det heller ikke noe galt med. Da er det ekstra godt når maten står på bordet, og man slipper barn som pirker i middagen fordi de nettopp har spist seg halvmette på brødskiver.

Det er selvfølgelig felles måltider og felles opplegg som samlingsstund og turer også. Men de ansatte har en avslappet holdning til når man kommer, og de klarer fint å inkludere alle likevel. De aller fleste foreldre skal jo på jobb, så nesten alle er der jo til samme tid likevel. 

Anonymkode: d72f0...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...