Gå til innhold

Hardtarbeidende folk


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Samfunnsøkonomisk er det nødvendig å investere i god helse for befolkningen, både fysisk og psykisk. Kultur av alle typer bygger god helse. Er du egentlig klar over hvor mye sykefravær som betales for av offentlige midler som gjelder psykisk helse? Jeg vet ikke nøyaktig jeg heller, men at det er mye er jo allmennviten. 

Anonymkode: 0f266...63f

Jeg tror virkelig ikke dansing som underholdning virker forebyggende på helse. 

Anonymkode: fdec9...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror virkelig ikke dansing som underholdning virker forebyggende på helse. 

Anonymkode: fdec9...94b

Ikke for deg kanskje.

Men vi mennesker er sånn at om livet bare består av plikter og jobb, så blir vi lett deprimert og sliten.

Mennesker trenger også lystbetonte ting, ting som gir energi og ikke bare tapper energi, ting vi synes er givende og gøy. Å se en danseforestilling er kanskje det påfyllet naboen trenger, mens du foretrekker å høre på musikk mens du går en tur og atter en annen nabo velger å se film på tv eller gå på kino. Kultur og kunst er viktig for de fleste, men ikke samme type for alle.

Anonymkode: 2f930...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror virkelig ikke dansing som underholdning virker forebyggende på helse. 

Anonymkode: fdec9...94b

Du, "Skal vi danse" er ikke representativt for hva danserne i operaen vanligvis driver med. Og alle som går på danseundervisning f eks i kulturskoler eller på kurs, må da ha en profesjonell instruktør. Det forebygger i alle fall helseproblemer. Jeg kan ikke helt se at det går an å dra inn en taxisjåfør eller regnskapsfører for å erstatte dansepedagogen der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat det med psykolog tenkte jeg faktisk på forrige dagen etter å ha vært sammen med søsteren min noen timer. Hun har bl.a en personlighetsforstyrrelse (i tillegg til angst og div annet grums) og hun fortalte litt om terapien hun går i (både gruppeterapi og alenesamtaler med psykolog), jeg tenkte på psykologen hennes etterpå. For en tålmodighet du må ha for å jobbe med sånt, jeg bøyer meg i støvet.

Noe så påståelig, alle pigger ut for kritikk, vet alt best selv, og nekter ta til seg gode råd, og sånt skal man liksom jobbe med og prøve få friskt. Prøve å snu en syk tankegang, hos noen som ruller seg sammen som et piggsvin når det kommer til gode råd og kritikk. Jeg skjønner ikke at det er mulig å ikke bli frustrert, sint og oppgitt som behandler.... Jeg beunder virkelig egenskapene dere må ha.

Anonymkode: 2f930...e6c

Det er lettere å være psykolog enn pårørende til en med personlighetsforstyrrelser. Det er ikke noe terapeutisk i å ta folk, konfrontasjoner gjøres svært varsomt og sjelden. Når pasienten blir sur, uteblir hun jo bare fra neste time. Man lykkes kanskje ikke i å skape god helse, men de personlige angrepene rammer ikke på samme måte som for en søster. 

Anonymkode: 1e5b3...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud.  Jeg har faktisk utdannelse og har jobbet mange år innen andre yrker.

Jeg elsker jobben min som bonde. Mange bønder har utdannelse 

Hi

Anonymkode: dfc20...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for de som f.eks har høytlønnede kontorjobber så vil jeg si den jobben er mer bekvem enn for en sykepleier som skifter bleier på folk uavhengig av hvem som tok lengst utdanning.

Har også inntrykk av at en del med mange år på skolebenken og laaaaange utdanninger har gått en del sånne "aner ikke hva jeg ønsker med livet mitt" år

 

Hi

Anonymkode: dfc20...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi trenger bonden! 

Men, du lurer deg selv om du tror alle andre har det så mye bedre og jobber så mye mindre! 

Anonymkode: ad4b4...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å herregud.  Jeg har faktisk utdannelse og har jobbet mange år innen andre yrker.

Jeg elsker jobben min som bonde. Mange bønder har utdannelse 

Hi

Anonymkode: dfc20...4c8

Poenget var ikke hvor mye utdannelse du har. Poenget var at bondeyrket ikke krever noe særlig utdannelse. Og lønnen er deretter. Noe jeg synes er rettferdig. 

Og jeg har selv både far og søster som er bønder. 

Anonymkode: b546f...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men for de som f.eks har høytlønnede kontorjobber så vil jeg si den jobben er mer bekvem enn for en sykepleier som skifter bleier på folk uavhengig av hvem som tok lengst utdanning.

Har også inntrykk av at en del med mange år på skolebenken og laaaaange utdanninger har gått en del sånne "aner ikke hva jeg ønsker med livet mitt" år

 

Hi

Anonymkode: dfc20...4c8

Men nå er det nå engang ikke sånn at fagforeningene noen gang har lagt seg på linja "Jo mere møkk, desto høyere lønn". Da burde jo en hjelpepleier tjene mer enn en sykepleier, og hjemmehjelpen også tjene mer enn hjemmesykepleieren. Tilsvarende skulle barnehageassistenter tjene mer enn førskolelæreren. Du ser vel at det ikke funker?

Det er jo heller ikke sånn at "tullefagene" på universitetet gir lønnsuttelling. Selv har jeg en profesjonsutdanning, og får naturlig nok ikke lønn for at jeg i tillegg tok et år med litteraturvitenskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men for de som f.eks har høytlønnede kontorjobber så vil jeg si den jobben er mer bekvem enn for en sykepleier som skifter bleier på folk uavhengig av hvem som tok lengst utdanning.

Har også inntrykk av at en del med mange år på skolebenken og laaaaange utdanninger har gått en del sånne "aner ikke hva jeg ønsker med livet mitt" år

 

Hi

Anonymkode: dfc20...4c8

Hvis lønnen tok utgangspunkt i hvor "bekvem" jobben var etter din definisjon ville ingen giddet å ta utdannelse og Norge hadde falt i grus. Ser du ikke det?

Og så er det motsatt av hvordan du beskriver det. Det er krav til antall relevante utdanningsår som setter standard for lønnen i hvert yrke. Det er ikke sånn at en person kan studere hva som helst i 10 år og deretter kreve millionlønn. 

Det er relevant utdanning som gir høyere lønn. Tenkeår med tull og tøys slår ikke ut på lønnsbaromteret. 

Anonymkode: b546f...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...