Gå til innhold

Kostholdsråd fra helsestasjonen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en brosjyre i dag med kostholdsråd for spedbarn. Der var det mye rart synes jeg. For det første sto det at det beste er å fullamme til seks måneder. For det andre sto det at nøtter bl.a skulle unngås til barnet fyller tre år. Jeg har lest masse om introduksjon av fast føde, og forskningen jeg har lest viser at det beste er å eksponere barn tidlig for diverse matvarer. Dette fordi de som tidlig får bl.a peanøttsmør osv tidlig har mindre forekomst av allergi enn de som venter lenge. Jeg prøve forsiktig å si dette til helsesøster, men ble regelrett skjelt ut. Hun mente at de var uansvarlig å ikke følge rådene i brosjyren og at jeg risikerte barnets helse. 

Har helsesøster rett?

Anonymkode: 0c9fa...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville i alle fall ventet med peanøtter. De kan gi en stygg lungebetennelse hvis de aspireres. Ellers trodde jeg rådene nå gikk over til å introdusere ørsmå smaksprøver fra fire mnd? 

Anonymkode: c73dd...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, helsesøster har alltid rett ;-) Sorry, det er det vi andre lar henne tro, nikk og smil - nikk og smil. 

Anonymkode: 63803...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn skal ikke spise hele nøtter før ved  treårsalderen grunnet kvelningsfare. Det er likedan med druer, grillpølser etc. Alt som kan settes fast i halsen. Nøtter i seg selv er ikke farlig. 

Anonymkode: f1e0e...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk sunn fornuft, og ikke gidd å diskuterer alt med helsesøster er mitt råd!

peanøtter er ikke så lurt til en baby, med f.eks litt peanøttsmør er OK (med mindre det er grunn til å tro at han/hun kan være allergisk, f. eks fordi en av dere foreldre er allergiske)

Anonymkode: c1b5b...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ca 2 millioner++ studieartikler på kostholdsfeltet. Ja visst finner man studier som viser at det er fordelaktig å begynne med fast føde fra fire måneder. Men det finnnes bøtter av studier som viser det motsatte. For at folk ikke skal måtte shoppe forskning fritt, har ernæringseksperter verden over tatt seg bryet med å gå gjennom all tilgjengelig forskning, vurdere den, vekte den og se den opp mot annen forskning, og dermed kunne utarbeide anbefalinger basert på at man har mange trygge studier over tid som gir samme resultat. 

Så om du har lest 20-30 studier, gir det deg en ørliten flik av et kjempebilde. 

Siste anbefalinger fra nordiske myndigheter sier for øvrig at morsmelk er det beste for barnet, og st man trygt kan fullamme til 6 måneder. Men at det er helt Ok med mat fra 4 måneder, men at det ikke finnes belegg i litteraturen til å si at det fremmer smakssans eller har andre helsemessige fordeler. 

Anonymkode: 38cca...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er snakk om hele nøtter, mtp kvelningsfare. Når det gjelder peanøtter er man også redd for kjemisk lungebetennelse. Mos/cashewnøttsmør/pure går helt fint. 

Anonymkode: 118ee...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville i alle fall ventet med peanøtter. De kan gi en stygg lungebetennelse hvis de aspireres. Ellers trodde jeg rådene nå gikk over til å introdusere ørsmå smaksprøver fra fire mnd? 

Anonymkode: c73dd...b7f

Gjelder det bare peanøtter?

Anonymkode: 9d3ca...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...