Gå til innhold

Kan barnehagen kreve dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skal gjøre det kort. 

Stor barnehage. Totalt 130 barn. 

Begynt et barn med allergi mot diverse matvarer. Alvorlig allergi. Barnet går ikke i mitt barns avdeling, men har felles inngang. 

Jeg er kokk. Nå har jeg fått beskjed at de dagene jeg har brukt de matvarene barnet er allergisk mot må jeg dusje og skifte klær før jeg henter. Hvis ikke må "noen andre" hente. Vi er bare mannen og jeg her. Han er ofte på jobbreise. 

Jeg har som mange det veldig travelt for å rekke å hente etter jobb. Vi har én dusj på jobb men den er ofte opptatt så jeg må regne med å vente. Eller så må jeg hjem å dusje og skifte. Da er barnehagen stengt når jeg er klar. Når jeg sa dette var det kort og godt, da må du få noen til å hente. 

Jeg hadde til dels forstått dette hvis barnet gikk på samme avdeling.

Jeg spurte om det var en annen inngang jeg kunne bruke. De hadde en personalinngang men den gikk forbi avdelingen til dette barnet så der kunne jeg ikke gå og spre allergener.

Så nå står jeg her da, jeg er borti disse matvarene omtrent hver dag. 

Hva hadde dere gjort?

Bare å bytte barnehage?

Anonymkode: 1f15c...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja... Da hadde jeg foreslått et kompromiss. At du ringer de når du er 10min unna, og så møter de deg i porten med barnet og de tingene barnet skal ha med seg hjem den dagen. 

-Kunne det vært en løsning? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vet du hva! Det kan de ikke kreve. Hvis du ikke får komme inn å hente barnet ditt så får de gjøre barnet ditt klart og komme ut med han/henne. Men nei, jeg hadde nektet og hadde gått inn i bhg og hentet barnet mitt.

Hva med alle andre da som kan være oppi  matvarene dette barnet er allergisk mot? 

Anonymkode: 3506e...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud!!!  Dette er noe av det sykeste😲  det kan de umulig kreve av deg, som mor. Ikke ansatt i barnehagen eller noe.   Da er det helt helt klart barnehagens jobb å møte deg i porten med ungen din og tingene hun  skal ha med hjem.   Helt klart!!   Dette hadde jeg bare gjort klinkende klart for dem

Anonymkode: d55c5...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem det. Dette kan de ikke kreve!

Vet du hvor mange barn som har dødd av matallergi de siste 20 årene? 0. Tallet er 0.

Å kreve at foreldre skal skifte klær før de henter sine barn, er bak mål. "Da må du få noen andre til å hente". Niks! Ikke Finn deg i det

Anonymkode: 94e1f...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et helvete i foreldregruppa nå. Siden det er så stor barnehage så rammes mange. 

De har fått beskjeder som å vaske ansiktet og pusse tenner hvis de har spist dette til lunsj. Virker som de tror vi spiser som toåringer med mat i hele fjeset. 

De som har barn på samme avdeling har fått beskjed om at alle barn skal ha nyvasket tøy hver dag. Den er jo grei nok, min har alltid dette.

I tillegg vil de at alle barn skal ha dedikert barnehagetøy, altså aldri bruke dette hjemme. Gjelder spesielt yttertøy, som ikke vaskes like ofte. De er da redd barna spiser noe og går ut og feks gnir munnen mot jakka og dermed har allergener på jakka de drar med seg i barnehagen. 

Det er helt ville tilstander. 

HI

Anonymkode: 1f15c...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er helt hinsides. Hva med alle de andre foreldrene, som kanskje kommer rett fra jobblunsjer, har spist en liten pick me up i bilen, osv? Hva med de andre barna? Skal de styre alt hva folk spiser hjemme? Hvor har de tenkt å ta med barnet på fritiden...?

Du får vise til retningslinjer for (nøtte)allergier i barnehager og skoler; https://helsedirektoratet.no/folkehelse/kosthold-og-ernering/anbefalinger-for-handtering-av-notteallergi-i-barnehager-og-skoler , eventuelt ble om uttalelse fra kommunelegen. 

Dette er rent hysteri.

Anonymkode: fc609...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var veldig, VELDIG spesielt! Jeg jobber selv i en bhg hvor et barn hadde alvorlig nøtteallergi. Vi ansatte fikk selvsagt ikke ha med nøtter inn i bhg, og ble bedt om ikke å spise det rett før jobb, for så å kose med barnet. Ellers hang det lapp på døren om at nøtter ikke skulle inn i bhg. Dette er selvsagt helt ok, men å dra det så langt som ditt barna bhg har gjort... 😳

Nei, jeg er ikke urimelig, men dette hadde jeg nok sagt i mot. Prøv foreldreutvalget. Evnt som en her over foreslår: henting ved porten.

Anonymkode: f5a68...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk ikke greit. Dersom allergien til dette barnet er så alvorlig,  kan ikke dette barnet gå i en slik barnehage. Jeg vet det finnes barnehager spesielt tilpasset barn med disse utfordringene og da tenker jeg at det må være løsningen om så foreldrene må flytte. De kan ikke for alvor mene at de kan kreve at 129 andre barn må ha to sett med yttertøy (som oftest koster 1000-vis av kroner ), og at foreldre må skifte/dusje før de henter/leverer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all verden. Dette barnet kan daaldri tas ut i offentlighet? Når det er så alvorlig burde foreldrene sende barnet i en liten bhg. Aller helst burde de vel ha barnet hjemme, men den stakkars lille kroppen trenger nok selskap av andre barn. 

Anonymkode: 1000f...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres helt sinnsykt ut, og hvorfor skal du dusje og ikke de som har spist disse matvarene til lunsj? Du har vel ikke allergener noen flere steder enn på hendene og kokkeklærne som jeg regner med du skifter av deg? Jeg hadde rett og slett ikke overhodt, jeg hadde skiftet av meg kokkeklærne og vasket hendene, ingenting annet.

Jeg ville kontaktet kommunelegen, her bør både han og evt helsesøster på banen for å rettlede de ansatte og evt dere foreldre. 

Anonymkode: 2509d...1b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Latterlig urimelig av barnehagen og tiltak som ikke henger på greip.

Da må jo foreldre og annen familie til alle 130 barna også unngå de matvarene det gjelder, ingen får spise eller ta på disse matvarene noensinne uten å dusje og skifte klær før de henter barna.

Jeg er rimelig sikker på at dette er et nydiagnostisert barn hvor de har hatt en for foreldrene og kanskje barnet veldig skremmende opplevelse som gjør at foreldrene setter unødvendig strenge krav. Så er det trolig barnehagepersonell der som er livredde for å oppleve at barnet får et anfall mens det er i barnehagen.

Her må dere bare gå veldig ryddig frem. Vis til retningslinjene som en over her linket til. Kontakt i tillegg kommunelegen og be vedkommende komme for å informere barnehagen og foreldre. Slik informasjon bør gjerne være todelt, en generell informasjon til foreldre og personell. En annen mer spesifikk informasjon til barnehagepersonellet om hvordan de best kan håndtere et ev. anfall og trene rutiner for hva de gjør ved en ev. krisesituasjon.

En venninne av meg er så allergisk mot nøtter at hvis hun får i seg en smule så rekker hun ikke å sette epipennen hun alltid har med seg før hun er borte. Og hvis den ikke blir satt umiddelbart så dør hun. Men ikke hun en gang er så hysterisk som det denne barnehagen er. Min venninne må lære opp de som kjenner henne og kolleger, passer på at det alltid er noen som vet rundt henne slik at noen alltid kan sette epipennen og ringe ambulanse (hun må til sykehus umiddelbart tross epipennen).

Det å ta tak i dette er viktig, ikke bare pga. de urimelige og unødvendige ulempene dette får for urimelig mange andre, Hi, men minst like viktig er det for det barnet som er så allergisk. For barnets skyld så må de voksne rundt det, foreldre, bhg.-personale, familie osv. ha et langt mer edruelig forhold til barnets sykdom enn det de har nå. Nå skaper de hysteri og kommer til å drukne barnet og sykeliggjøre barnet i skadelig grad. At de gjør det i beste mening er ikke en unnskyldning for å skape mer angst enn nødvendig hos barnet og andre rundt barnet. Er foreldrene så hysteriske så trenger de profesjonell hjelp.

Anonymkode: 9b8f5...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var veldig spesielt ! Det er så pass spesielt at jeg ville krevd et møte, gjerne foreldremøte for hele barnehagen med barnets behandlende lege (yepp, det er en av legens oppgaver å informere barnets omgivelser om spesielle hensyn), og barnehageeier, og gjerne foreldre til barnet. På denne måten kan alle få riktig informasjon. Og jeg ville sendt en klage til kommunen for at barnehagetilbud som ditt barn får ikke er i samsvar med retningslinjer (som kommunen har lagd selv). De kan på ingen måte kreve at du dusjer etter jobb eller skal finne noen andre å hente barnet. Det eneste jeg tenker at leder i denne store barnehagen må være veeeeldig uerfaren ....

Anonymkode: 0acdc...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette høres helt sinnsykt ut, og hvorfor skal du dusje og ikke de som har spist disse matvarene til lunsj? Du har vel ikke allergener noen flere steder enn på hendene og kokkeklærne som jeg regner med du skifter av deg? Jeg hadde rett og slett ikke overhodt, jeg hadde skiftet av meg kokkeklærne og vasket hendene, ingenting annet.

Jeg ville kontaktet kommunelegen, her bør både han og evt helsesøster på banen for å rettlede de ansatte og evt dere foreldre. 

Anonymkode: 2509d...1b9

Må dusje fordi hår åpenbart er perfekt sted å transportere allergener i. De trenger gjennom lua mi. 

Jeg er så glad dere er enig. Følte meg som et egoistisk troll når jeg sa dette ikke var gjennomførbart. 

Regner med det skjer noe, det er en voldsom mailaktivitet mellom foreldreutvalget nå. Jeg forholder meg helt passiv. Er bare så innmari oppgitt. 

Jeg tar selvsagt hensyn, ville ikke levert i barnehagen med en bukse jeg hadde brukt i kontakt med disse matvarene osv. Men å dusje og skifte, jeg bruker ikke egne klær på kjøkkenet. Problemet var st mitt tøy henger i en garderobe der folk kler av og på seg tøy som kan bære med seg partikler. 

HI

Anonymkode: 1f15c...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøy som bære med seg partikler - siden det er så pass omfattende så er det partikler på noen av de vanligste matvarer? Hvem er det som kan sikre at INGEN i barnets omgivelser noensinne, med hensikt eller uten, kan ha på seg klær med partikler fra disse matvarene?...

Anonymkode: 0acdc...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta må være en spøk! Skal foreldrene ta ungene hjem uten ytterklær da, siden ytterklær bare skal være i bhg og ingenting av det du bruker hjemme? Eller må dere kle på barnet ute? 

Jeg jobber i omsorgsbolig, med mennesker med allergier. Vi som personal kan ikke nekte andre pårørende å gå i gangene uten å dusje først. Dette barnet  må tydeligvis leve isolert. Skal man nekte folk på butikken å handle også uten å dusje? 

Anonymkode: 34282...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, EnDansPåRoser said:

Dette er faktisk ikke greit. Dersom allergien til dette barnet er så alvorlig,  kan ikke dette barnet gå i en slik barnehage. Jeg vet det finnes barnehager spesielt tilpasset barn med disse utfordringene og da tenker jeg at det må være løsningen om så foreldrene må flytte. De kan ikke for alvor mene at de kan kreve at 129 andre barn må ha to sett med yttertøy (som oftest koster 1000-vis av kroner ), og at foreldre må skifte/dusje før de henter/leverer. 

Frem til nå har aldri en slik allergi eksistert. Regner ikke med at dette er førstemann med så alvorlig allergi.

Tipper foreldrene til allergikeren er livredde og har krisemaksimert deluxe. Kombinert med et barnehagepersonale som ikke besitter nødvendig kompetanse på allergi og vips så har man en sånn situasjon.

Kople på noen med medisinsk ekspertise på området, dette er helt unødvendig.

Anonymkode: 68b3d...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Detta må være en spøk! Skal foreldrene ta ungene hjem uten ytterklær da, siden ytterklær bare skal være i bhg og ingenting av det du bruker hjemme? Eller må dere kle på barnet ute? 

Jeg jobber i omsorgsbolig, med mennesker med allergier. Vi som personal kan ikke nekte andre pårørende å gå i gangene uten å dusje først. Dette barnet  må tydeligvis leve isolert. Skal man nekte folk på butikken å handle også uten å dusje? 

Anonymkode: 34282...eaf

De oppfordrer til å ikke bruke det hjemme. De nekter selvsagt ikke å ta med klærne hjem. 

Det er jo bare oppfordringer, jeg vil jo ikke bli kontrollert at jeg har dusjet. 

Problemet er jo at vi alle kjenner på et enorm ansvar, og blir skremt. Vi ønsker litt mer "edruelige" oppfordringer som er i samsvar med anbefaling fra feks allergiforbundet. 

HI

Anonymkode: 1f15c...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...selv ikke inne på sykehus praktiseres så strengt regime mtp potensielt allergiske personer. (ingen regler for hva du kan ha med til lunch feks, og maten spises i arbeidsklærne (untatt på oprasjons avd) )

Dette ville jeg fått kommunelegen til å ta en titt på. Foreldrene må jo ha en eller annen legeerklæring for å lage disse reglene. 

Men det hadde vært greit da, hvis bhg sto for innkjøp av egne bhg klær/bhg uniformer , sko og yttertøy, og barna sto klare ved porten hver ettermiddag ;) 

Anonymkode: abe1e...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette barnet kan ikke være bhg, i butikken, på tur ute blant folk, hos venner, hos helsesøster, hos legen, hos tannlegen, på kjøpesenteret, lekeland, badeland eller noe annet heller da? Dette er ikke realistisk. Et så allergisk barn kan ikke bo i vanlige omgivelser, men tror dette bare er voldsomt blåst ut av proporsjoner. 

Anonymkode: cc766...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette barnet kan ikke være bhg, i butikken, på tur ute blant folk, hos venner, hos helsesøster, hos legen, hos tannlegen, på kjøpesenteret, lekeland, badeland eller noe annet heller da? Dette er ikke realistisk. Et så allergisk barn kan ikke bo i vanlige omgivelser, men tror dette bare er voldsomt blåst ut av proporsjoner. 

Anonymkode: cc766...4ad

For ikke å snakke om på sykehus! Helt enig med deg og alle andre her, dette er helt på bærtur.

Anonymkode: fc609...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må dusje fordi hår åpenbart er perfekt sted å transportere allergener i. De trenger gjennom lua mi. 

Jeg er så glad dere er enig. Følte meg som et egoistisk troll når jeg sa dette ikke var gjennomførbart. 

Regner med det skjer noe, det er en voldsom mailaktivitet mellom foreldreutvalget nå. Jeg forholder meg helt passiv. Er bare så innmari oppgitt. 

Jeg tar selvsagt hensyn, ville ikke levert i barnehagen med en bukse jeg hadde brukt i kontakt med disse matvarene osv. Men å dusje og skifte, jeg bruker ikke egne klær på kjøkkenet. Problemet var st mitt tøy henger i en garderobe der folk kler av og på seg tøy som kan bære med seg partikler. 

HI

Anonymkode: 1f15c...5d1

Jeg har svart over her. Jeg synes du skal engasjere deg, jeg. Du er ikke helsepersonell, men det å vise at du som håndterer mat profesjonelt har en viss kunnskap om dette og at du forholder deg veldig ryddig til det.

Les den linken som en over ga deg, og ta gjerne initiativ i foreldregruppen til å ta kontakt med kommunelegen for å få denne til å komme til felles infomøte i barnehagen. Vis at du som fagperson tar denne problemstillingen på alvor og gjør det som skal til for at alle skal få riktig informasjon :)

 

Anonymkode: 9b8f5...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig foreldrene til barnet som har forlangt dette eller er det barnehagen som overdriver? De fleste som har barn med reelle, farlige allergier blir jo lært opp til hva de bør passe på og skjønner at dette er overdrevet. 

Anonymkode: ace5f...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...