Gå til innhold

Uff, så fikk jeg virkelig sett hvordan sukkerhysteriet har overtatt!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn i andre klasse, og i forbindelse med første skoledag, valgte foreldrerådet å arrangere et felles frokost for foreldre og barn.  Foreldrerådet satte foreldrene opp en liste over hva vi skulle ha med, og jeg ble satt til bollebaking. Jeg vet at foreldrene i klassen er veldig opptatt av at alt skal være sunt, men jeg antok at boller betød helt vanlige boller med sukker og hvetemel.

Men, dagen kom, og vi foreldre skulle legge alt medbrakt på et bord. De andre foreldrene som også var satt til bollebaking, la frem grove boller med fullkorn. Jeg la frem mine lyse, søte boller. Jeg tenkte ikke så mye over det, og gikk tilbake til min sønns plass. Da det var på tide å forsyne seg, hadde mine boller blitt plassert opp på en hylle, mens alt annet medbrakt fremdeles så fremme. De mente at mine var for søte og usunne, og ville ikke servere dem. 

Jeg ble en smule irritert (uten å vise det), da det overhodet ikke var spesifisert hvilke boller vi skulle bake. Det stod kun "Boller". Det er litt frekt å legge mine vekk, fordi de ikke er fullkorn vel? 

Jeg valgte å ta mine boller frem fra hyllen, med et smil og en kommentar om at "Ups, de skal jo ikke ligge her", og barna kastet seg over dem. Da kom en mor fra foreldrerådet og sa "Vi hadde håpet å holde barna til fullkornsbollene", hvilket jeg valgte å ignorere. 

Hvis dere er her inne: Ikke be meg bake boller igjen. Vi trenger ikke bli helt rigide. 

Anonymkode: f62ed...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Boller er med sukker og lyst mel. Rundstykker er ofte grove (her jeg bor).

Hadde jeg blitt bedt om å lage boller hadde det blitt skillingsboller. 

Anonymkode: 7712f...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen folk er jo bare gale. Hadde blitt dritsur😠.

Boller er boller, ellers heter det rundstykker.

Anonymkode: 5a487...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt snodig å be om bollar til frukost synes eg, men bollar er bollar, med sukker og lyst kveitemjøl.  Det heiter rundstykke om dei er baka med grovt mjøl og utan sukker.  Her har dei nok nytta feil begrep når dei delte ut oppgåver.  Men å sette vekk det du hadde med var frekt og hysterisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en av de som er restriktiv på sukker, men heller ikke jeg hadde laget en sak ut av en slik dag - spesielt ikke når du faktisk ble bedt om å bake boller.

Boller er det du bakte. Om de mente du skulle bake grove rundstykker så måtte de ha bedt deg om det. Dette bunner jo i at de som har arrangert dette ikke vet hva ulike bakverk heter.

Neste gang du blir bedt om å bake så hadde jeg sagt fra at du ikke vil bake og vise til det som skjedde nå.

Anonymkode: c673f...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive at jeg også mener det er veldig frekt å sette bort bollene du hadde bakt!

Anonymkode: c673f...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en sønn i andre klasse, og i forbindelse med første skoledag, valgte foreldrerådet å arrangere et felles frokost for foreldre og barn.  Foreldrerådet satte foreldrene opp en liste over hva vi skulle ha med, og jeg ble satt til bollebaking. Jeg vet at foreldrene i klassen er veldig opptatt av at alt skal være sunt, men jeg antok at boller betød helt vanlige boller med sukker og hvetemel.

Men, dagen kom, og vi foreldre skulle legge alt medbrakt på et bord. De andre foreldrene som også var satt til bollebaking, la frem grove boller med fullkorn. Jeg la frem mine lyse, søte boller. Jeg tenkte ikke så mye over det, og gikk tilbake til min sønns plass. Da det var på tide å forsyne seg, hadde mine boller blitt plassert opp på en hylle, mens alt annet medbrakt fremdeles så fremme. De mente at mine var for søte og usunne, og ville ikke servere dem. 

Jeg ble en smule irritert (uten å vise det), da det overhodet ikke var spesifisert hvilke boller vi skulle bake. Det stod kun "Boller". Det er litt frekt å legge mine vekk, fordi de ikke er fullkorn vel? 

Jeg valgte å ta mine boller frem fra hyllen, med et smil og en kommentar om at "Ups, de skal jo ikke ligge her", og barna kastet seg over dem. Da kom en mor fra foreldrerådet og sa "Vi hadde håpet å holde barna til fullkornsbollene", hvilket jeg valgte å ignorere. 

Hvis dere er her inne: Ikke be meg bake boller igjen. Vi trenger ikke bli helt rigide. 

Anonymkode: f62ed...99d

Og folk lurer på hvor kroppspress og anoreksi/ortoreksi kommer fra... creepy når foreldre skal bestemme hvor mye sukker andres barn skal ha...

Får forresten skikkelige bad moms-vibber av hele greia. Blir hyllebærsaft neste? :)

Endret av MrsRiddick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til neste anledning hadde jeg ikke bare bakt boller, men jeg hadde puttet sjokoladebiter inni dem også. Og før første gang hadde jeg gledet meg til juleavslutning og kakebaking...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis de mener rundstykker, så får de kalle det rundstykker, da!

Hysterisk å fjerne bollene. Jeg synes det er mer skremmende med dette kostholdshysteriet enn en bolle (med hvitt mel og sukker!) i ny og ne. 

Det blir spennende å se hva nissen har i godteposen på juletrefesten. Stangselleri og energibarer med fullkorn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, the amazing spidermamma skrev:

Men hvis de mener rundstykker, så får de kalle det rundstykker, da!

Hysterisk å fjerne bollene. Jeg synes det er mer skremmende med dette kostholdshysteriet enn en bolle (med hvitt mel og sukker!) i ny og ne. 

Det blir spennende å se hva nissen har i godteposen på juletrefesten. Stangselleri og energibarer med fullkorn? 

Her måtte de ha mandariner i pianataen i bhg, fikk ikke ha godteri. Ble ikke noen pinata da gitt

Anonymkode: 730c2...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, the amazing spidermamma skrev:

Men hvis de mener rundstykker, så får de kalle det rundstykker, da!

Hysterisk å fjerne bollene. Jeg synes det er mer skremmende med dette kostholdshysteriet enn en bolle (med hvitt mel og sukker!) i ny og ne. 

Det blir spennende å se hva nissen har i godteposen på juletrefesten. Stangselleri og energibarer med fullkorn? 

Må bare kommentere - selv om man er restriktiv til sukker og opptatt av et optimalt kosthold så betyr ikke det at man ikke har alternativer til kos som i tillegg til at de er sunnere også er gode og populære hos barna. Akkurat det er en misforståelse som dessverre er veldig utbredt. Mange er også så nyansert at man kan se at det ikke er alle anledninger man trenger å holde på prinsippene for hverdagen ellers.

Jeg skrev over at jeg synes HI bør nekte å bake neste gang, med henvisning til dagens episode. Men jeg er også tilbøyelig til å kunne reagere på samme måte som It's all about me - å bake enda mer usunne boller neste gang ;)

Anonymkode: c673f...b69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Boller er søte, og laget med fint hvetemel. Mente de rundstykker skulle de sagt det. De andre som bakte hadde tydeligvis fått beskjed/diskutert seg i mellom, og da skulle de inkludert deg også. Ikke gjøre situasjonen ukomfortabel for deg bare fordi de ikke vet hva ting heter.  Jeg hadde bakt skillingsboller eller noe om jeg ble satt opp til å lage "boller" og det ikke var spesifisert noe mer. 

Anonymkode: f414c...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ha er jo helt sykt! 😂 Tydeligvis noen som ikke har bakt noe selv før, som har skrevet den lista .... Det de mente var da Grove rundstykker. Frekt å legge bort din bakst fordi enkelte er hysteriske . Makan!

Anonymkode: 9d47f...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Noen foreldre asså. 

På foreldremøte i barnehagen så fortalte styrer at de serverte oppskåret frukt og litt Cheerios ved bursdager. Ungene elsker de små ringene. 

Da ba en av mammaene om å få lese innholdsdeklarasjonen for hvis det var for mye sukker så skulle ikke hennes barn delta på bursdagsfeiring i barnehagen. 

Stakkars unger. 

Anonymkode: f5437...7c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor blir det satt opp boller til frokost i utgangspunktet? 
Bør jo da være knekkebrød, rundstykker og brødskiver :)  

Men når man først skal bake boller, må det jo være med sukker! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
3 minutter siden, FrøkenKokos skrev:

Men hvorfor blir det satt opp boller til frokost i utgangspunktet? 
Bør jo da være knekkebrød, rundstykker og brødskiver :)  

Men når man først skal bake boller, må det jo være med sukker! 

Samme tenker jeg. Jeg spiser ikke sukker selv, men skal jeg bake boller, og det står boller, så følger jeg oppskrift i kokeboka på boller. Å bytte ut 2/3 av ingrediensene og fortsatt kalle det boller er jo bløff. Blir som de oppskriftene jeg har sett her på DiB: "vi lager pannekakene med mandelmel, soyamelk og vaktel-egg, det er mye sunnere; og i stedet for syltetøy har vi nepalsk boysenbær-puré plukket i vestvendte skråninger av keivhendte buddhistmunker". Da handler det jo ikke lenger om matglede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang hadde jeg tatt med brownies, og hvis noen kommenterte hadde jeg bare sagt at jeg trodde det var fritt hvordan jeg tolket oppgaven jeg fikk utdelt siden jeg tydeligvis hadde tolket den første altfor bokstavelig. 

Anonymkode: 78f5e...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Pashla skrev:

Samme tenker jeg. Jeg spiser ikke sukker selv, men skal jeg bake boller, og det står boller, så følger jeg oppskrift i kokeboka på boller. Å bytte ut 2/3 av ingrediensene og fortsatt kalle det boller er jo bløff. Blir som de oppskriftene jeg har sett her på DiB: "vi lager pannekakene med mandelmel, soyamelk og vaktel-egg, det er mye sunnere; og i stedet for syltetøy har vi nepalsk boysenbær-puré plukket i vestvendte skråninger av keivhendte buddhistmunker". Da handler det jo ikke lenger om matglede...

Min mor kommer med rundstykker til guttene mine og kaller det boller. De elsker rundstykker, men første gangen de ble forespeilet boller i stedet for, ble jo rundstykkene nedtur. Nå har guttene lært seg at mormor ikke vet hva boller er.

Generelt lønner det seg å formulere seg presist når man kommuniserer med folk som ikke kan forventes å vite hva en tenker. Rundstykkene blir nøyaktig like gode om de heter nettopp det. Nytter ikke kalle dem boller, ingen lar seg lure uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj. De ville ha rundstykker - da må de jo be deg bake det, og ikke boller! Utrolig dårlig å sette bort bollene du har bakt, når du har gitt dem det de ba om. Boller bakes ikke med grovmel!

Anonymkode: b14b8...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte google grove boller og jammen kom de ikke opp oppskrifter i fleng. Men, det er da nesten like mye sukker i disse. Bare at de er en smule sunner pga tilsatt grovt mel.

Jeg er en av dem som synes at barna mine får i seg altfor mye sukker, og skulle gjerne sett at det ble redusert. Men, når man får beskjed om å bake boller, så gjør man det. Jeg hadde ikke turt annet enn å bake lyse (selv om jeg nå ser at det finnes grove) som jeg ville antatt var forventet.

Anonymkode: b7a3a...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pashla skrev:

Samme tenker jeg. Jeg spiser ikke sukker selv, men skal jeg bake boller, og det står boller, så følger jeg oppskrift i kokeboka på boller. Å bytte ut 2/3 av ingrediensene og fortsatt kalle det boller er jo bløff. Blir som de oppskriftene jeg har sett her på DiB: "vi lager pannekakene med mandelmel, soyamelk og vaktel-egg, det er mye sunnere; og i stedet for syltetøy har vi nepalsk boysenbær-puré plukket i vestvendte skråninger av keivhendte buddhistmunker". Da handler det jo ikke lenger om matglede...

På hvilket grunnlag kan du si at det ikke handler om matglede?

Anonymkode: 941e9...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pashla skrev:

Samme tenker jeg. Jeg spiser ikke sukker selv, men skal jeg bake boller, og det står boller, så følger jeg oppskrift i kokeboka på boller. Å bytte ut 2/3 av ingrediensene og fortsatt kalle det boller er jo bløff. Blir som de oppskriftene jeg har sett her på DiB: "vi lager pannekakene med mandelmel, soyamelk og vaktel-egg, det er mye sunnere; og i stedet for syltetøy har vi nepalsk boysenbær-puré plukket i vestvendte skråninger av keivhendte buddhistmunker". Da handler det jo ikke lenger om matglede...

Å si at det ikke er matglede lenger, er bare litt tåpelig. Men jeg er enig i at pannekaker er pannekaker.

Anonymkode: 730c2...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...