Gå til innhold

Har han egentlig lov å være sur?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi er på ferie; jeg, mannen og hans 3 barn. De hadde så lyst å shoppe i dag og pappaen sa ja. Jeg sa at i dag ville jeg ligge på stranden og lese en bok mens de var og hadde litt (etterlengtet) kvalitetstid med pappaen sin. Barna skjønte det helt fint, gav meg en suss og tuslet ut døra. Mannen ble møkksur, snudde seg og gikk. (Sikkert fordi det blir kaos når han tar de med ut døren).

Er da vel ikke urimelig av meg å ikke bli med? Først og fremst så er denne ferien tatt sånn at barna får kost seg med faren sin som jobber mye og de ser lite. Meg er de med stort sett hele dagen, hver dag. 

Syns han var urettferdig. En må da vel ikke være klistret oppi hverandre 24/7 på ferie? 

Anonymkode: a24c6...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, han har ingen grunn til å bli sur (selv om noen nok mener du burde ha avklart dette med han før du sa det høyt foran barna)

Kos deg med litt etterlengtet alenetid i dag du, og la han være muggen i fred, det går nok over.

Anonymkode: d54af...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke innafor å bli sur! 
er nok som du sier: "Sikkert fordi det blir kaos når han tar de med ut døren"

Anonymkode: fae34...35e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen grunn. Vi har nettopp vært på ferie med våre 4 barn, der mannen ble på hytta en hel dag og vi andre var i fornøyelsespark. Man MÅ ikke gjøre absolutt ALT sammen på ferien altså. Det er også veldig barnslig å bli sur når du er en voksen mann og far.

For øvrig forstår jeg ikke hvorfor HI skulle avklare med mannen FØR hun sa til barna at hun ønsket å slappe av. Hun trenger ikke mannens tillatelse til å ligge på stranda og lese bok samtidig som han er med barna sine på shopping. Det høres ut som HI sin mann skyver ansvaret for sine barn på HI alt for ofte...

Anonymkode: b342d...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, dere! Er jo ikke noe stor sak dette her, men han reagerte sånn at jeg begynte å lure litt..

Ser vel egentlig ikke helt hvorfor jeg skulle avklart det med han før barna hørte det :) Denne ferien såg jeg jo på i forkant som en mulighet til å få litt etterlengtet alenetid nå som han virkelig har tid til å kose seg med barna sine - og det har jeg tenkt å gjøre :nigo:

Anonymkode: a24c6...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville blitt sur om mannen ikke gadd å bli med meg og u egne på det vi hadde lyst til å gjøre en dag hvis vi bare hadde en uke sammen på denne ferien. Jeg ville i hvertfall forventet at han spurte pent, ikke bare så at han ville gjøre noe annet.

Anonymkode: 4f55c...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar, dere! Er jo ikke noe stor sak dette her, men han reagerte sånn at jeg begynte å lure litt..

Ser vel egentlig ikke helt hvorfor jeg skulle avklart det med han før barna hørte det :) Denne ferien såg jeg jo på i forkant som en mulighet til å få litt etterlengtet alenetid nå som han virkelig har tid til å kose seg med barna sine - og det har jeg tenkt å gjøre :nigo:

Anonymkode: a24c6...2cf

Du drar da vel ikke på familieferie for å få alenetid? Da er jo poenget å gjøre ti g sammen og skape felles minner. 

Anonymkode: 4f55c...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som mannen har godt av enda mer alenetid sammen med barna sine. Ingen grunn til å bli sur. Han får da jaggu klare å ha ansvaret for barna sine alene uten å lene seg på HI.

Anonymkode: f4100...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du drar da vel ikke på familieferie for å få alenetid? Da er jo poenget å gjøre ti g sammen og skape felles minner. 

Anonymkode: 4f55c...abb

HI er ikke barnas mor. Hun skriver at barna ser faren sjeldent da han jobber mye, og at hun tenkte det skulle være fint for dem å tilbringe alenetid med far. I nesten alle tråder på DiB skrives det om viktigheten av at stemor trekker seg unna for å la far og barn ha alenetid, og ikke er med overalt hele tiden. Nå får HI beskjed om at hun må hele tiden være med stebarna og mannen. Det viser bare at uansett hva en stemor gjør, blir det galt. Ikke alle liker shopping - jeg hater det, og hadde ikke tilbrakt en hel dag av ferien på shopping. Da fikk mannen ha barna alene der. Mine barn hater heldigvis shopping like mye, så her er det ikke en problemstilling. Hvilke minner kan skapes av å gå rundt og kjøpe ting, forstår jeg heller ikke.

Anonymkode: b342d...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville blitt sur om mannen ikke gadd å bli med meg og u egne på det vi hadde lyst til å gjøre en dag hvis vi bare hadde en uke sammen på denne ferien. Jeg ville i hvertfall forventet at han spurte pent, ikke bare så at han ville gjøre noe annet.

Anonymkode: 4f55c...abb

Spurte pent? Han har vel bestemmelsesrett over egen tid. Han skal ikke måtte spørre om tillatelse til å la være å bli med på shopping. Det er da måte på kontrollfreak man skal være. Verken jeg eller mannen "spør pent" om lov om å gjøre noe, eller bestemmer overfor hverandre hva vi skal gjøre til enhver tid.

Anonymkode: b342d...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke mannen har grunn til å bli sur for at du tar en "fridag". Men jeg stusser på kommunikasjonen dere har sammen.

Du sier, HI: "Denne ferien såg jeg jo på i forkant som en mulighet til å få litt etterlengtet alenetid nå som han virkelig har tid til å kose seg med barna sine - og det har jeg tenkt å gjøre :nigo: "

Snakket du med mannen din før dere reiste om at dette var det du forventet deg av familieferien? At du fikk "etterlengtet alenetid" selv om dere dro sammen? Hvis du hadde vært tydelig på dette på forhånd og han var enig/innforstått med dine forventninger, da hadde han ingen grunn til å bli sur, absolutt ingen grunn.

Men det jeg leser underforstått i hovedinnlegget ditt er at du er kritisk til din mann fordi han jobber for mye og tar for lite ansvar for å være sammen med barna sine i hverdagen, at han overlater alt ansvar for sine barn til deg i hverdagen, hver dag. Du har planlagt at han nå skal ha mye kvalitetstid alene med ungene på denne ferien mens du skal få din "etterlengtede alenetid". Men jeg får et inntrykk også av at dette kom ganske overraskende på mannen, det at du plutselig ikke ville være med dem i dag, og da har mannen grunn til å bli sur på deg.

Vet du hvilke forventninger mannen din hadde til fellesferien?

Anonymkode: fe76c...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg synes ikke mannen har grunn til å bli sur for at du tar en "fridag". Men jeg stusser på kommunikasjonen dere har sammen.

Du sier, HI: "Denne ferien såg jeg jo på i forkant som en mulighet til å få litt etterlengtet alenetid nå som han virkelig har tid til å kose seg med barna sine - og det har jeg tenkt å gjøre :nigo: "

Snakket du med mannen din før dere reiste om at dette var det du forventet deg av familieferien? At du fikk "etterlengtet alenetid" selv om dere dro sammen? Hvis du hadde vært tydelig på dette på forhånd og han var enig/innforstått med dine forventninger, da hadde han ingen grunn til å bli sur, absolutt ingen grunn.

Men det jeg leser underforstått i hovedinnlegget ditt er at du er kritisk til din mann fordi han jobber for mye og tar for lite ansvar for å være sammen med barna sine i hverdagen, at han overlater alt ansvar for sine barn til deg i hverdagen, hver dag. Du har planlagt at han nå skal ha mye kvalitetstid alene med ungene på denne ferien mens du skal få din "etterlengtede alenetid". Men jeg får et inntrykk også av at dette kom ganske overraskende på mannen, det at du plutselig ikke ville være med dem i dag, og da har mannen grunn til å bli sur på deg.

Vet du hvilke forventninger mannen din hadde til fellesferien?

Anonymkode: fe76c...e93

Hvordan kan det komme overraskende på mannen at han som voksen far må ta ansvar for barna sine selv? Alt for mange fedre får nye damer og overlater mye av ansvaret for egne barn til dama, slik at de kan jobbe, trene, treffe kompiser. Jeg forstår at Hi er lei av å bli brukt som barnevakt.

Anonymkode: b342d...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du drar da vel ikke på familieferie for å få alenetid? Da er jo poenget å gjøre ti g sammen og skape felles minner. 

Anonymkode: 4f55c...abb

Nå skal det sies at vi har vært på ferie i 12 dager, skal hjem på fredag. Og vi er jo sammen mesteparten av tiden; stranden hver eneste dag, badeland, tivoli etc, samt spiser koselige middager ute hver kveld. Så vi har kost oss masse! Men det må da vel være lov å nyte litt tid alene? Hadde vi hatt fellesbarn, hadde ting selvfølgelig stilt seg annerledes :) 

Anonymkode: a24c6...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan det komme overraskende på mannen at han som voksen far må ta ansvar for barna sine selv? Alt for mange fedre får nye damer og overlater mye av ansvaret for egne barn til dama, slik at de kan jobbe, trene, treffe kompiser. Jeg forstår at Hi er lei av å bli brukt som barnevakt.

Anonymkode: b342d...6b4

Det er jo ikke det hun reagerer på, at han må ha barna alene en dag, men kommunikasjonen og forventingene mellom de to voksne

Jeg og min mann har bare felles barn, men vi er slett ikke alltid sammen for det. Vi pleier nå likevel snakke sammen om hva vi ønsker.

Om jeg ville ha en alenedag med boka mi på ferie hadde det ikke vært noe problem, men jeg hadde antagelig sagt det til mannen min kvelden før eller på morgenen: Kan ikke du ta med deg ungne en tur i dag så får jeg slappet av litt med boka mi. 

Anonymkode: d54af...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mannen har blitt meg deg på fine ønsker skjønner jeg at han blir sur for at du ikke blir med på hans.

Utenom det har han ingen grunn til å bli sur når dette kommer en av mange dager i ferien.

Anonymkode: c5a7f...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes ikke mannen har grunn til å bli sur for at du tar en "fridag". Men jeg stusser på kommunikasjonen dere har sammen.

Du sier, HI: "Denne ferien såg jeg jo på i forkant som en mulighet til å få litt etterlengtet alenetid nå som han virkelig har tid til å kose seg med barna sine - og det har jeg tenkt å gjøre :nigo: "

Snakket du med mannen din før dere reiste om at dette var det du forventet deg av familieferien? At du fikk "etterlengtet alenetid" selv om dere dro sammen? Hvis du hadde vært tydelig på dette på forhånd og han var enig/innforstått med dine forventninger, da hadde han ingen grunn til å bli sur, absolutt ingen grunn.

Men det jeg leser underforstått i hovedinnlegget ditt er at du er kritisk til din mann fordi han jobber for mye og tar for lite ansvar for å være sammen med barna sine i hverdagen, at han overlater alt ansvar for sine barn til deg i hverdagen, hver dag. Du har planlagt at han nå skal ha mye kvalitetstid alene med ungene på denne ferien mens du skal få din "etterlengtede alenetid". Men jeg får et inntrykk også av at dette kom ganske overraskende på mannen, det at du plutselig ikke ville være med dem i dag, og da har mannen grunn til å bli sur på deg.

Vet du hvilke forventninger mannen din hadde til fellesferien?

Anonymkode: fe76c...e93

Hei! Burde nok ha fått frem i første innlegget mitt at det var avklart mellom meg og mannen lenge før vi dro at jeg ikke kom til å bli med på alle aktiviteter, og at noen dager ønsket jeg å disponere min egen tid slik jeg ville. Og han vet at når det kommer til barna så er det jeg som har størstedelen av ansvaret - uten at det gjør meg noe. Og da var han enig i at jeg skulle få slappe av disse to ukene :) 

Du sier at jeg er kritisk til min mann, fordi han jobber for mye, tar for lite ansvar - og overlater ansvaret til meg. Hvordan klarer du å tolke det? Ja, jeg skrev at han ser de lite og jobber mye, men det var jeg innforstått med før vi gikk inn i forholdet. Sånn er bare jobben hans. Jeg og barna har det fint sammen vi, og har ingen problemer med å komme gjennom hverdagene.

Jeg har heller ikke planlagt å ha MYE kvalitetstid som du sier - bare noen timer i ny og ne :) 

HI

Anonymkode: a24c6...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI er ikke barnas mor. Hun skriver at barna ser faren sjeldent da han jobber mye, og at hun tenkte det skulle være fint for dem å tilbringe alenetid med far. I nesten alle tråder på DiB skrives det om viktigheten av at stemor trekker seg unna for å la far og barn ha alenetid, og ikke er med overalt hele tiden. Nå får HI beskjed om at hun må hele tiden være med stebarna og mannen. Det viser bare at uansett hva en stemor gjør, blir det galt. Ikke alle liker shopping - jeg hater det, og hadde ikke tilbrakt en hel dag av ferien på shopping. Da fikk mannen ha barna alene der. Mine barn hater heldigvis shopping like mye, så her er det ikke en problemstilling. Hvilke minner kan skapes av å gå rundt og kjøpe ting, forstår jeg heller ikke.

Anonymkode: b342d...6b4

Å være stemor blir feil uansett; enten er man for passiv, eller så er en for involvert :) Kan liksom ikke vinne uansett! Hater shopping jeg også :nigo: Og som du sier, ser ikke hvilke minner som kan skapes på et kjøpesenter :) 

HI

Anonymkode: a24c6...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Han har ingen grunn til å være sur, og jeg heier på deg! 

Anonymkode: 641dc...bd4

Tusen takk! :)

HI

Anonymkode: a24c6...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå skal det sies at vi har vært på ferie i 12 dager, skal hjem på fredag. Og vi er jo sammen mesteparten av tiden; stranden hver eneste dag, badeland, tivoli etc, samt spiser koselige middager ute hver kveld. Så vi har kost oss masse! Men det må da vel være lov å nyte litt tid alene? Hadde vi hatt fellesbarn, hadde ting selvfølgelig stilt seg annerledes :) 

Anonymkode: a24c6...2cf

Jeg ser faktisk ikke at det hadde stilt seg annerledes om dere hadde hatt felles barn. Dere har barn selv om du ikke har født dem. Dere er en familie. Du har valgt mannen og barna. Behovet for egen tid blir ikke mindre av at barna hadde kommet fra din livmor.

Jeg synes det er helt greit å avtale å gjøre ting hver for seg på en ferie, men det er i min verden noe man planlegger sammen. Man bakker ikke bare ut fra en aktivitet fordi det er kjedelig. Da spør man i det minste partneren sin om han eller hun synes det er greit å ta det alene.

Anonymkode: 4f55c...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare nysgjerrig: Hvorfor har han overlatt ansvaret for barna til deg? Er ikke det litt... spesielt?

Anonymkode: 6d027...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis mannen har blitt meg deg på fine ønsker skjønner jeg at han blir sur for at du ikke blir med på hans.

Utenom det har han ingen grunn til å bli sur når dette kommer en av mange dager i ferien.

Anonymkode: c5a7f...6b8

Denne ferien har jeg ikke hatt et eneste ønske, barna har fått styre dagene :) Får jeg en solstol og får bade litt, så er jeg mer enn fornøyd :)

HI 

Anonymkode: a24c6...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei! Burde nok ha fått frem i første innlegget mitt at det var avklart mellom meg og mannen lenge før vi dro at jeg ikke kom til å bli med på alle aktiviteter, og at noen dager ønsket jeg å disponere min egen tid slik jeg ville. Og han vet at når det kommer til barna så er det jeg som har størstedelen av ansvaret - uten at det gjør meg noe. Og da var han enig i at jeg skulle få slappe av disse to ukene :) 

Du sier at jeg er kritisk til min mann, fordi han jobber for mye, tar for lite ansvar - og overlater ansvaret til meg. Hvordan klarer du å tolke det? Ja, jeg skrev at han ser de lite og jobber mye, men det var jeg innforstått med før vi gikk inn i forholdet. Sånn er bare jobben hans. Jeg og barna har det fint sammen vi, og har ingen problemer med å komme gjennom hverdagene.

Jeg har heller ikke planlagt å ha MYE kvalitetstid som du sier - bare noen timer i ny og ne :) 

HI

Anonymkode: a24c6...2cf

Det var du som skrev at han jobber mye og er lite sammen med barna sine og at du stort sett har alt ansvar for dem. Når det skrives sammen med at han må greie å ha en dag alene med dem, da virker det kritisk til ham, enten at han ikke ser barna sine nok ellers og/eller at han ikke greier å ta ansvar for dem alene en dag på ferie. Jeg mente ikke å kritisere ditt forhold til barna, for ut fra det du skriver så er det tydelig at dere har et godt forhold :)

Når du nå sier at du og mannen har snakket om at du vil ha litt egentid på ferien, da har han selvfølgelig ingen grunn til å bli sur for at du i dag ikke ville være med på shopping. Jeg vil tro at hans da er en kombinasjon av at det kom litt brått på, at da han sa ja til en dag med shopping så forventet han at du skulle være med også, og det at han ikke liker shopping og vet at det blir kaos når han har barna alene i slike situasjoner.

Det er jo bra at dere hadde snakket om forventninger til ferien i god tid før dere dro, da er ikke kommunikasjonen mellom dere så dårlig som jeg fikk inntrykk av :) Men jeg tror det kunne vært lurt, som en annen skrev, at du sa fra kvelden før, da hadde mannen vært forberedt på at du ikke ble med. Men da hadde han kanskje ikke sagt ja til å shoppe med barna, slik de ønsket?

Uansett tenker jeg at han/dere kanskje skal tenke litt over det at han har så lite tid til sine egne barn og hva det gjør med hans/deres forhold på sikt. Har ingen tvil om at du og barna har det fint og at du takler det bra, men han sender signaler til barna med å være så lite tilstede i livene deres OG i tillegg blir sur på ferie fordi han må være alene med barna på noe barna vil, men du ikke blir med på.

Var jeg deg ville jeg ikke tatt opp noe særlig nå når dere bare har et par dager igjen av ferien, men snakk med ham etter ferien at reaksjonen hans i dag med å bli "møkksur" og bare gå uten et ord mer ikke er akseptabelt - hverken overfor deg eller overfor barna. Han er urimelig med deg (siden dere hadde avtalt at dette var greit før ferien, selv om dere kunne blitt bedre på å avtale dagen før) og han sender altfor tydelige signaler til ungene sine om at han ikke vil være alene med dem.

Beklager det med "mye" ;)  Litt tid innimellom er selvfølgelig helt greit.

Nyt siste feriedagene :)

Anonymkode: fe76c...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare nysgjerrig: Hvorfor har han overlatt ansvaret for barna til deg? Er ikke det litt... spesielt?

Anonymkode: 6d027...f25

"Overlatt" blir nok feil ord. Er fordi jeg har en 08-16 jobb, og jobber i nærheten, og da blir det enkelt for meg å få dagene til å gå opp rent praktisk. Han jobber i lengre perioder fra 07-19 og kommer ikke hjem før barna skal legge seg. Periodene der han jobber 07-15 er luksus og nytes fullt ut :) 

Anonymkode: a24c6...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...