Gå til innhold

Førstefødende student søker hjelp! Foreldrepenger, engangsstønad, foreldrestipend...


Ester

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg er student og skal fullføre siste år på bachelor i sosialt arbeid. Jeg er gravid og har termin 15. februar 2018. Jeg ønsker å gå ut i permisjon, og dermed utsette bachelorskrivingen et år, slik at den er ferdig vår 2019. 

Jeg er gift, og min mann jobber fulltid som elektriker. Jeg jobber deltid i barnehage, men er helt i grenseland når det gjelder opptjent inntekt for å ha rett på foreldrepenger. Hvis jeg ikke har jobbet nok, stemmer det da at min mann ikke har rett på pappaperm? men at han derimot kan ta ut hele permisjonen?  Men hvis han tar ut permisjonen, så på 48 uker, så mister vel  jeg retten på foreldrestipend? 

 

Jeg ønsker helt å være hjemme det året, men ideelt sett ville jeg hatt min mann hjemme en dag i uken, som gradert pappaperm, slik at jeg kunne brukt den dagen i uken på å skrive bachelor, evt. at han tok den ut i slutten, og at jeg da fikk tatt en innspurt på bacheloren. Men det ser ut til at dette ikke er mulig, stemmer det? Vi synes det er rart at han ikke har rett på pappaperm da han er i fast jobb. 

 

I tillegg lurer jeg på om det har noe å si økonomisk sett om jeg fullfører bacheloren til jul eller til våren? 

 

Det hadde vært fantastisk om noen har noen svar på disse spørsmålene. Det er såå vanskelig å forstå seg på det som står på nett, og få noe hjelp fra Nav og Lånekassen, spesielt siden jeg helst vil snakke med noen som kan begge deler… Krysser fingrene for noen gode svar her ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere begge må ha rett på foreldrepenger for at dere begge skal ha rett på kvotene(mødrekvoten og fedrekvoten).

Jeg ville rådet deg til å jobbe så mye at du vil ha rett på dette om mulig.

Tar han ut hele foreldrepermisjonen minus mødrekvoten vil du ikke ha rett på foreldrestipend fra lånekassen. Og du må ut i 100% studier eller studier og jobb som utgjør 100% etter fødselen.

Om du jobber nok til å få foreldrepenger kan ha ta ut fedrekvoten gradert. Så ville virkelig rådet deg til å jobbe mer slik at du har rett på det.

Om du har rett på støtte fra lånekassen videre er det nok lurt å strekke bacheloren frem til våren da dere mest sannsynlig ikke vil få bhg plass før august.

 

Du trenger bare å ha jobbet 6 av de 10 siste mnd før fødselen og  tjent 1/2 g på årsbasis= 46 817 kr

Anonymkode: c44a5...57d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Tusen takk for svar! 

Men hvordan regner de, er det lønnen din før eller etter skatt som skal utgjøre 1/2 G?

Og du sier på årsbasis, men må du ikke ha 1/2 G på de seks mnd. eller det siste året? 

Og må jeg i tilegg jobbe minst  hver 14. dag? 

En annen ting er at foreldrepengene i mitt tilfelle, på minimum, sikkert ikke vil bli mer enn 6000 eller noe, og det er jo mindre enn det du får på engangsstønad! (67000 (ca?)/ 9mnd= 7400 kr). Vil jeg da rett og slett tape på å få foreldrepenger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lønnen før skatt, og på årsbasis er siste 12 mnd.

Ja du må jobbe minst hver 14 dag for at perioden skal gjelde.Om ikke regner de dager.

Får du foreldrepenger har du fortsatt rett på f.eks sykepenger om det skulle skje noe med deg. Det har du ikke med engansstønaden. Og faren har da rett på fedrekvoten. Og du får fødselsstipend fra lånekassen( noe du ikke får om far tar ut foreldrepermisjon).

Dere må veie hva som er viktigst. Og hva dere har rett på med de forskjellige valgene dere sammen tar.

Engangsstønaden er på 61 120 kr.

Anonymkode: c44a5...57d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...