Gå til innhold

Er det vanlig å bli nektet beroligende medisin?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 38 år og har aldri fått det skrevet ut før, heller ikke noen andre sterkere medisiner av noe slag. 

Etter en krise fikk jeg nylig skrevet ut en pakke beroligende medisin. Det var tydelig at legen ikke syntes noe om det, til tross for min plettfrie vandel med medisiner og til tross for at legen var enig i at krisen var høyst reell. 

Nå har jeg bare noen få igjen. Jeg tar ikke hver dag fordi jeg ikke vil bli vant med dem, og jeg tar aldri mer enn foreskrevet dagsdose. Men jeg synes jeg har god nytte av dem i enkelte situasjoner, inntil videre. Jeg regner jo med å bli helt OK igjen. 

Burde jeg regne med å møte motstand hvis jeg ber om ny resept? Jeg orker IKKE å sitte der og føle meg som en narkis som trygler om dop, situasjonen er allerede belastende nok.

Anonymkode: 25a3a...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, hvis legen ikke ser noe grunn til det så kan vedkommende nekte. Det finnes andre tiltak enn medisiner.

Anonymkode: ca8e3...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At leger er forsiktige med å skrive ut og ev. tar en samtale eller to om faren for tilvenning, det er jo bare ansvarlig av legen. Det å ev. ta samtalen med deg om dette er jo ikke for å mistenkeliggjøre deg, men rett og slett en del av den opplysningsplikten legen har ang. bivirkninger samt en del av jobben med å ha en god kommunikasjon med pasienten (deg). Det er ikke "motstand" som du uttrykker det, det er en del av legens plikt.

Det er bare å legge det frem slik du gjorde første gang og som du gjør her. Du tar ikke daglig, du tar aldri mer en foreskrevet dagsdose, du har fremdeles nytte av dem fordi det fremdeles er tett innpå krisen, at du føler du trenger dem fremdeles, men at du ikke ønsker å gå på dem lenger enn nødvendig. Vet ikke hva du ellers gjør for å komme deg gjennom og over krisen, men det vil også kunne være en del av en konstruktiv samtale med legen, hva du f.eks. gjør ellers for å takle situasjonen med ev. samtaler med fagpersoner eller andre slik at du på sikt ikke vil trenge medikamentell støtte.

Jeg ville ikke vært redd for en slik samtale, om jeg var deg. Ikke gå i forsvar selv om legen gjør jobben sin og snakker om farene ved å gå på disse medikamentene. Det er jo dessverre et faktum at også personer som deg, som aldri har brukt avhengighetsdannende medikamenter og ikke ønsker å bli avhengig, kan bli avhengig av dem likevel. Ha derfor en god dialog med legen din om dette.

Anonymkode: 58c43...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vanlig å nekte å skrive ut beroligende. Legene har blitt mye strengere enn de var for en del år siden.

Anonymkode: ff4ae...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først har fått det,får du det videre så lenge du har bruk for det. Men innen rimelighetens tid😊 kroppen bruker alt fra rundt 1 uke til 1 år på og roe seg etter noe alvorlig i livet. 

Anonymkode: 9b105...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når du først har fått det,får du det videre så lenge du har bruk for det. Men innen rimelighetens tid😊 kroppen bruker alt fra rundt 1 uke til 1 år på og roe seg etter noe alvorlig i livet. 

Anonymkode: 9b105...7be

Hvorfor tenker du at man automatisk får det videre bare fordi man først har fått det? Det tror ikke jeg... Jeg tror legen vil si at "det synes jeg ikke er lurt fordi bla bla bla" og så blir jeg sittende og føle meg dum som spurte. 

Hi 

Anonymkode: 25a3a...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette tror jeg er veldig forskjellig fra lege til lege. Jeg har brukt beroligende tabletter sporadisk i 12 år nå, etter en stor livskrise. Fungerer i jobb og ellers. Min lege skriver allltid ut medisiner når jeg ber om det. 

Får ca 50 tabletter pr år (Sobril) i gjennomsnitt.

Mens andre ikke får Sobril i det hele tatt. 

Sobril kan være vanedannende, og kan være en feil medisin for mange. 

Hvilken type har du fått? 

 

Anonymkode: a9ebd...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette tror jeg er veldig forskjellig fra lege til lege. Jeg har brukt beroligende tabletter sporadisk i 12 år nå, etter en stor livskrise. Fungerer i jobb og ellers. Min lege skriver allltid ut medisiner når jeg ber om det. 

Får ca 50 tabletter pr år (Sobril) i gjennomsnitt.

Mens andre ikke får Sobril i det hele tatt. 

Sobril kan være vanedannende, og kan være en feil medisin for mange. 

Hvilken type har du fått? 

 

Anonymkode: a9ebd...04b

Jeg har fått den samme som du har, den svakeste av dem. 

Hi 

Anonymkode: 25a3a...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får imovane. Har fått det i perioder de siste 10 årene. Dette på grunn av søvnproblemer. Vil helst ikke ha det, men i virkelig dårlige perioder må jeg ha hjelp til å komme inn i et søvnmønster. Legen min har ingen problemer med å skrive ut når jeg spør. 

Anonymkode: 74b1d...4eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har til tider mye angst, og får ikke utskrevet beroligende - selv om jeg kun har tatt to tabletter i hele mitt liv. Spurte en gang, da jeg var i en krevende periode, men legen nektet. " Å gi deg beroligende ville være som å råde deg til å drikke vin for å roe nervene"

Anonymkode: 5d60d...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Når du først har fått det,får du det videre så lenge du har bruk for det. Men innen rimelighetens tid😊 kroppen bruker alt fra rundt 1 uke til 1 år på og roe seg etter noe alvorlig i livet. 

Anonymkode: 9b105...7be

Dette er jo ikke sant. Leger bør være ekstremt forsiktig med å skrive ut disse preparatene. Det er ingen forpliktelser om å fortsatt skrive ut selv om det er gjort en gang.

Anonymkode: c6eaa...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har fått den samme som du har, den svakeste av dem. 

Hi 

Anonymkode: 25a3a...643

Det er 5 mg jeg bruker, tror det er de svakeste.

Anonymkode: a9ebd...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har til tider mye angst, og får ikke utskrevet beroligende - selv om jeg kun har tatt to tabletter i hele mitt liv. Spurte en gang, da jeg var i en krevende periode, men legen nektet. " Å gi deg beroligende ville være som å råde deg til å drikke vin for å roe nervene"

Anonymkode: 5d60d...fc4

Tenker - og så? Det er faktisk viktig å få muligheten til å slappe av innimellom når man sliter i perioder. Synes legen din høres noe arrogant ut. 

Det er naturligvis viktig å ta tak i underliggende problemer også, ikke bare pøse på med tabletter, men i svært moderate mengder -av og til, ja, hvis det hjelper deg å slappe av.

 

Anonymkode: a9ebd...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor tenker du at man automatisk får det videre bare fordi man først har fått det? Det tror ikke jeg... Jeg tror legen vil si at "det synes jeg ikke er lurt fordi bla bla bla" og så blir jeg sittende og føle meg dum som spurte. 

Hi 

Anonymkode: 25a3a...643

Hvorfor vil du føle deg dum fordi legen gjør jobben sin og forklarer hvorfor det ikke er lurt? Det er jo ditt problem som føler det som en umiddelbar avvisning. Selv om legen begynner slik så skal det jo fortsette som en dialog mellom dere om det likevel er nødvendig eller ikke. Og om legen mener det ikke er tilrådelig å skrive ut mer likevel, da spør du ham hvordan han ellers kan hjelpe deg til å komme deg gjennom den tiden du føler du trenger støtte. Snakk med legen din!

Anonymkode: 58c43...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vanlig å bli nektet vanedannede medisiner hvis legen mener det ikke er det beste for deg. 

Jeg fikk kodein av vikarlege etter å ha hostet på meg brist i ribbeina pga kikhoste. Fikk bare nok til at det rakk å gro før jeg deretter bare fikk hostesaft (som ikke hjalp i det hele tatt). Det skjedde igjen da, men fikk ikke mer av den grunn, når jeg var hos fastlegen min. Nettopp fordi faren for avhengighet er der. Ikke at den fornuftige begrunnelsen var til noe trøst der og da, spesielt ikke når jeg ikke klarte å gå på skolen (vgs) på over 2 mnd, da jeg bare hostet til jeg spydde hver morgen, hvis jeg gikk opp en trapp, etc.. 

 

Skjønner hvordan det er å sitte der og føle seg som en komplett idiot for å ha spurt.. det er ekkelt å føle at man blir behandlet som en narkoman som tigger etter dop.. Men det er en grunn til at de har blitt mye strengere på det de siste årene.. Ingen narkomane har MENT å bli det.. og det er mange (!) som har begynt med reseptbelagte legemidler, etter sykdom eller skade, og så har det tatt av.. 

 

Du kan spørre, og du kan føle deg som en idiot - men du dør ikke av det, gjør du? :) Hva med å ikke spørre om beroligende, men heller gå til legen, fortell hvordan du har brukt medikamentet, hvilke andre ting du gjør for å håndtere krisen, og hvilke utfordringer du har. Spør legen hva h*n tror er beste vei herifra for at du skal komme videre, og om det kan være aktuelt å bruke medisinen lengre, eller om h*n har andre forslag.. 

Anonymkode: 3f140...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klem til deg. Håper du også gjør andre ting for å takle krisen i livet ditt, som å snakke med familie/venner og får bearbeidet det som har skjedd. :)

Som ei over skriver, så er det legens plikt å være tilbakeholden med slike vanedannende medisiner. Det finnes så utrolig mange som ødelegger livet sitt og til de rundt seg pga noe som i utgangspunktet var en uskyldig resept gitt i riktig situasjon. 

Lykke til videre!

Anonymkode: 6f25b...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er "vanskelig" første gangen, men om en har fått skrevet ut en eller flere ganger blir det lettere å få fornyet resept. Så lenge pasienten ikke misbruker medisinene, så ser jeg ikke noe problem med beroligende medisiner. 

På samme måte var det for meg når jeg skulle ha sterke smertestillende medisiner også. Er vel bare sundt at legen forsikrer seg om at det faktisk er et behov før han skriver ut.

Anonymkode: d617a...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mangel på medisiner som skapte krisen du er i, så det er ikke medisiner som får deg ut heller. Medisiner kan kanskje hjelpe, men må ikke hjelpe. De kan definitivt ødelegge. Jeg går til psykologen istedenfor fastlegen dersom det jeg har en krise. Har bare hatt en av de i mitt liv. Det er jo ikke noe fysisk galt med deg. Ja, da er det mentalt da. Hvem vet mest om det? Ikke de som skriver ut piller ihvertfall. Dette er hvis din krise er et resultat av dine omgivelser og du ikke har kronisk angst eller annet som kanskje ikke kan ordnes av en psykolog. Mulig det er andre unntak jeg ikke kjenner. Har mannen din vært utro i 15 år så får du ikke mer tillit til menn av å knaske piller. Det er bare det jeg mener. Hjernen er alene.

Anonymkode: d4222...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange tbl fikk du sist gang og hvor lang tid tok det før de var tom? Sobril er sterke greier, gikk selv på de svakeste og ble avhengig. Hadde en lege som behandlet alt med tabletter..

Anonymkode: 2031a...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er folk som havner i bilulykker og kommer ut av sykehus som ufrivillig narkomane. Ingen ønskedrøm. Vær forsiktig.

Anonymkode: d4222...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...