Gå til innhold

Uttrykk som irriterer


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barnefar. 

Så bort i natta at man skriver noe slik om far til et barn. Redusert til en donor. 

 

Anonymkode: caac7...ea6

Enig. Samme med biomor. 

Anonymkode: 3f5df...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir så til de grader farger av de rundt meg jeg at dialektordene kommer uten at jeg mener det. Barnas sleng og andres banning adopterer jeg også helt ubevisst. Det ønsker jeg meg ei pille for! 

Så, jeg er sikkert skyld i alle ordene og setningene over 🙈😳

Det jeg ikke liker, spesielt på Facebook, er altfor mye dilldall (ja nettopp, den sangen 🙈). Sånn: åhhhh så fiiiiin og heeeerlig dame 💕 Er såååå glad i deg 💕💕💕 Masse, hele tiden, hver eneste dag 😅 Er de hemmelig forelsket i hverandre disse damene på rundt 40, men tørr bare hinte på face eller hva søren? 

 

Anonymkode: 833e8...6cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir så til de grader farger av de rundt meg jeg at dialektordene kommer uten at jeg mener det. Barnas sleng og andres banning adopterer jeg også helt ubevisst. Det ønsker jeg meg ei pille for! 

Så, jeg er sikkert skyld i alle ordene og setningene over 🙈😳

Det jeg ikke liker, spesielt på Facebook, er altfor mye dilldall (ja nettopp, den sangen 🙈). Sånn: åhhhh så fiiiiin og heeeerlig dame 💕 Er såååå glad i deg 💕💕💕 Masse, hele tiden, hver eneste dag 😅 Er de hemmelig forelsket i hverandre disse damene på rundt 40, men tørr bare hinte på face eller hva søren? 

 

Anonymkode: 833e8...6cd

 Må signere den. Får litt sånn lesbiske vibber av masse hjerter etterfulgt av "søta", "pena", "fina" (hva blir mannlig variant av "pena" da? "penis"?). Høres ut som de er 14 år hele gjengen, og hemmelig forelsket i hverandre.

Anonymkode: 9d16f...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 Må signere den. Får litt sånn lesbiske vibber av masse hjerter etterfulgt av "søta", "pena", "fina" (hva blir mannlig variant av "pena" da? "penis"?). Høres ut som de er 14 år hele gjengen, og hemmelig forelsket i hverandre.

Anonymkode: 9d16f...835

Haha! Det skulle jeg gjerne likt å se: "Ååhh!  Penis du altså💕😘".. 😂

Anonymkode: b961a...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver under på "kidden/kidza".  Grøsser også av"nippel/niplene". Dessuten får jeg litt kløe av "fina/fine du" og andre varianter som høres ut som noe en fireåring kunne ha sagt. 

Endret av Himmel og hav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ordet bør.

Det burde forbys! 

Så mange løftede pekefingre i det ordet. Verden er et bedre sted uten!

 

Anonymkode: 15556...b8d

Så ordet "bør" bør forbys.... Oh the irony..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Happy skvett!" til rødvinsdrikking. Jeg får makk av der uttrykket som kommer på Facebook hver helg i forbindelse med et bilde av et vinglass. 

Anonymkode: 4827c...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uttrykk, men irriterer meg over : å / og feil.

Irriterer meg over da/ når feil.  NÅR jeg var liten.. grøsser. Den gang da, hver gang når.

 

Anonymkode: 62ed7...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'å spørre et spørsmål' får jeg neller av.

man spør om noe, men man stiller et spørsmål

Anonymkode: 87ef1...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, *Miss Marple* skrev:

Misforstå meg rett. 

Det er bare helt feil!

Helt enig. Samme med: 

"Holdt på å si.." etter du har sagt det.

"Ikke sant". 

Anonymkode: a5733...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"I forhold til" brukt feil har også irritert meg grønn, men der tror jeg vi er nødt til å akseptere at språket er i utvikling og at det uttrykket har kommet til å bety noe annet enn det opprinnelig gjorde. Jeg lar meg ikke irritere lenger, i hvert fall, har gitt opp akkurat den kampen.

HATER når folk sier at noe "faller mellom stoler" (faller mellom TO stoler, for pokker), eller feil med da/når. "Mammahjertet" er til å kaste opp av. 

HI: Jeg synes faktisk det er sexy når en mann snakker om å ta en kvinne, vet ikke hvorfor. Maskulint? Mannen som erobrer? Primitivt, jeg vet det, men i mine øyne skal sex helst være litt primitivt, hehe. 

Anonymkode: f6636...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig. Samme med: 

"Holdt på å si.." etter du har sagt det.

"Ikke sant". 

Anonymkode: a5733...e7d

Jeg høyner med "holdt jeg på å sku sagt". Etter at ordene er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Himmel og hav skrev:

Skriver under på "kidden/kidza".  Grøsser også av"nippel/niplene". Dessuten får jeg litt kløe av "fina/fine du" og andre varianter som høres ut som noe en fireåring kunne ha sagt. 

Ja fy fader niplene!  Det var det en unge som sa her om dagen (heldigvis ikke min),  fortalte om niplene til bestefaren.  Jeg satte nesten kaffen i vranga 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne tråden liker jeg🙈

Har alltid hatet når folk sier LOL...grøsser ved tanken😆 Å ikke minst når noen kaller barnet sitt for deilig!!! Det tar seg ikke ut, din mann/kone/kjæreste osv kan man kalle deilig, ikke et lite barn. Deilig for meg er seksuelt. Altså Channing Tatum er deilig, ikke Ola på 2år. 

Anonymkode: 8c0f2...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Polly-Esther skrev:

Noen sier konsekvent "i så fall", når de åpenbart mener "i alle fall". 

"Ditten von datten"

"Herrefred"

Når folk skriver "alla" i stedet for "à la". Det høres ut som de uttaler det helt likt som Allah. 

"AP-katter"

I så fall og i alle fall betyr ikke det samme! 

Anonymkode: 57342...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I så fall og i alle fall betyr ikke det samme! 

Anonymkode: 57342...cc4

Hvilket jo er poenget til Polly-Esther slik eg les ho..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2017 den 21.35, den perfekte mor skrev:

Jeg liker ikke når verb blir uttalt i infinitiv når de ikke skal være det. Vi skal å reise f.eks. Eller når folk sier sier at ting går ødelagt. Ting kan ikke gå noen plass, men de kan bli ødelagt😬

Er det noen som prater slik??

Anonymkode: 48498...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

'å spørre et spørsmål' får jeg neller av.

man spør om noe, men man stiller et spørsmål

Anonymkode: 87ef1...fdb

Få neller av er et grusomt uttrykk!

Anonymkode: 48498...61f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

'å spørre et spørsmål' får jeg neller av.

man spør om noe, men man stiller et spørsmål

Anonymkode: 87ef1...fdb

Å spørre et spørsmål er litt dialekt og altså. 

På Sørlandet er det veldig vanlig å si det, vet ikke helt hvorfor. 

Anonymkode: 67102...dcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å spørre et spørsmål er litt dialekt og altså. 

På Sørlandet er det veldig vanlig å si det, vet ikke helt hvorfor. 

Anonymkode: 67102...dcc

Akkurat det samme som "hvem bil." Alle sier det der jeg er oppvokst, og nei - selv om enkelte her inne hevder det - de er ikke hjerneskadd. 

Anonymkode: 9d30f...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/10/2017 at 9:55 PM, Anonym bruker said:

Å bruke 'i forhold til' feil. Primitivt!

Anonymkode: 0bfbc...297

Ikke direkte primitivt... tilnærmet alle bruker det feil. Jeg hører det fra både forelesere og mine (relativt høyt utdannede) kollegaer. Jeg er enig i at det er grenseløst irriterende.... men jeg tror at det er blitt så vanlig at det kommer til å bli en del av det korrekte språket i fremtiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.8.2017 den 23.12, Anonym bruker skrev:

"Jeg blir å ..." i stedet for "Jeg har tenkt å ..."

Det betyr jo ikke helt det samme, da. Her i Tromsø sier man ofte "Jeg blir å (komme/starte/kjøpe/kjøre/huske/snakke osv)". Det er veldig konkret, det kommer til å skje. (Det er imidlertid muntlig dialekt, ikke skriflig norsk)

"Jeg har tenkt å..." er ikke så konkret. Det betyr at man planlegger/har intensjon om noe, såfremt ikke noe kommer i veien/noen har innvendinger.

En nyanseforskjell der, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Holzhaus skrev:

Ikke direkte primitivt... tilnærmet alle bruker det feil. Jeg hører det fra både forelesere og mine (relativt høyt utdannede) kollegaer. Jeg er enig i at det er grenseløst irriterende.... men jeg tror at det er blitt så vanlig at det kommer til å bli en del av det korrekte språket i fremtiden. 

Har en kollega som bruker det på feil måte i  omtrent hver eneste setning. Blir sprø. Det kan lett erstattes med "med tanke på" el.l. men det hadde vært rart og si "med tanke på" så ofte som hun sier " i forhold til" og faktisk. 

 

Anonymkode: 5baaf...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...