Gå til innhold

Veldig vondt øverst i magen og mot ryggen og skal på storbyferie i morgen.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Begynte i går med diaré på morgenen. Jeg har crohns så det er ikke uvanlig. Så spiste jeg frokost og måtte på do igjke med løs mage. Deretter gikk det en time eller to før jeg måtte på do igjen og kjente magen verke litt. Så var jeg på til ærend og kjente det murret men gikk greit. Kom hjem på ettermiddagen og merket mer og mer smerte i magen, høyt oppe, med stråling mot ryggen. Greide bare å ligge i fosterstilling på ryggen. Prøvde å gå en tur senere på kvelden men fikk ekstremt smertefulle tak underveis som gjorde at keg sto krokbøyd og tårene rant. 

La meg da jeg kom hkem og lå i senga fra klokka 20. Føler kanskje det er luftsmerter men ingen bevegelse i magen eller noe luft som vil ut. Jeg har crohns i tynntarmen så kanskje det er betennelse? Jeg går på remsima og har aldri hatt det slik før da det er under kontroll. 

Tok nobligan og sovnet. Følte det gikk greit. Men har hatt vondt for å snu meg i natt og er vondt å stå og gå. Nå ligger jeg fortsatt i sengen. Det var mye bedre men så tok jeg en kopp kaffe på sengen og smertene ble sterkere igjen. 

Noen ideer til hva jeg kan gjøre? Kan jo ikke gå rundt i Barcelona med slike smerter. Og føler jeg ikke kan gå til legen hvis det er luftsmerter? 

Smertene er rundt hele egentlig men mest under der ribbekassa starter og mitt mot venstre. Og ryggen. ☹️ 

Anonymkode: 47785...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde gått rett til lege for en hastetime (evt. til legevakten hvis du ikke får hos fastlegen).

Det er som du siker ikke mulig å dra på ferie når du har så vondt, og tenk om det er noe som blir verre etter hvert.

Er det luftsmerter er det jo bare bra, men jeg syns ikke du skal være redd for å "plage" legen din - du har god grunn til å bestille time.

 

Anonymkode: 6234f...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magesår (evt bettenelse i magesekken pga chrons, at kaffen trigget gjorde meg nyskjerrig på det), galle, tarm...det kan være mye. Enig med at å bestille en legetime kan være lurt når det ikke har gitt seg enda.

Anonymkode: b182a...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 

Ringte legekontoret mitt nå og de har selvfølgelig sommerstengt ril 11.august med et vikarierende legekontor som jeg ikke aner hvor er. Har ikke energi til å finne det ut heller. 

Kanskje bare ta legevakten? 

 

HI

Anonymkode: 47785...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! 

Ringte legekontoret mitt nå og de har selvfølgelig sommerstengt ril 11.august med et vikarierende legekontor som jeg ikke aner hvor er. Har ikke energi til å finne det ut heller. 

Kanskje bare ta legevakten? 

 

HI

Anonymkode: 47785...fb1

Ja, dra på legevakten nå med det samme.

Gi oss en oppdatering når du er tilbake, da - god bedring og lykke til! Håper det blir bra til i morgenh så du får en fin tur til Barcelona.

Anonymkode: 6234f...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, dra på legevakten nå med det samme.

Gi oss en oppdatering når du er tilbake, da - god bedring og lykke til! Håper det blir bra til i morgenh så du får en fin tur til Barcelona.

Anonymkode: 6234f...cf6

Tusen takk 😘

 

Hi

Anonymkode: 47785...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette høres veldig ut som galleanfallene jeg hadde.

Gå til lege for å få tatt blodprøver for å forsikre om at alle verdier er som de skal. Ikke moro å dra på tur med dette

Mine anfall varte i 2- 3 dager, og det ble mer og mer markant i ryggen for hver dag.

Siden du har Chrons er det vel enda større grunn til å gå til legen ved slike smerter. Hvis det er betennelse kan du kanskje få noe medisin for det? 

Anonymkode: 50a94...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sitter jeg på legevakta og venter. Har tatt CRP og, temp og blodtrykk og alt normalt. Venter på lege. Føler smertene er bedre nå og har ikke de anfallene lenger men mer ubehag i hele mageområdet. Føler jeg misbruker legevakta akkurat nå.. 

hi

Anonymkode: 47785...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå sitter jeg på legevakta og venter. Har tatt CRP og, temp og blodtrykk og alt normalt. Venter på lege. Føler smertene er bedre nå og har ikke de anfallene lenger men mer ubehag i hele mageområdet. Føler jeg misbruker legevakta akkurat nå.. 

hi

Anonymkode: 47785...fb1

Ikke tenk sånn. Det var uansett viktig å få avkreftet at dette var noe som kom til å bli verre utover dagen og i dagene fremover. Og du vet jo fortsatt ikke hva som var årsaken til magesmertene.

Anonymkode: 6234f...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå sitter jeg på legevakta og venter. Har tatt CRP og, temp og blodtrykk og alt normalt. Venter på lege. Føler smertene er bedre nå og har ikke de anfallene lenger men mer ubehag i hele mageområdet. Føler jeg misbruker legevakta akkurat nå.. 

hi

Anonymkode: 47785...fb1

Ikke føl det!

Jeg ventet i det lengste under mitt siste anfall.. for jeg syns det var musbruk å dra barw pga luft i magenog jeg kunne ha dødd.

Det viste seg at jeg hadde akutt bukspyttkjertelbetennelse.

Det er overhode ikke det at jeg sier det kan være noe farlig i ditt tilfelle.. jeg bare vilurte si at vi aldri skal føle at vi misbruker legevakt.. for vi er ikke selv i stand til å sette diagnosen..

Anonymkode: 50a94...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ikke føl det!

Jeg ventet i det lengste under mitt siste anfall.. for jeg syns det var musbruk å dra barw pga luft i magenog jeg kunne ha dødd.

Det viste seg at jeg hadde akutt bukspyttkjertelbetennelse.

Det er overhode ikke det at jeg sier det kan være noe farlig i ditt tilfelle.. jeg bare vilurte si at vi aldri skal føle at vi misbruker legevakt.. for vi er ikke selv i stand til å sette diagnosen..

Anonymkode: 50a94...9df

❤️

Anonymkode: 47785...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ikke føl det!

Jeg ventet i det lengste under mitt siste anfall.. for jeg syns det var musbruk å dra barw pga luft i magenog jeg kunne ha dødd.

Det viste seg at jeg hadde akutt bukspyttkjertelbetennelse.

Det er overhode ikke det at jeg sier det kan være noe farlig i ditt tilfelle.. jeg bare vilurte si at vi aldri skal føle at vi misbruker legevakt.. for vi er ikke selv i stand til å sette diagnosen..

Anonymkode: 50a94...9df

Sorry for slurvefeil.. leste ikke gjennom, og ble rammet av autocorrect 😀

Anonymkode: 50a94...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:

var inne hos legen som kjente og lyttet på magen. Den har bløt og med normale lyder. Han sa det kunne være flere ting. Magesår, pancreatitt, gallestein eller betennelse i tynntarmen (pga crohns). Uansett så var det ikke livstruende/akutt slik det er nå. Angående Barcelona-turen så sa han at det måtte være opp til meg. Han anbefalte å ta en avgjørelse i kveld og da se om jeh følte meg bedre eller verre. Følte jeg meg verre så skulle jeg komme tilbake til de. Følte jeg meg bedre så måtte jeg avgjøre om jeg skulle dra. Men jeg måtte være obs på dehydrering pga diareen og varmen. Og stress med å reise og anderledes bakterieflora. Så er veldig usikker hva jeg skal gjøre. 

Har kun hatt 2 sånne smertehøyder i dag og det er mer verking nå. Er så redd for å skuffe mannen og si at vi ikke drar og så føler jeg meg bra i morgen eller resten av helgen. Men umulig å vite. 

HI

Anonymkode: 47785...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oppdatering:

var inne hos legen som kjente og lyttet på magen. Den har bløt og med normale lyder. Han sa det kunne være flere ting. Magesår, pancreatitt, gallestein eller betennelse i tynntarmen (pga crohns). Uansett så var det ikke livstruende/akutt slik det er nå. Angående Barcelona-turen så sa han at det måtte være opp til meg. Han anbefalte å ta en avgjørelse i kveld og da se om jeh følte meg bedre eller verre. Følte jeg meg verre så skulle jeg komme tilbake til de. Følte jeg meg bedre så måtte jeg avgjøre om jeg skulle dra. Men jeg måtte være obs på dehydrering pga diareen og varmen. Og stress med å reise og anderledes bakterieflora. Så er veldig usikker hva jeg skal gjøre. 

Har kun hatt 2 sånne smertehøyder i dag og det er mer verking nå. Er så redd for å skuffe mannen og si at vi ikke drar og så føler jeg meg bra i morgen eller resten av helgen. Men umulig å vite. 

HI

Anonymkode: 47785...fb1

Hvis det var pancreatitt skulle de ha sett det på bukspyttkjertelverdiene dine.

Det var det jeg fikk som resultat av at en gallestein kilte seg fast og hele systemet gikk ned for telling. De så det på blodprøvene mine og verdiene var skyhøye.

I følge lege og kirurg så er det sjelden for kvinner i relativt ung alder. Fastlegen min hadde aldri opplevd det før. Det er også ekstremt alvorlig.

Håper du blir raskt bedre, og at du får en super tur ❤

Anonymkode: 50a94...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det var pancreatitt skulle de ha sett det på bukspyttkjertelverdiene dine.

Det var det jeg fikk som resultat av at en gallestein kilte seg fast og hele systemet gikk ned for telling. De så det på blodprøvene mine og verdiene var skyhøye.

I følge lege og kirurg så er det sjelden for kvinner i relativt ung alder. Fastlegen min hadde aldri opplevd det før. Det er også ekstremt alvorlig.

Håper du blir raskt bedre, og at du får en super tur ❤

Anonymkode: 50a94...9df

De tok ingen blodprøver så aner ikke hva verdiene er på. 

Tusen takk! Håper vi får dratt! Trenger det nå etter denne stressende tiden hvor vi har vært på randen til skilsmisse. Jeg har skrevet et innlegg her for et par uker siden hvor mannen ble så sint og knuste en del rundt i stua. Nå trenger vi litt kvalitetstid. 

HI

Anonymkode: 47785...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke dratt. Husk at hvis du blir syk på reisen er det tvilsomt at forsikringen dekker det siden du var syk før du reiste.

Og den mannen - hvis "kvalitetstid" er viktigere enn din helse og han blir sur pga. dette, da er han ikke noen mann å samle på uansett. Og det er han vel ikke likevel...?

Anonymkode: 86457...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde ikke dratt. Husk at hvis du blir syk på reisen er det tvilsomt at forsikringen dekker det siden du var syk før du reiste.

Og den mannen - hvis "kvalitetstid" er viktigere enn din helse og han blir sur pga. dette, da er han ikke noen mann å samle på uansett. Og det er han vel ikke likevel...?

Anonymkode: 86457...dcf

Mannen sier vi ikke bør dra så han presser ikke på. Han mener turen blir helt bortkastet hvis vi ikke kan rusle rundt og spise god mat og drikke god vin. Noe jeg er enig i. 

Regner med vi får pengene tilbake på forsikringen? Flybilletter og hotell har kostet 20.000 kr. 

Jeg gikk en tur med hunden tidligere og greide å gå strakt men var ubehagelig. Nå har jeg ligget på sofaen og fikk smertetak da jeg reiste meg opp. Det er sikkert tarmene pga crohnsen. 😥

 

HI

Anonymkode: 47785...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mannen sier vi ikke bør dra så han presser ikke på. Han mener turen blir helt bortkastet hvis vi ikke kan rusle rundt og spise god mat og drikke god vin. Noe jeg er enig i. 

Regner med vi får pengene tilbake på forsikringen? Flybilletter og hotell har kostet 20.000 kr. 

Jeg gikk en tur med hunden tidligere og greide å gå strakt men var ubehagelig. Nå har jeg ligget på sofaen og fikk smertetak da jeg reiste meg opp. Det er sikkert tarmene pga crohnsen. 😥

 

HI

Anonymkode: 47785...fb1

Ta avgjørelsen, bli hjemme. Få en legeerklæring på at du er syk og ikke kan reise, så får dere i hvert fall igjen noe om dere har avbestillingsforsikring.

 

Anonymkode: 86457...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er avgjørelsen tatt og vi blir hjemme. Greide ikke stå oppreist da jeg skulle hjelpe mannen med middagen så lå over kjøkkenbenken. Så lite glede av den turen om jeg ikke mirakuløst hadde blitt helt fin til i morgen. 

HI

Anonymkode: 47785...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så kjedelig å måtte avlyse turen. Men du hadde nok ikke hatt det fint på tur når du har så vondt. God bedring!

Anonymkode: 0a373...1c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

De tok ingen blodprøver så aner ikke hva verdiene er på. 

Tusen takk! Håper vi får dratt! Trenger det nå etter denne stressende tiden hvor vi har vært på randen til skilsmisse. Jeg har skrevet et innlegg her for et par uker siden hvor mannen ble så sint og knuste en del rundt i stua. Nå trenger vi litt kvalitetstid. 

HI

Anonymkode: 47785...fb1

Huff. Så utrolig kjipt for deg!

Jeg er likevel litt opprørt over at legevakten sa at det kunne være pancreatitt, men valgte å ikke ta blodprøver.

Håper du er bedre. Hvis ikke, det tilbake og krev at verdiene for galle og bukspytt sjekkes.

Jeg tror likevel at din CRP ville ha vært høy hvis det var noe med bukspyttkjertel, men jeg har i gen helsebakgrunn.. 

Anonymkode: 50a94...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk jenter! 😘

Ringer legevakten igjen i morgen hvis jeg ikke er bedre. CRP hadde kanskje vært høy men jeg går på remsima som er immunsupprimerende og jeg får derfor ikke de vanlige immunforsvar-reaksjonene. Har ikke hatt feber på mange år og lav CRP ved alle bakterielle infeksjoner. Men mener også CRP er mer uttalt ved bakterielle infeksjoner noe ikke pancreatitt er. 

Jeg har jo hatt pancreatitt tidligere og det føltes anderledes. Da føltes det ut som en stang gikk tvers igjennom brystkassen og ut av ryggen.  Nå stråler det mer rundt mot ryggen, ikke igjennom. 

HI

Anonymkode: 47785...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk jenter! 😘

Ringer legevakten igjen i morgen hvis jeg ikke er bedre. CRP hadde kanskje vært høy men jeg går på remsima som er immunsupprimerende og jeg får derfor ikke de vanlige immunforsvar-reaksjonene. Har ikke hatt feber på mange år og lav CRP ved alle bakterielle infeksjoner. Men mener også CRP er mer uttalt ved bakterielle infeksjoner noe ikke pancreatitt er. 

Jeg har jo hatt pancreatitt tidligere og det føltes anderledes. Da føltes det ut som en stang gikk tvers igjennom brystkassen og ut av ryggen.  Nå stråler det mer rundt mot ryggen, ikke igjennom. 

HI

Anonymkode: 47785...fb1

Hvis du har hatt pancreatitt tidligere burde du likevel få det sjekket.

Første jeg har "møtt" som har hatt det 😀

Galleanfallene kan også stråle i rygg. Men pancreatitt var rett og slett helt forjævlig. Jeg lå og skrek av smerte.. 

Ønsker det god bedring. Klok avgjørelse å bli hjemme. Håper dere får tatt igjen turen snart ❤

Anonymkode: 50a94...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som gallestein? Når jeg har anfall er det slik du beskriver! Utrolig vondt. Og ikke noe særlig å reise på tur med i allefall 😒

Anonymkode: 0e7b6...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...