Gå til innhold

Hvordan skal ei på 11 12 år tjene penger?????


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hun ønsker seg jo div, både til større ting og bytur med venninde. 

Ja da må du spare sier jeg. 

Men skal hun kunne spare må ho ha noe å spare av.....

Hun får i dag 5 krfor å gå ut med søpla. 

Men samtidig er jeg betengt med å lønne ho for husarbeid som jeg føler er noe vi alle må bidra med......

Huff nei jeg vet ikke...

 

Noen ideer?

Hva gjør dere??

Anonymkode: 0f6f4...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ukelønn for å holde rommet i orden, rydde etter seg og ta ut av oppvaskemaskinen

Anonymkode: 3b936...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukelønn, som dere har avtalt hva skal dekke. Se på hva dere stikker til henne til kinonesøk, is og annet hver måned og gi henne heller tilsvarende i ukepenger. Det vanskelige bli da å si nei når hun er blakk og bli invitert med på kino av venner ol.

Anonymkode: 7b981...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prosjekter. Stable ved hos bestemor, slå plenen ukentlig, rydde i garasjen, klippe ned småbjørk på hele tomta, ta ut av alle kjøkkenskapene og vaske grundig, plukke noen bøtter bær, male gjerdet, osv. Alt som er for kjedelig å gjøre sjøl samt sånt som tar tid og derfor blr utsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde en avtale med en venninne så sønnen min går tur med hunden hennes ved behov. Det har også vært snakk om muligvis å ta noe snørydding for naboen til vinter. Jeg har valgt å hjelpe ham med å få til slike avtaler i stedet for å lønne husarbeid. Det er for meg uaktuelt. Husarbeid er noe alle som bor i huset bidrar med etter evne. Om vi er ekstra flinke en dag kan vi heller belønne oss selv med en spontan filmkveld og popkorn eller noe slikt.

Anonymkode: 6c0cb...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er viktig at ikke alle plikter blir betalt, slik at ikke ungen svarer ''hva får jeg for det da?'' om du spør om de kan hjelpe deg med noe. Jeg ville hatt faste plikter som ikke var betalt, også kunne hun gjøre ekstra for å tjene penger. sug lut har noen gode forslag der. Husker jeg fikk litt penger for å mate og rydde kaninburet til noen naboer når de var bortreist når jeg var på den alderen. 

Anonymkode: b6d51...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellers kan jo tolvåringen ha avisrute og plukke jordbær, det gjorde jeg da jeg var tolv. Mine har passet katta til naboen - sluppet ut og inn morgen og kveld samt foret - og fått en tusenlapp i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får min 12 åring en fast sum i uka. Det er ikke lønn for spesifikt gjort jobb, men faste lommepenger han får fordi han er flink til å bidra hjemme, han er barnet mitt og jeg ikke vil at han skal gå blakk. Dette er rene " brukepenger" som går til tull og tøv som en is her eller der, kjøpe kreditt på spill han spiller, ei brus, en bolle osv. Vil han spare til noe, må han spare av disse pengene samt at han da kan få en konkret jobb for å tjene litt ekstra. Han får 200 kr i uka. Hjemme har han ansvar for at alt av søppel blir tømt, han vanner hagen hver kveld, måker snø om vinteren, hjelper til med babyen, setter inn og tømmer oppvaskmaskinen, setter klær på tørk, støvsuger 1 etg et par ganger i uka, rydder fellesarealer hver kveld, løper ærende til butikken( brød/ melk etc). Dette er ting han gjør på autmatikk, uten at man trenger å be om det. 

Anonymkode: e2651...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tolvåring har diverse oppgaver.

Lufte hunden, støvsuge, lage middag, rydde ut av oppvaskmaskinen, brette klesvask, luke i hagen.

Han får også én krone per leste side i sommer fordi han trenger å lese mer.

Anonymkode: 98ac9...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Her får min 12 åring en fast sum i uka. Det er ikke lønn for spesifikt gjort jobb, men faste lommepenger han får fordi han er flink til å bidra hjemme, han er barnet mitt og jeg ikke vil at han skal gå blakk. Dette er rene " brukepenger" som går til tull og tøv som en is her eller der, kjøpe kreditt på spill han spiller, ei brus, en bolle osv. Vil han spare til noe, må han spare av disse pengene samt at han da kan få en konkret jobb for å tjene litt ekstra. Han får 200 kr i uka. Hjemme har han ansvar for at alt av søppel blir tømt, han vanner hagen hver kveld, måker snø om vinteren, hjelper til med babyen, setter inn og tømmer oppvaskmaskinen, setter klær på tørk, støvsuger 1 etg et par ganger i uka, rydder fellesarealer hver kveld, løper ærende til butikken( brød/ melk etc). Dette er ting han gjør på autmatikk, uten at man trenger å be om det. 

Anonymkode: e2651...87b

Så flott ! 😃❤🌼👏

Anonymkode: 3ffc6...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå med avisen. Lufte hunder. Jeg var 14 år da jeg begynte å gå med reklame. 

Og som nevnt over : å hjelpe til hjemme. Noen ting er en selvfølge å bidra med hjemme. Men jeg syns det er supert å gi penger for å rydde rommet osv.  Kanskje ekstra gøy å male noe feks. 

Anonymkode: 3ffc6...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.....

Ts her.

Har var det mange gode forslag. 

Takk for gode tips. 

Men når de får penger/ukelønn, betyr det at om vi er på butikken så får hun ikke ennis med mindre hun betaler den selv? 

Betyr det at dersom jeg foreslår kino MÅ hun betale bilett og snop selv ?? 

Når vi handler "til helga" kjøper vi potetgull og pringle til ho / oss.... hva gjør dere med det??

Anonymkode: 0f6f4...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei.....

Ts her.

Har var det mange gode forslag. 

Takk for gode tips. 

Men når de får penger/ukelønn, betyr det at om vi er på butikken så får hun ikke ennis med mindre hun betaler den selv? 

Betyr det at dersom jeg foreslår kino MÅ hun betale bilett og snop selv ?? 

Når vi handler "til helga" kjøper vi potetgull og pringle til ho / oss.... hva gjør dere med det??

Anonymkode: 0f6f4...a31

Nei, min gutt må likevel ikke betale alt sånt selv. Jeg kjøper inn det vi skal ha på fellesen, og en is her og potetgull til helgen far han av meg.

 

Anonymkode: 98ac9...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min snart 13 åring får 400 kr i mnd. Hun har ansvar for å tømme oppvaskmaskin når det trengs og vaske trappa en gang i mnd (sistnevnte gjør hun sjeldent). Hun må og holde rommet i orden uavhengig av penger hun måtte få.
Pengene går bare til fjas. Skal økes nå til høsten når hun går over på ungdsommskolen, men da må hun og bruke det og spare når hun skal på kino etc med venner. Da får hun ikke av meg. Godis og slikt kjøper jeg selvsagt inn, og hvis vi som familie drar på kino så betaler jeg selvsagt det

Anonymkode: 71e37...37e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Min snart 13 åring får 400 kr i mnd. Hun har ansvar for å tømme oppvaskmaskin når det trengs og vaske trappa en gang i mnd (sistnevnte gjør hun sjeldent). Hun må og holde rommet i orden uavhengig av penger hun måtte få.
Pengene går bare til fjas. Skal økes nå til høsten når hun går over på ungdsommskolen, men da må hun og bruke det og spare når hun skal på kino etc med venner. Da får hun ikke av meg. Godis og slikt kjøper jeg selvsagt inn, og hvis vi som familie drar på kino så betaler jeg selvsagt det

Anonymkode: 71e37...37e

Hun gjør det sjelden og det går til fjas? Og skal økes? Jøss. I mitt hus får ingen penger for å puste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
2 minutter siden, sug lut skrev:

Hun gjør det sjelden og det går til fjas? Og skal økes? Jøss. I mitt hus får ingen penger for å puste

Den der reagerte jeg også på... 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei.....

Ts her.

Har var det mange gode forslag. 

Takk for gode tips. 

Men når de får penger/ukelønn, betyr det at om vi er på butikken så får hun ikke ennis med mindre hun betaler den selv? 

Betyr det at dersom jeg foreslår kino MÅ hun betale bilett og snop selv ?? 

Når vi handler "til helga" kjøper vi potetgull og pringle til ho / oss.... hva gjør dere med det??

Anonymkode: 0f6f4...a31

Vanlig lørdagsgodt, en is på en varm sommerdag, en kinotur. Slikt kan jeg spandere. De opptjente pengene går til f eks en kinotur med bestevennen, et blad,   Lego eller andre ting han har lyst til, men som jeg i utgangspunktet ikke kjøper.

Anonymkode: 6c0cb...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, sug lut skrev:

Ellers kan jo tolvåringen ha avisrute og plukke jordbær, det gjorde jeg da jeg var tolv. Mine har passet katta til naboen - sluppet ut og inn morgen og kveld samt foret - og fått en tusenlapp i uka.

Så mye for så lite? 😮 Her passes diverse husdyr for naboene. Har aldri fått ei krone for det, og forventer heller ikke. Gode naboer hjelper hverandre :) 

Anonymkode: 6e4fe...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så mye for så lite? 😮 Her passes diverse husdyr for naboene. Har aldri fått ei krone for det, og forventer heller ikke. Gode naboer hjelper hverandre :) 

Anonymkode: 6e4fe...9f6

 

Jeg syntes også det var godt betalt for å passe katten :)

 

Anonymkode: d01a4...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min på 12 får 100kr i uken hvis alt dette blir gjort:

Gå tur med hunden

hente lillesøster på SFO 

holde rommet ryddig

hjelpe til med klesvask/oppvaskmaskin

gå med søppel

vsdke trappen hver fredag

skal hun tjene ekstra: vaske hagemøbler, luke, vaske glassdørene, støvsuge, hjelper naboen med hage/husarbeid/mathandel(eldre dame).

Anonymkode: c6ac4...4c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn får sin alder ganger fem ukedager (man-fre). 11-åringen får altså 55 kroner uka. Dette er penger de får disponere selv, til sparing eller "tull". Vi betaler kino, klær, lørdagsgodt og andre ting de trenger penger til utenom.

Da forventer jeg at rommet holdes rimelig ryddig, samt at det tørkes støv og støvsuges og skiftes sengetøy en gang pr uke på eget rom. (De har ulike dager pga aktiviteter). Men vi trekker aldri penger for rotete rom, eller andre ting. Bare minner om det, og hjelper å disponere tid for å få det gjort.

Vi forventer også at barna hjelper til i det daglige når de blir bedt om det. Går med søppel, hjelper til i forbindelse med måltider, hente ved eller bidrar etter behov. Noen dager er de på aktiviteter eller med venner hele dagen, da gjør de ikke noe hjemme. Andre dager har de mulighet til å hjelpe.

Anonymkode: 58682...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot at barn skal få betalt for å bidra i hjemmet, så her får de penger etterhvert som de trenger det, innen visse grenser selvsagt, og så forventer jeg at de gjør det de blir spurt om ellers. 

Anonymkode: 27db4...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pante flasker som hun sikkert finner i nærområdet og hos venner og slekt? Det gjorde mine.

Gå med hund, trille barn?

Handle for eldre?

Klippe plen?

Anonymkode: 9a1fc...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en liste over gjøremål i huset. For eksepmpel 5 kroner for å gå på butikken, 5 kroner for å vaske trappen, 1 krone (pr.bosspann) for å gå ut med bosset, 15 kroner for å vaske badet. I tillegg får de 35 kroner i ukelønn hvis de holder rommet ryddig hver eneste dag. 

Hvis ungene har lyst på penger så hjelper de til i huset. 

I teorien er jeg enig i at de ikke skal få betalt for å være med å holde orden i huset,men på den andre siden så lærer de nå at de må jobbe for pengene. Og dette motiverer dem til å hjelpe til, før dette systemet så var det bare mas og sure miner hver gang jeg ba om noe. Nå krangler de om hvem som skal gjøre hva. 

Vi regner sammen hvor mye de har tjent  hver søndag. 

Anonymkode: d83dc...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...