Gå til innhold

Kan man skape traumer hos et barn som blir kraftig irettesatt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har hørt fra flere at man aldri må irettesette barna når de gjør noe de vet er galt. Det er visst traumeskapende og kan ødelegge barnas psyke og selvbilde. 

Å heve stemmen er visst på samme nivå som vold..

Da lurer jeg bare. Om barnet har gjort noe galt. Hvordan skal man få det til å skjønne konsekvensene av handlingene sine? 

Det er ikke snakk om råkjefting og overhøvling. Men å snakke strengt og alvorlig med barnet. 

Dette er visst ikke godtatt. 

Anonymkode: a08e6...bf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker timeout å da er det også mye lettere å holde seg rolig å ikke bli sint.

Anonymkode: 9cfe0...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du sørger for at barnet føler skam, blir ydmyket og krenket, da kan det skape noen "traumer" ja. (Taler av erfaring fra egen mor)

Men jeg er selv "tydelig" ovenfor mitt barn. Hever ikke stemmen, tar hardt tak i eller står over og virker truende, men er tydelig og rolig i stemmen. -Funker her, vi har aldri hatt "tantrisk" med sønnen vår, tror ikke dettraumatiserer.

Anonymkode: a793e...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Time out er ihvertfall ut.  

HI , hvem sier alt dette ? 

Anonymkode: 4fed9...fd5

Så bra jeg ikke bryr meg om hva som er "på moten" da. Jeg bruker det son fungerer på mitt barn å det er timeout. Før ble det for mye kjefting sånn er det ikke nå lengre for er mye lettere å holde seg rolig når jeg bruker timeout. Den har også veldig god effekt på sønnen min.

Anonymkode: 9cfe0...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har hørt fra flere at man aldri må irettesette barna når de gjør noe de vet er galt. Det er visst traumeskapende og kan ødelegge barnas psyke og selvbilde. 

Å heve stemmen er visst på samme nivå som vold..

Da lurer jeg bare. Om barnet har gjort noe galt. Hvordan skal man få det til å skjønne konsekvensene av handlingene sine? 

Det er ikke snakk om råkjefting og overhøvling. Men å snakke strengt og alvorlig med barnet. 

Dette er visst ikke godtatt. 

Anonymkode: a08e6...bf5

Jeg syns man kommer langt med å veilede barn. Altså gjør de noe de ikke skal kan man heller vise hva de heller skulle gjort. Snakker strengt og alvorlig med barna når de har gjort noe alvorlig galt, (feks om de hadde mobbet, knust ruter eller noe, men det har de heldigvis ikke gjort)

Mye kjefting ser jeg på som omsorgssvikt. Men det er forskjell på kjefting. Vanlig kjefting som "alle" gjør er en ting. Daglig brøling på småting er en annen...

Anonymkode: 573c8...8ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis å heve stemmen, skaper traumer for barn. Så er vel alle barn utsatt for traumer da. For alle barn har vel fått kjeft en gang, om ikke fra sine egne foreldre. Jeg har selv et barn, som har utfordret meg, og trasset ut av en annen verden. Hevet jeg ikke stemmen min, så lo hun av meg og fortsatte. Skulle jeg få henne til å slutte, måtte jeg ofte fysisk holde henne fast, og heve stemmen. Ikke hyling og skriking, og nedsettende ord. Men vanlig oppdragelse.

Hjelpes meg så bortskjemte barn det blir nå, hvordan skal de overleve i verden, og arbeidslivet, hvis aldri noen har hevet stemmen til de.

Anonymkode: 2d9fc...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker: Stakkars disse curlingbarna når de en gang skal ut i den virkelige verden der de vil møte motgang, der de vil måtte innse at de slett ikke er universets midtpunkt og der de slett ikke vil oppleve uendelig tålmodighet og vennlig veiledning fra andre, uansett hva de gjør og hvordan de har oppført seg.

Det er forskjell på, hva skal jeg kalle det, alvorlighetsgraden i det barn gjør. Det er også forskjell på om ting er et rent uhell eller om det skjer med fullt overlegg. Og reaksjonen fra den voksne skal selvsagt tilpasses dette og barnets alder. Men også barn må lære at de ikke kan strekke strikken hvor langt som helst, at alle har sin grense og når den grensen er nådd. Det kalles å lære dem grunnleggende folkeskikk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan irettesette et barn på en ordentlig måte. Tenk på hvordan du ville ønsket at noen irettesatte deg! Hvordan ville du følt det om du fikk huden full? møt barna med respekt når de irettesettes, så kommer man langt 

Anonymkode: 2ea9c...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Hvem i alle dager er det du rådfører deg meg, som påstår at man ikke kan irettesette? Klart man kan det. Man setter grenser og har sanksjoner når de overtråkkes. Det er vellykka oppdragelse, spør du meg.

Men mange i vår generasjon opplevde systematiske krenkelser og ydmykelser i forbindelse med foreldrenes forsøk på oppdragelse da de var små. Utskjelling, nedlatende adjektiver, latterliggjøring og brøling var mer brukt. Og det å snakkes til på en slik måte er selvsagt skadelig for barn. Men det er da noe helt annet enn å få beskjed om hva som er lov og hva som er greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet. Jeg brøler ikke til ungen og hvis vi er ute blant folk prøver jeg å irettesette uten st alle ser og hører. Men jeg kan både heve stemmen og ta hardt i armen når brekkbønneungen ikke vil høre/komme/slutte osv. 

Får være grenser for hva som er traumatiserende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jeg fikk skikkeelog kjeft et par ganger i oppveksten. Det samsvarte vel med det jeg hadde gjort for å si det sånn, og alderen min. Det som var verre vaar når jeg ble møtt med silenttreatment og påført skam. Den kjeftinga var for såvidt helt ok for da fikk jeg klar tale og besljed  kunne ikke missforstås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Pashla skrev:

Hvem i alle dager er det du rådfører deg meg, som påstår at man ikke kan irettesette? Klart man kan det. Man setter grenser og har sanksjoner når de overtråkkes. Det er vellykka oppdragelse, spør du meg.

Men mange i vår generasjon opplevde systematiske krenkelser og ydmykelser i forbindelse med foreldrenes forsøk på oppdragelse da de var små. Utskjelling, nedlatende adjektiver, latterliggjøring og brøling var mer brukt. Og det å snakkes til på en slik måte er selvsagt skadelig for barn. Men det er da noe helt annet enn å få beskjed om hva som er lov og hva som er greit. 

Dette ! 🌼 Min mor var aldri konsekvent, kalte meg dum og udugelig hver dag i 16 år. Til den dagen jeg flyttet hjemmefra. Det var brøling og kjefting hver dag. En dag fikk vi lov til en ting, dagen etter fikk vi kjeft for samme tingen. Dette ødela meg helt. Angst, depresjoner, selvskading suicidal osv. Har barn selv nå, og jeg har nok vært altfor snill og tolerant. Motsatt av min mor. Har vært i samtale med barnehage og et lavterskeltilbud fra kommunen.

Fått et par råd. Enkelt å greit å være konsekvent. Gå inn med 100 %. Være tydelig. Og fortsette med å forklare og veilede rolig.

Anonymkode: 4fed9...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Dette ! 🌼 Min mor var aldri konsekvent, kalte meg dum og udugelig hver dag i 16 år. Til den dagen jeg flyttet hjemmefra. Det var brøling og kjefting hver dag. En dag fikk vi lov til en ting, dagen etter fikk vi kjeft for samme tingen. Dette ødela meg helt. Angst, depresjoner, selvskading suicidal osv. Har barn selv nå, og jeg har nok vært altfor snill og tolerant. Motsatt av min mor. Har vært i samtale med barnehage og et lavterskeltilbud fra kommunen.

Fått et par råd. Enkelt å greit å være konsekvent. Gå inn med 100 %. Være tydelig. Og fortsette med å forklare og veilede rolig.

Anonymkode: 4fed9...fd5

Disse korrigeringene har hjulpet hele familien forresten 😊Vi er mere harmoniske 

Anonymkode: 4fed9...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet kan hvertfall bli utrygg av bli "kraftig irettesatt". Bhg fikk beskjed om å slutte å kjefte sånn på sønnen min for det ble han helt tydlig utrygg av,ifølge spesialpedagogen som observerte sønnen min.Det førte til at han skreik hysterisk når han ble levert i bhg og ville aldri i bhg. 

Anonymkode: 9cfe0...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Barnet kan hvertfall bli utrygg av bli "kraftig irettesatt". Bhg fikk beskjed om å slutte å kjefte sånn på sønnen min for det ble han helt tydlig utrygg av,ifølge spesialpedagogen som observerte sønnen min.Det førte til at han skreik hysterisk når han ble levert i bhg og ville aldri i bhg. 

Anonymkode: 9cfe0...ca4

Jeg vil påstå det er en vesentlig forskjell på barnehage og hjem. Det har mye å si hva slags relasjoner man har og om man veier opp kjefting med kjærlighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man en god relasjon til barnet tåler barnet at man hever stemmen irettesetter kraftig som du kaller det. 

Om det er nødvendig er et annet spørsmål. 

Og barnet tåler uansett ikke å bli krenket med språk eller handling. 

Anonymkode: 24087...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns man kommer langt med å veilede barn. Altså gjør de noe de ikke skal kan man heller vise hva de heller skulle gjort. Snakker strengt og alvorlig med barna når de har gjort noe alvorlig galt, (feks om de hadde mobbet, knust ruter eller noe, men det har de heldigvis ikke gjort)

Mye kjefting ser jeg på som omsorgssvikt. Men det er forskjell på kjefting. Vanlig kjefting som "alle" gjør er en ting. Daglig brøling på småting er en annen...

Anonymkode: 573c8...8ed

Hvordan ville du ha håndtert en gutt på fire som stadig kastet leker både i gulv og på lillebror. Og som også kan finne på å slå/dytte/dra i lillebror helt ut av det blå. Om og om igjen. Synker aldri inn at det ikke er greit. 

Anonymkode: 14707...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes synd på de barna som aldri blir irettesatt/ kjefter på. Hvordan skal de takle livet senere? Jeg synes det er mye verre å bare snakke rolig med barnet og forklare i alle mulige sammenhenger, enn å kjefte og heve stemmen av og til. 

Synes det er trist at media stappes med overpedagogiske "fakta" om at barn bør traumatisert og ødelagt av litt kjeft. Mange blir jo redde for å irettesette ungene, og det synes.. utrolig mye bortskjemte unger som tror de kan gjøre hva som helst. Jeg tenker det er en grunn til at barn av pedagoger ofte er de verste.. 

Anonymkode: 0ccb5...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan ville du ha håndtert en gutt på fire som stadig kastet leker både i gulv og på lillebror. Og som også kan finne på å slå/dytte/dra i lillebror helt ut av det blå. Om og om igjen. Synker aldri inn at det ikke er greit. 

Anonymkode: 14707...e16

Iallfall ikke kjeftet på ham. Hjelper det da liksom? Eller er det bare en måte å få uttrykt ditt sinne på? 

 

Anonymkode: 573c8...8ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan ville du ha håndtert en gutt på fire som stadig kastet leker både i gulv og på lillebror. Og som også kan finne på å slå/dytte/dra i lillebror helt ut av det blå. Om og om igjen. Synker aldri inn at det ikke er greit. 

Anonymkode: 14707...e16

Søker du råd nå, eller er dette hypotetisk? For man trenger jo ikke doktorgrad for å skjønne at en fireåring med småsøsken kan være rimelig oppspist av sjalusi, og angriper den han er sjalu på? Du må skape gode relasjoner med fireåringen selv først, og vise han hvordan man er snill, hvordan man samhandler og leker sammen. Nytter ikke å bare slippe ham løs i rommet og anta at han skal sitte pent med lekene og passe sine egne saker mens du er opptatt med babyen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes synd på de barna som aldri blir irettesatt/ kjefter på. Hvordan skal de takle livet senere? Jeg synes det er mye verre å bare snakke rolig med barnet og forklare i alle mulige sammenhenger, enn å kjefte og heve stemmen av og til. 

Synes det er trist at media stappes med overpedagogiske "fakta" om at barn bør traumatisert og ødelagt av litt kjeft. Mange blir jo redde for å irettesette ungene, og det synes.. utrolig mye bortskjemte unger som tror de kan gjøre hva som helst. Jeg tenker det er en grunn til at barn av pedagoger ofte er de verste.. 

Anonymkode: 0ccb5...6b0

Dette! Man gjør ungene sine en bjørnetjeneste ved å alltid skulle "veilede" eller "skape en god relasjon". Noen ganger må man være tydelig, skarp i stemmen, vise med ansiktet, kroppen og stemmen at dette er *ikke* greit. Selvfølgelig skal man ikke kjefte eller skrike, men å alltid skulle "veilede" blir for tafatt. Synes det har gått altfor langt når timeout plutselig er fy og man skal forstå barna ihjel. Ingen ønsker vel å krenke barna sine, men hva noen damer her inne legger i "krenke" går langt ut over hvordan jeg definerer det. F.eks. holder jeg datteren vår fast når vi skal pusse tennene hennes, hvis ikke ville hun ikke ha pusset tennene det siste året. Jeg vet best, jeg er moren hennes. Det er min jobb å sørge for at hun ikke får hull i tennene. Hun kan ikke "veiledes" til å forstå det (ennå). Osv. osv.

Anonymkode: 909e0...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da lurer jeg bare. Om barnet har gjort noe galt. Hvordan skal man få det til å skjønne konsekvensene av handlingene sine? 

Anonymkode: a08e6...bf5

Hvilke konsekvenser.....

Dra inn sand, koste opp? 

Sjenke melk med venstrehånda, tørke opp? 

Tegne på veggen, male over? 

Slå lillesøster, måtte dilte etter mor fordi en ikke lenger har tillit? 

Kaste gymsko i søpla bak skolen fordi en har lyst på nye, tønne sparegrisen og selv kjøpe nye?/vaske av griset selv. 

 

Dette er konsekvenser. 

En kan jo også snakke med barnet underveis. Er det å chatte med fremmede på Internett, vise video fra politiet. 

Hvilke konsekvenser er det du har vanskelig med å tydeliggjøre for barnet ditt? 

Anonymkode: d471c...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke konsekvenser.....

Dra inn sand, koste opp? 

Sjenke melk med venstrehånda, tørke opp? 

Tegne på veggen, male over? 

Slå lillesøster, måtte dilte etter mor fordi en ikke lenger har tillit? 

Kaste gymsko i søpla bak skolen fordi en har lyst på nye, tønne sparegrisen og selv kjøpe nye?/vaske av griset selv. 

 

Dette er konsekvenser. 

En kan jo også snakke med barnet underveis. Er det å chatte med fremmede på Internett, vise video fra politiet. 

Hvilke konsekvenser er det du har vanskelig med å tydeliggjøre for barnet ditt? 

Anonymkode: d471c...903

Når barnet slår og sparker voksne så hva er naturlig konsekvens da om en ikke skal kjefte?

Anonymkode: 9cfe0...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Iallfall ikke kjeftet på ham. Hjelper det da liksom? Eller er det bare en måte å få uttrykt ditt sinne på? 

 

Anonymkode: 573c8...8ed

Jeg kjefter ikke. Jeg bare lurte på om det var noen som hadde tips til noe som funker?

Anonymkode: 14707...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...