Gå til innhold

Hvor i all verden er alle disse overvektige barna som alle på dib snakker om?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har sett mange tråder om at det var så vanvittig masse overvektige barn på strendene, badeland osv. Nå har vi vært i 4 dager på Lalandia, der det var mange barnefamilier fra mange land. Jeg har ikke sett noen veldig overvektige barn der, enda to av dagene var det drittvær og badelandet var stappfullt med billettkø helt til utgangen av kjøpesenteret. De aller fleste barn var slanke, så var det noen smålubne. Men ingen smellfeite. Hvor finner dere alle disse barna? Er det kun noe som finnes i hodet på antisukkerhysterikere?

Anonymkode: 1261e...37e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer også på det? Har vært på div svømmeanlegg i sommer og har til gode å se noen som er mer enn smålubne. 

Endret av *Miss Marple*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Miss Marple* skrev:

Jeg lurer også på det? Har vært på div svømmeanlegg i sommer og har til gode å se noen som er mer enn smålubne. 

Mine to eldste barn er aktive svømmere, og de to yngste går på svømmekurs jevnlig. Ingen bælfeite unger der heller. Men vi bor på en liten plass, så jeg trodde at disse barna kanskje samlet seg på andre større steder...

Anonymkode: 1261e...37e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingenting med "sukkerhysteri" å gjøre. Statistikkene viser jo at ca. hvert femte barn er overvektig. Da er det rart om du ikke ser noen, Hi.

Jeg ser stadig vekk overvektige barn - og jeg har ikke barn selv en gang, så jeg ser nok langt færre barn enn mange av dere andre.

Anonymkode: 7d982...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i en barnehage med ca 80 barn. Der er det et barn som er kraftig overvektig og som følges opp uten at det ser ut til å hjelpe. 2-3 andre barn er smålubne og bør passes på men ellers er resten slanke og normalvektige. I mine barns barnehage med rundt 90 barn har jeg ikke lagt merke til veldig store barn, kun et par som virker litt tunge og klønete i fysisk aktivitet. 

Anonymkode: 0c02b...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mine to eldste barn er aktive svømmere, og de to yngste går på svømmekurs jevnlig. Ingen bælfeite unger der heller. Men vi bor på en liten plass, så jeg trodde at disse barna kanskje samlet seg på andre større steder...

Anonymkode: 1261e...37e

Jeg svarte rett over her. Jeg bodde tidligere på et mindre sted hvor folk generelt nok er mer enn gjennomsnittet aktive, både unge og eldre. Der var det langt færre overvektige enn her jeg bor nå, et sted nær Oslo. Statistikkene sier jo noe om den generelle trenden og tilstanden i befolkningen, men det kan selvfølgelig være lokale forskjeller.

Anonymkode: 7d982...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er hvertfall godt representert i Spania. Vi har hus i Spania, ved kysten - ikke et sted hvor skandinavere ferierer, men hovedsakelig spanjoler og familier fra England. Myyye overvekt, mange barn. Snakker ikke om lubne barn, men sterkt overvektige. 

Når det er sagt. To av vennene til eldste er veldig overvektige (4 klasse). Jeg ser mange i Norge også...men ikke så mange som i Spania

Anonymkode: 413a3...abc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I klassene til mine barn 3. og 4. klasse, ca 55 barn tilsammen) er det en tjukk unge. Hun lider av en eller annen sykdom som gjør at hun ser slik ut. Ikke så mange feite unger her mao...

statistisk sett, går forøvrig sukkerinntaket i Norge nedover hvert år. 

Anonymkode: f7949...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i Bærum og det er langt mellom overvektige barn. Sjokket var derfor stort da vi var innom Sommarland i Bø denne sommeren. Hvertfall halvparten av ungene hadde fedme. Det var hengemager, bryster og vagging på unger i barnehagealder. Jeg har aldri sett så mange fete unger før. Det var egentlig fryktelig trist. 

Anonymkode: 8a718...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sett noen på stranda. Men på båten over til Danmark var det mange. 

Anonymkode: bee53...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Frognerbadet forleden og der var det ihvertfall mange fete barn. I klassen til elsdste sønnen min er det 28 barn. 2 av disse vil jeg anta er overvektige på bmi, men voldsomt store er de ikke. Og jeg kan virkelig skrive under på det med Spania. Vi har hus i Marbella, og spanske barn er virkelig tragisk smellfeite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på badeland på østlandet i forrige uke, mye hengemager, valker og fett å se. Men unga var lykkelige :)

Har kanskje ikke noe med saken å gjøre, men dette var et innendørs badeland og på en solskinnsdag (vi var der pga vi hadde lovet ungene at vi skulle innom akkurat dette stedet). 

På badeanlegget utendørs som vi pleier å bruke er det mindre overvektige unger, men det er ganske mange "store" voksne. 

 

Anonymkode: 16c65...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vi bor ser jeg mange! Synes det er ufattelig trist å se. Er ikke snakk om å være små lubben. Ser de med pupper, hengemage o.s.v.

Anonymkode: 3ec7a...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Overvektige barn kommer som regel fra lite ressurssterke familier som ikke tilbringer ferien i badeland.. De finnes nok i mange hus innendørs..

 

Anonymkode: f8ef3...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært både i Spania og Hellas i sommer. Både i Heĺlas og Spania er barnefedme eksplosiv. Jeg er lærer og ser det dessverre et et økende problem. Heldigvis opplever jeg ingen mobbing.

Anonymkode: 413a3...abc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, etter å ha tilbrakt et par dager i en av landets berømte fornøyelsesparker så er jeg ikke i tvil, det finnes mange overvektige både barn og voksne. Selv er jeg blant de overvektige voksne, og har det er nå for såvidt én sak, vi har stort sett påført oss selv denne vekten. Men de mange overvektige barna, dem synes jeg synd på, for dette har de ikke valgt selv. At mange i dag kan bli overvektige er egentlig ikke så rart. Vi har svært enkel tilgang til mat, og ikke minst enkel tilgang til usunn mat til en rimelig pris, jfr. f.eks. McDonalds og Burger King.

Anonymkode: fa129...72a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke så mange jeg heller, men når jeg først ser noen så er det gjerne ganske ille. Type 5-åringer med hengemage og pupper. Synes så synd på dem, uansett hva årsaken måtte være, for jeg var sånn selv og vet hvor hemmende det kan være. :( 

Det verste tilfellet jeg kjenner til er nabogutten på 7. Han var 5 da de flyttet inn, og jeg klarte ikke å løfte ham. Han klarte ikke å klatre opp på lekestativet til sønnen min og ba om hjelp, og jeg prøvde virkelig for jeg tenkte det måtte være ille for ham, men jeg hadde ikke sjans. Jeg er nok litt svakere enn gjennomsnittet, men likevel...

Anonymkode: 4db9c...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har feriehus i Spania, og her er det utrolig mange overvektige barn (Spanske) 

Særlig gutter av en eller annen grunn. Trist å se. 

Anonymkode: 58c05...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er på sommarland i Bø. Ikke tull engang, har vært der et par ganger, og så veldig mange overvektige barn. Var en tur på campingen rett ved(matpause etter høyt og lavt) og det var det også overraskende mange tykke barn.

Anonymkode: 7812d...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har feriehus i Spania, og her er det utrolig mange overvektige barn (Spanske) 

Særlig gutter av en eller annen grunn. Trist å se. 

Anonymkode: 58c05...512

Ja, enig. Men mange jenter i Spania også.

Anonymkode: 413a3...abc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i matbutikk og ser endel overvektige barn. Når jeg ser hva foreldrene handler så skjønner jeg at ungene blir overvektige også desverre. 

Nå begynner ungene mine å bli litt eldre og nå begynner de ungene som er mye inne forran en skjerrm å få en kropp det vises på. Det hjelpe ikke som foreldre å klage over at ungen legger på seg, klø seg i hodefor de ikke skjønner hvordan dette har seg. Er de på trening bare to timer i uka er ikke det nok aktivitet for å forbrenne det de spiser, selv om de spiser ganske greit. Unger blir mer og mer stillesittende, de kjøres hit og dit samtidig som vi forldre skal være helikopterforeldre. 

Men på den annen side er det utrolig trist at så mange foreldre faktisk slanker ungene sine og gjør det så åpentlyst. Det e helt utrolig hva enkelte foreldre klarer å si til ungene sine når de er i butikken. Ikke rart det finnes spiseforstyrrelser når enkelte foreldre sier og gjør som de gjør. 

Anonymkode: 8c83e...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...