Gå til innhold

Hva tenker dere om voksne som påpeker at barna er kraftige?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Og gjerne påpeker det samtidig som de sier at barna må mosjonere og spise sunt?

I min verden skal man aldri kople behov for mosjon og sunt kosthold til kroppsfasong.

Jeg har sett eksempler på at dette skjer, og blir litt rystet. 

Anonymkode: c837f...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og gjerne påpeker det samtidig som de sier at barna må mosjonere og spise sunt?

I min verden skal man aldri kople behov for mosjon og sunt kosthold til kroppsfasong.

Jeg har sett eksempler på at dette skjer, og blir litt rystet. 

Anonymkode: c837f...4bd

Jeg snakker da om tilfeller hvor barna blir konfrontert med det.. 

HI

Anonymkode: c837f...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Jeg tenker at de i så fall burde si det til foreldrene, og holde seg LANGT unna å si noe til barnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke sagt det til barnet. Mine nieser er kraftige og det får de høre. Mors kosthold smitter over. Mora deres er litt nærtagen selv når der gjelder sånne ting og ser ikke hvor hun feiler så jeg sier ingenting til henne heller. 

Anonymkode: 5e47e...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Pashla skrev:

Jeg tenker at de i så fall burde si det til foreldrene, og holde seg LANGT unna å si noe til barnet...

Det er foreldre som sier det til eget barn..

Anonymkode: c837f...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er foreldre som sier det til eget barn..

Anonymkode: c837f...4bd

Da er de jo idioter. Det de sier er i så fall: "vi har sviktet i å gjøre vår oppdragergjerning mht din helse, men siden vi ikke skjønner at ansvaret er vårt, velger vi å skylde på deg." 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Pashla skrev:

Da er de jo idioter. Det de sier er i så fall: "vi har sviktet i å gjøre vår oppdragergjerning mht din helse, men siden vi ikke skjønner at ansvaret er vårt, velger vi å skylde på deg." 

Hovedproblemet er at det ikke er fakta heller. Barnet er ikke kraftig.

Jeg sa til foreldrene at "Dette er ikke noe barn skal måtte bekymre seg over, ikke fokuser på dette overfor barnet"

Men jeg kjenner dem ikke, så jeg har egentlig ikke noe jeg skulle sagt.

Men her ble kraftig provosert.

Noen vi møtte på ferie som gjentakende ganger kommenterte barnets utseende, og også mitt barns utseende med hentydninger til at hun kanskje skulle la være å spise den isen.. det var da jeg brøt stillheten.

Ingen voksne skal plante dårlig selvbilde i mitt barn. Kosthold og mosjon har vi fokus på hos oss.. Men det er noe vi foreldrene tar oss av. Fokus overfor barnet går på at det er viktig å spise riktig for å bli sunn og frisk. Aldri med fokus på utseende.

Jeg så rødt. 

HI

Anonymkode: c837f...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan, og hvorfor skal du skjerme barna for det? Det er jo sant. Dessuten vet barna det så uansett.

Jeg har aldri hatt behov for å tenke på dette, har lite fokus på mat, og lite fokus på trim, har aldri hatt behov. Jeg har syltynne unger.

Nå er jeg jo heldig, mine barn ser på meg som fantastisk fin 😊 (Jeg er ikke syltynn) Det var i barnehage alder jeg fikk vite at jeg var så myk og god fordi jeg var så glad i godteri. 

Skulle jeg få behov så ser jeg ikke noe i veien for å inkludere utseende i praten om kosthold og aktivitetsnivå. Det er jo noe de er fullt klar over så uansett. 

Anonymkode: d8f5d...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke riktig. 

Men viktig å ta en samtale med barn (tynne og tykke) om hvordan man tar vare på kroppen. 

Jeg har en mager syvåring. Henne må jeg prate med om "å gjøre kroppen glad". Da forklarer jeg hvor viktig det er med riktig næring for at kroppen skal orke å yte. Og jeg snakker også om mosjon. Ikke trening, men å bevege kroppen nok hver dag. 

Jeg mener oppriktig at dette er en viktig del av oppdragelsen. 

Å si til barn de er tykke, og gi de skyldfølelse for dette er ikke bra. 

 

Anonymkode: a9801...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er lett for de med normalvektige/tynne barn og uttale seg om andre. Jeg har normalvektige og en overvektig. Født slik alle sammen og selvfølgelig også med god appetitt og med kjærlighet for mat. Den overvektige stjeler mat, spiser i smug, kjøper ting vi ikke vet om, tigger seg til hos venner osv osv. Det er virkelig ikke bare enkelt! Så, alle har nå i en alder av rundt ti år relativt oversikt over hva de får lov å spise og hvorfor. Den overvektige forstår likevel ikke tegningen, men klager over stor mage, så da har jeg forklart at nettopp den største isen hver dag hele sommeren (slik denne ønsker), gir nettopp store mager. Vi trener også med barna og det er typisk den overvektige som jukser og må "sparkes ekstra i ræva". Vi skal lykkes til sist, men jeg for min del synes best om folk som uttaler seg om egne problemer fremfor andres. 

 

Anonymkode: 9831a...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan, og hvorfor skal du skjerme barna for det? Det er jo sant. Dessuten vet barna det så uansett.

Jeg har aldri hatt behov for å tenke på dette, har lite fokus på mat, og lite fokus på trim, har aldri hatt behov. Jeg har syltynne unger.

Nå er jeg jo heldig, mine barn ser på meg som fantastisk fin 😊 (Jeg er ikke syltynn) Det var i barnehage alder jeg fikk vite at jeg var så myk og god fordi jeg var så glad i godteri. 

Skulle jeg få behov så ser jeg ikke noe i veien for å inkludere utseende i praten om kosthold og aktivitetsnivå. Det er jo noe de er fullt klar over så uansett. 

Anonymkode: d8f5d...c38

Man kan ikke skjermen barna fra andres kommentarer. 

Men jeg mener at foreldre ikke skal knytte viktigheten av å spise sunt og holde seg aktiv til kropp og utseende.

Foreldre kan ta mange grep som hjelper barna, uten å si til barna at de er for store.

Og, som jeg skrev i innlegget. I dette tilfellet så er det ikke engang fakta. Barnet var ikke kraftig.. og det er heller ikke mitt barn..

Å plante sånne ting i barna fra de er små.. her er det snakk om 6-7 åringer.. kan skape et usunt kroppsform når de blir eldre.. det er jeg helt sikker på.. 

HI

Anonymkode: c837f...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mottaker av den slags, for øvrig ubegrunnede, kommentarer gjennom hele oppveksten, er jeg tilhenger av å lære barna rutiner for god helse uten å ilegge dem skam- og skyldfølelse.

I helseboka mi fra syttitallet kan man forresten lese følgende oppmuntrende tekst under tabellen for høyde og vekt fra fødsel og oppover: "Bli ikkje for feit. Kontroller vekta." Forsåvidt et godt råd, men hos oss ble det tolket til at den som ikke er undervektig skal få kjeft.

 

Endret av Mostly Harmless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kan ikke skjermen barna fra andres kommentarer. 

Men jeg mener at foreldre ikke skal knytte viktigheten av å spise sunt og holde seg aktiv til kropp og utseende.

Foreldre kan ta mange grep som hjelper barna, uten å si til barna at de er for store.

Og, som jeg skrev i innlegget. I dette tilfellet så er det ikke engang fakta. Barnet var ikke kraftig.. og det er heller ikke mitt barn..

Å plante sånne ting i barna fra de er små.. her er det snakk om 6-7 åringer.. kan skape et usunt kroppsform når de blir eldre.. det er jeg helt sikker på.. 

HI

Anonymkode: c837f...4bd

Forskning har funnet ut at kommentarer om at man er tjukk gjør at man har større sjanse for å bli overvektig som voksen. Dette gjelder også de som er normalvektige barn.

Anonymkode: b88fd...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forskning har funnet ut at kommentarer om at man er tjukk gjør at man har større sjanse for å bli overvektig som voksen. Dette gjelder også de som er normalvektige barn.

Anonymkode: b88fd...0bc

Min venninne ble utsatt for dette hele tiden som barn. Og hun er ekstremt overvektig i dag, og har vært overvektig hele sitt liv.

Jeg mener man aldri, skal fortelle barna at de er tykke, kraftige osv. Man kan prate med de om helse, mat og trening. Men da barnet er 6-7 år, så er det da bare foreldrene sin feil, om barnet skulle være overvektig.

Og barn er forskjellige. Jeg har 2 barn, og de spiser jo samme type mat, ene barnet er kraftig, og andre tynn. Det kraftige barnet spiser litt mer enn det tynne barnet, men det kraftige barnet trener og mye. Det tynne barnet er veldig lat, og vil ikke trene. Må tvinges med på gå og sykkeltur. Og det kraftige barnet, er bare kraftig, ikke tykk.

Anonymkode: ffcf5...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min venninne ble utsatt for dette hele tiden som barn. Og hun er ekstremt overvektig i dag, og har vært overvektig hele sitt liv.

Jeg mener man aldri, skal fortelle barna at de er tykke, kraftige osv. Man kan prate med de om helse, mat og trening. Men da barnet er 6-7 år, så er det da bare foreldrene sin feil, om barnet skulle være overvektig.

Og barn er forskjellige. Jeg har 2 barn, og de spiser jo samme type mat, ene barnet er kraftig, og andre tynn. Det kraftige barnet spiser litt mer enn det tynne barnet, men det kraftige barnet trener og mye. Det tynne barnet er veldig lat, og vil ikke trene. Må tvinges med på gå og sykkeltur. Og det kraftige barnet, er bare kraftig, ikke tykk.

Anonymkode: ffcf5...ef7

Jeg er enig med deg! 😊

Men vil også påpeke at det ikke alltid er lett å ha oversikt når barna begynner å bli 7 år. Her vi bor løper de fra hus til hus, og de får litt her og litt der, en is hos den ene og en vaffel hos den andre.. særlig nå på sommeren.

Men jeg tenker at man må snakke med barna om kosthold med en annen tilnærming enn fokus på utseendet.

Også kan man jo ha en enighet mellom familiene i gata om at man ikke byr på søtsaker hver dag i sommerferien 😊 Deg er jo særlig med tanke på diabetes at jeg er skeptisk til for mye sukker.. 

HI

Anonymkode: c837f...4bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan, og hvorfor skal du skjerme barna for det? Det er jo sant. Dessuten vet barna det så uansett.

Jeg har aldri hatt behov for å tenke på dette, har lite fokus på mat, og lite fokus på trim, har aldri hatt behov. Jeg har syltynne unger.

Nå er jeg jo heldig, mine barn ser på meg som fantastisk fin 😊 (Jeg er ikke syltynn) Det var i barnehage alder jeg fikk vite at jeg var så myk og god fordi jeg var så glad i godteri. 

Skulle jeg få behov så ser jeg ikke noe i veien for å inkludere utseende i praten om kosthold og aktivitetsnivå. Det er jo noe de er fullt klar over så uansett. 

Anonymkode: d8f5d...c38

Men i alle dager ... Hvorfor skulle du få vite dette i barnehagealder? Var det du selv som styrte familiens innkjøp og bestemte hvor mye godteri som skulle handles inn, altså?

Barns kosthold i barnehagealder er ENE OG ALENE foreldrenes valg. Hver eneste brødskive som går inn i en femåring, har jo mor eller far godkjent. Hvorfor i alle dager skulle du selv "ansvarliggjøres" for din vekt og kroppsform da du var så liten?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pashla skrev:

Men i alle dager ... Hvorfor skulle du få vite dette i barnehagealder? Var det du selv som styrte familiens innkjøp og bestemte hvor mye godteri som skulle handles inn, altså?

Barns kosthold i barnehagealder er ENE OG ALENE foreldrenes valg. Hver eneste brødskive som går inn i en femåring, har jo mor eller far godkjent. Hvorfor i alle dager skulle du selv "ansvarliggjøres" for din vekt og kroppsform da du var så liten?!

Jeg tolker det til at det er hennes barn i barnehagealder som kommenterer at hun er myk, god og glad i godteri, og tenker man allerede da på en pen måte kan veilede barna sine til ikke å kommentere andres kropper.

Det er ikke langt fra "myk og god" til "kjempelang nese" eller "verdens største rompe", som jeg for øvrig den heldige eier av. Jeg vil jo helst ikke at andre skal få slike kommentarer fra mine barn, selv om jeg tåler det helt fint selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 minutt siden, Mostly Harmless skrev:

Jeg tolker det til at det er hennes barn i barnehagealder som kommenterer at hun er myk, god og glad i godteri, og tenker man allerede da på en pen måte kan veilede barna sine til ikke å kommentere andres kropper.

Det er ikke langt fra "myk og god" til "kjempelang nese" eller "verdens største rompe", som jeg for øvrig den heldige eier av. Jeg vil jo helst ikke at andre skal få slike kommentarer fra mine barn, selv om jeg tåler det helt fint selv.

Her trenger jeg en emoji som klasker seg i panna... Jeg trodde hun fikk høre det av voksne da hun selv var barn! 

Hva barn sier til voksne er da rimelig uskyldig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan, og hvorfor skal du skjerme barna for det? Det er jo sant. Dessuten vet barna det så uansett.

Jeg har aldri hatt behov for å tenke på dette, har lite fokus på mat, og lite fokus på trim, har aldri hatt behov. Jeg har syltynne unger.

Nå er jeg jo heldig, mine barn ser på meg som fantastisk fin 😊 (Jeg er ikke syltynn) Det var i barnehage alder jeg fikk vite at jeg var så myk og god fordi jeg var så glad i godteri. 

Skulle jeg få behov så ser jeg ikke noe i veien for å inkludere utseende i praten om kosthold og aktivitetsnivå. Det er jo noe de er fullt klar over så uansett. 

Anonymkode: d8f5d...c38

Er du bare så enkel?? Selv om dine barn er syltynne er jo kosthold og mosjon viktig!! Mange uvitende folk der ute som tror at om man er slank er man sunn og kan spise hva som helst. Hvordan tror du slanke mennesker som.spiser veldig usunt ser ut innvendig med tanke på blodårer og organer? Dine unger....hvis de fortsetter å lære at kosthold ikke er viktig "så lenge man er syltynn".

Selvfølgelig  må man være forsiktig overfor barn med å kommentere kroppsfasong etc. Vet ikke engang hvor jeg skal begynne å forklare deg når du virker så uvitende...

Anonymkode: aabc1...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes pent lite om å kommentere barns utseende, og totalt upassende hvis det ikke er utelukkende positivt.

Anonymkode: 82317...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pashla skrev:

Her trenger jeg en emoji som klasker seg i panna... Jeg trodde hun fikk høre det av voksne da hun selv var barn! 

Hva barn sier til voksne er da rimelig uskyldig? 

Joda, men som mor til en femåring som kjører løpende kommentatorvirksomhet på alt han ser, tenker jeg det er greit at han begynner å bli bevisst hvordan en del type kommentarer kan oppleves for andre. Jeg har nemlig opplevd at det å finpusse de sosiale antennene kan være et langt lerret å bleke.

Etter å ha hatt en fin prat med femåringen min om hvorfor det ikke er så hyggelig for Tomas å bli spurt om hvorfor han er så tykk, sa han høyt og tydelig ved neste treff: "Ikke sant at det ikke er morsomt at Tomas er så tykk, mamma?". Tomas tok det pent, han, men det kunne like godt vært Nathaniel på seks år som fikk kommentaren, og det har jeg lyst til å unngå om jeg kan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
42 minutter siden, Mostly Harmless skrev:

Joda, men som mor til en femåring som kjører løpende kommentatorvirksomhet på alt han ser, tenker jeg det er greit at han begynner å bli bevisst hvordan en del type kommentarer kan oppleves for andre. Jeg har nemlig opplevd at det å finpusse de sosiale antennene kan være et langt lerret å bleke.

Etter å ha hatt en fin prat med femåringen min om hvorfor det ikke er så hyggelig for Tomas å bli spurt om hvorfor han er så tykk, sa han høyt og tydelig ved neste treff: "Ikke sant at det ikke er morsomt at Tomas er så tykk, mamma?". Tomas tok det pent, han, men det kunne like godt vært Nathaniel på seks år som fikk kommentaren, og det har jeg lyst til å unngå om jeg kan. 

Oj, oj! 😁 Den var likevel søt - jeg minnes på den lille jenta som sa "jeg vet hva vi skal snakke om når vi kommer hjem!" (Mora hadde barnet med på trikken; og der var det masse spennende folk!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...