Gå til innhold

Har deres barn på 8 helt sluttet å trasse?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske fortvilet.

Har en jente på 8 år som stort sett oppfører seg fint, tar beskjed osv.

Men hvis det blir snakk om å gjennomføre noe hun ikke vil, kan det av og til resultere i et voldsomt sinne. 

Nå i dag skulle vi ut på tur, og hun oppførte seg helt urimelig fra første stund. Jeg var helt bestemt på å gjennomføre, selv om hun var en furie. Det endte med at hun satte ned en bakke på sykkelen sin i en fart preget av sinne, vanligvis er hun flink å beregne fart. Og endte med fall og blødende knær. Vi måtte jo snu. Heldigvis gikk det bra.. Men jeg tenker på hva som kunne skjedd når hun av ren trass setter avgårde på den måten.

Jeg aner ikke helt hva jeg skal gjøre, kjenner jeg nå. Stort sett er hun jo en ren fornøyelse, men hun har disse øyeblikkene hvor hun rett og slett ikke oppfører seg aldersadekvat. Jeg har kontaktet alle fall ikke sett andre åtteåringer som lar maska falle helt offentlig.

Noen med tanker eller liknende erfaringer? 

 

Anonymkode: a093f...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg er ganske fortvilet.

Har en jente på 8 år som stort sett oppfører seg fint, tar beskjed osv.

Men hvis det blir snakk om å gjennomføre noe hun ikke vil, kan det av og til resultere i et voldsomt sinne. 

Nå i dag skulle vi ut på tur, og hun oppførte seg helt urimelig fra første stund. Jeg var helt bestemt på å gjennomføre, selv om hun var en furie. Det endte med at hun satte ned en bakke på sykkelen sin i en fart preget av sinne, vanligvis er hun flink å beregne fart. Og endte med fall og blødende knær. Vi måtte jo snu. Heldigvis gikk det bra.. Men jeg tenker på hva som kunne skjedd når hun av ren trass setter avgårde på den måten.

Jeg aner ikke helt hva jeg skal gjøre, kjenner jeg nå. Stort sett er hun jo en ren fornøyelse, men hun har disse øyeblikkene hvor hun rett og slett ikke oppfører seg aldersadekvat. Jeg har kontaktet alle fall ikke sett andre åtteåringer som lar maska falle helt offentlig.

Noen med tanker eller liknende erfaringer? 

 

Anonymkode: a093f...12f

Jeg har i alle fall ikke, skulle det være.. ikke kontaktet. Den translate funksjonen på telefonen er helt kokos. 

HI

Anonymkode: a093f...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trassalder kommer i ulike faser....min 10 åring kan være temmelig ufordragelig i perioder.....

Anonymkode: 63014...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ganske vanlig å ikke alltid føye foreldrene? I alle aldre. 

Anonymkode: 11fee...ffa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det vanlig å frese av raseri og grine seg nedover gata i full offentlighet?

HI

Anonymkode: a093f...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt. Har selv en 8 åring som kan være rimelig hissig. Blir bare verre 😂

Anonymkode: 595b2...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt normalt. Har selv en 8 åring som kan være rimelig hissig. Blir bare verre 😂

Anonymkode: 595b2...3b7

Det er jo på en måte godt å høre.. jeg har aldri sett andre på hennes alder gjøre noe sånt, så jeg blir jo helt matt.

Hvordan takler du det når det skjer da? 

Jeg forsøker å gjennomføre. Sist det skjedde hadde jeg rett og slett ikke energi til det. Så da snudde vi og dro hjem, men hun måtte være ute og fikk ikke skjermtid den dagen.

I dag skadet hun jo seg, så da fikk vi ikke gjennomført da heller.. Men med en god grunn da.. selv om selve fallet var et resultat av trass, rett og slett.

I morgen går vi på tur igjen.. og jeg har en avtale med henne på at det da skal være en fin og positiv tur 😊

Jeg tenker bare at jeg må gjennomføre med stødig hånd når sånt skjer, sånn at hun lærer seg at hun ikke kan komme unna ved dårlig oppførsel. 

Men jeg kjenner virkelig på frustrasjonen! 

Jeg får holde fokus på alle de gode øyeblikkene.

Som jeg sa til henne i dag.. hver dag er en god dag for meg fordi hun finnes. Men når hun oppfører seg på den måten så blir likevel deler av dagen ødelagt. Jeg vil alltid elske henne og er så utrolig glad for at hun er den hun er, men hun må lære seg å balansere temperamentet hvitt mer, og å ha en mer positiv innstilling til å gjøre ting hun ikke egentlig har lyst til å gjøre. Det er rett og slett noe hun må lære for å få det best mulig her i livet.

HI

 

Anonymkode: a093f...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var slik. Hun kunne rasere rommet sitt. Jeg sa vi kunne snakkes når hun ble rolig, men at hun måtte tenke på jobben det ble å rydde etterpå. Vi ryddet alltid sammen etter en god snakk. 

Hun har nektet å gått på tur. Jeg har snakket rolig med henne, men ikke gått hjem før vi "må". Hun raste stadig avgårde på sykkel i sinne, jeg lærte meg etterhvert til å ikke løpe etter henne. Hun kommer alltid hjem, men alltid med beskyldninger om at jeg ikke bryr meg. Jeg fant bare ut at det hjalp ikke at jeg løp etter eller kjørte rundt for å se etter henne. Jeg roser henne de gangene hun hiver på seg hjelm når hun stormer ut av huset i sinne..

Hun holdt på slik omtrent til 9-9.5 års alderen. Ting roet seg sakte men sikkert ned. I dag er hun 10.5 år og har fått ganske god kontroll på emosjoner, sinne og divanykker. Hun kan fortsatt mene jeg er slem og urettferdig, men har en større ro nå og lært mer diskusjonene kunst med å finne gode argumenter. Hehe...det kan også være irriterende😉, men er i ferd med å bli en flott oppegående jente 😊

Hold ut!

Anonymkode: 4480a...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo på en måte godt å høre.. jeg har aldri sett andre på hennes alder gjøre noe sånt, så jeg blir jo helt matt.

Hvordan takler du det når det skjer da? 

Jeg forsøker å gjennomføre. Sist det skjedde hadde jeg rett og slett ikke energi til det. Så da snudde vi og dro hjem, men hun måtte være ute og fikk ikke skjermtid den dagen.

I dag skadet hun jo seg, så da fikk vi ikke gjennomført da heller.. Men med en god grunn da.. selv om selve fallet var et resultat av trass, rett og slett.

I morgen går vi på tur igjen.. og jeg har en avtale med henne på at det da skal være en fin og positiv tur 😊

Jeg tenker bare at jeg må gjennomføre med stødig hånd når sånt skjer, sånn at hun lærer seg at hun ikke kan komme unna ved dårlig oppførsel. 

Men jeg kjenner virkelig på frustrasjonen! 

Jeg får holde fokus på alle de gode øyeblikkene.

Som jeg sa til henne i dag.. hver dag er en god dag for meg fordi hun finnes. Men når hun oppfører seg på den måten så blir likevel deler av dagen ødelagt. Jeg vil alltid elske henne og er så utrolig glad for at hun er den hun er, men hun må lære seg å balansere temperamentet hvitt mer, og å ha en mer positiv innstilling til å gjøre ting hun ikke egentlig har lyst til å gjøre. Det er rett og slett noe hun må lære for å få det best mulig her i livet.

HI

 

Anonymkode: a093f...12f

Har 4 jenter, så jeg har lært at jeg må velge kampene mine. Orker ikke alltid dra med meg umotiverte unger på tur! Innemellom tar jeg kampen, og da får vi det som regel koselig. Overser endel drama, men innemellom får jeg nok og gir de klar beskjed. Er mye som skjer i en liten kropp 😉

Anonymkode: 595b2...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men er det vanlig å frese av raseri og grine seg nedover gata i full offentlighet?

HI

Anonymkode: a093f...12f

Har en gutt på 7 1/2. Han gjør det og i tillegg skriker han og kaster ting rundt seg mens han løper av gårde! Da for jeg skikkelig. Motheroftheyear følelsen altså 😂

Anonymkode: b2c93...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser vi er flere :D

Alle barna i klassen til jenta mi virker så utrolig avbalanserte og "voksne". De smiler og stråler seg på fjelltopp etter fjelltopp.. med håret i pene bølger og strøkne klær. ;) Så kommer jenta mi med floker i håret, hull på kneet (både tøy og hud) og sot i ansiktet.

Andre dager er hun en engel, men det er spesielt når jeg forsøker å trumfe gjennom å gjøre ting som hun ikke er interessert i.. vi MÅ jo det av og til..

Hun har også noen slike anfall når hun er sammen med venner.. hvis de er 3 og de to andre vil gjøre ting som hun ikke har lyst til. Jeg er ærlig merd henne om at dette kan få konsekvenser for vennskap i lengden.

HI

Anonymkode: a093f...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser vi er flere :D

Alle barna i klassen til jenta mi virker så utrolig avbalanserte og "voksne". De smiler og stråler seg på fjelltopp etter fjelltopp.. med håret i pene bølger og strøkne klær. ;) Så kommer jenta mi med floker i håret, hull på kneet (både tøy og hud) og sot i ansiktet.

Andre dager er hun en engel, men det er spesielt når jeg forsøker å trumfe gjennom å gjøre ting som hun ikke er interessert i.. vi MÅ jo det av og til..

Hun har også noen slike anfall når hun er sammen med venner.. hvis de er 3 og de to andre vil gjøre ting som hun ikke har lyst til. Jeg er ærlig merd henne om at dette kan få konsekvenser for vennskap i lengden.

HI

Anonymkode: a093f...12f

Hvor ser du de strålende barna ? Vi hadde en slik fantastisk familie i klassen til gutten min. Mønster familie med nydelige dyre klær foreldre som ønsker meditasjon til barnet deres i skole tiden. Lunsjboksen deres så ut som en tre stjernes restaurant osv. Virkelig noen jeg tenkte at DE DER har ett perfekt liv ikke slikt som mitt...

så hentet jeg sønnen min på SFO en dag så ser jeg gutten deres løpe rundt banne som en sjømann slå moren sin og stikke av. Så sier sønnen min å han er alltid sånn! Han er skikkelig dum viser til og med rumpen sin uten truse til lærerne😂

Moralen i historien her er, det som blir fremstilt perfekt er sjeldent det! 

 

Anonymkode: b2c93...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor ser du de strålende barna ? Vi hadde en slik fantastisk familie i klassen til gutten min. Mønster familie med nydelige dyre klær foreldre som ønsker meditasjon til barnet deres i skole tiden. Lunsjboksen deres så ut som en tre stjernes restaurant osv. Virkelig noen jeg tenkte at DE DER har ett perfekt liv ikke slikt som mitt...

så hentet jeg sønnen min på SFO en dag så ser jeg gutten deres løpe rundt banne som en sjømann slå moren sin og stikke av. Så sier sønnen min å han er alltid sånn! Han er skikkelig dum viser til og med rumpen sin uten truse til lærerne😂

Moralen i historien her er, det som blir fremstilt perfekt er sjeldent det! 

 

Anonymkode: b2c93...cbb

:D Det kan være at det er et perfekt bilde man ser gjennom facebook og i korte glimt på skolesamlinger..

Det er i alle fall godt å vite at jeg ikke er helt alene om dette, og at datteren min ikke er et håpløst tilfelle. Men det er et faktum at jeg aldri har sett noen barn rundt her som farer frem slik som datteren min gjorde i dag. som en sirene nedover bakkene.. fordi hun gud forby måtte gå på tur til et vann og vasse i solskinnet..

HI

Anonymkode: a093f...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

:D Det kan være at det er et perfekt bilde man ser gjennom facebook og i korte glimt på skolesamlinger..

Det er i alle fall godt å vite at jeg ikke er helt alene om dette, og at datteren min ikke er et håpløst tilfelle. Men det er et faktum at jeg aldri har sett noen barn rundt her som farer frem slik som datteren min gjorde i dag. som en sirene nedover bakkene.. fordi hun gud forby måtte gå på tur til et vann og vasse i solskinnet..

HI

Anonymkode: a093f...12f

Jeg vet akkurat hvordan du har det! Min sønn eksploderte som en bombe fordi han puttet frokostblanding i juice og søsteren hans sa æsj på det. Han likte det ikke selv så spiste ikke opp men klikket i vinkel fordi man ikke sier æsj på mat. Han bannet smelte ting i veggen hylgrein! Skreik skrek hvor dumme vi var osv. 😂 Det er helt latterlig å klikke for noe sånt noe. Når han så kom ned og jeg sa rolig og behersket at du likte det jo ikke selv en gang! Nei DET var noe annet så var det ny runde med furt fordi mamma var så dum som ikke forstod det!

Anonymkode: b2c93...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men er det vanlig å frese av raseri og grine seg nedover gata i full offentlighet?

HI

Anonymkode: a093f...12f

Selvfølgelig ! Man er ikke rasjonell alltid.Hjernen er ikke ferdig utviklet før i midten av tjueårene.

Anonymkode: 24a29...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sot i ansiktet? 

Anonymkode: c614a...3ae

Ja, som en liten Askepott 😂

HI

Anonymkode: a093f...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk hun jo en super konsekvens av trassen sin. Kanskje hun lærer at det ikke er lurt å oppføre seg som en skitunge. 

Anonymkode: 51765...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25. juli 2017 den 14.21, Anonym bruker skrev:

Helt normalt. Har selv en 8 åring som kan være rimelig hissig. Blir bare verre 😂

Anonymkode: 595b2...3b7

Ikke enig. At noe forekommer, eller at andre har sett lignende, betyr ikke at det er "helt normalt". 

HI, jeg deler din bekymring. Å utsette seg for fare bare av ren trass er ikke eksempel på aldersadekvat atferd.

Anonymkode: b10dc...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe må si det jenta er smart, hun ville ikke på sykkeltur så da satte hun fart og falt slik at turen ble avlyst. Hun fikk nok grisevondt men hun slapp turen og fikk trøst isteden for kjeft?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe høres kjent ut ja.pre-pubertal har jeg fått høre at det kalles så fint.eller dramaqueen som jeg kaller det.har en på snart 9 som er helt ekstrem.håper det roer seg litt før neste runde slår inn😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her fikk hun jo en super konsekvens av trassen sin. Kanskje hun lærer at det ikke er lurt å oppføre seg som en skitunge. 

Anonymkode: 51765...bda

Hun var i alle fall som en solstråle på turen dagen etter 😀

HI

Anonymkode: a093f...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mamma_til_2 skrev:

Hehe må si det jenta er smart, hun ville ikke på sykkeltur så da satte hun fart og falt slik at turen ble avlyst. Hun fikk nok grisevondt men hun slapp turen og fikk trøst isteden for kjeft?.

Jeg håper virkelig det ikke var planlagt 😀

Men hun lærte i alle fall at man ikke setter utfor en bakke i raseri.

Det er klart at jeg trøstet, men jeg var også tydelig på at dette var selvforskyldt. Det ble lek ute i hagen og ingen ekstra moro den dagen - for å si det slik.. 

HI

Anonymkode: a093f...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.7.2017 den 17.07, Anonym bruker skrev:

Jeg ser vi er flere :D

Alle barna i klassen til jenta mi virker så utrolig avbalanserte og "voksne". De smiler og stråler seg på fjelltopp etter fjelltopp.. med håret i pene bølger og strøkne klær. ;) Så kommer jenta mi med floker i håret, hull på kneet (både tøy og hud) og sot i ansiktet.

Andre dager er hun en engel, men det er spesielt når jeg forsøker å trumfe gjennom å gjøre ting som hun ikke er interessert i.. vi MÅ jo det av og til..

Hun har også noen slike anfall når hun er sammen med venner.. hvis de er 3 og de to andre vil gjøre ting som hun ikke har lyst til. Jeg er ærlig merd henne om at dette kan få konsekvenser for vennskap i lengden.

HI

Anonymkode: a093f...12f

Jeg hadde kanskje vært litt bekymret hvis barnet mitt hadde trasset sånn med vennene sine... En ting er å gjøre det med foreldre, men venner er veldig viktig i den alderen, så det er fint at du snakker med henne om det. Kanskje det er noe mer du kan gjøre? 

Ang. det med turen, så er det sikkert normalt at 8-åringer trasser når de må noe de ikke vil. Min mor forsøkte alltid å drasse med oss på søndagsturer og jeg syntes det var gørrkjedelig. Men 8-åringer kan resoneres med. Kanskje dere kan legge planer for hvor dere skal gå sammen? Og hvor langt dere skal gå? Kanskje dere kan ha med en lunsj hun gjerne vil ha, så det blir stas å komme fram? Hva er det som skal til for at hun kan ha en hyggelig tur og glede seg? 

Anonymkode: d8328...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde kanskje vært litt bekymret hvis barnet mitt hadde trasset sånn med vennene sine... En ting er å gjøre det med foreldre, men venner er veldig viktig i den alderen, så det er fint at du snakker med henne om det. Kanskje det er noe mer du kan gjøre? 

Ang. det med turen, så er det sikkert normalt at 8-åringer trasser når de må noe de ikke vil. Min mor forsøkte alltid å drasse med oss på søndagsturer og jeg syntes det var gørrkjedelig. Men 8-åringer kan resoneres med. Kanskje dere kan legge planer for hvor dere skal gå sammen? Og hvor langt dere skal gå? Kanskje dere kan ha med en lunsj hun gjerne vil ha, så det blir stas å komme fram? Hva er det som skal til for at hun kan ha en hyggelig tur og glede seg? 

Anonymkode: d8328...a28

Hun hadde en lang periode der hun aldri fikk være med på lek. Hvis hun fikk være med så måtte hun være slave eller dyr.

Ettervirkningen av dette er at når hun leker med andre så vil hun helst ha regien. Som hun sier selv: "Når jeg bestemmer, så vet jeg at jeg får være med". Dette begynner å bli bedre, men det er fortsatt slik noen ganger at hvis to venninner bare vil leke ting som hun ikke vil, og hun får følelsen av å ikke kunne påvirke leken, så kan hun bli sint.

Det skjer sjeldnere og sjeldnere, hun blir mindre rigid og mer diplomatisk, men det henger fortsatt igjen. Dette er noe vi jobber mye med, det å fortelle venner om hvordan hun føler seg, heller enn å reagere med sinne

Men det er vanskelig. Det var ganske stygge episoder en stund på skolen, og det planter seg.

Likevel er det uaktuelt å skylde alt på tidligere opplevelser. hun må ta ansvar for egen oppførsel og finne måter å komme over tidligere opplevelser på, og jeg er der for å hjelpe henne med dette.

Blir bare veldig oppgitt og frustrert de gangene det skjærer seg..

HI

Anonymkode: a093f...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...