Gå til innhold

Svigermor...igjen...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en svigermor som jeg har et litt anstrengt forhold til pga veldig skiftninger i hennes humør. Hun kan være blid og føre en hyggelig samtale i det ene øyeblikket og plutselig ta en helomvending og bli sint i det neste. Jeg har sagt til mannen min at jeg tror at hun kanskje kan være bipolar. 

Vi er nå på besøk hos de på deres feriehus som vi er veldig knyttet til. Vi har vært her siden lørdag.  I går åpnet hun seg for meg og fortalte litt om hvordan hun har det i sitt voksne liv og med en liten tyrann av en mann. Jeg fortalte at jeg satt pris på at hun valgte å fortelle meg dette, at jeg støtter henne og at jeg nå forstår henne bedre. Det var en fin samtale. Hun fortalte også at hun hadde et sinne i seg som hun har begynt å slippe ut. Hun synes det er bedre enn å gå å bære trist og at dette ikke har noe med noen av oss å gjøre.  Men denne dagen ble helt pussig....hun var så skiftende hele dagen. Kjæresten til pappaen min mistet sin kjære hund i går, en hund som også sto meg veldig nært. Jeg ble veldig lei meg og felte et par tårer uten drama og syntes veldig synd på eieren som jeg ringte med en gang jeg fikk den triste nyheten. Dette fikk jeg slengt i trynet av min svigermor: " herregud!!! For noe bæs!! Skulle tro fra din reaksjon at det var snakk om et menneske". Ble helt satt ut og klarte ikke si noe. Da vi spiste middag pratet vi om villblomster og jeg spurte om det gikk an å flytte noen villblomster som man likte ekstra godt til en annen plass og på en måte få en eng. Jeg sa ikke at hun skulle gjøre det. Var heller et undrende spørsmål...da ble hun illsint og kalte meg frekk og at jeg gjorde narr av henne. Jeg beholdt roen og lot det passere. Tenker at hun ikke er frisk. Jeg sa etterpå til min mann at jeg forstår henne bedre nå, men jeg finner meg ikke i å bli pratet til på denne måten. Om hun er sånn i dag og så kommer jeg til å si noe. Jeg er ikke annet enn blid, høflig, rydder etter oss og lager alt av mat. Jeg går stille i dørene og enda mere etter gårdagen. Vet ikke om vi blir her stort lengre. Hun prater forresten om sin datters barnebarn som sin største glede i livet. Vi har to barn som hun sier at hun ikke får kjemi med og anklager barna våre for dette...jeg tenker i mitt stille sinn at det er ikke så rart de holder henne på avstand...huff vet ikke hvor jeg vil med dette, kanskje bare lette litt på trykket før jeg går ned for å se hvordan humør hun er i akkurat nå.

Anonymkode: 69894...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff.. Det hørtes ikke ut som den mest hyggelige ferien.

Det høres ut som for meg at din svigermor har behov for hjelp. Tror du hun hadde vært mottakelig for det hvis du nevnte det når hun er i "godt humør"?.

Anonymkode: 532ea...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten! Har et spørsmål...

Synes dere at jeg skal heve meg over dette, dra hjem eller si ifra ?

Hi

Anonymkode: 69894...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Huff.. Det hørtes ikke ut som den mest hyggelige ferien.

Det høres ut som for meg at din svigermor har behov for hjelp. Tror du hun hadde vært mottakelig for det hvis du nevnte det når hun er i "godt humør"?.

Anonymkode: 532ea...1a8

Jeg nevnte det så vidt at det kunne kanskje hjelpe å gå til samtaleterapi i går da vi pratet så fint og hun svarte at det skulle hun ikke. Hun har liksom tatt på seg en martyrrolle. Hun virket ikke som hun ble fornærmet heller. 

Hi

Anonymkode: 69894...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg nevnte det så vidt at det kunne kanskje hjelpe å gå til samtaleterapi i går da vi pratet så fint og hun svarte at det skulle hun ikke. Hun har liksom tatt på seg en martyrrolle. Hun virket ikke som hun ble fornærmet heller. 

Hi

Anonymkode: 69894...1cd

Da har du gjort et forsøk ihvertfall. Skal jeg være ærlig så tror jeg kanskje jeg hadde dratt hjem. Jeg hadde ikke orket å ha ferie sammen med en slik svigermor...

Anonymkode: 532ea...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde dratt hjem. Men nå har jeg en svigermor som ikke er så ulik din, uten at hun kan skylde på hverken tyranniske menn eller så mye annet. Og vi drar når det blir for ille.

Anonymkode: 4c226...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forresten! Har et spørsmål...

Synes dere at jeg skal heve meg over dette, dra hjem eller si ifra ?

Hi

Anonymkode: 69894...1cd

Syns du skal si:

"Jeg satte enormt pris på at du var åpen mot meg i går. Jeg ble veldig rørt over din ærlighet, og det du sa åpnet øynene mine. Jeg forstår deg mye bedre nå enn jeg før har gjort, og det er viktig! 

Underveis i å tilhele og i å finne ro i livet etter det du har opplevd, så er jeg sikker på at du vil få både gode og dårlige dager. Og jeg tror det er helt normalt at sorgen kommer til uttrykk i form av sinne. Det er kjent fra andre situasjoner også.

Men det er en ting i dette som jeg syns du skal ta med deg likevel, og det er at årsaken til din sorg og ditt sinne IKKE ligger hos noen av oss her. Vi er ikke del av problemet, og heller ikke av prosessen du nå har i etterkant.

Og derfor oppleves det uventet og ganske urettferdig hver gang du blir sint og tar det ut på oss. Da blir det plutselig "vår tur" til å sitte i den situasjonen du selv en gang var i med din mann. Og det å være utsatt for andres sinne kan være skremmende og ubehagelig, særlig når det for oss andre oppleves som at det kommer ut av det blå. 

Vi har ikke fortjent å straffes for din manns feil. Vi fortjener at du snakker vennlig og skikkelig til oss, og vår motivasjon er å ha et godt forhold til deg. Det er vanskelig når vi føler vi går på nåler - og likevel blir utskjelt flere ganger om dagen." 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Pashla skrev:

Syns du skal si:

"Jeg satte enormt pris på at du var åpen mot meg i går. Jeg ble veldig rørt over din ærlighet, og det du sa åpnet øynene mine. Jeg forstår deg mye bedre nå enn jeg før har gjort, og det er viktig! 

Underveis i å tilhele og i å finne ro i livet etter det du har opplevd, så er jeg sikker på at du vil få både gode og dårlige dager. Og jeg tror det er helt normalt at sorgen kommer til uttrykk i form av sinne. Det er kjent fra andre situasjoner også.

Men det er en ting i dette som jeg syns du skal ta med deg likevel, og det er at årsaken til din sorg og ditt sinne IKKE ligger hos noen av oss her. Vi er ikke del av problemet, og heller ikke av prosessen du nå har i etterkant.

Og derfor oppleves det uventet og ganske urettferdig hver gang du blir sint og tar det ut på oss. Da blir det plutselig "vår tur" til å sitte i den situasjonen du selv en gang var i med din mann. Og det å være utsatt for andres sinne kan være skremmende og ubehagelig, særlig når det for oss andre oppleves som at det kommer ut av det blå. 

Vi har ikke fortjent å straffes for din manns feil. Vi fortjener at du snakker vennlig og skikkelig til oss, og vår motivasjon er å ha et godt forhold til deg. Det er vanskelig når vi føler vi går på nåler - og likevel blir utskjelt flere ganger om dagen." 

Hi

Anonymkode: 69894...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pashla skrev:

Syns du skal si:

"Jeg satte enormt pris på at du var åpen mot meg i går. Jeg ble veldig rørt over din ærlighet, og det du sa åpnet øynene mine. Jeg forstår deg mye bedre nå enn jeg før har gjort, og det er viktig! 

Underveis i å tilhele og i å finne ro i livet etter det du har opplevd, så er jeg sikker på at du vil få både gode og dårlige dager. Og jeg tror det er helt normalt at sorgen kommer til uttrykk i form av sinne. Det er kjent fra andre situasjoner også.

Men det er en ting i dette som jeg syns du skal ta med deg likevel, og det er at årsaken til din sorg og ditt sinne IKKE ligger hos noen av oss her. Vi er ikke del av problemet, og heller ikke av prosessen du nå har i etterkant.

Og derfor oppleves det uventet og ganske urettferdig hver gang du blir sint og tar det ut på oss. Da blir det plutselig "vår tur" til å sitte i den situasjonen du selv en gang var i med din mann. Og det å være utsatt for andres sinne kan være skremmende og ubehagelig, særlig når det for oss andre oppleves som at det kommer ut av det blå. 

Vi har ikke fortjent å straffes for din manns feil. Vi fortjener at du snakker vennlig og skikkelig til oss, og vår motivasjon er å ha et godt forhold til deg. Det er vanskelig når vi føler vi går på nåler - og likevel blir utskjelt flere ganger om dagen." 

Jeg tenkte noe av det samme, men du beskrev dette veldig bra, Pashla!

Hi, jeg synes du skal forsøke å si dette til din svigermor. Det er ikke riktig at hun skal ta opp tiår med sinne overfor sin mann på dere. Da blir det som Pashla sier, da gjør hun det samme mot dere som hun selv er blitt utsatt for.

Lykke til, HI ;)

Anonymkode: d6ac8...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode råd. Det har gått litt bedre i dag. Det har vært sinne, men det har kun vært rettet mot svigerfar...som ikke er her i dag . Venter på neste kule. 

Hi

Anonymkode: 69894...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...