Gå til innhold

Bøker man kan lese for barn om overgrep?andre metoder å bruke?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har et barn som mest sannsynelig har vært ute for overgrep, vi har vært på barnehuset uten at noe kom frem,men jeg som mor skjønner at noe mer har skjedd. Hvordan klare å få frem noe?hvilken bøker kan man lese?

Anonymkode: 3bd4f...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du heller bør gjøre er å tilmelde barnet til BUP for traumebehandling / traume basert omsorg 

Anonymkode: df08f...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med fagfolk, dette er for alvorlig til å ta imot råd fra tilfeldige forumdeltagere. Ring eller skriv til den/de dere har hatt kontakt med på barnehuset, og spør hvordan de mener du som mor bør håndtere dette videre, snakk med fastlegen og be om en henvisning til bup og/eller ring å rådfør deg hos støttetelefonen for overgrepsutsatte, nr: 800 57 000. Det er viktig at du ikke begynner å fiske etter opplysninger på egenhånd. Barn har en tendens til å svare det de tror de voksne vil høre, så hvis den voksne er sikker på at noe har skjedd, kan det forekomme at barnet bekrefter det den voksne tror, uten at det er sannhet i det som sies. Derfor er det veldig viktig at dette gjøres på riktig måte! Hvis spørsmålene stilles på feil måte kan det føre til at barnet mister troverdighet i rettssystemet.

Anonymkode: bfddd...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vurderer bup,men hun er en blid og utadvendt unge,men med ting som gjør at man lurer på om det har skjedd noe mer. Jeg som mor og resten av familien tror det utifrå oppførsel. Vi har vært i avhør hos politiet ang denne saken, vi har vært på barnehuset 1 gang, og de trodde ikke det hadde skjedd noe. Men hvordan kan de si det utifrå noen få spørsmål?

Anonymkode: 3bd4f...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi vurderer bup,men hun er en blid og utadvendt unge,men med ting som gjør at man lurer på om det har skjedd noe mer. Jeg som mor og resten av familien tror det utifrå oppførsel. Vi har vært i avhør hos politiet ang denne saken, vi har vært på barnehuset 1 gang, og de trodde ikke det hadde skjedd noe. Men hvordan kan de si det utifrå noen få spørsmål?

Anonymkode: 3bd4f...d8b

Barnehuset er flinke og de samtalte vel med barnet både i forkant og i etterkant? Og eventuelt tok traumetest på barnet? 

Du kan kontakte barnehuset per telefon for konsultasjon. 

Anonymkode: df08f...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med de som anbefaler deg å oppsøke fagfolk. Som overgrepsutsatt blir jeg likevel nysgjerrig. Hva er det du reagerer på? 

Anonymkode: 55e70...ba1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at man bør være forsiktig med å rote i dette (fare for falske minner) når man ikke er profesjonell på dette, men jeg anbefaler Gro Dahles "Blekkspruten".

 

Anonymkode: 6c74f...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...