Gå til innhold

Hvor mye skal til før kontoransatte sykemeldes; skader


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvis man har kontorjobb, hvor mye skal til for at man blir sykemeldt hvis det er snakk om skader og ikke sykdom? Har det noe å si om man kan jobbe hjemmefra?

Armbrudd? Beinbrudd? Skader i hånda? Etter små operasjoner? Blir man da evt bare sykemeldt en kort periode pga smerter? 

Anonymkode: 0b2e7...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres mest ut som om du vurderer å ta frem hammeren for å komme deg bort fra jobb. 

Anonymkode: 8773a...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må legen vurdere. Kommer jo an på hva du jobber med. Kun PC hele dagen, møter og muntlig arbeid, mulighet for hjemmekontor osv. 

Anonymkode: 639a5...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Høres mest ut som om du vurderer å ta frem hammeren for å komme deg bort fra jobb. 

Anonymkode: 8773a...7b4

😳

Anonymkode: 3d35b...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brakk beinet. Ble sykmeldt fordi jeg er sykepleier. Ei anna brakk armen og fikk tilrettelagt. Jeg måtte sitte med beinet i hjertehøyde så foten ikke hovnet opp. Kunne ikke hatt kontorjobb heller med den sittestillingen. Hadde ikke mye smerter. Så og si ikke.

Anonymkode: 1b591...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på kontor, har aldri vært sykemeldt pga skade, har aldri hatt en skade i hele mitt liv. 

Jeg hadde ikke kunnet jobbe med fot eller arm i gips. Eller skade i nakke/rygg. 

Har hatt ulike kollegaer som har hatt ulykker, der alle har vært sykemeldt 100%. 

Anonymkode: 3d35b...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nav krever veldig mye av arbeidsgiver i forhold til krav om tilrettelegging, og i en kontor jobb så er det jo nesten ikke en ting man ikke kan gjøre da... 
Men det blir jo individuelt. Får man et brudd i kravebenet eller armen feks, så kan man sikkert finne en form for tilrettelegging, men kanskje man må jobbe litt redusert eller være litt hjemme pga sterke smerter/smertestillende i starten (som et eksempel), andre trenger det kanskje ikke. 

I det private så strekker de seg nok langt for å ha deg i jobb, finne annen stilling/arbeidsoppgaver og eventuelt utstyr for deg. I det offentlige er det mindre ressusjer å ta av. 
Alle skader er forskjellige, det finnes ingen sort/hvit løsning. (benbrudd er ikke benbrudd feks)

Nav har blitt veldig "på" mtp tilrettelegging hvis du er sykemeldt over et gitt antall uker (4 ca?...første dialogmøte i alle fall), og da må arbeidsgiver dokumentere hvorfor de ikke kan tilrettelegge for deg. Her kommer jo mange kontorjobber litt til kort, hvis legen din kommer med alternativer du kan gjøre.

Anonymkode: 172c6...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Høres mest ut som om du vurderer å ta frem hammeren for å komme deg bort fra jobb. 

Anonymkode: 8773a...7b4

Nei, bare lurer litt på en kollegas sykemelding. Hun har hjemmekontor tre dager i uka fast, og har nå en liten skade i kneet. Fullt sykemeldt i flere uker. Er ikke det litt rart?

Anonymkode: 0b2e7...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, bare lurer litt på en kollegas sykemelding. Hun har hjemmekontor tre dager i uka fast, og har nå en liten skade i kneet. Fullt sykemeldt i flere uker. Er ikke det litt rart?

Anonymkode: 0b2e7...808

Nei. Legen har vurdert det til at hun ikke kan jobbe. Hvorfor synser du så mye om andres helse som du ikke har noen forrutsetning til å kjenne på kroppen selv?

Anonymkode: 0026f...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, bare lurer litt på en kollegas sykemelding. Hun har hjemmekontor tre dager i uka fast, og har nå en liten skade i kneet. Fullt sykemeldt i flere uker. Er ikke det litt rart?

Anonymkode: 0b2e7...808

Hva som står i den sykemeldingen og ligger bak legens vurdering vet du ingenting om, og det er ufint å spekulere... Har du ikke nok med deg selv og ditt.

Anonymkode: 172c6...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min hadde en "usynlig" kneskade som måtte opereres i flere runder. Den var fryktelig smertefull! Og den hindret ham i å gå, i tillegg til at kneet hovnet opp hvis han brukte det. Så etter noen timer med "vanlige" gjøremål (sitte mest, stå litt, rusle litt innomhus) måtte han ligge og ha kneet høyt i flere timer. Det ble vondere av å være hovent. Væske samlet seg i vevet rundt og hindret ham i å bøye det. Kunne ikke kjøre bil heller når det var sånn.

Anonymkode: 874e3...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mannen min hadde en "usynlig" kneskade som måtte opereres i flere runder. Den var fryktelig smertefull! Og den hindret ham i å gå, i tillegg til at kneet hovnet opp hvis han brukte det. Så etter noen timer med "vanlige" gjøremål (sitte mest, stå litt, rusle litt innomhus) måtte han ligge og ha kneet høyt i flere timer. Det ble vondere av å være hovent. Væske samlet seg i vevet rundt og hindret ham i å bøye det. Kunne ikke kjøre bil heller når det var sånn.

Anonymkode: 874e3...975

Ja, altså hun sitter ikke rolig. Det ser en jo på Facebook. Hun er ute på farten og gjør masse... 

Anonymkode: 0b2e7...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, altså hun sitter ikke rolig. Det ser en jo på Facebook. Hun er ute på farten og gjør masse... 

Anonymkode: 0b2e7...808

Gud bedre meg å lei jeg er folk som deg, som må mistro alle andre. Legen har sykemeldt din kollega, og du burde bare golde kjeft og konsentrere deg om deg selv.

Anonymkode: 4c64f...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje hun tar smertestillende som ikke kan kombineres med jobb? Kanskje hun må trene det opp og at stillesitting er det aller verste for kneet? Er mange grunner, og legen som sykemeldte henne har vel mer medisinsk utdanning enn deg??

Anonymkode: 372b1...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, altså hun sitter ikke rolig. Det ser en jo på Facebook. Hun er ute på farten og gjør masse... 

Anonymkode: 0b2e7...808

Men da har hun vel en annen skade enn ham, da. Kneet er en komplisert mekanisme. Noen skader kan man trene seg bedre av. Andre krever ro. Du vet jo ikke hva hun feiler! 

Anonymkode: 874e3...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brakk armen i vinter og fikk i utgangspunktet 100 prosent sykemelding.

Men jeg var i et prosjekt jeg måtte lede videre, så gjorde om sykemeldingen til 60%. Jeg var ikke i stand til å skrive, men hode fungerte.

Når det er sagt så brukte kroppen mye energi på å gro, så bare det å dusje var veldig slitsomt. Så jeg trengte de 60% til å ta hvilepauser i løpet av dagen. 

Var nok mer enn 40 prosent på jobb, men leverte ikke mer enn de prosentene i forhold til normalt.

Anonymkode: 8715d...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gud bedre meg å lei jeg er folk som deg, som må mistro alle andre. Legen har sykemeldt din kollega, og du burde bare golde kjeft og konsentrere deg om deg selv.

Anonymkode: 4c64f...006

Du er en som henne skjønner jeg...

Anonymkode: 0b2e7...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber med regnskap. Aldri vært sykemeldt pga skader. Brukket tommel, arm og brist i ankel. Var borte en dag pga armbruddet da jeg var på sykehuset. Smerten var overkommelig med smertestillende. Kunne fått sykemelding men jeg ville prøve å jobbe. Gikk helt fint. 

 

Anonymkode: 73d69...25e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, med kolleger som deg ser jeg neppe for meg at kollegaen din finner noe særlig glede eller støtte i arbeidsmiljøet. Hun kan godt lide av både ditt og datt som du ikke vet noe om, og om dere har et dårlig arbeidsmiljø har hun færre insentiver til å prøve å komme seg tilbake.

Kanskje du skulle slutte å baktale folk om ting du ikke vet noe om, og heller konsentrere energien du bruker på dette rundt å skape et positivt miljø på jobb?

Er du misunnelig fordi hun i dine øyne "har fri"?

Anonymkode: d1de3...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er en som henne skjønner jeg...

Anonymkode: 0b2e7...808

Kanskje det. Det er det i så fall kun hun og legen hennes som kan svare på.

Jeg har til og med en sykdom som ikke synes i det hele tatt. Men i dag skal jeg på fjellet. Eat your heart out! 

Anonymkode: 874e3...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jobber med regnskap. Aldri vært sykemeldt pga skader. Brukket tommel, arm og brist i ankel. Var borte en dag pga armbruddet da jeg var på sykehuset. Smerten var overkommelig med smertestillende. Kunne fått sykemelding men jeg ville prøve å jobbe. Gikk helt fint. 

 

Anonymkode: 73d69...25e

Jeg hadde ikke greid å kjøre bil med en brukket arm, så her hadde det vært automatisk sykmelding tror jeg. Vi har ikke offentlig transport her jeg bor.

Anonymkode: 90d23...123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tja, med kolleger som deg ser jeg neppe for meg at kollegaen din finner noe særlig glede eller støtte i arbeidsmiljøet. Hun kan godt lide av både ditt og datt som du ikke vet noe om, og om dere har et dårlig arbeidsmiljø har hun færre insentiver til å prøve å komme seg tilbake.

Kanskje du skulle slutte å baktale folk om ting du ikke vet noe om, og heller konsentrere energien du bruker på dette rundt å skape et positivt miljø på jobb?

Er du misunnelig fordi hun i dine øyne "har fri"?

Anonymkode: d1de3...618

Har ikke noe med misunnelse å gjøre. hvem er misunnelig på slike folk?? Dere tar like lett på folk som jobber svart eller? Siden det er ok å snylte å få unødvendie sykepenger?

Anonymkode: 0b2e7...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke noe med misunnelse å gjøre. hvem er misunnelig på slike folk?? Dere tar like lett på folk som jobber svart eller? Siden det er ok å snylte å få unødvendie sykepenger?

Anonymkode: 0b2e7...808

Det er ikke unødvendige sykepenger når legene hennes har vurdert det og gitt henne sykemeldign og nav har godtatt det.

Svart arbeid er ulovlig.

Nå tror jeg du får gi deg Hi

Anonymkode: 0026f...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje det. Det er det i så fall kun hun og legen hennes som kan svare på.

Jeg har til og med en sykdom som ikke synes i det hele tatt. Men i dag skal jeg på fjellet. Eat your heart out! 

Anonymkode: 874e3...975

Du ser virkelig ikke forskjellen? På å ha en skade i kneet som gjør at du ikke engang kan jobbe litt tilrettelagt fra hjemme, men likefult kan gjøre hva som helst som ikke er jobb? Og det å ha en diagnose, en sykdom? Den sitter i hodet regner jeg med?

Anonymkode: 0b2e7...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann var i en alvorlig arbeidsulykke for 2 måneder siden. Han var 100% sykemeldt frem til forrige uke. Den jobben som han egentlig gjør er helt uaktuelt nå pga kneskaden hans. Men han ble friskmeldt 20% for å pusle litt rundt på kontoret i 3+3 timer. Det vil si to ganger i uken. Om du ser han i butikken eller hjemme så ser han 100% frisk ut. Når du ser kneet han skjønner en hvorfor han er sykemeldt! Men med buksen på synes ingenting!

Anonymkode: 3b54b...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...