Gå til innhold

Når begynner baby å bli redd?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en 3mnd baby som har den siste tiden blitt redd folk han ikke har sett på lenge. Har lest på nettet at dette vanligvis ikke skjer før de er rundt 6-11 mnd gammel. Når begynte deres barn å reagere på "fremmende ansikter" og hvor lenge varte det?  Utrolig slitsomt at han skal begynne å hyle hver gang noen prøver å bære han eller holde han i hånden. Ikke alltid like lett å roe han ned heller. Spesielt hvis formora tror han er trøtt og skal tvinge han til å sovne i armene på henne. 😒😤. 

Håper inderlig at noen tar seg tid til å svare. Er ganske frustrerende at det skal være sånn😢

Anonymkode: 51128...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min var sånn kjempe tidlig. Merket med en gang forskjell på meg og andre. Alt jeg gjorde var å gi mer nærhet og trygghet. Råd jeg fikk som at han ble bortskjemt, at han måtte "vennes til" å være hos andre osv syntes jeg er bare tull. En JM sa så fint til meg at de kan ikke bli bortskjemt så tidlig, nå har han hatt 9mnd inni deg og trenger 9mnd intill deg utenpå også :) 
Etterhvert utviklet dette seg til å bli en kjempe trygg unge, som er utadvendt og masse selvtillitt.

Så stol på ditt instinkt, ikke vær redd for å korrigere svigemor ;) og husk at alle barn er forskjellige... Akkurat nå kan det virke som om din trenger mer trygghet fra kjente, og plutselig ikke lenger. Det går i rykk og napp :)

Anonymkode: 55c05...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Hvor lenge varte det? Er så frustrerende å se at han blir så redd enkelte personer. Og svigermor😤 går ikke an å korrigere henne, "hun vet best" da dette er første barnet vårt og hun som da liksom skal ha så god erfaring. Hun mener at han har godt av å bli holdt, bært og trøstet av folk han blir redd av. At det er slik reddheten forsvinner.  Men det kan da umulig stemme? Blir dåp om 2 veke og kjenner jeg gruer meg fælt. Blir så nervøs og stresset av at han skriker og hyler av fremmende. 

Anonymkode: 51128...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar. Hvor lenge varte det? Er så frustrerende å se at han blir så redd enkelte personer. Og svigermor😤 går ikke an å korrigere henne, "hun vet best" da dette er første barnet vårt og hun som da liksom skal ha så god erfaring. Hun mener at han har godt av å bli holdt, bært og trøstet av folk han blir redd av. At det er slik reddheten forsvinner.  Men det kan da umulig stemme? Blir dåp om 2 veke og kjenner jeg gruer meg fælt. Blir så nervøs og stresset av at han skriker og hyler av fremmende. 

Anonymkode: 51128...758

Jeg husker ikke helt hvor lenge, men det var litt sånn av og på første året (kanskje noen uker av gangen) :) Du kan jo lese litt om "utviklings sprang" også, det husker jeg at jeg kjente meg litt igjen i...
Kjenner til den bedrevitende generasjonen der ja, men ved min egen mor (svigermoren min er helt motsatt, heldigvis ). Og jeg forstår godt at det ikke er lett når det er ditt første barn. Men vet du hva, det er DITT barn. Hun var sikkert flink med SINE barn, men du er best på ditt. -Og det har du lov til å si. Du ser ditt barn 24/7 og vet når og hvorfor han blir usikker og hva som hjelper. Liker han ikke å bli holdt av fremmede, og du føler at det blir feil, så lar du være. :) Det er ikke en menneskerett å få holde en baby, og mulighetene blir flere senere sikkert. 

Og nei, du kan ikke "herde" et så lite barn. Like lite logisk som at barn skal skrike for å få "sterke lunger" :P  -Der har du mer rett en svigermor, syntes jeg. :)

Anonymkode: 55c05...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...