Gå til innhold

Dere med erfaring med innkjøring i barnehagen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har muligheten i år til å ta innkjøring to uker før han må begynne. Han vil d være litt over 14 mnd. Hvordan er denne tiden for barn å starte i barnehage? Jeg kjenner jeg gruer meg, har ikke sjanse å være hjemme lengre... så lurer jeg på hvordan det er lurt å bruke disse to fulle ukene? Gå et par timer hver dag 5 dager? Være sammen med han den første uken og prøve flere timer alene andre uken? Noen med gode råd?

Anonymkode: 3bb8c...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har to bhgbarn selv og jobber som ped.leder på småbarnsavdeling. Tradisjonelt sett har tilvenning i bhgen gått over 3 dager før fulle dager. Er glad for at det nå forskes og tilpasses mer hvert enkelt barn da det er store individuelle forskjeller. For noen barn, mine inkludert holdt det (tilsynelatende) med 3 dager. 

Jeg ville startet opp med å være der i 1-3 timer sammen med barnet de første dagene og sett hvordan barnet forholder seg til omgivelsene og kontaktpersonen sin. Tirsdag uke 2 (kanskje før) ville jeg gått en liten tur vekk i avtale med personalet og så kommet tilbake for så å øke utover i uka. Avslutte med dager ca 9.30-14.00. Et triks er å gå fra bhgen mens barnet er glad og fornøyd slik at det gjerne vil tilbake dagen etter. Les litt om Trygghetssirkelen og Drugli - tilknytning. Lykke til, de aller fleste småbarn trives i bhgen innen 4 uker etter oppstart! 

Anonymkode: abce3...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at dere får så god tid da :) 
Min sønn var 12mnd og en uke når han begynte i bhg. Her var jeg innstilt på alt, men det gikk veldig fint. De to første dagene var vi der sammen med bare en annen på hans alder (inne) en drøy time, tredje dagen var han der alene (samme voksen fulgte han alle dagene, og var ped leder på avdelingen hans) i 2-3timer, fjerde dagen alene like lenge pluss en formiddags lur, og så var jeg så heldig at jeg kunne gi han korte dager så han trengte ikke fulle dager før etter en drøy uke. 
-Det som kan skje i starten sånn er at de sover mer urolig om nettene (mye nye inntrykk), og da er det fint å ha muligheten til kortere dager i en periode. 

Hadde utnyttet de 14 dagene du får, og tatt det litt som det kom. Kanskje barnet klarer seg uten deg fort, kanskje det tar lenger tid :) 

Anonymkode: f0f6c...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har to bhgbarn selv og jobber som ped.leder på småbarnsavdeling. Tradisjonelt sett har tilvenning i bhgen gått over 3 dager før fulle dager. Er glad for at det nå forskes og tilpasses mer hvert enkelt barn da det er store individuelle forskjeller. For noen barn, mine inkludert holdt det (tilsynelatende) med 3 dager. 

Jeg ville startet opp med å være der i 1-3 timer sammen med barnet de første dagene og sett hvordan barnet forholder seg til omgivelsene og kontaktpersonen sin. Tirsdag uke 2 (kanskje før) ville jeg gått en liten tur vekk i avtale med personalet og så kommet tilbake for så å øke utover i uka. Avslutte med dager ca 9.30-14.00. Et triks er å gå fra bhgen mens barnet er glad og fornøyd slik at det gjerne vil tilbake dagen etter. Les litt om Trygghetssirkelen og Drugli - tilknytning. Lykke til, de aller fleste småbarn trives i bhgen innen 4 uker etter oppstart! 

Anonymkode: abce3...c6b

Tusen takk for svar!! ville du vært der 1-3 timer 5 dager i uka første uken?

Anonymkode: 3bb8c...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar!! ville du vært der 1-3 timer 5 dager i uka første uken?

Anonymkode: 3bb8c...e9b

Om alt går fint kan du/ dere øke på litt torsdag og fredag, ta blunden der hvor du er tilstede/ i nærheten både ved innsoving og våkning. Det aller viktigste er å gjøre foreldre og dermed også barnet trygt på at dette vil gå fint. Fortell så mye du kan om barnets vaner, hvordan det liker ting, koseklut, trøst etc. Barnet skal ikke "innkjøres" i barnehagens opplegg men man skal tilvennes hverandre og bli kjent. Ikke vær redd for å stille spm, ingen er "dumme" spm! 

Anonymkode: abce3...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om alt går fint kan du/ dere øke på litt torsdag og fredag, ta blunden der hvor du er tilstede/ i nærheten både ved innsoving og våkning. Det aller viktigste er å gjøre foreldre og dermed også barnet trygt på at dette vil gå fint. Fortell så mye du kan om barnets vaner, hvordan det liker ting, koseklut, trøst etc. Barnet skal ikke "innkjøres" i barnehagens opplegg men man skal tilvennes hverandre og bli kjent. Ikke vær redd for å stille spm, ingen er "dumme" spm! 

Anonymkode: abce3...c6b

Takk! Sikker på du er en god pedleder❤️

Anonymkode: 3bb8c...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk! Sikker på du er en god pedleder❤️

Anonymkode: 3bb8c...e9b

☺️ Prøver så godt jeg kan og har etter nesten 20 år i yrket lært at å være en nær, lydhør og tilstedeværende voksen er det viktigste vi gjør i jobben, både under tilvenning og resten av året. Som mamma var jeg også veldig spent når jeg skulle levere mine små til da ukjente voksne, selv jeg har sittet i bilen utenfor bhgen og grått noen tårer etter levering, barna er jo det mest dyrbare vi har! Vi har vært heldige og hatt varme, omtenksomme og stabile voksne på avdelingene til barna våre og ser hvor viktig det er, kunne dra videre på jobb med visshet om at barna blir sett og hørt og har det bra. Og ikke minst nekter å bli med hjem når vi kommer for å hente! 🙃 Håper dere er like heldige! 

Anonymkode: abce3...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal bruke en måned på tilvenning når gutten her er 12 mnd. Det er mot slutten av pappapermen og vi vil at han skal få en rolig innkjøring. Den første uka tar vi 1 time med pappaen tilstede 2-3 ganger i uka. Deretter 2-3 timer hver dag i uke nr 2 med pappaen tilstede hele tiden. Uke nr 3 blir det halve dager og frem til sovingen er over - litt med pappaen og litt uten. Uke 4 kortere dager enn full dag, men forsøk på at pappaen er borte. Pappaen kan også ta ut en ferieuke til om det er nødvendig. Gutten vår her har vært mye syk og sliter en del med spisingen. Soving på dagtid er i tillegg en utfordring. Vi ønsker derfor å gi han en så rolig start som mulig slik at innkjøringen går så bra som overhodet mulig.

Anonymkode: f57f9...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med min eldste så ble jeg jaget vekk så fort vi kom inn døra. Hun trengte da ikke meg😂 Så jeg rusla rundt på kjøkkenet i påvente av at hun trengte meg. Noe som ikke skjedde. Hehe. Her var tilvenningen værst for mor, for vesla fant seg til rette med en gang. De to andre dagene gikk jeg med en gang.

 

Med yngste var jeg glad for at studiene mine ikke begynte før en god stund etter tilvenning, for her sleit vi alle. Jeg måtte være tilstede i fem hele dager da han nektet å slippe meg og hylskrek om de ansatte prøvde å snakke til han, eller så på han. 

Etter fem dager begynte han litt å stole på de ansatte og vi prøvde at jeg snek meg vekk og sto i skjul utenfor barnehagen i påvente av SMS som sa jeg måtte komme inn igjen. 

Etter fem sånne dager ble det bestemt at jeg skulle levere og gå (som jeg gjorde med søsteren) for at de skulle roe han og se om han fant seg til rette når han roet seg. 

Helt grusomt å gå fra en hysterisk unge, men etter en halvtime roet han seg alltid og fant seg en person fra hver av småbarnsavdelingene som han ble helt trygg på. Nesten umulig å hente han igjen da han stortrives sånn. Men han hater levering og det å skilles fra meg. 

Vi har sånne hysteriske leveringer annen hver dag, selv ett år etter. 

 

Så det er greit med ekstra tid til tilvenning da du ikke vet hvordan barnet vil reagere på levering.

Anonymkode: be8be...eb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi skal bruke en måned på tilvenning når gutten her er 12 mnd. Det er mot slutten av pappapermen og vi vil at han skal få en rolig innkjøring. Den første uka tar vi 1 time med pappaen tilstede 2-3 ganger i uka. Deretter 2-3 timer hver dag i uke nr 2 med pappaen tilstede hele tiden. Uke nr 3 blir det halve dager og frem til sovingen er over - litt med pappaen og litt uten. Uke 4 kortere dager enn full dag, men forsøk på at pappaen er borte. Pappaen kan også ta ut en ferieuke til om det er nødvendig. Gutten vår her har vært mye syk og sliter en del med spisingen. Soving på dagtid er i tillegg en utfordring. Vi ønsker derfor å gi han en så rolig start som mulig slik at innkjøringen går så bra som overhodet mulig.

Anonymkode: f57f9...abf

Er dette et opplegg barnehagen virkelig har sagt ja til? Jeg mener... det må da være forstyrrende og ødeleggende for de andre barna og deres tilvenning, med en ekstra fremmed forelder som skal henge rundt der hele tiden i en måned? Jeg hadde ikke likt om en annen forelder skulle være så mye på besøk i bhg mitt barn går i. 

Anonymkode: 48291...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte bruke 4 uker på tilvenning. Det var ikke planen, men det viste seg at datteren vår trengte det så da ble det slik. Barnehagen var veldig glade for at vi "kunne ta oss tid" til det. Ville sett an barnets behov, vanskelig å planlegge før man ser hvordan barnet reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er dette et opplegg barnehagen virkelig har sagt ja til? Jeg mener... det må da være forstyrrende og ødeleggende for de andre barna og deres tilvenning, med en ekstra fremmed forelder som skal henge rundt der hele tiden i en måned? Jeg hadde ikke likt om en annen forelder skulle være så mye på besøk i bhg mitt barn går i. 

Anonymkode: 48291...9ca

Må bare understreke at dette ikke gjelder barna som viser seg å ha ekstra behov. Det er ikke det som er normalen. Da er det litt rart å legge opp til å flytte inn i barnehagen i 4 uker, i verste fall på bekostning av de andre barna (min sønn ville blitt veldig forstyrret av at det var en ekstra voksen som ikke "skal være der" over lengre tid. Det er annerledes med de voksne som jobber der og dermed tar ansvar og initiativ ovenfor min sønn, fremfor en voksen som bare er der med sin egen). 

Anonymkode: 48291...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er dette et opplegg barnehagen virkelig har sagt ja til? Jeg mener... det må da være forstyrrende og ødeleggende for de andre barna og deres tilvenning, med en ekstra fremmed forelder som skal henge rundt der hele tiden i en måned? Jeg hadde ikke likt om en annen forelder skulle være så mye på besøk i bhg mitt barn går i. 

Anonymkode: 48291...9ca

Dersom barnet har fått plass i gruppa og evt betaler kan ikke barnehagen (og hvertfall ikke andre foreldre) nekte barnet å komme med el uten foreldre. Og dersom det er til barnets beste er det også ønskelig. Underveis kan det jo vise seg at det ikke er nødvendig med så lang tid heller. Jeg har aldri vært med på at det tar så lang tid/ foreldre har hatt mulighet til å bruke så mange uker. 

Anonymkode: abce3...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Med min eldste så ble jeg jaget vekk så fort vi kom inn døra. Hun trengte da ikke meg😂 Så jeg rusla rundt på kjøkkenet i påvente av at hun trengte meg. Noe som ikke skjedde. Hehe. Her var tilvenningen værst for mor, for vesla fant seg til rette med en gang. De to andre dagene gikk jeg med en gang.

 

Med yngste var jeg glad for at studiene mine ikke begynte før en god stund etter tilvenning, for her sleit vi alle. Jeg måtte være tilstede i fem hele dager da han nektet å slippe meg og hylskrek om de ansatte prøvde å snakke til han, eller så på han. 

Etter fem dager begynte han litt å stole på de ansatte og vi prøvde at jeg snek meg vekk og sto i skjul utenfor barnehagen i påvente av SMS som sa jeg måtte komme inn igjen. 

Etter fem sånne dager ble det bestemt at jeg skulle levere og gå (som jeg gjorde med søsteren) for at de skulle roe han og se om han fant seg til rette når han roet seg. 

Helt grusomt å gå fra en hysterisk unge, men etter en halvtime roet han seg alltid og fant seg en person fra hver av småbarnsavdelingene som han ble helt trygg på. Nesten umulig å hente han igjen da han stortrives sånn. Men han hater levering og det å skilles fra meg. 

Vi har sånne hysteriske leveringer annen hver dag, selv ett år etter. 

 

Så det er greit med ekstra tid til tilvenning da du ikke vet hvordan barnet vil reagere på levering.

Anonymkode: be8be...eb8

Vi er veldig nøye på at foreldrene IKKE skal snike seg vekk slik at barnet plutselig oppdager at du er borte uten forvarsel. Forstår at det er fristende dersom det blir tårer og gråt ved avskjed men barnet må få et hadet/ markering for at mamma el pappa går slik at de lærer rytmen i dagen. Jeg blir levert, mamma sier hadet, jeg blir tatt vare på og leker i bhg frem til jeg blir hentet igjen, veldig viktig!!

Så min oppfordring/ kommando er: aldri snik deg vekk! Selv hvor vanskelig det er! 

Anonymkode: abce3...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniker meg til å komme med et annet spørsmål om barnehagestart her! :-) 

Min gutt starter i neste uke, men vi er hjemme hele denne uken og sendte en forespørsel om det var greit at vi kom innom i løpet av utetiden til barnehagen denne uken slik at han kan få være ute sammen med de andre en time eller to på formiddagene selv om oppstarten ikke er før i neste uke. Tenkte det kunne være lurt da han synes masse barn er veldig skummelt, og at det kanskje hadde blitt lettere i neste uke om vi allerede hadde vært en del på uteområdet med de andre barna denne uken. 

Hva tenker dere med erfaring? Ville dere gjort det, eller ventet til oppstartet i neste uke? :-) 

Anonymkode: 3502a...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Sniker meg til å komme med et annet spørsmål om barnehagestart her! :-) 

Min gutt starter i neste uke, men vi er hjemme hele denne uken og sendte en forespørsel om det var greit at vi kom innom i løpet av utetiden til barnehagen denne uken slik at han kan få være ute sammen med de andre en time eller to på formiddagene selv om oppstarten ikke er før i neste uke. Tenkte det kunne være lurt da han synes masse barn er veldig skummelt, og at det kanskje hadde blitt lettere i neste uke om vi allerede hadde vært en del på uteområdet med de andre barna denne uken. 

Hva tenker dere med erfaring? Ville dere gjort det, eller ventet til oppstartet i neste uke? :-) 

Anonymkode: 3502a...27e

Hvis barnehagen gir klarsignal høres det helt topp ut! Vi skulle gjerne hatt samme muligheten, men her fikk vi bare lov til å komme utenfor åpningstid (venne han til uteområdet uten andre barn). :)

Anonymkode: 48291...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sniker meg til å komme med et annet spørsmål om barnehagestart her! :-) 

Min gutt starter i neste uke, men vi er hjemme hele denne uken og sendte en forespørsel om det var greit at vi kom innom i løpet av utetiden til barnehagen denne uken slik at han kan få være ute sammen med de andre en time eller to på formiddagene selv om oppstarten ikke er før i neste uke. Tenkte det kunne være lurt da han synes masse barn er veldig skummelt, og at det kanskje hadde blitt lettere i neste uke om vi allerede hadde vært en del på uteområdet med de andre barna denne uken. 

Hva tenker dere med erfaring? Ville dere gjort det, eller ventet til oppstartet i neste uke? :-) 

Anonymkode: 3502a...27e

Vi gjorde det, og det fungerte veldig fint. :) Ikke siste uka før oppstart, men en til to ganger i uken i noen måneder før. Da han begynte kjente han alle og trengte ikke tilvenning i det hele tatt. Aldri grått når vi har gått heller. :) 

Anonymkode: 42943...750

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sniker meg til å komme med et annet spørsmål om barnehagestart her! :-) 

Min gutt starter i neste uke, men vi er hjemme hele denne uken og sendte en forespørsel om det var greit at vi kom innom i løpet av utetiden til barnehagen denne uken slik at han kan få være ute sammen med de andre en time eller to på formiddagene selv om oppstarten ikke er før i neste uke. Tenkte det kunne være lurt da han synes masse barn er veldig skummelt, og at det kanskje hadde blitt lettere i neste uke om vi allerede hadde vært en del på uteområdet med de andre barna denne uken. 

Hva tenker dere med erfaring? Ville dere gjort det, eller ventet til oppstartet i neste uke? :-) 

Anonymkode: 3502a...27e

Hos oss hadde vi ønsket dere velkommen og fortalt hvilke klokkeslett det ville vært mest gunstig å komme innom. Hvor mer drypp barnet får av omgivelsene, barn og personale jo bedre. Vi hadde muligens ikke hatt tid til å ta oss av dere hele tiden men det er jo heller ikke poenget! 

Anonymkode: abce3...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sniker meg til å komme med et annet spørsmål om barnehagestart her! :-) 

Min gutt starter i neste uke, men vi er hjemme hele denne uken og sendte en forespørsel om det var greit at vi kom innom i løpet av utetiden til barnehagen denne uken slik at han kan få være ute sammen med de andre en time eller to på formiddagene selv om oppstarten ikke er før i neste uke. Tenkte det kunne være lurt da han synes masse barn er veldig skummelt, og at det kanskje hadde blitt lettere i neste uke om vi allerede hadde vært en del på uteområdet med de andre barna denne uken. 

Hva tenker dere med erfaring? Ville dere gjort det, eller ventet til oppstartet i neste uke? :-) 

Anonymkode: 3502a...27e

Hvis barnehagen synes det er greit, så er det jo greit, Men personlig så synes jeg at man skal vente til tilvenningen, og heller bruke tid der etter åpningstid.

Hilsen pedleder i bhg

Anonymkode: 56c6a...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi er veldig nøye på at foreldrene IKKE skal snike seg vekk slik at barnet plutselig oppdager at du er borte uten forvarsel. Forstår at det er fristende dersom det blir tårer og gråt ved avskjed men barnet må få et hadet/ markering for at mamma el pappa går slik at de lærer rytmen i dagen. Jeg blir levert, mamma sier hadet, jeg blir tatt vare på og leker i bhg frem til jeg blir hentet igjen, veldig viktig!!

Så min oppfordring/ kommando er: aldri snik deg vekk! Selv hvor vanskelig det er! 

Anonymkode: abce3...c6b

Snike seg vekk i den forstand at var ikke helt riktig forklart. Jeg "snek" meg vekk på den måten at jeg var veldig rolig og gjorde lite ut av meg når jeg gikk. Var rask og tok på skoa ute for å bruke minst tid inne hvor han kunne se meg. Sa selvsagt alltid hadet, ga en klem, og så gå når han snudde blikket vekk. 

Ofte sto de i vinket i vinduet til meg, som etterkvert ble en rutine. 

Jeg og pedleder samarbeidet tett 😊

Anonymkode: be8be...eb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er dette et opplegg barnehagen virkelig har sagt ja til? Jeg mener... det må da være forstyrrende og ødeleggende for de andre barna og deres tilvenning, med en ekstra fremmed forelder som skal henge rundt der hele tiden i en måned? Jeg hadde ikke likt om en annen forelder skulle være så mye på besøk i bhg mitt barn går i. 

Anonymkode: 48291...9ca

All forskning på tilknytning tilsier at en slik tilvenning (tilknytning) er til det beste for barnet. Og dersom der gjør at barna er tryggere og mer harmoniske må da det være til det beste for de andre barna også? Alternativet er et utrygt barn som gråter og krever de voksne i lang tid, og som gir personalet mindre tid til de andre barna. I tillegg vil noen av barna som får en utrygg tilknytning også få utfordring med å tilegne seg kunnskap feks om sosiale relasjoner, noe som igjen fører til konflikter.

og så lenge foreldrene betaler for plassen, kan vel strengt tatt ikke barnehagen nekte foreldrene dette så lenge det er til barnets beste.

hvorfor hadde du ikke likt at en annen forelder hadde vært så mye i barnehagen? De får selvsagt ikke være alene med andre barn enn sitt eget da de ikke har levert politiattest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Snike seg vekk i den forstand at var ikke helt riktig forklart. Jeg "snek" meg vekk på den måten at jeg var veldig rolig og gjorde lite ut av meg når jeg gikk. Var rask og tok på skoa ute for å bruke minst tid inne hvor han kunne se meg. Sa selvsagt alltid hadet, ga en klem, og så gå når han snudde blikket vekk. 

Ofte sto de i vinket i vinduet til meg, som etterkvert ble en rutine. 

Jeg og pedleder samarbeidet tett 😊

Anonymkode: be8be...eb8

Så bra å høre at dere samarbeidet bra og at det fungerte å si hadet rolig og vinke i vinduet. Tenkte kanskje at det var det du mente også! ☺️ Gode rutiner er gull verdt! 👍

Anonymkode: abce3...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ulenissen skrev:

All forskning på tilknytning tilsier at en slik tilvenning (tilknytning) er til det beste for barnet. Og dersom der gjør at barna er tryggere og mer harmoniske må da det være til det beste for de andre barna også? Alternativet er et utrygt barn som gråter og krever de voksne i lang tid, og som gir personalet mindre tid til de andre barna. I tillegg vil noen av barna som får en utrygg tilknytning også få utfordring med å tilegne seg kunnskap feks om sosiale relasjoner, noe som igjen fører til konflikter.

og så lenge foreldrene betaler for plassen, kan vel strengt tatt ikke barnehagen nekte foreldrene dette så lenge det er til barnets beste.

hvorfor hadde du ikke likt at en annen forelder hadde vært så mye i barnehagen? De får selvsagt ikke være alene med andre barn enn sitt eget da de ikke har levert politiattest.

Enig! 

Anonymkode: abce3...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ulenissen skrev:

hvorfor hadde du ikke likt at en annen forelder hadde vært så mye i barnehagen?

Som barnehageansatt så liker jeg det ikke, fordi det skaper uro i barnegruppen med fremmede voksne der. Spesielt fremmede voksne som ikke har kontakt med barna, men som bare sitter der og observerer. Det er klart at noen barn trenger lang tilvenning, og det er ikke noe problem. Men noen ganger så er det de voksne som trenger det mest, og da er det unødvendig å uroe barnegruppen for det.

Anonymkode: 56c6a...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Som barnehageansatt så liker jeg det ikke, fordi det skaper uro i barnegruppen med fremmede voksne der. Spesielt fremmede voksne som ikke har kontakt med barna, men som bare sitter der og observerer. Det er klart at noen barn trenger lang tilvenning, og det er ikke noe problem. Men noen ganger så er det de voksne som trenger det mest, og da er det unødvendig å uroe barnegruppen for det.

Anonymkode: 56c6a...f6e

Som pedleder har jeg aldri opplevd at foreldre som er på verken lang eller kort tilvenning uroer barnegruppen. Men i de 15årene jeg har jobbet, har der vært mange barn som burde hatt lengre tilvenning og som har grått og vårt urolige i lang tid. Er veldig glad for at det i dag er større fokus på tilknyttnig og tilvenning en for 10år siden, og at vi i dag tilpasser dette etter barna sammen med foreldrene.

Anonymkode: 144f3...343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...