Gå til innhold

Hadde dere tatt dette veldig seriøst? Helsesøster og vekt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vår førsteklassing har aldri vært mager og han har vært normal med valpefett hele veien. Vi spiser sunt og variert uten store utskeielser og er aktive. Han går på fotball og karate og er ute og leker med vennene sine hver dag. Jeg nekter han ikke is når vennene spiser is, men har en grense på en om dagen nå på sommeren f.eks. Er vi i bursdager så får han selvfølgelig kake også får han lørdagsgodt. Utenom det så er det ikke stort søtsaker vi spiser. Helsesøster på skolen (han begynner i andre klasse) sa at han hadde vokst litt over kurven sin og var nå 1 kilo over der han bør være. Hun nevnte til og med kostholdsveiledning selv om hun husket at vi spiser sunt, variert og grovt. Hva tenker dere om dette?Jeg har blitt enda mer påpasselig, men det har skeiet litt ut i ferien, hun skulle veie han på nytt når de starter på skolen igjen. Jeg nevner så klart ikke noe av dette til han

Anonymkode: a84d6...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at barn vokser i rykk og napp, plutselig strekker de seg flere cm og vekta jevner seg ut. 

Har ei jente på snart 7 og hun lå akkurat på streken, men nå er hun blitt tynnere og lengre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at det er snakk om at dere voksne skulle få kostholdsveiledning? Det hadde jeg i så fall takket ja til.Ut fradet du beskriver her er det slett ikke sikkert det er noe som helst galt med kostholdet deres, eller noe å bekymre seg for for den del. Gutten er litt påden tunge siden peri dag, det kan hende det bare er en naturlig varriasjon som vil jevne seg ut med tiden, men det kan også hende det er det første tydelige tegnet på at dere trenger å ta noen grep. Det finnes desverre en del mennesker som tror de spiser sundt, uten at de egentlig gjør det. Hvis man i hovedsak spiser sundt, kan det likevel finnes enkelte kalloribomber i kosten, som man enten ikke tenker over ellerikke tror betyr så mye som de gjør. Ved å ta imot kostholdsveiledning får du dobbeltsjekket at kostholdet deres faktisk er sundt. Hvis alt er i orden har du brukt noen timer av livet ditt til å sjekke det ut, hvis noe må justeres har du funnet ut av det før det har rukket å bli et stort problem for barnet.  

Anonymkode: 9b068...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt. Alle barn er forskjellige så det dere allerede gjør er veldig bra. Valpefettet blir som regel borte i tenårene uansett så jeg ville glatt ha glemt kommentaren hennes.

Anonymkode: 6c20d...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg regner med at det er snakk om at dere voksne skulle få kostholdsveiledning? Det hadde jeg i så fall takket ja til.Ut fradet du beskriver her er det slett ikke sikkert det er noe som helst galt med kostholdet deres, eller noe å bekymre seg for for den del. Gutten er litt påden tunge siden peri dag, det kan hende det bare er en naturlig varriasjon som vil jevne seg ut med tiden, men det kan også hende det er det første tydelige tegnet på at dere trenger å ta noen grep. Det finnes desverre en del mennesker som tror de spiser sundt, uten at de egentlig gjør det. Hvis man i hovedsak spiser sundt, kan det likevel finnes enkelte kalloribomber i kosten, som man enten ikke tenker over ellerikke tror betyr så mye som de gjør. Ved å ta imot kostholdsveiledning får du dobbeltsjekket at kostholdet deres faktisk er sundt. Hvis alt er i orden har du brukt noen timer av livet ditt til å sjekke det ut, hvis noe må justeres har du funnet ut av det før det har rukket å bli et stort problem for barnet.  

Anonymkode: 9b068...fe4

Takk for svar. Jeg selv sliter med hormonforstyrrelser og må være veldig påpasselig med vekten og vet om alle små skjulte kaloribomber/raske karbohydrater o.l og har snakket med ernæringsfysiolog om dette, så jeg føler behovet ikke er der. Men hvis vekten ikke jevner seg ut så kan man alltids ta en time for å få noen råd. Men føler det skal være ganske sikkert før jeg begynner å "slanke" andreklassingen min

Anonymkode: a84d6...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er like normalt å veie en kilo for mye som en for lite. Vi danner et snitt ut av alle, noen er magre og noen er mer på den tunge siden.

Om du vet at dere lever sundt og er aktive så ville jeg ikke bekymret meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det snakk om en kilo over kurven han har vært på, eller en kilo over grensen mellom normalvekt og overvekt? Om det er det første ville jeg ikke tenkt videre over det. Om det er det andre ville jeg nok tenkt at vi burde være litt forsiktige. Det er tross alt enklere å forebygge enn å reparere.

Anonymkode: 8509e...2fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er lett å tro at egne barn er sunnere enn de egentlig er. De færreste av oss klarer å se egne barn og eget kosthold objektivt. Derfor tror jeg det er lurt å være pen for at det kan være et problem her.

Anonymkode: 7bd43...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ville jeg tatt alvorlig, og fulgt opp kosthold og ikke minst inntaket av snop en stund fremover. Om dere er flinke der gjør han nok snart et byks i høyden og vips er han innenfor normalen. 

Mye lettere å ta det nå enn å evt måtte slanke en overvektig tenåring 

Anonymkode: 366c8...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ofte jeg hører om barn som spiser så sunt så sunt og de har bare valpefett og så videre, mens de egentlig er på et punkt hvor det er viktig å ta tak før det sklir helt ut. 

Det er ikke alltid lett å se sine egne, jeg hadde tatt i mot hjelp var jeg deg. Hvis det ikke kommer frem noe som bør endres har du sløst bort i verste fall et par timer.  Det er alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to jenter. Den ene på 4 år veier tre kilo mer enn hun på 6 år!!! 

Det sier ganske mye om naturlig variasjon hos barn! De får jo akkurat samme kost og aktivitetsnivå her hjemme  

Jeg ville ikke gjort noe som helst hvis jeg var deg. Senk skuldrene og se hvordan det utvikler seg. 

Anonymkode: 0853a...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt fulgt opp med helsesøster. Ikke alltid lett å se "seg selv". Hva er sunt forresten? Kanskje det handler også om mengde mat?

Anonymkode: 903a3...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en del av en forebyggings"kampanje". Alle 1 og 3klassinger (og 9klassinger?) Blir veid og målt. Dette for å avdekke risikofaktorer til overvekt. De er forpliktet til å ta kontakt med foreldrene om barna er "overvektige" for en samtale og et tilbud om videre veiledning. Jeg fikk også telefon. Min sønn er kraftig bygd, og alle mine tre barn har vært litt "overvektige" i alderen 7-11. Så vokser de det av seg og de to andre er normalt slanke barn nå (tenåringer). Jeg takket altså nei til flere samtaler.

Anonymkode: 04f51...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville tatt imot veiledningen og sett med kritiske blikk på kostholdet hjemme.

Har selv en som skal begynne i andreklasse. Han har ikke blitt målt/veid på skolen, men jeg følger med, for han har "valpefett". Han ligger på 97-percentilen på høyde og 75-percentilen på vekt, så han er innafor. Samtidig vet jeg at det ikke er mye som skal til, og vi (voksne) gjennomgår nå hva vi (i hele familien) spiser. 

 

Anonymkode: a6b65...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mange mødre jeg har møtt på min vei som innrømmer at de har et usunt kosthold. Samtidig ser jeg utrolig mange overvektige barn. 

Endret av Evablaum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har to jenter. Den ene på 4 år veier tre kilo mer enn hun på 6 år!!! 

Det sier ganske mye om naturlig variasjon hos barn! De får jo akkurat samme kost og aktivitetsnivå her hjemme  

Jeg ville ikke gjort noe som helst hvis jeg var deg. Senk skuldrene og se hvordan det utvikler seg. 

Anonymkode: 0853a...d5b

Ja det er mulig, men om den minste også er kortest så har jo hun da lettere for å legge på seg. Eller så er eldstebarnet svært spinkelt.

Det er jo noe av frustrasjonen at det som for noen er ok kosthold og aktivitetsnivå ikke er "passende" for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to som veier for lite. Blir gal av alt mase fra hs. Vi har vært hos legen og alle prøver er helt fine. Den ene spiser som en hest, men har ett veldig høyt aktivitetsnivå. Spurte hs en gang om jeg skulle dytte enda mere mat i halsen på han når han har spist fire brødskiver til kvelds. Hun ble stille da. Den andre er ikke så glad i mat, men har egne avtaler med legen om h ør mye han skal spise slik at vi hjemme ikke er den stor stygge ulven. Dette liker ikke hs så hun blir sur hver gang vi snakket sammen og vi forteller at legen og han har sine avtaler. Hun mener at vi skal presse mer mat i han. Kunne ha skrevet mye mer om de helsesøstrene, de ser ofte bare ett tall og ikke ungene bak. 

Anonymkode: 2d85b...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde faktisk ikke brydd meg stort om det var mitt barn, men jeg vet helsesøster er pliktig til å ta denne samtalen og følge det opp. De nye reglene sier at de må, selv om de ser det ikke trengs. 

Jeg har en datter som er undervektig i følge kurvene deres. Helsesøster hadde ett møte med meg, men før møte hadde hun sett hvordan hun var i friminuttene og da sa det seg selv. Hun er vel det man kan kalle ett overaktivt barn, hun kan ikke sitte stille ett sekund når hun har muligheten for det (ikke noe problem å sitte fint på stolen i timen osv, vente på tur osv, men. Det friminutt eller fritid så skal hun absolutt ikke sitte på rompa. Så det er ikke noe galt med henne, ikke adhd eller noe slikt heller) Når hun hadde sett henne, så sa hun at hun bare skulle informere om at hun var under kurven. For hadde hun ikke fått den næringen hun trengt hadde hun aldri klart å holde det energinivået hun hadde. 

Men det som er litt lurt å tenke på er hvor aktiv ungen er på fritiden, altså utenom idrettene de går på. Kommer de hjem fra skolen, setter seg forran pc til de skal på noe for så å sette seg ned forran pc igjen, er de ikke så aktive egentlig. Når en regner sammen hvor lenge de er aktive er det ofte ikke så lenge som vi tror, så det kan være lurt å kartlegge hvor aktiv barnet egentlig er. 

Anonymkode: c4251...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Evablaum skrev:

Det er ikke mange mødre jeg har møtt på min vei som innrømmer at de har et usunt kosthold. Samtidig ser jeg utrolig mange overvektige barn. 

Jeg har møtt mange mødre på min vei som er veldig opptatt av barnas kosthold og helse for øvrig. Hi kan like gjerne være en av disse.

Jeg ser også utrolig mange normalvektige barn. "Én kilo over der han skal være" kan like gjerne kvalifisere til denne gruppen som til "overvektsgruppen".

Anonymkode: 9bdce...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.7.2017 den 16.23, Anonym bruker skrev:

Jeg ville tatt imot veiledningen og sett med kritiske blikk på kostholdet hjemme.

Har selv en som skal begynne i andreklasse. Han har ikke blitt målt/veid på skolen, men jeg følger med, for han har "valpefett". Han ligger på 97-percentilen på høyde og 75-percentilen på vekt, så han er innafor. Samtidig vet jeg at det ikke er mye som skal til, og vi (voksne) gjennomgår nå hva vi (i hele familien) spiser. 

 

Anonymkode: a6b65...3ee

Men da er sønnen deres tynn i forhold til høyden sin? Det går an å være tynn og samtidig ha valpefett. Så mye fokus det er på vekt hos barn for tiden! Det kan da umulig være bra å styre så mye med dette.

Anonymkode: 79d30...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er teit å veie akkurat på denne tiden av året. Nå har vi jo kosa oss i sommer. Vei i oktober. Hehe.

Anonymkode: b2e81...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns det er teit å veie akkurat på denne tiden av året. Nå har vi jo kosa oss i sommer. Vei i oktober. Hehe.

Anonymkode: b2e81...6a2

Ja der har du en fin innstilling... Og veldig sunt som forbilde for barna. Vi driver i det nå for vi koser oss sånn med å bli lubne i ferien, og så kan vi slanke oss etterpå?

Anonymkode: 1fc22...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.7.2017 den 22.06, Anonym bruker skrev:

 

Men det som er litt lurt å tenke på er hvor aktiv ungen er på fritiden, altså utenom idrettene de går på. Kommer de hjem fra skolen, setter seg forran pc til de skal på noe for så å sette seg ned forran pc igjen, er de ikke så aktive egentlig. Når en regner sammen hvor lenge de er aktive er det ofte ikke så lenge som vi tror, så det kan være lurt å kartlegge hvor aktiv barnet egentlig er. 

Anonymkode: c4251...c94

Ja!!! Bingo.

Anonymkode: ac87a...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...