Gå til innhold

Hvor mye ferie har dere per år?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber innen helse. Jeg lønnes for 37,5 time i uken. Som regel jobber jeg 45 timer for å få unna alt som må gjøres. Jeg får ikke overtidsbetalt og jeg får ikke ta ut avspasering (og jeg tør ikke protestere da jeg bare har vikariat år etter år). På sommeren får jeg 3 uker ferie.

I ferietråder her inne virker det som folk har endeløse ferier. Alle kan ikke være lærere. Hvis dere har 5 uker ferie per år, tar dere all ferie om sommeren? Hva gjør dere resten av året?

Anonymkode: da83f...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min mann driver eget firma og kan ta fri som han vil. Han jobber oftest inn litt dersom vi skal ha ferie. 

Jeg jobber ikke så har fri hele året. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor jobber du 45 timer hvis du ikke får betalt for det? Og hvor mange år har du hatt vikariat? Har du utdanning? Hvis du lønnes for 37,5 time per uke, så jobber du ikke turnus. Men det betyr at du har 100% vikariat? Du har krav på 5 uker per år. 3 av disse skal avvikles om sommeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også i helsevesenet. Jobber 35.5 t uken som sykepleier. Om vi jobber overtid så kan vi velge om vi vil ha det utbetalt i penger eller avspasering.. Rart du ikke har det. Skal ikke være riktig at du skal jobbe gratis. Har sjefen din sakt at reglene er sånn?!  Vi har 5 uker ferie pr år. Får ta 4 uker sammenhengende på sommeren og 5 uke kan vi ta når vi ønsker før uke 52. Altså ikke juleuken

Anonymkode: fde6e...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferieloven sier fire uker og en dag som minimum (med rett til tre uker sammenhengende i feriepperioden).

mange har fem uker. Jeg har fem uker. Har ledende stilling så har ikke overtidsbetalt, men kan avspasere litt av og til om det passer. Jeg jobber mye overtid. 

Var jeg deg ville jeg deg ville jeg bare satt ned foten. Men vet du om andre klarer din arbeidsmengde innen vanlig arbeidstid eller har alle det på denne måten?

Anonymkode: 1e7ff...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har lovbestemt fire uker og en dag, det skal sjefen din påse at du tar ut. 

Jeg er ansatt som sjef, har selvfølgelig fem uker men aldri hatt mulighet til å ta ut så mye. Har ikke overtidslønn, men kan avspasere, har aldri hatt mulighet til å avspasere så mye som jeg jobber, men det er jo på en måte bakt inn i lønna som leder. 

Mannen er selvstendig næringsdrivende og styrer dette helt selv. Jobber veldig mye i perioder, tar fri når han ønsker fri 

Anonymkode: 92307...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en uke i vinterferie og to uker med halve dager til jul. Så har jeg to dager fri om sommeren.

Ellers har jeg vanligvis fri, men valt slik at jeg må innom jobb hver dag i helgene i vinterhalvret. I sommerhalvåret har jeg fri hver 3. søndag og jobber ellers hver dag.

Anonymkode: c734a...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i utgangspunktet 5 uker. Men jeg har også mye å gjøre i perioder, og en veldig fleksibel jobb. Det betyr for meg at jeg kan ta fri jul og påske uten at det går av ferieukene mine. Det samme med de inneklemt dagene i mai. Det er stille perioder alikevel. Så jeg tar 4 uker på sommeren, og sprer den siste uken på høsten.

Men jeg har også uker hvor jeg jobber 50 timer, er på reise flere dager i strekk osv. I tillegg er jeg alltid tilgjengelig på tlf og mail, også i ferier. Så jeg jobber ikke akkurat for lite når man ser hele året under ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på kontor. Har 5 uker ferie hvert år. 

I sommer tar jeg ut fem ferieuker + 1 uke avspasering, totalt seks uker. 

Jeg avspaserer også til jul, påske og innimellom, så jeg får sammenhengende fri og lange ferier. 

Anonymkode: b740a...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 5 uker ferie og 1 kompetanseuke. Får 4 uker på sommeren og ofte fri høst og vinterferie ( evt kan kompetanseuka tai jul/påske hvis man har turnusfri på røde dager). 

Anonymkode: 3c8d7...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 uker ferie. Da bruker jeg  3 på sommeren. Deler en mellom jul og påske og den siste kan gå på enkeltdager eller en tur på høsten. 

Mannen må ha ferie alle planleggingsdager da jeg må jobbe.

Anonymkode: c244f...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har 4 uker ferie, har i tillegg fri alle helligdager. 

Tsr ut 3 uker om sommeren, resten har blitt tatt ut som enkeltdager når det fat vært planleggingsdager i barnehagen.

Anonymkode: 3cf57...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fem uker ferie totalt pluss avspasering. 

Tar fire uker ferie om sommeren og sprer de andre gjennom året på planleggins og inneklemte dager og høst/jul/vinter og påskeferie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med offentlig forvaltning. Mye kontor, men også ute i "feltet" samt en del møtevirksomhet. 37,5 timer i uka og fem uker ferie. Jeg tar tre uker om sommeren, mannen tar også tre uker om sommeren. Han begynner en uke før meg slik at barna får fire uker siden sfo er stengt hele juli. Jeg tar ut ferie i romjula og påsken. Da har jeg en uke igjen som vi har pleid å ta på våren slik at vi kan reise til syden for en ok pris. Mannen har obligatorisk overtid og minst en uke med avspasering grunnet det, så han tar alle planleggingsdagene. Ellers avspaserer jeg inneklemte dager for å få langhelger.

Anonymkode: 39532...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 5 uker og så har jeg jevnt over 2-3 uker med avspasering. Jobber i bv.tjenesten 

Anonymkode: bbf50...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 uker + avspasering. Tar 3 uker på sommeren (ikke alltid sammenhengende) og en uke på høsten pluss at endel av den siste uka går til planleggingsdager i bhg.

Anonymkode: 67045...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 uker + avspasering. Tvunget og lagt til skolens ferier. Bruker mannens feriedager på plandager i bhg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Optatium skrev:

5 uker + avspasering. Tvunget og lagt til skolens ferier. Bruker mannens feriedager på plandager i bhg. 

Hvis du absolutt ønsker å understreke at du bare har noen uker ferie og at resten er avspasering, er det greit å vite at det er fire uker.

Selv sier jeg at jeg har fri i alle skolens ferier. For en luksus!

Anonymkode: a1805...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du absolutt ønsker å understreke at du bare har noen uker ferie og at resten er avspasering, er det greit å vite at det er fire uker.

Selv sier jeg at jeg har fri i alle skolens ferier. For en luksus!

Anonymkode: a1805...fdd

Oj beklager, jeg bare fulgte hva de andre har svart her. Visste ikke at jeg tråkket på. de delikate følelsene dine. Det er jammen mange feriesjuke megger her inne om dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har 5 uker ferie, fri i romjulen og i påskeuken. 

tar ut 4 uker ferie om sommeren og bruker den siste uken på langhelger utover høsten. 

på våren bruker jeg avspasere rundt inneklemt dager. 

synes jeg har godt med fri og får kost meg masse sammen med barna. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fem uker ferie. Har en jobb som krever stor fleksibilitet, er tilgjengelig for klienter 24/7 utenom de fem ukene ferie. Som kompensasjon har jeg fem ekstra feriedager pr kvartal, altså 20 dager i året. I praksis er det nesten umulig å få tatt ut disse feriedagene, men det gjør at jeg kan være hjemme i påskeferien og juleferien, samt ellers ved behov. 

Anonymkode: 83cdf...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...