Gå til innhold

Abort på Ahus * fortvilet*


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen som nylig har tatt abort ved Ahus? 

Jeg har oppdaget at jeg er blitt uplanlagt gravid nå midt i ferien min( på prevensjon) og er kjempefortvilet! Har allerede tre barn og har ikke tid eller overskudd til et barn til. Føler meg helt rådløs og fortvilet! Har ikke sovet ordentlig på noen uker nå og har prøvd å bare kose meg med barna og ikke la det vises at alt er kaos inne i meg.

Kan jeg henvende meg direkte til Ahus for time eller må jeg til fastlegen først?  Vil gjerne få fått time så fort som mulig! 

Anonymkode: 45508...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger ikke gå via fastlegen. Ta kontakt direkte med sykehus, men forbered deg på noen ukers venting. Jeg har i samme situasjon i fjor og måtte vente til uke 11 før jeg fikk tatt abort (gjorde det hjemme). 

Anonymkode: 9b138...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du trenger ikke gå via fastlegen. Ta kontakt direkte med sykehus, men forbered deg på noen ukers venting. Jeg har i samme situasjon i fjor og måtte vente til uke 11 før jeg fikk tatt abort (gjorde det hjemme). 

Anonymkode: 9b138...153

Tusen takk for svar! Hvordan opplevde du selve aborten? Hvis du orker å svare? 

Jeg er så stressa for alt, og hvordan det skal gjennomføres. 

Anonymkode: 45508...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar! Hvordan opplevde du selve aborten? Hvis du orker å svare? 

Jeg er så stressa for alt, og hvordan det skal gjennomføres. 

Anonymkode: 45508...838

Jeg har aldri angret på selve aborten, men hadde aldri gjort det hjemme på nytt igjen. 

Jeg fikk en pille på sykehuset som skulle avslutte alt liv og dagen etterpå tok jeg pillene som skulle sette igang prosessen. Der var utrolig smertefullt til tross for høyeste dose paralgin forte. Akkurat det var faktisk ikke det verste, men jeg hadde rester i livmoren som førte til langvarige blødninger og tilslutt en styrtblødning som endte i narkose og utskrapning. 

Hele opplevelsen ble en stor belastning både fysisk og psykisk. Mens jeg har gravid var jeg fryktelig dårlig og kastet opp hele tiden. Lang ventetid på sykehuset gjorde at jeg ikke fikk tatt abort før i uke 11, så jeg hadde mange "unødvendige" uker hvor jeg har nærmest sengeliggende. Pga komplikasjonene med aborten mistet jeg mye blod og det tok flere mnd før jeg var tilbake i normalt god form. Totalt 6 veldig tunge mnd. 

Har som sagt aldri angret på aborten, men om jeg kunne valgt hadde jeg gjort det på sykehuset og ikke hjemme. 

Anonymkode: 9b138...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig, bli på sykehuset. Hadde noe av samme opplevelse som hun over. Jeg hadde en missed abortion som sluttet å utvikle seg i uke 11. Vær mentalt klar over hva som kommer ut de siste ukene før uke 12. Håper du kommer fort inn.

Anonymkode: 20840...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei kjære deg! Hvordan går d med deg? Har selv tatt abort på ahus, send meg gjerne en pm om du ønsker å snakke :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fritt sykehusvalg. Finn et som ikke er for langt unna, med mindre kl om du må vente i ukesvis. 

Anonymkode: 9ab0c...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta det hjemme. Jeg var i uke 12 😢 Jeg var IKKE forberedt å få et nesten ferdig foster i trusa.svært traumatisk. 

Anonymkode: 58d68...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri tatt abort selv men kjenner flere som har gjort det. Ut i fra hva jeg har hørt ville jeg selv ha tatt det på sykehuset. Dvs kirurgisk abort. 

Anonymkode: dd815...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 29.7.2017 den 16.09, Suusa skrev:

Hei kjære deg! Hvordan går d med deg? Har selv tatt abort på ahus, send meg gjerne en pm om du ønsker å snakke :-) 

Tusen takk for svar, har ikke orket å gå inn her på en stund. Har skrevet en pm til deg :)

Anonymkode: 45508...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør det hjemme. Jeg måtte ta medisinsk abort med stikkpiller i forbindelse med MA i fjor sommer.

Det var kjempetraumatisk og fryktelig vondt. Begynner først nå å føle meg tilnærmet normal. Tror ikke at jeg kommer til å bli mitt gamle jeg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste takler helt fint å ta det hjemme. Kirurgisk abort kan være traumatisk for livmora. Du kan få arrdannelser eller at de lager hull. Abort er en av de første tingene de som skal bli gynekologer får lov til å gjøre alene. Altså de ferskeste legene. Greit at den som tar abort ikke ser det, men det ser virkelig ikke bra ut det som kommer i suget heller. Tar du medisinsk abort på sykehus, vil du fortsatt se det som kommer ut. Det er ingen som sitter ved deg hele tiden og ordner opp. 

Håper det gikk fint med deg. 

Anonymkode: 97841...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎29‎.‎07‎.‎2017 den 19.29, Anonym bruker skrev:

Ikke ta det hjemme. Jeg var i uke 12 😢 Jeg var IKKE forberedt å få et nesten ferdig foster i trusa.svært traumatisk. 

Anonymkode: 58d68...053

Uff..... :cry:

Anonymkode: d84f9...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De fleste takler helt fint å ta det hjemme. Kirurgisk abort kan være traumatisk for livmora. Du kan få arrdannelser eller at de lager hull. Abort er en av de første tingene de som skal bli gynekologer får lov til å gjøre alene. Altså de ferskeste legene. Greit at den som tar abort ikke ser det, men det ser virkelig ikke bra ut det som kommer i suget heller. Tar du medisinsk abort på sykehus, vil du fortsatt se det som kommer ut. Det er ingen som sitter ved deg hele tiden og ordner opp. 

Håper det gikk fint med deg. 

Anonymkode: 97841...69c

Sånn er flere steder. Assistentlegene der jeg jobbet før fikk ofte øve seg på barn som kom inn med mistanke om akutt blindtarmbetennelse. Dvs de åpnet kun på vage symptomer når det var stille og rolig på operasjon en kveld/natt. Da ble alle sendt bort til operasjon før vi rakk å observere og de aller fleste hadde kun "mageinfluensa". Puss i abdomen stod det ofte i operasjonsbeskrivelsen. Er jo kun kikhullsoperasjon men allikevel. 

Anonymkode: dd815...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan gikk det med deg?

Anonymkode: dbb00...d54

Har time på sykehuset neste uke. 

Gruer meg til det som tydeligvis blir smertefullt, men er helt sikker på at det er rett avgjørelse. 

Jeg må konsentrere meg om de barna jeg allerede har.

Anonymkode: 45508...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MammantilNurket skrev:

Ikke gjør det hjemme. Jeg måtte ta medisinsk abort med stikkpiller i forbindelse med MA i fjor sommer.

Det var kjempetraumatisk og fryktelig vondt. Begynner først nå å føle meg tilnærmet normal. Tror ikke at jeg kommer til å bli mitt gamle jeg igjen.

Huff dette hørtes hi grusomt ut. Kan ikke si jeg blir noe roligere nå akkurat. 

Selv om jeg er sikker på at tre barn er nok ( for meg) så får sånne historier som du forteller meg til å tvile på om jeg orker å gå gjennom dette. 

Orker du å si noe om hvorfor det var traumatisk? 

Beklager at jeg er direkte,  du må bare la vær å svare om det er for tøft. 

 

Anonymkode: 45508...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Huff dette hørtes hi grusomt ut. Kan ikke si jeg blir noe roligere nå akkurat. 

Selv om jeg er sikker på at tre barn er nok ( for meg) så får sånne historier som du forteller meg til å tvile på om jeg orker å gå gjennom dette. 

Orker du å si noe om hvorfor det var traumatisk? 

Beklager at jeg er direkte,  du må bare la vær å svare om det er for tøft. 

 

Anonymkode: 45508...838

Kan gjerne dele 😊 send PM 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Huff dette hørtes hi grusomt ut. Kan ikke si jeg blir noe roligere nå akkurat. 

Selv om jeg er sikker på at tre barn er nok ( for meg) så får sånne historier som du forteller meg til å tvile på om jeg orker å gå gjennom dette. 

Orker du å si noe om hvorfor det var traumatisk? 

Beklager at jeg er direkte,  du må bare la vær å svare om det er for tøft. 

 

Anonymkode: 45508...838

Jeg tviler ikke på at de som forteller om smerter og traumer har opplevd deg, men jeg har tatt to aborter (en ma på tvillinger i uke 12 og en provosert abort i uke 16 pga skader uforenelig med liv) og hadde ikke mer smerter enn at de to paracetene jeg fikk på forhånd holdt. Kanskje jeg tok noen paracet i ettertid, men det var i alle fall ikke noen smerter å snakke om. 

Om du er trygg på abort er riktig for deg syns jeg ikke at du skal tenke så mye på selve prosessen. De er svært profesjonelle og medfølende og om du får være på sykehuset tar de godt vare på deg. 

Jeg har ingen erfaring med å ta det hjemme, men de færreste reagerer nok så sterkt som noen av de man leser om over her. 

 

Anonymkode: 49516...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en ma og tok abort hjemme. Det gikk helt fint. Blødde såklart en del og det kom klumper ut i skåla, men for meg var det riktig å gjøre det hjemme. Har født før og tenkte at det skal jeg klare. Tok vel en paralgin forte og det holdt. Det ekle med det var at jeg blødde så mye før aborten startet så måtte sette pilla i rompa istedenfor vaginalt. Fikk det ikke til selv, så samboeren min måtte gjøre det. Så aldri noe foster eller sånn, så etter 3-4 runder med klumper ut i doskåla var det over. Lykke til. Må være tøffere å gjøre dette valget selv enn jeg som ikke hadde noe valg med MA. 

Anonymkode: 9eae4...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Huff dette hørtes hi grusomt ut. Kan ikke si jeg blir noe roligere nå akkurat. 

Selv om jeg er sikker på at tre barn er nok ( for meg) så får sånne historier som du forteller meg til å tvile på om jeg orker å gå gjennom dette. 

Orker du å si noe om hvorfor det var traumatisk? 

Beklager at jeg er direkte,  du må bare la vær å svare om det er for tøft. 

 

Anonymkode: 45508...838

Ikke hør så mye på skrekkhistorier. Å oppleve det slik som noen her skriver er veldig sjelden og rammer kanskje de som er litt "frynsete" fra før, eller sliter med andre ting fra før. Det foretas mange medisinske aborter hver dag, både provoserte og pga avvik/dødt foster. Jeg kan love deg at de ikke hadde gjort det hvis de fleste ble traumatisert av det. Det viktigste er at du er fortrolig med avgjørelsen din, og det virker absolutt slik. Senk skuldrene og ta de smertestillende du før tilbud om. Lykke til. 

Anonymkode: 97841...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, MammantilNurket skrev:

Ikke gjør det hjemme. Jeg måtte ta medisinsk abort med stikkpiller i forbindelse med MA i fjor sommer.

Det var kjempetraumatisk og fryktelig vondt. Begynner først nå å føle meg tilnærmet normal. Tror ikke at jeg kommer til å bli mitt gamle jeg igjen.

Jeg syns at du skal være forsiktig med å dele din erfaring så voldsomt. De aller fleste opplever ikke en abort så traumatisk som deg og selv om det er viktig å frem forskjellige erfaringer og ha respekt for andres opplevelser, kan det å beskrive det i detalj føre til unødig angst hos damer som hi. 

Om din opplevelse var malen hadde det nok ikke vært vanlig å la noen ta abort hjemme. 

Anonymkode: 49516...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns at du skal være forsiktig med å dele din erfaring så voldsomt. De aller fleste opplever ikke en abort så traumatisk som deg og selv om det er viktig å frem forskjellige erfaringer og ha respekt for andres opplevelser, kan det å beskrive det i detalj føre til unødig angst hos damer som hi. 

Om din opplevelse var malen hadde det nok ikke vært vanlig å la noen ta abort hjemme. 

Anonymkode: 49516...9e3

☝️👏🏻

Anonymkode: 97841...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.8.2017 den 11.43, Anonym bruker skrev:

Jeg syns at du skal være forsiktig med å dele din erfaring så voldsomt. De aller fleste opplever ikke en abort så traumatisk som deg og selv om det er viktig å frem forskjellige erfaringer og ha respekt for andres opplevelser, kan det å beskrive det i detalj føre til unødig angst hos damer som hi. 

Om din opplevelse var malen hadde det nok ikke vært vanlig å la noen ta abort hjemme. 

Anonymkode: 49516...9e3

Helt enig! 

Anonymkode: 5ebec...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...