Gå til innhold

Kraftig benbygning er en dårlig unnskyldning, men jeg forstår ikke hvordan jeg kan veie så mye!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg bruker str. M i klær. Har flat mage, normale hofter, ikke dobbelthake osv. Har noen plass i S også som passer helt fint. Midjen er smal, men allikevel veier jeg 70 kg!! Jeg er 165 høy så jeg er jo overvektig i følge bmi. Er jeg med folk og vi kommer inn på vektprat blir folk overrasket når jeg forteller hvor mye jeg veier. Jeg veide 65 da jeg ble gravid og da klaget jordmor på at jeg var altfor tynn og det ser jeg jo på bilder fra da også. Magen gikk innover da jeg stod oppreist. Synes dette er vanskelig. Liker ikke å vite at ifølge bmi er jeg ganske så overvektig, men ikke ifølge hvordan kroppen ser ut og er

Anonymkode: ad66a...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det folk mener når de sier beinbygning ikke var noe å si er at selve skjelettet ikke veier så mye mer. 

Men "rammen" din har veldig mye å si for vekten! 

Har du en petit kroppsbygning med smale skuldre, smale hofter, små hender, små føtter osv veier du selvfølgelig mindre enn en kvinne som har brede skuldre, brede hofter, store hender og føtter. Dere kan være like høye, ha lav fettprosent begge to, og likevel veie helt forskjellig 

Derfor kan ikke bmi følges slavisk, bredden og fasongen på skjelettet, muskelmasse, fettprosent osv er vel så viktig å se på. 

Anonymkode: 17fd5...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min og jeg er like høye. Hun veier 66 og jeg veier 75. Vi byttelåner klær, inkludert stramme jeans og stramme kjoler. Jeg har bredere skuldre, armer og legger, men vi ser ganske like ut.

Anonymkode: 45f87...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det folk mener når de sier beinbygning ikke var noe å si er at selve skjelettet ikke veier så mye mer. 

Men "rammen" din har veldig mye å si for vekten! 

Har du en petit kroppsbygning med smale skuldre, smale hofter, små hender, små føtter osv veier du selvfølgelig mindre enn en kvinne som har brede skuldre, brede hofter, store hender og føtter. Dere kan være like høye, ha lav fettprosent begge to, og likevel veie helt forskjellig 

Derfor kan ikke bmi følges slavisk, bredden og fasongen på skjelettet, muskelmasse, fettprosent osv er vel så viktig å se på. 

Anonymkode: 17fd5...f85

Dette, jeg har en veldig petite venninne. Vi er begge 163 cm, hun veier 50 kg, og jeg veier 67 kg. Og vi ser begge normalvektige ut. Går jeg ned til hennes vekt, så ser jeg alvorlig syk ut. Og går hun opp til min vekt, ser hun feit ut. Ikke det, hun sliter nok med å holde seg på 50 kg da. Jeg er kraftig bygd, og trener en del.

Anonymkode: 4f8db...446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så nøye hva du veier så lenge du er fornøyd med kroppen din?

Anonymkode: a0574...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min er 193 og veier rundt 102kg. Han trener mye vekter, løper og spiller fotball. Han har mye muskler. I følge bmi er han også overvektig. Han veide ca 5kg mindre for noen år siden og fikk målt fettprosenten som da var veldig lav. Han ble fortsatt regnet som overvektig i følge bmi

Anonymkode: 23531...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bmi er ingen fasit, men for de fleste er det en pekepinn på om man veier ca det man bør. Som noen skriver, har "fasongen" på benbygningen mye å si for hvor mye man bør veie og også hvor fettet legger seg. Muskler veier mer enn fett, så har man mye muskler, vil også bmi bli feil. 

Bruk fornuften og tenk etter hvor fettet du har ligger, så får du et svar på om vekten din et fornuftig eller ikke. Hvis du er usikker, snakk med legen din å få hjelp. 

Anonymkode: cd9ed...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ganske så overvektig. Tenker du må ha en spiseforstyrrelse. 

Anonymkode: c764e...532

Og du har tydeligvis en forstyrrelse som gjør deg uspiselig

Anonymkode: a0ec0...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din kmi er 25,7... kmi mellom 18,5-25 er normalvekt så du er bare såvidt innenfor overvekt da. Du kan jo gå ned 2 kg og bli "normalvektig" men jeg er helt sikker på utifra beskrivelsen din at du ser flott ut på 70 kg og. Ikke la et tall ødelegge det.

Anonymkode: 59b25...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og du har tydeligvis en forstyrrelse som gjør deg uspiselig

Anonymkode: a0ec0...a98

Næmmen. Bittelitt hissig??

Anonymkode: c764e...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gah! Muskler veier aldeles ikke mer enn fett. Vekt er konstant! Fett tar derimot opp mere PLASS enn muskler.

 

Sånn.. da var det ute av systemet.

HI - jeg er sikker på at du er helt fin som du er. BMI er kun et veiledende tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Muskler veier mer enn fett. 

Anonymkode: a592d...20d

Det stemmer, men de veier faktisk ikke så mye mer. Om du mister 1 liter fett og får 1 liter muskler mister du mindre enn 1 dl volum.

Anonymkode: 4c373...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skal gjøre en måling av fettprosent? Tror treningssentre har slike og man kan få vite kroppssammensetning, koster ikke mye.

Siden du lurer på dette...ellers virker det som om du er ganske fornøyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, gale damen skrev:

Gah! Muskler veier aldeles ikke mer enn fett. Vekt er konstant! Fett tar derimot opp mere PLASS enn muskler.

 

Sånn.. da var det ute av systemet.

HI - jeg er sikker på at du er helt fin som du er. BMI er kun et veiledende tall.

Jeez, du var da veldig vrang! Det er jo hele poenget da! Fett er da lettere enn muskler siden er likt volum av de to har ulik vekt. 

Anonymkode: 504fb...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår et slag for å ta frem målebåndet og legge bort vekten for et år eller to. Dersom du ønsker å trene endre kosthold så kan du måle forskjell på den måten. Det er også noe som heter trivselsvekt. Den er totalt uavhengig av BMI. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mummy79 skrev:

Kanskje du skal gjøre en måling av fettprosent? Tror treningssentre har slike og man kan få vite kroppssammensetning, koster ikke mye.

Siden du lurer på dette...ellers virker det som om du er ganske fornøyd?

Sier meg enig med dette. Jeg sluttet fred med baderomsvekten etter at jeg fikk målt fettprosent. Jeg er like høy som deg, veide et par og 70 kg, men hadde en fettprosent på 18 (noe som er godt innenfor normalområdet for damer). Har tidligere veid ned mot 60 kg, men da så jeg rett og slett syk ut. 

Bmi er som nevnt en pekepinn, men det er helheten som teller. Og ikke minst, hvordan du har det med deg selv ☺

Anonymkode: 589de...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...