Gå til innhold

Endelig er flokken samlet. En stemor som savner stebarn.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er så hyggelig når mannens barn kommer. Tre late uker venter. Ungene er ekstatiske over alt de skal oppleve sammen. Vi har fått basseng i hagen. Ungene får være lenge oppe. De kniser og ler, hvisker og tisker. Spiser frokost på trappa i nattøy. 

Og jeg nyter synes av våre kjære små som er fornøyde og forventningsfulle. 

Ikke alle stemødre vil feriere uten stebarn. 

Laget bare denne tråden for å vise at det finnes slike som meg som ikke synes stebarn er i veien. 

Mulig noen blir provosert av denne tråden, det er ikke meningen. 

Anonymkode: 2244b...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var da litt av en pompøs glansbilde beskrivelse, men kos dere masse i ferien. 

Anonymkode: 12eaf...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du deler😊 Har selv skilte foreldre og har sett hvordan min egen mor behandlet stesøsken og hvordan stemor behandlet oss. Det skulle vært flere som deg. Jeg har lovet meg selv at dersom jeg havner i stemorrollen skal jeg gi kjærlighet også til disse barna.

Anonymkode: 88125...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid godt å høre den siden også! Jeg selv vokste opp med stemor fra helvete, og var rimelig fra meg da jeg innså at forholdet til barnefar var over..hadde mareritt om at sønnen min skulle oppleve det samme som meg. 

Heldigvis fant eksen seg ei helt fantastisk dame som behandler barnet mitt på samme måte som hun behandler sine biologiske barn. Hun er virkelig glad i gutten, og jeg er så utrolig takknemlig for det! :)

Anonymkode: daf3b...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var da litt av en pompøs glansbilde beskrivelse, men kos dere masse i ferien. 

Anonymkode: 12eaf...bf8

Ble bittelitt irritert?

jeg forutså den, derfor den siste setningen. 

I disse feriedager er det mange mammaer her inne som sender bort ungene. Jeg tenkte det kunne være OK å lese at noen der ute også er glad i DERES barn. 😊

HI

Anonymkode: 2244b...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det samme her :) vi ferierte uten stedatter i år (første gang på 5 år), siden mannens og morens ferie kræsjet. Men har stedatter hos oss et par uker nå. Mannen jobber men jeg har permisjon, og vi storkoser oss :) syns det er kjempekoselig å ha henne her, hun er overhodet ikke "i veien". Hun er en like stor del av familien som oss andre. 

Anonymkode: a5134...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det samme her :) vi ferierte uten stedatter i år (første gang på 5 år), siden mannens og morens ferie kræsjet. Men har stedatter hos oss et par uker nå. Mannen jobber men jeg har permisjon, og vi storkoser oss :) syns det er kjempekoselig å ha henne her, hun er overhodet ikke "i veien". Hun er en like stor del av familien som oss andre. 

Anonymkode: a5134...06d

Fikk lyst til å kommentere, for det må jo være utrolig bra for henne å være sammen med deg og småsøsken til. Mange jeg kjenner var i veien da halvsøsken ble født og fikk ikke følelsen av å være viktig for den lille.

 

Selv hadde jeg en stemor som ikke likte meg og som var sjalu på Pappas tidligere liv, så jeg blir glad av slikt. Jeg har en veninne som jeg også syns er en fantastisk stemor, det er veldig kjekt å være sammen med hennes familie.

Anonymkode: 4a2f1...2c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ble bittelitt irritert?

jeg forutså den, derfor den siste setningen. 

I disse feriedager er det mange mammaer her inne som sender bort ungene. Jeg tenkte det kunne være OK å lese at noen der ute også er glad i DERES barn. 😊

HI

Anonymkode: 2244b...ce4

Der blir galt uansett for noen, du må jo skjønne at nå blir biologisk mamma sjalu og føler du prøver å ta hennes plass 😉

Anonymkode: ec6bc...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Der blir galt uansett for noen, du må jo skjønne at nå blir biologisk mamma sjalu og føler du prøver å ta hennes plass 😉

Anonymkode: ec6bc...f77

Vet du, jeg forstår godt følelsen av å sende bort ungene i ferien. Jeg hadde vært veldig lei meg om jeg måtte det. Så kan godt forstå at en slik tråd kanskje stikker litt. Samtidig tenker jeg at det må jo være fint å vite at egne barn er savnet og verdsatt av stemor også? (Hater ordet stemor, men bruker det i denne tråden) Man vil jo det beste for sine barn. 

HI

Anonymkode: 2244b...ce4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er så hyggelig når mannens barn kommer. Tre late uker venter. Ungene er ekstatiske over alt de skal oppleve sammen. Vi har fått basseng i hagen. Ungene får være lenge oppe. De kniser og ler, hvisker og tisker. Spiser frokost på trappa i nattøy. 

Og jeg nyter synes av våre kjære små som er fornøyde og forventningsfulle. 

Ikke alle stemødre vil feriere uten stebarn. 

Laget bare denne tråden for å vise at det finnes slike som meg som ikke synes stebarn er i veien. 

Mulig noen blir provosert av denne tråden, det er ikke meningen. 

Anonymkode: 2244b...ce4

Skjønner deg godt. Savner også mine - de er imidlertid store nå, og har andre ting å gjøre i feriene. Men den ene kommer i august, og det skal bli fint! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ble bittelitt irritert?

jeg forutså den, derfor den siste setningen. 

I disse feriedager er det mange mammaer her inne som sender bort ungene. Jeg tenkte det kunne være OK å lese at noen der ute også er glad i DERES barn. 😊

HI

Anonymkode: 2244b...ce4

Så lenge ungene har det godt og selv føler at de har hatt en fin ferie, tenker jeg det må være bra. Når barna mine har det bra, har jeg det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takler ikke mine stebarn. Så uoppdragne barn skal man lete lenge etter. Mine biologiske barn blir oppfordret til å leke med andre barn, fremfor de. Mannen min er helt topp, nesten slik at jeg vurderer å DNA- teste disse vesnene. Fikk heldigvis trumfet gjennom å kun ha de 2 uker her i sommer. 

 

Fint at dere koser dere da, hi. Skulle ønsker vi også hadde det slik. Men, heldigvis er det ikke mange år til de blir 18, oh vi slipper å ha de så mye her

Anonymkode: 8bcb9...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så god du er HI :hjerte: heldige unger som har deg, og heldige deg som har herlige unger 😊

Anonymkode: 03e38...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg takler ikke mine stebarn. Så uoppdragne barn skal man lete lenge etter. Mine biologiske barn blir oppfordret til å leke med andre barn, fremfor de. Mannen min er helt topp, nesten slik at jeg vurderer å DNA- teste disse vesnene. Fikk heldigvis trumfet gjennom å kun ha de 2 uker her i sommer. 

 

Fint at dere koser dere da, hi. Skulle ønsker vi også hadde det slik. Men, heldigvis er det ikke mange år til de blir 18, oh vi slipper å ha de så mye her

Anonymkode: 8bcb9...3e3

Husk at barn ikke er vasnkelige, de HAR det vanskelig. Det er veldig trist med menn som lar nye partnere begrense kontakten med barn.

Anonymkode: 4a2f1...2c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg takler ikke mine stebarn. Så uoppdragne barn skal man lete lenge etter. Mine biologiske barn blir oppfordret til å leke med andre barn, fremfor de. Mannen min er helt topp, nesten slik at jeg vurderer å DNA- teste disse vesnene. Fikk heldigvis trumfet gjennom å kun ha de 2 uker her i sommer. 

 

Fint at dere koser dere da, hi. Skulle ønsker vi også hadde det slik. Men, heldigvis er det ikke mange år til de blir 18, oh vi slipper å ha de så mye her

Anonymkode: 8bcb9...3e3

Mannen din kommer til å angre bittert en dag

Anonymkode: 49275...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Husk at barn ikke er vasnkelige, de HAR det vanskelig. Det er veldig trist med menn som lar nye partnere begrense kontakten med barn.

Anonymkode: 4a2f1...2c0

De er 15 år, og de er vanskelige ja! 

Anonymkode: 8bcb9...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Husk at barn ikke er vasnkelige, de HAR det vanskelig. Det er veldig trist med menn som lar nye partnere begrense kontakten med barn.

Anonymkode: 4a2f1...2c0

Det der er en sannhet med modifikasjoner. Jeg har hatt stebarn i to omganger, og har veldig forskjellig opplevelse av stemorsrollen fra disse. Pulje 1 var tre barn, og jeg var oppriktig glad i dem og var lei meg og savnet dem da det ble slutt med faren. De hadde det absolutt ikke lett, med en mor som gjorde alt for å sabotere, da at faren ikke var glad i dem lenger nå når han var sammen med meg etc. Men de klarte på en måte å se at det moren sa ikke stemte, og vi hadde som sagt et oppriktig bra forhold. 

Pulje 2 består av bare ett barn, og dette forholdet har aldri vært bra. Jeg som den voksne har selvfølgelig hovedansvaret for dette, men dette barnet har for meg aldri vært lett å like. Han var pappas lille bortskjemte prins, med munnviker som konstant pekte nedover og raserianfall når han ikke fikk det som han ville. Mine særkullsbarn ble i begynnelsen utsatt for slag, spark og biting, han var ekstremt sjalu. Nå er han tenåring og har lagt meg for hat fordi jeg alltid har "behandlet han så kjipt". Vel, jeg er den eneste på fars side som noen gang har satt grenser, så skjønner at han ser sånn på det. Må nok innrømme at jeg aldri har klart å utvikle noen varme følelser for gutten også, noe han selvfølgelig merker. Jeg tenker dette med at man husker en steforelder som en kjip person i oppveksten er en veldig subjektiv følelse, og at selv om man er barn og ikke kan ansvarliggjøres på samme måten, så har man en rolle i samspillet også.

Anonymkode: cb4a6...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pulje 2 består av bare ett barn, og dette forholdet har aldri vært bra. Jeg som den voksne har selvfølgelig hovedansvaret for dette, men dette barnet har for meg aldri vært lett å like. Han var pappas lille bortskjemte prins, med munnviker som konstant pekte nedover og raserianfall når han ikke fikk det som han ville. Mine særkullsbarn ble i begynnelsen utsatt for slag, spark og biting, han var ekstremt sjalu. Nå er han tenåring og har lagt meg for hat fordi jeg alltid har "behandlet han så kjipt". Vel, jeg er den eneste på fars side som noen gang har satt grenser, så skjønner at han ser sånn på det. Må nok innrømme at jeg aldri har klart å utvikle noen varme følelser for gutten også, noe han selvfølgelig merker. Jeg tenker dette med at man husker en steforelder som en kjip person i oppveksten er en veldig subjektiv følelse, og at selv om man er barn og ikke kan ansvarliggjøres på samme måten, så har man en rolle i samspillet også.

Dette handler nok langt mer om hvordan far velger å behandle barnet sitt, enn om barnet selv. Klart det blir vanskelig å få et godt forhold til barnet når far er ikke-eksisterende på grensesettingsfronten. De fleste barn har det i seg å bli uspiselige dersom alle stryker dem medhårs til enhver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det der er en sannhet med modifikasjoner. Jeg har hatt stebarn i to omganger, og har veldig forskjellig opplevelse av stemorsrollen fra disse. Pulje 1 var tre barn, og jeg var oppriktig glad i dem og var lei meg og savnet dem da det ble slutt med faren. De hadde det absolutt ikke lett, med en mor som gjorde alt for å sabotere, da at faren ikke var glad i dem lenger nå når han var sammen med meg etc. Men de klarte på en måte å se at det moren sa ikke stemte, og vi hadde som sagt et oppriktig bra forhold. 

Pulje 2 består av bare ett barn, og dette forholdet har aldri vært bra. Jeg som den voksne har selvfølgelig hovedansvaret for dette, men dette barnet har for meg aldri vært lett å like. Han var pappas lille bortskjemte prins, med munnviker som konstant pekte nedover og raserianfall når han ikke fikk det som han ville. Mine særkullsbarn ble i begynnelsen utsatt for slag, spark og biting, han var ekstremt sjalu. Nå er han tenåring og har lagt meg for hat fordi jeg alltid har "behandlet han så kjipt". Vel, jeg er den eneste på fars side som noen gang har satt grenser, så skjønner at han ser sånn på det. Må nok innrømme at jeg aldri har klart å utvikle noen varme følelser for gutten også, noe han selvfølgelig merker. Jeg tenker dette med at man husker en steforelder som en kjip person i oppveksten er en veldig subjektiv følelse, og at selv om man er barn og ikke kan ansvarliggjøres på samme måten, så har man en rolle i samspillet også.

Anonymkode: cb4a6...2c2

Det er ikke lurt å gå i gang med grensesetting overfor unger man ikke er glad i. Man oppnår ikke deres respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Pashla skrev:

Det er ikke lurt å gå i gang med grensesetting overfor unger man ikke er glad i. Man oppnår ikke deres respekt.

Joda, sant det. Men så var det dette med å bare bli stående og se på mens ens egne barn behandles meget dårlig i sitt eget hjem. Tipper få her hadde forholdt seg passive, og det burde man heller ikke.

Kan også nevne at barnet fungerer mye bedre i forskjellige settinger og relasjoner nå, og jeg er faktisk overbevist om at det har sammenheng med å ha blitt satt grenser for, lært å tilpasse seg.

Anonymkode: cb4a6...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mostly Harmless skrev:

Dette handler nok langt mer om hvordan far velger å behandle barnet sitt, enn om barnet selv. Klart det blir vanskelig å få et godt forhold til barnet når far er ikke-eksisterende på grensesettingsfronten. De fleste barn har det i seg å bli uspiselige dersom alle stryker dem medhårs til enhver tid.

Er enig i at det har sammenheng med det. Tenker også at det har sammenheng med en mor som stadig fôrer barnet med hvor mye verre ting har blitt etter at jeg kom inn i bildet. Til slutt tenker jeg faktisk også at det har sammenheng med barnets medfødte temperament/personlighet.

Anonymkode: cb4a6...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Joda, sant det. Men så var det dette med å bare bli stående og se på mens ens egne barn behandles meget dårlig i sitt eget hjem. Tipper få her hadde forholdt seg passive, og det burde man heller ikke.

Kan også nevne at barnet fungerer mye bedre i forskjellige settinger og relasjoner nå, og jeg er faktisk overbevist om at det har sammenheng med å ha blitt satt grenser for, lært å tilpasse seg.

Anonymkode: cb4a6...2c2

Men var det ikke i så fall din mann du burde ha veiledet først...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Pashla skrev:

Men var det ikke i så fall din mann du burde ha veiledet først...?

Joda, det ble også gjort. Men det er ikke alle som har de samme øynene for, eller evnene til å ta tak i slike ting. Det er en grunn til at han hadde slitt med å oppdra sønnen før min tid, og det var ikke manglende vilje. Eller jo, kanskje litt det også. Manglende erfaring og evne til å se sammenheng mellom hva du putter på og hva som kommer ut. Han er ikke det fødte farsemne, men han mener godt og er jevnt over en god mann.

Anonymkode: cb4a6...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad for at finnes mange damer der ute som er glad i sine stebarn.

Barnet mitt har stemor, hun er kjempe god med han. Han sier han er glad i henne og at hun er glad i han. Han er 4 år og har kjent stemora i ca. 1,5 år nå. Det var full klaff fra første stund. Vi voksne har også grei kontakt oss i mellom.
Far og stemor (med halvsøsken og stesøsken) er på middag eller kaffe hos oss innimellom og vi har en veldig fin tone. Ringer eller sender sms om det er noe vi lurer på eller om det er noe spesielt som har skjedd vi vil fortelle den andre parten.

Jeg har aldri vært inne på tanken at hun prøver å ta min plass, leke mamma for gutten min eller noe sånt. Jeg er bare kjempe glad for at han opplever at mange ulike mennesker er glad i han og er en støtte for han. Klart det er litt rart at han er på ferie med en annen dame (som også er mamma - til sine barn), men jeg tenker at det er en trygghet. Da er de 2 voksne til å passe på og støtte, og far har en alliert i grensesetting :) 


Så takk til alle gode stemødre der ute!    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...