Gå til innhold

Mme fra 12 mnd eller kumelk? Fått forskjellige anbefalinger fra hs...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Pobie skrev:

Nei, ikke 3-4, 3. Det er det som står på mme- pakken at de skal ha. Han spiser  normalt, han får 3 måltider og ett snacks i løpet av dagen. Og spiser ellers alt han blir tilbudt i løpet av dagen, f eks ost, frukt, osv. Han er forøvrig nettopp fylt ett år. og mme-pakken sier at han skal ha 4-5 flasker mme frem til ett år. Da kan man jo ikke bare kutte melka helt ut på bursdagen hans, da trapper man gradvis ned.

3 måltider er da ikke normalt for et barn på ett år??! Det er normalt for et barn på 6-7 mnd. Hvis du gjør alt etter boka så bør du lese på noe annet enn mme pakningen? Feks anbefalinger om mat. Du gir ungen altfor mye melk. Han skal jo helst lære å tygge og drikke vanlig også, det er viktig for munnmotorikk og språk også. 

Anonymkode: e7ae1...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gir også h-melk til min 2 åring (og 2 mnd) han får en flaske når han sover på dagen og en flaske når han blir lagt for kvelden. H-melk ble anbefalt av lege. Barnet er frisk som en fisk men har eggallergi og nøtter

Anonymkode: 4784c...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir også h-melk til min 2 åring (og 2 mnd) han får en flaske når han sover på dagen og en flaske når han blir lagt for kvelden. H-melk ble anbefalt av lege. Barnet er frisk som en fisk men har eggallergi og nøtter

Anonymkode: 4784c...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir også h-melk til min 2 åring (og 2 mnd) han får en flaske når han sover på dagen og en flaske når han blir lagt for kvelden. H-melk ble anbefalt av lege. Barnet er frisk som en fisk men har eggallergi og nøtter

Anonymkode: 4784c...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pobie skrev:

Nei, ikke 3-4, 3. Det er det som står på mme- pakken at de skal ha. Han spiser  normalt, han får 3 måltider og ett snacks i løpet av dagen. Og spiser ellers alt han blir tilbudt i løpet av dagen, f eks ost, frukt, osv. Han er forøvrig nettopp fylt ett år. og mme-pakken sier at han skal ha 4-5 flasker mme frem til ett år. Da kan man jo ikke bare kutte melka helt ut på bursdagen hans, da trapper man gradvis ned.

Spiser han bare 3 måltider med mat om dagen? Det var lite

Anonymkode: 65adf...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en slik helsesøster også, men da jeg konfronterte henne med alt annet hun mente jeg måtte gi ungen som faktisk inneholdt melk ble hun stille. Veldig mye av brødet en får kjøpt i butikken inneholder melk, dette skulle jeg gi barnet fra hun var ganske liten. Endel andre matvarer jeg ikke husker nå siden det er så mange år siden. Sikkert prim og slike ting. Jeg fikk nemlig pepperr for jeg ga ungen vanlig middagsmat, det var nemlig krise at det innimellom kunne vøre litt melk i det. Og enda værre at det var krydder og smak i maten. Jeg tok en prat med legen og det var han som nevnte dette med brød og annen mat. 

Helsesøster ble veldig stille da jeg konfronterte henne. For jeg nektet å gi ungen min mat på glass bare pga at helsesøster mente det var eneste mat ungen kunne få nesten frem til de var to år. Og presse i en unge som bare spytta ut maten eller brakk seg når hun fikk glass var jeg ikke interessert i. Jeg er nok ikke den veldig engasjerte mor når det kommer til hva de skal spise og ikke spise, sunnest, økologisk osv men jeg syns ungene skal spise normal mat med visse forbehold. 

Anonymkode: 03f65...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

3 måltider er da ikke normalt for et barn på ett år??! Det er normalt for et barn på 6-7 mnd. Hvis du gjør alt etter boka så bør du lese på noe annet enn mme pakningen? Feks anbefalinger om mat. Du gir ungen altfor mye melk. Han skal jo helst lære å tygge og drikke vanlig også, det er viktig for munnmotorikk og språk også. 

Anonymkode: e7ae1...5a1

Jo, det er helt normalt med 3 måltider og to snacks per dag for en ettåring. Men min vil ikke ha to snacks, så han får kun ett. Dvs han spiser fast 4 ganger om dagen + litt ost og frukt utenom de faste måltidene. Hvor mange måltider om dagen må han ha mener du? 

Og igjen, man kan da ikke kutte ut all melken den dagen de fyller ett år. Man trapper gradvis ned, og det er det som er planen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Pobie skrev:

Jo, det er helt normalt med 3 måltider og to snacks per dag for en ettåring. Men min vil ikke ha to snacks, så han får kun ett. Dvs han spiser fast 4 ganger om dagen + litt ost og frukt utenom de faste måltidene. Hvor mange måltider om dagen må han ha mener du? 

Og igjen, man kan da ikke kutte ut all melken den dagen de fyller ett år. Man trapper gradvis ned, og det er det som er planen.

Nei, det er ikke normalt med så lite mat! Men melk tar jo plassen til maten. Man gir jo melk til maten da, ikke tåteflaske utenom måltidene og da får du nedtrapping. Og mye mat inneholder jo melk, yoghurt og ost osv. 

Anonymkode: e7ae1...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pobie skrev:

Jo, det er helt normalt med 3 måltider og to snacks per dag for en ettåring. Men min vil ikke ha to snacks, så han får kun ett. Dvs han spiser fast 4 ganger om dagen + litt ost og frukt utenom de faste måltidene. Hvor mange måltider om dagen må han ha mener du? 

Og igjen, man kan da ikke kutte ut all melken den dagen de fyller ett år. Man trapper gradvis ned, og det er det som er planen.

Frokost, lunsj, mellommåltid, middag, kvelds. Hvilke måltider kutter du ut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke de fleste enige at man bør gjøre det som er best for barnet? 

Anonymkode: e7ae1...5a1

1. Er alle barn like? Er det som er best for et barn best for alle barn?

2. Finnes det virkelig en fasit?

Anonymkode: 87e20...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

1. Er alle barn like? Er det som er best for et barn best for alle barn?

2. Finnes det virkelig en fasit?

Anonymkode: 87e20...524

Jeg tenker at barn over ett år trenger mat ikke babymelk. Hvis de greier spise og svelge mat og ikke har noen utfordringer bør de få mat, nok måltider per dag og ikke tåteflaske med babymelk. 

Anonymkode: e7ae1...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.7.2017 den 11.07, Anonym bruker skrev:

Var noe om at studier tyder på at melkefett er gunstig for barn, barn som drikker mye helmelk synets å bli slankere, og utvikle mindre risiko for fedme, enn de som drikker lettmelk. Og så var vel helmelk gunstig for hjernens utvikling. 

Anonymkode: 9d8d3...9d9

Den studien eller en artikkel om studien hadde vært fint. Det her virker som den gode gamle "Bli slank med kremfløte" dietten mange voksen prøver seg på. 

Anonymkode: 0d825...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Den studien eller en artikkel om studien hadde vært fint. Det her virker som den gode gamle "Bli slank med kremfløte" dietten mange voksen prøver seg på. 

Anonymkode: 0d825...b50

http://www.bramat.no/kosthold/barn/1049-h-melk-best-for-barn

http://forskning.no/helse-mat-barn-og-ungdom/2014/12/barn-spiser-usunt-om-de-folger-myndighetenes-rad

Bare å Google litt så får du opp masse. Dette er et tema som det ikke akkurat er enighet om. Den øverste artikkelen oppsummerer d hele ganske greit. 

Anonymkode: 9d8d3...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at barn over ett år trenger mat ikke babymelk. Hvis de greier spise og svelge mat og ikke har noen utfordringer bør de få mat, nok måltider per dag og ikke tåteflaske med babymelk. 

Anonymkode: e7ae1...5a1

Så siden du tenker det, er det ikke lov for noen andre å tenke noe annet?

Anonymkode: 87e20...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Pobie skrev:

Jo, det er helt normalt med 3 måltider og to snacks per dag for en ettåring. Men min vil ikke ha to snacks, så han får kun ett. Dvs han spiser fast 4 ganger om dagen + litt ost og frukt utenom de faste måltidene. Hvor mange måltider om dagen må han ha mener du? 

Og igjen, man kan da ikke kutte ut all melken den dagen de fyller ett år. Man trapper gradvis ned, og det er det som er planen.

I barnehagen jeg jobber i, så har de spist 3 måltider når klokka er 14.00. Så jeg synes det høres veldig lite ut.

Anonymkode: 65adf...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så siden du tenker det, er det ikke lov for noen andre å tenke noe annet?

Anonymkode: 87e20...524

Dette er jo anbefalinger som står alle steder det anbefales hvordan man skal fore unger, med unntak av på mme pakka selvfølgelig; de er jo ute etter å selge produktet sitt. Vil jo tro at alle disse anbefalingene er basert på noe? I tillegg til at det er logisk og sunn fornuft? 

Men du mener de som synes mme på tåteflaske er riktig mat til barn som ikke lenger er babyer har mer rett? Alle andre tar feil? Hvor lenge tenker du det er greit å gi et barn tåteflaske med mme som går ut over normalt matinntak? Fordi mamma synes det er kos? 

Anonymkode: e7ae1...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Pobie skrev:

Jo, det er helt normalt med 3 måltider og to snacks per dag for en ettåring. Men min vil ikke ha to snacks, så han får kun ett. Dvs han spiser fast 4 ganger om dagen + litt ost og frukt utenom de faste måltidene. Hvor mange måltider om dagen må han ha mener du? 

Og igjen, man kan da ikke kutte ut all melken den dagen de fyller ett år. Man trapper gradvis ned, og det er det som er planen.

Hva mener du med snacks da? 

Anonymkode: e7ae1...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så siden du tenker det, er det ikke lov for noen andre å tenke noe annet?

Anonymkode: 87e20...524

Synes ikke du også det høres veldig mye ut for en på 1 år å få 3 normale måltider + snacks + 3 tåteflasker med MME? 

Datteren min fyller straks 1 år. Jeg sluttet bevisst å amme når hun var 11 mnd. Men siden hun var 9-10 mnd har ikke hun fått noe morsmelk på dagen. Kun om morningene og om kvelden (og natta). 

Nå spiser hun i løpet av en dag: 

Frokost: En brødskive eller grøt

Mellommåltid: Agurk, salatblad eller lignende.

Lunsj: Brødskive med pålegg

Mellommåltid: Frukt eller smoothie

Middag: Samme middag som oss andre.

Kveldsmat: Grøt

 

Til frokost får hun et glass melk. 

Ellers drikker hun vann gjennom resten av dagen.

Anonymkode: bebed...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du med snacks da? 

Anonymkode: e7ae1...5a1

Det varierer. Kan være frukt, ost, yogurt, babymat, eller noe vi spiser, f eks suppe eller grønnsaker med noe saus. Mye forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes ikke du også det høres veldig mye ut for en på 1 år å få 3 normale måltider + snacks + 3 tåteflasker med MME? 

Datteren min fyller straks 1 år. Jeg sluttet bevisst å amme når hun var 11 mnd. Men siden hun var 9-10 mnd har ikke hun fått noe morsmelk på dagen. Kun om morningene og om kvelden (og natta). 

Nå spiser hun i løpet av en dag: 

Frokost: En brødskive eller grøt

Mellommåltid: Agurk, salatblad eller lignende.

Lunsj: Brødskive med pålegg

Mellommåltid: Frukt eller smoothie

Middag: Samme middag som oss andre.

Kveldsmat: Grøt

 

Til frokost får hun et glass melk. 

Ellers drikker hun vann gjennom resten av dagen.

Anonymkode: bebed...2d1

Det er jo ikke mye når han følger vekstkurven sin (50%). Han er en veldig aktiv unge.

MME inneholder mer kalorier enn frukt og grønnsaker, og han spiser ikke brød, så vi hadde slitt med å få i han nok kalorier hvis vi skulle kutte ut melka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pobie skrev:

Det er jo ikke mye når han følger vekstkurven sin (50%). Han er en veldig aktiv unge.

MME inneholder mer kalorier enn frukt og grønnsaker, og han spiser ikke brød, så vi hadde slitt med å få i han nok kalorier hvis vi skulle kutte ut melka.

Han spiser nok annet mat når dere kutter melka så han blir sulten. Den metter jo veldig. 

Anonymkode: e7ae1...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes ikke du også det høres veldig mye ut for en på 1 år å få 3 normale måltider + snacks + 3 tåteflasker med MME? 

Datteren min fyller straks 1 år. Jeg sluttet bevisst å amme når hun var 11 mnd. Men siden hun var 9-10 mnd har ikke hun fått noe morsmelk på dagen. Kun om morningene og om kvelden (og natta). 

Nå spiser hun i løpet av en dag: 

Frokost: En brødskive eller grøt

Mellommåltid: Agurk, salatblad eller lignende.

Lunsj: Brødskive med pålegg

Mellommåltid: Frukt eller smoothie

Middag: Samme middag som oss andre.

Kveldsmat: Grøt

 

Til frokost får hun et glass melk. 

Ellers drikker hun vann gjennom resten av dagen.

Anonymkode: bebed...2d1

Morsmelk eller MME skal være hovednæringen til barnet er 1 år. Din har fått altfor mye mat fra 9 mnd alder

Anonymkode: 51f82...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Morsmelk eller MME skal være hovednæringen til barnet er 1 år. Din har fått altfor mye mat fra 9 mnd alder

Anonymkode: 51f82...e6c

Haha, dårlig forsøk... 

Anonymkode: e7ae1...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da aldri gitt ungene mine melk å drikke etter jeg får ferdig med å amme  de i 2 årsalderen. 

Anonymkode: a3bdf...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er jo anbefalinger som står alle steder det anbefales hvordan man skal fore unger, med unntak av på mme pakka selvfølgelig; de er jo ute etter å selge produktet sitt. Vil jo tro at alle disse anbefalingene er basert på noe? I tillegg til at det er logisk og sunn fornuft? 

Men du mener de som synes mme på tåteflaske er riktig mat til barn som ikke lenger er babyer har mer rett? Alle andre tar feil? Hvor lenge tenker du det er greit å gi et barn tåteflaske med mme som går ut over normalt matinntak? Fordi mamma synes det er kos? 

Anonymkode: e7ae1...5a1

Jeg tenker at folk faktisk får lov til å gjøre som de vil jeg. Så lenge de ikke skader barna sine, eller noen andre. 

Vi lever med og oppfostrer en perfeksjonsgenerasjon som ikke skal gjøre noe feil, fordi vi har alle svarene. Lite sukker, lite fett, masse aktivitet, bakovervendt bilstol, korrekt mat i svangerskap, i ammeperioden, ikke mer enn 30 min TV hver dag, ikke barnehage før to år,osv osv... alt skal gjøres helt forbanna perfekt, og alle skal passe i de samme båsene, de samme skapene og gjøre eksakt de samme tingene. 

Å gjøre noen "feil" skader virkelig ikke barna, men å gjøre alt rett, og å overføre den hysteriske perfeksjonismen til barna, det trur jeg virkelig er skadelig.

Anonymkode: 87e20...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...