Gå til innhold

Mme fra 12 mnd eller kumelk? Fått forskjellige anbefalinger fra hs...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har flyttet og fått ny helsesøster til det siste barnet. På 1.årskontroll nå nevner hun at de anbefaler å bruke hipp3/nan3 (den fra 12 mnd) videre selv om barnet kan introduseres til kumelk. Begrunnelsen er jerninnholdet. (Har brukt mme fra 1 mnd).

Kjenner helsesøster i en annen kommune og spurte om de også hadde endret retningslinjer. Hun hadde aldri hørt at noen helsesøstre anbefalte dette. De anbefalte fremdeles lett eller ekstra lettmelk.

Hva er deres anbefalinger/erfaringer?

Merker jeg er usikker, selv om vi introduserte kumelk til den eldste ved ca 13 mnd alder. Blandet halvt om halvt en stund.

 

Anonymkode: 90793...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når de er 1 år trenger de ikke MME, og de trenger heller ikke vanlig melk. Hvorfor drikke kalvens morsmelk? Næringsstoffene som er i melk kan du lett få i deg gjennom kosten. 

Men skal du absolutt velge en av de så bør du gå for vanlig melk, barnet er ikke baby lengre ved 1 år og trenger ikke MME.

Anonymkode: 51f82...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min nektet mme fra han var 10mnd og hs sa at han kunne begynne med kumelk da, så han har drukket det siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar 😀 

Noen som har blitt anbefalt erstatning etter 12, eller som har brukt det?

hi

Anonymkode: 90793...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er over 2 år nå, og får fortsatt MME på morgenen, som en god og koselig start på dagen. Han får ca 250 ml i tåteflaske etter morgenstell, da er det fortsatt en stund til frokost:)

Anonymkode: 7ea82...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg leste at hel melk var det beste for barn jeg. Hvorfor skulle det være lett eller ekstra lett? 

Anonymkode: 9d8d3...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener jeg leste at hel melk var det beste for barn jeg. Hvorfor skulle det være lett eller ekstra lett? 

Anonymkode: 9d8d3...9d9

Barn i dag får nok fett gjennom kosten og trenger ikke helmelk. Det er bare om du har en veldig mager unge som ikke får i seg nok mat de anbefaler helmelk 

Helsesøster her anbefalte et grøtmåltid om dagen frem til 2 år pga jern, kanskje du fikk den anbefalingen fordi barnet ditt ikke spiser grøt? 

Anonymkode: b42af...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min er over 2 år nå, og får fortsatt MME på morgenen, som en god og koselig start på dagen. Han får ca 250 ml i tåteflaske etter morgenstell, da er det fortsatt en stund til frokost:)

Anonymkode: 7ea82...9d9

Hvorfor? Tviholder på babyen? Det går jo ut over matinntaket ellers!? Og hvorfor står dere opp så lenge før frokost? Barn på over to år trenger ikke mme og ikke tåteflaske??? 

Anonymkode: e7ae1...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barn i dag får nok fett gjennom kosten og trenger ikke helmelk. Det er bare om du har en veldig mager unge som ikke får i seg nok mat de anbefaler helmelk 

Helsesøster her anbefalte et grøtmåltid om dagen frem til 2 år pga jern, kanskje du fikk den anbefalingen fordi barnet ditt ikke spiser grøt? 

Anonymkode: b42af...604

Var noe om at studier tyder på at melkefett er gunstig for barn, barn som drikker mye helmelk synets å bli slankere, og utvikle mindre risiko for fedme, enn de som drikker lettmelk. Og så var vel helmelk gunstig for hjernens utvikling. 

 

 

 

Anonymkode: 9d8d3...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barn i dag får nok fett gjennom kosten og trenger ikke helmelk. Det er bare om du har en veldig mager unge som ikke får i seg nok mat de anbefaler helmelk 

Helsesøster her anbefalte et grøtmåltid om dagen frem til 2 år pga jern, kanskje du fikk den anbefalingen fordi barnet ditt ikke spiser grøt? 

Anonymkode: b42af...604

Da lurer jeg på hva du mater din 1-åring med? Min 1-åring får ikke så mye fett gjennom kosten, så et lite glass helmelk om dagen utgjør nok ingen fare. + at melkefett er mye sunnere enn å drikke ekstra lett melk som inneholder mye større mengder sukker.

Anonymkode: bebed...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da lurer jeg på hva du mater din 1-åring med? Min 1-åring får ikke så mye fett gjennom kosten, så et lite glass helmelk om dagen utgjør nok ingen fare. + at melkefett er mye sunnere enn å drikke ekstra lett melk som inneholder mye større mengder sukker.

Anonymkode: bebed...2d1

Mere sukker? Sukker er heller ikke gift da? Hva mater DU din ettåring med da om ikke ungen får i seg fett??? Animalsk fett er mindre sunt enn vegetabilsk fett. 

Anonymkode: e7ae1...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mere sukker? Sukker er heller ikke gift da? Hva mater DU din ettåring med da om ikke ungen får i seg fett??? Animalsk fett er mindre sunt enn vegetabilsk fett. 

Anonymkode: e7ae1...5a1

Ungen får i seg fett, men ikke så mye at et glass helmelk utgjør noe ekstra.

Har jeg sagt noe om hva slags type fett som er mer usunt enn annet? Eneste jeg sa var at melkefett er bedre enn melkesukker. Har heller ikke sagt at sukker er gift, det er dine ord :) 

Anonymkode: bebed...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da lurer jeg på hva du mater din 1-åring med? Min 1-åring får ikke så mye fett gjennom kosten, så et lite glass helmelk om dagen utgjør nok ingen fare. + at melkefett er mye sunnere enn å drikke ekstra lett melk som inneholder mye større mengder sukker.

Anonymkode: bebed...2d1

Jeg sa da heller ingen ting om at det var farlig, bare at det ikke er nødvendig. Helsesøster anbefaler å venne barna til lettmelk. 

Hva jeg forer ungen med som det er fett i? Ost, smør på skiva, saus på middagen, fisk osv osv, helt vanlig norsk mat 

Anonymkode: b42af...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da lurer jeg på hva du mater din 1-åring med? Min 1-åring får ikke så mye fett gjennom kosten, så et lite glass helmelk om dagen utgjør nok ingen fare. + at melkefett er mye sunnere enn å drikke ekstra lett melk som inneholder mye større mengder sukker.

Anonymkode: bebed...2d1

Mye større mengde sukker? 4,6 g pr 100 g i skummet, vs 4,5 g pr 100 g i helmelk kan du da virkelig ikke kalle en mye større mengde sukker? 

Jeg er ikke uenig i at et lite glass h-melk om dagen er feil, men kan heller ikke se noen stor gevinst ved det om ungen ellers er normalvektig.  Fordelen med magrere melk er at de venner seg til smaken, og det er tross alt den  varianten som er anbefalt resten av livet.

 

Hadde det vært min ettåring hadde jeg brukt opp pakken med mme, og deretter gitt samme melken som resten av familien hadde drukket. Jern kan de få via grøt om de trenger ekstra tilskudd.

Endret av den perfekte mor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet fikk morsmelk ville du fint kunne fortsette å amme etter ett år. Det er dermed ikke noe i veien for å fortsette med mme etter fylte ett år. Grunnen til at mange velger kumelk er pga prisen. Kumelk inneholder mange av de næringsstoffene barn trenger, og er en enkel måte å få i dem kalorier. De burde imidlertid ikke drikke mer enn 350 ml per dag, pga de da drikker seg mette på melk og vil spise mindre vanlig mat.

Her har barnet nettopp fylt ett år og vi gir fremdeles mme. Jeg synes det er betryggende å vite at han får i seg alle næringsstoffene han trenger, men vi har kuttet ned fra 4 flasker om dagen til 3 flasker om dagen. Når den til kommer vil vi bytte ut mme med helmelk, siden det er dette som er anbefalt for barn under 4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pobie skrev:

Hvis barnet fikk morsmelk ville du fint kunne fortsette å amme etter ett år. Det er dermed ikke noe i veien for å fortsette med mme etter fylte ett år. Grunnen til at mange velger kumelk er pga prisen. Kumelk inneholder mange av de næringsstoffene barn trenger, og er en enkel måte å få i dem kalorier. De burde imidlertid ikke drikke mer enn 350 ml per dag, pga de da drikker seg mette på melk og vil spise mindre vanlig mat.

Her har barnet nettopp fylt ett år og vi gir fremdeles mme. Jeg synes det er betryggende å vite at han får i seg alle næringsstoffene han trenger, men vi har kuttet ned fra 4 flasker om dagen til 3 flasker om dagen. Når den til kommer vil vi bytte ut mme med helmelk, siden det er dette som er anbefalt for barn under 4 år.

3-4 flasker mme per dag på en unge på over ett år??? Da har jeg hørt der også.. har ungen spiseproblemer? Hvorfor får de ikke mat? De trenger ikke flasker med melk lengre...

Anonymkode: e7ae1...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor? Tviholder på babyen? Det går jo ut over matinntaket ellers!? Og hvorfor står dere opp så lenge før frokost? Barn på over to år trenger ikke mme og ikke tåteflaske??? 

Anonymkode: e7ae1...5a1

Oioi, hvor skal jeg begynne og forsvare meg:nigo:

Hvorfor? Som sagt som kos.

Tviholder på babyen? Han er TO år, ikke fem.

Matinntaket? Han spiser veldig godt ellers, og lider INGEN nød.

Når vi står opp? Kl 06, ganske vanlig når man har små barn.

Frokosten er litt over 08 i bhg.

Han får ikke MME i tåteflaske fordi han TRENGER DET, men SOM KOS.

 

Du virker ikke akkurat som en normalt besinnet mor, i mine øyne! :ler:

Anonymkode: 7ea82...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oioi, hvor skal jeg begynne og forsvare meg:nigo:

Hvorfor? Som sagt som kos.

Tviholder på babyen? Han er TO år, ikke fem.

Matinntaket? Han spiser veldig godt ellers, og lider INGEN nød.

Når vi står opp? Kl 06, ganske vanlig når man har små barn.

Frokosten er litt over 08 i bhg.

Han får ikke MME i tåteflaske fordi han TRENGER DET, men SOM KOS.

 

Du virker ikke akkurat som en normalt besinnet mor, i mine øyne! :ler:

Anonymkode: 7ea82...9d9

Jeg er enig med anonym ...5a0. Et barn på to år trenger ikke mme og tåteflaske. Man får velge selv for sitt barn, men jeg finner det også merkelig at du forer han med mme. 

Jeg har også en (snart) toåring. Hun sluttet å få melk rett over året, men har aldri manglet på kos. 

Anonymkode: cf2cf...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig med anonym ...5a0. Et barn på to år trenger ikke mme og tåteflaske. Man får velge selv for sitt barn, men jeg finner det også merkelig at du forer han med mme. 

Jeg har også en (snart) toåring. Hun sluttet å få melk rett over året, men har aldri manglet på kos. 

Anonymkode: cf2cf...ad2

...5a1, selvsagt. 

Anonymkode: cf2cf...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oioi, hvor skal jeg begynne og forsvare meg:nigo:

Hvorfor? Som sagt som kos.

Tviholder på babyen? Han er TO år, ikke fem.

Matinntaket? Han spiser veldig godt ellers, og lider INGEN nød.

Når vi står opp? Kl 06, ganske vanlig når man har små barn.

Frokosten er litt over 08 i bhg.

Han får ikke MME i tåteflaske fordi han TRENGER DET, men SOM KOS.

 

Du virker ikke akkurat som en normalt besinnet mor, i mine øyne! :ler:

Anonymkode: 7ea82...9d9

Vel, tør påstå jeg er en mye mer normal mor enn deg. Gi tåteflaske til en toåring!! Det er lenge siden den ungen var baby altså. De drikker jo fra kopp fra lenge før de er ett år... kos burde vel tilpasses barnets alder? Det finnes andre måter å kose på, feks med deg istedenfor med babymat? 

Jeg har tre barn, men vi har aldri stått opp kl 6... og frokost spises når vi har stått opp, ikke to timer etterpå. Da er det lunsj...

Anonymkode: e7ae1...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fra han var ett år gikk vi over til vanlig melk å det gikk helt fint.Vi begynte med lett melk ettersom det er det vi aldre i huset drikke.

Anonymkode: e1715...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, tør påstå jeg er en mye mer normal mor enn deg. Gi tåteflaske til en toåring!! Det er lenge siden den ungen var baby altså. De drikker jo fra kopp fra lenge før de er ett år... kos burde vel tilpasses barnets alder? Det finnes andre måter å kose på, feks med deg istedenfor med babymat? 

Jeg har tre barn, men vi har aldri stått opp kl 6... og frokost spises når vi har stått opp, ikke to timer etterpå. Da er det lunsj...

Anonymkode: e7ae1...5a1

 

Men, trenger alle å være som deg frøken kjipe mammapoliti?

Anonymkode: 87e20...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

 

Men, trenger alle å være som deg frøken kjipe mammapoliti?

Anonymkode: 87e20...524

Er ikke de fleste enige at man bør gjøre det som er best for barnet? 

Anonymkode: e7ae1...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

3-4 flasker mme per dag på en unge på over ett år??? Da har jeg hørt der også.. har ungen spiseproblemer? Hvorfor får de ikke mat? De trenger ikke flasker med melk lengre...

Anonymkode: e7ae1...5a1

Nei, ikke 3-4, 3. Det er det som står på mme- pakken at de skal ha. Han spiser  normalt, han får 3 måltider og ett snacks i løpet av dagen. Og spiser ellers alt han blir tilbudt i løpet av dagen, f eks ost, frukt, osv. Han er forøvrig nettopp fylt ett år. og mme-pakken sier at han skal ha 4-5 flasker mme frem til ett år. Da kan man jo ikke bare kutte melka helt ut på bursdagen hans, da trapper man gradvis ned.

Endret av Pobie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Pobie skrev:

Nei, ikke 3-4, 3. Det er det som står på mme- pakken at de skal ha. Han spiser  normalt, han får 3 måltider og ett snacks i løpet av dagen. Og spiser ellers alt han blir tilbudt i løpet av dagen, f eks ost, frukt, osv. Han er forøvrig nettopp fylt ett år. og mme-pakken sier at han skal ha 4-5 flasker mme frem til ett år. Da kan man jo ikke bare kutte melka helt ut på bursdagen hans, da trapper man gradvis ned.

Selvsagt kan du kutte det helt ut på ettårsdagen det gjorde vi! 

Anonymkode: e1715...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...