Gå til innhold

serriøst. 2mnd svartid på NAV ang svangerskapspenger.


mammas skatter <3

Anbefalte innlegg

fikk brev fra nav idag. 2 mnd svartid på svangerskapspenger. snakket med de forrige uke da sa de 4 uker.  og attpåtill har jobben min hatt "missforståelser" ang innlevering til nav. så der gikk det bort 3 uker også før det vart innlevert.  no er virkelig hormonene i sving her. kan det virkelig ta 2 mnd før jeg ev får penger fra NAV. hva mener de jeg skal leve av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det kan ta tid. Er i mitt 2.sv.skap med sv.penger... Tips ta kopi av alt du sender inn, fordi plutselig er ting "mistet", "ikke kommet frem" etc. Og da er det kjekt å kunne sende inn på nytt med en gang :)

Fikk også beskjed om 2-4mnd nå, men det tok bare 4uker. Nå får jeg forskuddsbetalt av jobben, så i praksis har det ikke så mye å si for min økonomi. Men mulig det gikk raskere siden dette var i våres, før ferietid.

Anonymkode: f1637...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hva grunnlaget deres for svangerskaps penger er? Fikk beskjed om at de har blitt så utrolig mye strengere ang dette og nesten ikke godkjenner noen lenger 🤔 sliter veldig med bekkenet mitt, og får en del kynnere når jeg stresser 😔

Anonymkode: dd045...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan jeg spørre hva grunnlaget deres for svangerskaps penger er? Fikk beskjed om at de har blitt så utrolig mye strengere ang dette og nesten ikke godkjenner noen lenger 🤔 sliter veldig med bekkenet mitt, og får en del kynnere når jeg stresser 😔

Anonymkode: dd045...f25

Pr definisjon (ref nav.no) så må du jobbe i et yrke med risiko for mor og barn, uten mulighet for tilrettelegging. 

Selv jobber som ambulansearbeider, og vi er borti alt fra giftige/farlige stoffer (CBRNE), vold/trusler, tunge løft, uforutsigbare arbeidsoppgaver uten mulighet til å trekke seg unna, nattarbeid, ikke minst utrykningskjøring mm... Og vi har ikke andre stillinger å sette gravide inn i som tilrettelegging, og kan ikke "sile" oppdragene -det er enten eller. :) Da blir vi kvalifisert til svangerskapspenger. 

Anonymkode: f1637...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Pr definisjon (ref nav.no) så må du jobbe i et yrke med risiko for mor og barn, uten mulighet for tilrettelegging. 

Selv jobber som ambulansearbeider, og vi er borti alt fra giftige/farlige stoffer (CBRNE), vold/trusler, tunge løft, uforutsigbare arbeidsoppgaver uten mulighet til å trekke seg unna, nattarbeid, ikke minst utrykningskjøring mm... Og vi har ikke andre stillinger å sette gravide inn i som tilrettelegging, og kan ikke "sile" oppdragene -det er enten eller. :) Da blir vi kvalifisert til svangerskapspenger. 

Anonymkode: f1637...c15

Sykepleier her, og jobben mener at de ikke kan tilrettelegge, men at jeg evt må sykemeldes 🤔

Anonymkode: dd045...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sykepleier her, og jobben mener at de ikke kan tilrettelegge, men at jeg evt må sykemeldes 🤔

Anonymkode: dd045...f25

Sitat nav.no: "Friske, gravide kvinner som ikke kan fortsette å jobbe under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for skade på fosteret, kan få svangerskapspenger."

Jeg er ansatt i OUS, og der ser jeg at noen av avdelingene innhospitalt har avtaler seg imellom og kan omplassere sykepleiere. (Selv jobber jeg jo i en annen klinikk (prehospital) og klinikkene ønsker ikke samarbeid på tvers pga kostnader) 
Men noen har kanskje ikke den muligheten til å omplassere innad i sykehuset, avhenger sikkert av grad av kompetanse og behov? Men det du kan gjøre er å ta en prat med nav. Bli satt over til avdelingen med kunskap om svangerskapspenger/sykemelding (det er ikke den første du møter på i tlf, men jeg husker ikke hva de kalte seg i den avdelingen nå), fordi NAV er veldig opptatt av at arbeidsgiver skal forsøke alt av tilrettelegging først.

svangerskapspenger er mer gunstig i forhold til at du slipper å bruke opp sykepengetiden din (mtp feks om du må sykemeldes etter fødsel), men på en annen side så er ikke svangerskapspenger ment til å bruke ved sykdom/svangerskapsplager.
-Så hvis du feks ikke kan jobbe fordi du plages med bekkensmerter så er ikke det ansett som direkte risiko for mor og barn, og dermed ikke kvalifisert som grunn til svangerskapspenger (men heller sykemelding). Utsettes du derimot for farlige stoffer, risikofylte/tunge løft uten hjelp, vold etc så hører det innunder ordningen. 

Anonymkode: f1637...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...