Gå til innhold

Hvordan får man tak i omplasseringshunder?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å få oss en hund, men har ikke mulighet til å ta oss godt nok av en valp da den ganske tidlig må begynne å være alene hjemme mens vi er på jobb, bl.a. 

Men hvordan går man frem for å få en omplasseringshund, ev en som er trent til blindehund, men som ikke klarte alle testene? Og er det noen som har erfaring med dette?

Anonymkode: 8711f...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha. Dere skal ha en ferdig trent, lydig og godt fungerende hund gratis. 

Tror kanskje ikke dere har rett innstilling til å ta til dere en hund. 

Anonymkode: 76131...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindehunder er hos en familie frem til de skal begynne på "blindeskolen", viser det seg at de ikke kan brukes forblir de hos den familien. 

De fleste hjelpeorganisasjoner for dyr driver med omplassering, men ofte er det jo en grunn til at de omplasseres da... 

Anonymkode: 51363...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha. Dere skal ha en ferdig trent, lydig og godt fungerende hund gratis. 

Tror kanskje ikke dere har rett innstilling til å ta til dere en hund. 

Anonymkode: 76131...071

Ja, akkurat. Det er akkurat derfor. Gjør det vondt å være så dum?

Hi

Anonymkode: 8711f...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Blindehunder er hos en familie frem til de skal begynne på "blindeskolen", viser det seg at de ikke kan brukes forblir de hos den familien. 

De fleste hjelpeorganisasjoner for dyr driver med omplassering, men ofte er det jo en grunn til at de omplasseres da... 

Anonymkode: 51363...537

Onkelen min fikk en blindehund som 'fosterfamilien' ikke kunne beholde da den strøk på en test, men det er kanskje sjelden det skjer. 

Det blir jo ikke aktuelt å få en hund med problemer, men det kan da være flere grunner til at en hund må omplasseres. Vi ser selvsagt ikke på dette som en lettvint måte å få en ferdig opptrent hund på, men en liten valp har vi ikke kapasitet til å ta oss av på en god nok måte og tenkte at det måtte være greit å gi en hund et godt hjem. 

Hi 

Anonymkode: 8711f...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale tunge hundepensjonat. De driver med omplassering av alle slags hunder. De finnes mange grunnet til at hund må omplasseres,alt fra at eier dør til alergi. Hos tunge får du mye informasjon om omplasserings hunden og hvorfor den må omplasseres. 

Alt fra rasehunder til div mixer har de. Prisen ligger mellom 2000-4000 kr. Kommer ann på om det er rasehund,alder osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, akkurat. Det er akkurat derfor. Gjør det vondt å være så dum?

Hi

Anonymkode: 8711f...db6

Om det er vondt kan vel du svare på. 

Når du ikke en gang vet hvordan man går til anskaffelse av omplasseringshund er du neppe kapabel til å ha hund i det hele tatt. 

Og dine kriterier der du skal ha skreddersydd hund til dine behov. En voksen hund krever vel enda mer enn en valp men på litt andre premisser. Har dere ikke tid og kapasitet til valp har dere heller ikke tid og kapasitet til hund i det store og hele.

Håper ingen vil omplassere hund til dere. 

Anonymkode: 76131...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Om det er vondt kan vel du svare på. 

Når du ikke en gang vet hvordan man går til anskaffelse av omplasseringshund er du neppe kapabel til å ha hund i det hele tatt. 

Og dine kriterier der du skal ha skreddersydd hund til dine behov. En voksen hund krever vel enda mer enn en valp men på litt andre premisser. Har dere ikke tid og kapasitet til valp har dere heller ikke tid og kapasitet til hund i det store og hele.

Håper ingen vil omplassere hund til dere. 

Anonymkode: 76131...071

Det er jo akkurat derfor vi må velge en voksen hund over en valp. Vi har absolutt kapasitet til en hund, men den må kunne være alene i 6-8 timer ganske raskt (etter ca 4 uker) og det kan ikke en valp på ganske lenge. Både før og etter jobb har vi all verdens tid til å ta oss godt av en hund og får nok ingen problemer med å få lov til å adoptere. Vi ønsker også en hund som passer til vårt behov, det er jo et vesentlig kriterie for å velge riktig hund.  Du kan kanskje ikke så mye om hunder, du? 

Hi

Anonymkode: 8711f...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, 3 i april skrev:

Jeg kan anbefale tunge hundepensjonat. De driver med omplassering av alle slags hunder. De finnes mange grunnet til at hund må omplasseres,alt fra at eier dør til alergi. Hos tunge får du mye informasjon om omplasserings hunden og hvorfor den må omplasseres. 

Alt fra rasehunder til div mixer har de. Prisen ligger mellom 2000-4000 kr. Kommer ann på om det er rasehund,alder osv.

Tusen takk, det skal jeg sjekke ut. 

Hi

Anonymkode: 8711f...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 Det er jo akkurat derfor vi må velge en voksen hund over en valp. Vi har absolutt kapasitet til en hund, men den må kunne være alene i 6-8 timer ganske raskt (etter ca 4 uker) og det kan ikke en valp på ganske lenge. Både før og etter jobb har vi all verdens tid til å ta oss godt av en hund og får nok ingen problemer med å få lov til å adoptere. Vi ønsker også en hund som passer til vårt behov, det er jo et vesentlig kriterie for å velge riktig hund.  Du kan kanskje ikke så mye om hunder, du? 

Hi

Anonymkode: 8711f...db6

Jeg har jobbet frivillig med omplasseringshunder i mange år. 

Og sett mange som deg, som sender oss en liste med krav. 

Må kunne være alene.

Ikke eldre enn..

helst XX rase. 

Ikke for stor.

ikke for liten. 

Må like barn.

Være lydig. 

Ikke bjeffe. 

Listen er lang som et vondt år med krav og ønsker. Der eget behov er ivaretatt. 

Selvsagt skal man velge hund som passer egen livsstil. Jeg kunne ikke hatt en liten hund da jeg er svært aktiv og liker ha med hund på trening. 

Likevel skinner det gjennom at du er en person som stiller for mange krav, og spesifikke krav. Når man adopterer en hund må man OFTE regne med en eller annen problematferd. Ofte har jeg sett at det er separasjonsangst.

Det er ikke rosenrødt å adoptere en voksen hund. Det krever mye. 

Når du sier du gjerne vil adoptere en førerhund som har strøket på opptaksprøven forteller du at du ikke har lyst å jobbe med lydigheten selv. Enten pga latskap eller mangel på kunnskap. Ingen av de egenskapene er OK å kombinere med hundehold.

 

Anonymkode: 76131...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En omplasseringshund trenger ikke å Være så mye enklere. Vi fikk vår for 2 år siden og han evner ikke å være alene hjemme. Har seperasjonsangst så det holder. Men hunden vi kjøpte som valp og trente opp selv var det aldri noe tull med. Han her bare pisser og driter inne, spyr i hytt og pine og klarer ikke 1 sekund alene. 

Nei ikke alltid man vet hva man får. 

Anonymkode: 60811...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har jobbet frivillig med omplasseringshunder i mange år. 

Og sett mange som deg, som sender oss en liste med krav. 

Må kunne være alene.

Ikke eldre enn..

helst XX rase. 

Ikke for stor.

ikke for liten. 

Må like barn.

Være lydig. 

Ikke bjeffe. 

Listen er lang som et vondt år med krav og ønsker. Der eget behov er ivaretatt. 

Selvsagt skal man velge hund som passer egen livsstil. Jeg kunne ikke hatt en liten hund da jeg er svært aktiv og liker ha med hund på trening. 

Likevel skinner det gjennom at du er en person som stiller for mange krav, og spesifikke krav. Når man adopterer en hund må man OFTE regne med en eller annen problematferd. Ofte har jeg sett at det er separasjonsangst.

Det er ikke rosenrødt å adoptere en voksen hund. Det krever mye. 

Når du sier du gjerne vil adoptere en førerhund som har strøket på opptaksprøven forteller du at du ikke har lyst å jobbe med lydigheten selv. Enten pga latskap eller mangel på kunnskap. Ingen av de egenskapene er OK å kombinere med hundehold.

 

Anonymkode: 76131...071

Du verden, alt du får ut av et innlegg altså! Du må være en fryd å forholde deg til.

Hva sier deg at jeg vil levere en lang smørbrødliste for å adoptere? Vi har noen absolutter som må innfris selvsagt, den må jo passe til vår familie, men er absolutt ikke kravstore.

Hvorfor i all verden provoserer dette deg så mye. Er det ikke folk som er villige til å adoptere dere som jobber med omplassering av hunder ønsker? Og når det gjelder blindehunder som ikke kan brukes i tjeneste nevnte jeg det fordi min onkel hadde en slik og det var svært vellykket. Igjen så må det vel være godt at hundene kommer til gode hjem?

hi

Anonymkode: 8711f...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

En omplasseringshund trenger ikke å Være så mye enklere. Vi fikk vår for 2 år siden og han evner ikke å være alene hjemme. Har seperasjonsangst så det holder. Men hunden vi kjøpte som valp og trente opp selv var det aldri noe tull med. Han her bare pisser og driter inne, spyr i hytt og pine og klarer ikke 1 sekund alene. 

Nei ikke alltid man vet hva man får. 

Anonymkode: 60811...16d

Men visste dere ikke om denne angsten på forhånd? Det at den takler å være alene er et av få krav vi har, faktisk. Vi kan ikke ha et dyr som lider mens vi er på jobb. 

Hi

Anonymkode: 8711f...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men visste dere ikke om denne angsten på forhånd? Det at den takler å være alene er et av få krav vi har, faktisk. Vi kan ikke ha et dyr som lider mens vi er på jobb. 

Hi

Anonymkode: 8711f...db6

Nei det visste vi ikke. Han hadde bodd med flere andre hunder når han kom til oss. Vi hadde også en hund fra før så da klarte han å være hjemme "alene" så lenge hun var der. Men uten den andre hunden klarte han ikke det. Desverre så måtte vi avlive vår første hund og da ble han plutselig alene igjen. Kan jo si si det sånn at jeg føler meg ekstremt isolert pga dette men hva Gjør man ikke for hundene sine 

Anonymkode: 60811...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei det visste vi ikke. Han hadde bodd med flere andre hunder når han kom til oss. Vi hadde også en hund fra før så da klarte han å være hjemme "alene" så lenge hun var der. Men uten den andre hunden klarte han ikke det. Desverre så måtte vi avlive vår første hund og da ble han plutselig alene igjen. Kan jo si si det sånn at jeg føler meg ekstremt isolert pga dette men hva Gjør man ikke for hundene sine 

Anonymkode: 60811...16d

Huff, det var en vanskelig situasjon å komme i! Man må jo jobbe, så det hadde jo vært et kjempeproblem. Noe å være obs på ved et eventuelt kjøp ja. 

Takk for saklig og hyggelig svar, forresten.  

Hi

Anonymkode: 8711f...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Huff, det var en vanskelig situasjon å komme i! Man må jo jobbe, så det hadde jo vært et kjempeproblem. Noe å være obs på ved et eventuelt kjøp ja. 

Takk for saklig og hyggelig svar, forresten.  

Hi

Anonymkode: 8711f...db6

Jeg er i permisjon med baby så derfor jeg mulighet til å være med hunden døgnet rundt. Når jeg går tilbake i jobb så må vi enten avlive han eller omplassere han på nytt. Han er 10 år så det vil ikke bli lett. Jeg trener han nå på å bli kvitt angsten men det er ikke lett. 

Jeg ville hvertfall vært kjempenøye med at hunden dere adopterer ikke har type seperasjonsangst da det kommer til å begrense deres liv. 

Anonymkode: 60811...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du verden, alt du får ut av et innlegg altså! Du må være en fryd å forholde deg til.

Hva sier deg at jeg vil levere en lang smørbrødliste for å adoptere? Vi har noen absolutter som må innfris selvsagt, den må jo passe til vår familie, men er absolutt ikke kravstore.

Hvorfor i all verden provoserer dette deg så mye. Er det ikke folk som er villige til å adoptere dere som jobber med omplassering av hunder ønsker? Og når det gjelder blindehunder som ikke kan brukes i tjeneste nevnte jeg det fordi min onkel hadde en slik og det var svært vellykket. Igjen så må det vel være godt at hundene kommer til gode hjem?

hi

Anonymkode: 8711f...db6

Bare overskriften din er provoserende. 

Hvordan får man tak i.... som om det er en matvare. 

Anonymkode: 76131...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare overskriften din er provoserende. 

Hvordan får man tak i.... som om det er en matvare. 

Anonymkode: 76131...071

Å gidamei, så grusomt! Tenk å omtale en hund som noe man kjøper/skaffer seg! Hvordan skulle overskriften vært for å behage deg da? 

Og så må du være så inderlig snill å si hva det er med mitt spørsmål som antyder at jeg ikke har de rette intensjonene for å få en omplasseringshund? 

Anonymkode: 8711f...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg ordla meg litt feil. Jeg vet jo at det finnes haugevis med plasser, men ønsker å handle med seriøse aktører og ønsker tips om hvor man finner de  

Til trodd for hva hissigproppen over her tror så er det viktig at vi får en hund som får det godt hos oss, og da må den passe til oss og vi til den. 

Hi

Anonymkode: 8711f...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
På 11.7.2017 den 15.54, Anonym bruker skrev:

Haha. Dere skal ha en ferdig trent, lydig og godt fungerende hund gratis. 

Tror kanskje ikke dere har rett innstilling til å ta til dere en hund. 

Anonymkode: 76131...071

For en utrolig sarkasme! Du burde ALDRI mer svare på henvendelser i slike forum før du har lært deg folkeskikk og respekt! Her ber folk om råd, også får de slengt sånn dritt etter seg! Sånne kommentarer TENKER man inni seg-så lar man det forbli nettopp: TANKER! 

 

På 11.7.2017 den 15.54, Anonym bruker skrev:

Haha. Dere skal ha en ferdig trent, lydig og godt fungerende hund gratis. 

Tror kanskje ikke dere har rett innstilling til å ta til dere en hund. 

Anonymkode: 76131...071

 

Anonymkode: 026f2...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2017 den 17.13, Anonym bruker skrev:

Jeg har jobbet frivillig med omplasseringshunder i mange år. 

Og sett mange som deg, som sender oss en liste med krav. 

Må kunne være alene.

Ikke eldre enn..

helst XX rase. 

Ikke for stor.

ikke for liten. 

Må like barn.

Være lydig. 

Ikke bjeffe. 

Listen er lang som et vondt år med krav og ønsker. Der eget behov er ivaretatt. 

Selvsagt skal man velge hund som passer egen livsstil. Jeg kunne ikke hatt en liten hund da jeg er svært aktiv og liker ha med hund på trening. 

Likevel skinner det gjennom at du er en person som stiller for mange krav, og spesifikke krav. Når man adopterer en hund må man OFTE regne med en eller annen problematferd. Ofte har jeg sett at det er separasjonsangst.

Det er ikke rosenrødt å adoptere en voksen hund. Det krever mye. 

Når du sier du gjerne vil adoptere en førerhund som har strøket på opptaksprøven forteller du at du ikke har lyst å jobbe med lydigheten selv. Enten pga latskap eller mangel på kunnskap. Ingen av de egenskapene er OK å kombinere med hundehold.

 

Anonymkode: 76131...071

Det er mange flere enn deg her i verden som har mye erfaring med hund. 

Og du tillegger HI en hel masse holdninger her som overhodet ikke kommer frem i hennes innlegg 

Prøv å være litt mindre arrogant, det hjelper masse på stemningen 👍🏻

Anonymkode: 80dab...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel to førerhundskoler i landet, Lions og Blindeforbundet (?). Ettersom langt fra alle valpene som avles frem faktisk kvalifiserer som førerhunder er det jo en del som omplasseres. Vi var fôrverter til en valp og kunne ikke beholde ham etterpå (vi var hjem for moren hans også, avlstispen) og hun fikk helt noia av den rampete tenåringssønnen. Samtidig hadde vi sykdom i familien og det ble mye med to hunder. 

Mao: noen hunder trenger nye hjem også derfra. Kanskje det finnes avlstisper med behov for fôrverter også innimellom. 

Anonymkode: 80dab...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...