Gå til innhold

Leve eller dø? Gravid uke 23-24


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi må nå ta valget. Leve eller dø. Prøve eller ikke prøve.

Vårt barn er 15% mindre enn det skal være i slutten av uke 23. Andre gang dette skjer. Vi mistet vår forrige. Vi legges inn på sykehus imorgen.

Av de som overlever får 50% alvorlige skader, feks CP. Av de resterende får de fleste senskader, alt i fra lese vansker, til alvorlige psykiske problemer osv..

Rett fra leveren, hva ville du gjort?

Hilsen fortvilt mann

Anonymkode: a454e...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, fortvilt valg. Føler med dere!

Med så stor risiko for alvorlige skader og med vissheten at om det ikke blir de alvorligste følgene så blir det uansett store problemer, så tror jeg dessverre jeg ville tatt abort. Det hadde vært helt forferdelig, men jeg tror jeg ville gjort det for at barnet skulle slippe et liv med så store problemer og trolig smerte.

Men hva andre ville gjort er ikke så viktig. Du og din kjære må ta det valget som er riktig for dere, ta valget og fokuser på at det er riktig, uansett hva dere velger. Be om hjelp fra leger, få all informasjon dere kan og be om utredning for å, om mulig, finne årsaken til at dette har skjedd to ganger. Hvis dere velger å fjerne barnet, spør om morkake, navlestreng m.m. vil bli sjekket, det kan ev. gi noen svar på hva som har gått galt. Men av og til er man rett og slett også bare uheldig flere ganger, selv hvor urettferdig det er.

Ønsker dere alt godt videre - ta vare på hverandre og ta imot den oppfølgingen dere kan få!

Anonymkode: 52a58...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er galt med barnet/hvilken diagnose har det fått? Forstår ikke hvor du får tallene fra? Det eneste fu skriver er at barnet er målt til 15% mindre enn gj.snitt. Men alt opp til 20% avvik er normalt...

Anonymkode: 244a1...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det som er galt med barnet/hvilken diagnose har det fått? Forstår ikke hvor du får tallene fra? Det eneste fu skriver er at barnet er målt til 15% mindre enn gj.snitt. Men alt opp til 20% avvik er normalt...

Anonymkode: 244a1...7d8

Normalt så tidlig i svangerskapet? Tror du er feil der? Det er annerledes mer mot slutten. Jeg gidder ikke Google. 

Anonymkode: 25148...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Normalt så tidlig i svangerskapet? Tror du er feil der? Det er annerledes mer mot slutten. Jeg gidder ikke Google. 

Anonymkode: 25148...236

Min ble målt til -11,1% for 2 uker siden, da var jeg i uke 24 og jordmor sa det var heeelt normalt med alt opp til 20% så var ikke noe å bekymre seg for...

Anonymkode: 244a1...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne ha utdypet litt.. Det er flere problemer som tilsier at svangerskapet må avsluttes, derunder mange tekniske problemstillinger jeg ikke føler det er nødvendig å gå inn på. 

Forrige gang døde nesten mor også som følge av svært alvorlig svangerskapforgiftning.

Vi har ikke et valg i denne saken. Eneste hjelpemiddel er lungemodning og tid.

Anonymkode: a454e...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde tatt abort. For et dilemma dere står i. Håper det går rette veien uansett hva dere velger ❤️

Anonymkode: d0244...699

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men her hadde jeg avsluttet. Du høres ut som en særdeles oppegående person. Lykke til, hva enn dere velger!

Anonymkode: f7b5e...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi må nå ta valget. Leve eller dø. Prøve eller ikke prøve.

Vårt barn er 15% mindre enn det skal være i slutten av uke 23. Andre gang dette skjer. Vi mistet vår forrige. Vi legges inn på sykehus imorgen.

Av de som overlever får 50% alvorlige skader, feks CP. Av de resterende får de fleste senskader, alt i fra lese vansker, til alvorlige psykiske problemer osv..

Rett fra leveren, hva ville du gjort?

Hilsen fortvilt mann

Anonymkode: a454e...059

Forstår at dere er i en fortvilet situasjon.Ville satt min lit å stolt fullt og helt på legene.Hva hvis det er denne sjansen dere får?Hva hvis barnet er helt friskt men får lesevansker?Lykke til!

Anonymkode: f3246...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må barnet tas med keisersnitt pga svangerskapsforgiftning i morgen? Eller settes fødsel i gang? 

Dersom det ikke er nødvendig med fødsel ennå kan det jo ennå gå fint?

er da ikke snakk om abort i uke 23?? 

Forstår det slik at barnet skal fødes, og dere skal få bestemme om det skal få behandling eller ikke?

 

Anonymkode: 87e16...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må barnet fødes nå, eller kan det hende dere blir på sykehuset noen uker først? I så fall ville jeg sett barnet an ved fødsel, og hørt på legenes anbefalinger om barnets sjanser til å overleve og med hvilke skader. Jeg er medlem av en Facebook gruppe for foreldre til premature barn, og det er flere solskinnshistorier om barn født i uke 24.

Anonymkode: 84711...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det valget som føles best for dere. Men rett fra levra: Om barnet er ønsket så ville jeg kjempet. Alt du nevner som skader i innlegget ditt har vi i familien vår, og kanskje derfor jeg ville valgt det igjen uten å tenke meg om. Jeg ville heller hatt et barn med CP enn ikke noe barn i det hele tatt. ( men skjønner jeg er inhabil i denne saken )

Anonymkode: 3cbdc...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har bestemt oss for å satse!

Vi fikk informasjon som kan tyde på bedre utsikter enn først anntatt. 50% eller større sjanse for overlevelse. Om han overlever er det deretter 50% sjangse for at barnet blir relativt friskt.

Vi er innlagt og har fått lungemodning. Skal ligge så lenge som mulig. I morgen er det uke 24. Tas med keisersnitt når tiden er inne.

 

Takk for svar og gode ønsker.

Hilsen trådstarter.

Anonymkode: a454e...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker dere alt godt! Håper barnet får litt mer tid i magen og at alt går bra!

Anonymkode: 106f4...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har bestemt oss for å satse!

Vi fikk informasjon som kan tyde på bedre utsikter enn først anntatt. 50% eller større sjanse for overlevelse. Om han overlever er det deretter 50% sjangse for at barnet blir relativt friskt.

Vi er innlagt og har fått lungemodning. Skal ligge så lenge som mulig. I morgen er det uke 24. Tas med keisersnitt når tiden er inne.

 

Takk for svar og gode ønsker.

Hilsen trådstarter.

Anonymkode: a454e...059

Håper dere får holdt den lille i magen så lenge som mulig. Hver dag teller.

Masse lykke til <3

Anonymkode: 52a58...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi. Masse lykke til ❤️ Håper du får en mulighet til å oppdatere oss på et eller annet tidspunkt! Skal tenke masse på dere og ønsker dere alt godt 💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne gikk beskjed om at det var store avvik hos barnet hun hadde i magen. Barnet var mye mindre enn det skulle være, ene lårbeinet var lengre enn det andre, det var noe med nakkefolden, ansiktet var visst ikke helt som det skulle. Hun fikk beskjed om at barnet kunne dø i magen. Dette fikk hun vite på ordinær ul i uke 18. 

Det samme barnet er idag friskt og raskt.. Ville bare fortelle dette.

Forutenom denne historien kan jeg desverre ikke si mer, jeg aner ikke hva jeg selv ville gjort.. Masse lykke til, tøff situasjon å være i.. 

Anonymkode: d0938...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at om jeg hadde havnet i denne situasjonen før mitt første barn, hadde jeg tenkt at jeg kunne takle alt,  bare det overlevde.

Nå vet jeg at jeg hadde håpet jeg hadde greid å avslutte det, med tanke på alle belastninger som kunne ramme både barn og familie resten av livet.

Anonymkode: a42bc...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kusinen til min mann har cp. Hun er under utdanning og oppegående :) alltid gått på vanlig skole. Tror hun skal bli barnehagelærer eller noe. Mange fungerer godt

Anonymkode: 5db8b...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...