Gå til innhold

Inspirert, hvorfor er det om å gjøre å pakke så sykt lite?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke den jeg, altså.

Ser at noen anbefaler å bare pakke med en bikini, en shorts, en kjole og to t-skjorter til en sydentur på 10 dager. 

Ja, man kan jo klare seg sikkert, hvis man vasker for hånd hver kveld, eller ikke svetter, eller bryr seg om solkremflekker på klærne.

Men hvorfor stresse med det, når man har lov til å pakke med seg en vanlig full koffert? 

Hvorfor ikke bare ta med seg et rent antrekk til hver dag og hver kveld? Da slipper man vasking, og man har større valgfrihet til å velge klær etter humør på turen. 

Det er jo null stress å pakke mye? Mye bedre det enn å pakke lite??

Anonymkode: 92114...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig med deg! Liker å ha litt å velge i, mikse og matche. Det blir fort fullt pga vekt når jeg legger til bøker og sko (som jo er superviktig) så jeg fyller opp med det jeg kan etter at jeg har tatt det jeg MÅ ha:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man på pakketur hvor man kun skal ha kofferten med på fly og buss så er jeg helt enig. Er man imidlertid en hel familie som skal få plass til all bagasjen i en bil eller reise litt rundt så er det greit å begrense seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet. Jeg og eldste skal på en 4-dagers ferie.

Pakker den største bagen til XXL helt full :)

Anonymkode: 38d40...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Huff, nei. Overpakking er jeg blitt for gammel til. Har altfor mange ganger kommet hjem med ubrukt tøy i kofferten. Nå er det strikse krav som gjelder. Jeg kunne jo få lyst til å kjøpe noe på det stedet jeg ferierer, og da er det dumt å ha full koffert.

Å reise med en liten bag eller koffert (håndbagasjestørrelse) har også reddet meg noen ganger. Har stått på store lufthavner der køen er evig lang, og der og da bestemt meg for ikke å sjekke inn veska, men bare gå rett til flyet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Pashla skrev:

Huff, nei. Overpakking er jeg blitt for gammel til. Har altfor mange ganger kommet hjem med ubrukt tøy i kofferten. Nå er det strikse krav som gjelder. Jeg kunne jo få lyst til å kjøpe noe på det stedet jeg ferierer, og da er det dumt å ha full koffert.

Å reise med en liten bag eller koffert (håndbagasjestørrelse) har også reddet meg noen ganger. Har stått på store lufthavner der køen er evig lang, og der og da bestemt meg for ikke å sjekke inn veska, men bare gå rett til flyet. 

Men det er jo ikke farlig å komme hjem med ubrukt tøy, vel? Mye mer stress å mangle tøy, måtte vaske på ferie, eller gå i samme klær lenger enn man strengt tatt burde, fordi man risikerer å gå tom?

Personlig vil helst unngå å måtte handle på ferie. Ingenting er kjedeligere enn det. Drar man på shoppingferie så lager man selvsagt litt rom for nye kjøp, men da drar man jo for å handle, og da blir pakkingen annerledes enn for en vanlig ferie. 

Hvis man anbefaler å pakke 2 t-skjorter til en 10-dagers sydenferie, så bør man nesten spesifisere at man da enten må vaske klær daglig, eller dra på shopping og kjøpe masse klær på stedet. 

Anonymkode: 92114...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo ikke farlig å komme hjem med ubrukt tøy, vel? Mye mer stress å mangle tøy, måtte vaske på ferie, eller gå i samme klær lenger enn man strengt tatt burde, fordi man risikerer å gå tom?

Personlig vil helst unngå å måtte handle på ferie. Ingenting er kjedeligere enn det. Drar man på shoppingferie så lager man selvsagt litt rom for nye kjøp, men da drar man jo for å handle, og da blir pakkingen annerledes enn for en vanlig ferie. 

Hvis man anbefaler å pakke 2 t-skjorter til en 10-dagers sydenferie, så bør man nesten spesifisere at man da enten må vaske klær daglig, eller dra på shopping og kjøpe masse klær på stedet. 

Anonymkode: 92114...652

Ikke handle på ferie som i "kjøpe ting man har glemt". Det syns jeg også er kjedelig. Men hvis jeg faller for en morsom ting, en hengekøye, en kjole, en keramikkrukke - så vil jeg ha litt slark i kofferten der det kan ligge. 

(Jeg antar for øvrig at de som pakker til 10-dagersturer selv klarer å telle at 2 t-skjorter neppe vil holde til en ren en hver dag...) 

Endret av Pashla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Pashla skrev:

Ikke handle på ferie som i "kjøpe ting man har glemt". Det syns jeg også er kjedelig. Men hvis jeg faller for en morsom ting, en hengekøye, en kjole, en keramikkrukke - så vil jeg ha litt slark i kofferten der det kan ligge. 

(Jeg antar for øvrig at de som pakker til 10-dagersturer selv klarer å telle at 2 t-skjorter neppe vil holde til en ren en hver dag...) 

Hvis ikke så bør de kanskje ha med seg en støttekontakt som kan hjelpe til med sånt. :P

Anonymkode: 9aa50...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Mindre å bære på.

2. Sparer miljøet (flyet bruker mindre brennstoff).

3. Mer plass til å kjøpe ting om man tilfeldig kommer over noe man ønsker å ha med seg hjem.

4. Mindre å riste ut etterpå, mindre plass for uønskede kryp å gjemme seg og bli med hjem.

Jeg har tidligere reist ganske mye, pakket alltid ned antrekk til hver dag. Og har aldri noensinne brukt alle klærne jeg har tatt med. Men jeg har løftet og slept med meg tunge kofferter, pådratt meg rygg- eller nakkevondt pga. det. Og jeg gremmes fremdeles over noe jeg ikke kunne kjøpe for snart 7 år siden nettopp fordi jeg hadde pakket så sinnsykt mye. Etter det pakkes det lett her.

Men hva er greia med solkremflekker på klær som jeg leser om overalt? Jeg har aldri fått flekker på klær pga. solkrem! Ha på solkrem, la den tørke inn, så ha på klær - ingen flekker.

Anonymkode: fb269...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pakker det vi bruker. Alt må uansett vaskes når vi kommer hjem, jeg risikerer ikke veggdyr i huset fordi vi la klær direkte fra koffert i klesskapet. Har vi da med det vi bruker og ikke en halv koffert ekstra 'i tilfelle' så slipper vi ekstra vask når vi kommer hjem. 

Når man har reist mer enn tre ganger gjør man seg jo en erfaring over hva man trenger. Og jeg vet at jeg ikke trenger ett skift for hver dag og ett skift for hver kveld, derfor pakker jeg det heller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo ikke farlig å komme hjem med ubrukt tøy, vel? Mye mer stress å mangle tøy, måtte vaske på ferie, eller gå i samme klær lenger enn man strengt tatt burde, fordi man risikerer å gå tom?

 

Anonymkode: 92114...652

Fordi om man pakker lite, så er ikke det ensbetydende med at  man pakker FOR lite. ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer stress å drasse rundt på en tung koffert. Jeg ser ikke noen grunn til å bære rundt på masse ting jeg egentlig ikke trenger. Det betyr ikke at jeg pakker for lite, bare akkurat passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reist veldig mye, og pakker lite. Jeg skjønner ikke hvorfor man skal ha med så mye. Jeg er og enslig mor, og reiser med 2 barn. Så har alltid pakket alt til oss, i en koffert. Så det er minst mulig å bære på. Og sånn som sydentur på sommeren, så pakker jeg vel 3 kjoler, de er stroppeløse, så blir ikke mye svette, så 3 bikinier, nok undertøy og en shorts og singlet. Skulle kjolene bli svette eller møkkete, så er det virkelig ikke vanskelig å vaske en kjole eller 2 i løpet av ferien.

Anonymkode: 782d6...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har endelig blitt flinke til å pakke akkurat nok. Eksempel et par sandaler med til alle sammen. Ikke fire par hver....Vi er6 i familien og det var først etter fjerde barnet jeg lærte å begrense meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pakker masse og bruker masse. Jeg hater å shoppe og min erfaring er at det alltid er mer irriterende å ikke ha tatt med noe, enn å pakke noe man ikke ender opp med å bruke. Jeg reiser masse og mine pakkelister (har en pakkeliste for enhver anledning) er raffinert over mange år, så jeg pakker stort sett ganske riktig. Men jeg tar altså alltid heller med litt for mye enn litt for lite. Siden jeg hater å shoppe har jeg aldri med noe mer hjem enn på utreisen, heller motsatt.

Anonymkode: f504d...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 5 stk som skal til syden i 14 dager. Det utgår å pakke for mye!! Rett og slett. Det orker jeg ikke 

Anonymkode: 278a7...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt mål er ikke 'å pakke sykt lite', mitt mål er å ikke pakke mer enn man faktisk trenger. Og feks til 10 dager trenger jeg ikke 10 kjoler, holder med 3, ihvertfall når jeg også vet jeg blir å handle der. Trenger heller ikke 7 bikinier, holder med 2-3.

Årsakene til dette er at vi alltid handler litt når vi er på ferie, dermed ønsker jeg å kunne få plass til dette uten å måtte kjøpe en til koffert. Årsaken til det igjen er at når man også reiser med to barn, hvorav det ene barnet vil bæres er det begrenset hvor mye bagasje man itillegg både kan og Vil drasse på.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pakker en koffert full. Den har hjul, og det er virkelig ikke mer stress å trille den om den veier 20 kilo, istedenfor 10. 

Hvorfor anbefale folk å pakke så lite at de må enten vaske på turen, eller dra og handle? 

Anonymkode: 92114...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg pakker masse og bruker masse. Jeg hater å shoppe og min erfaring er at det alltid er mer irriterende å ikke ha tatt med noe, enn å pakke noe man ikke ender opp med å bruke. Jeg reiser masse og mine pakkelister (har en pakkeliste for enhver anledning) er raffinert over mange år, så jeg pakker stort sett ganske riktig. Men jeg tar altså alltid heller med litt for mye enn litt for lite. Siden jeg hater å shoppe har jeg aldri med noe mer hjem enn på utreisen, heller motsatt.

Anonymkode: f504d...c05

Da er vi to helt like. Kan ikke tenke meg noe verre enn å måtte bruke dyrebar ferietid på kjedelig shopping. Samtidig liker jeg å slappe av, være ren, og kunne velge klær etter humør ;)

Sommerklær tar uansett lite plass, og det merkes omtrent ikke om man tar med 10 singleter, istedenfor 5.

 

HI

Anonymkode: 92114...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

1. Mindre å bære på.

2. Sparer miljøet (flyet bruker mindre brennstoff).

3. Mer plass til å kjøpe ting om man tilfeldig kommer over noe man ønsker å ha med seg hjem.

4. Mindre å riste ut etterpå, mindre plass for uønskede kryp å gjemme seg og bli med hjem.

Jeg har tidligere reist ganske mye, pakket alltid ned antrekk til hver dag. Og har aldri noensinne brukt alle klærne jeg har tatt med. Men jeg har løftet og slept med meg tunge kofferter, pådratt meg rygg- eller nakkevondt pga. det. Og jeg gremmes fremdeles over noe jeg ikke kunne kjøpe for snart 7 år siden nettopp fordi jeg hadde pakket så sinnsykt mye. Etter det pakkes det lett her.

Men hva er greia med solkremflekker på klær som jeg leser om overalt? Jeg har aldri fått flekker på klær pga. solkrem! Ha på solkrem, la den tørke inn, så ha på klær - ingen flekker.

Anonymkode: fb269...9be

Med mindre du drar på backpackingtur, så er det begrenset hvor mye man trenger å bære baggasjen. Jeg triller stort sett koffert på hjul, lett som en plett. 

Hvor mye større blir utslippene om jeg pakker 10 kg ekstra? Hvis du er SÅ opptatt av miljøet bør du kanskje ikke fly i det hele tatt? I alle fall ikke gjøre impulskjøp og bidra til overforbruksjon og forsøpling. Regner med du kjører kollektivt i hverdagen og bare handler lokalprodusert mat ;)

Jeg kaster alt i skittentøyet når jeg kommer hjem. Heller vaske klær hjemme, enn å bruke tid på det i ferien. 

Du er heldig som ikke plages med solkremflekker. Jeg må smøre meg flere ganger om dagen, også med klærene på. I tillegg svetter jeg slik at solkremen kan smitte litt. 

Anonymkode: 92114...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år reiser vi med tre små, og trenger færrest mulig hender opptatt med bagasje. Har kjøpt den største kofferten vi fant og håper å få plass til alt i den.

Anonymkode: ce0c8...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Med mindre du drar på backpackingtur, så er det begrenset hvor mye man trenger å bære baggasjen. Jeg triller stort sett koffert på hjul, lett som en plett. 

Hvor mye større blir utslippene om jeg pakker 10 kg ekstra? Hvis du er SÅ opptatt av miljøet bør du kanskje ikke fly i det hele tatt? I alle fall ikke gjøre impulskjøp og bidra til overforbruksjon og forsøpling. Regner med du kjører kollektivt i hverdagen og bare handler lokalprodusert mat ;)

Jeg kaster alt i skittentøyet når jeg kommer hjem. Heller vaske klær hjemme, enn å bruke tid på det i ferien. 

Du er heldig som ikke plages med solkremflekker. Jeg må smøre meg flere ganger om dagen, også med klærene på. I tillegg svetter jeg slik at solkremen kan smitte litt. 

Anonymkode: 92114...652

I tillegg så er det ikke alle plasser man får vasket. Holdt på å få hjertefeil av å høre prisen på vask av to gensere og en bukse på ferie en gang. En annen ting - ingen som pakker varmere klær med seg? Tar dere ikke forbehold for dårlig vær/kaldt vær?

Anonymkode: 23193...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner ikke den jeg, altså.

Ser at noen anbefaler å bare pakke med en bikini, en shorts, en kjole og to t-skjorter til en sydentur på 10 dager. 

Ja, man kan jo klare seg sikkert, hvis man vasker for hånd hver kveld, eller ikke svetter, eller bryr seg om solkremflekker på klærne.

Men hvorfor stresse med det, når man har lov til å pakke med seg en vanlig full koffert? 

Hvorfor ikke bare ta med seg et rent antrekk til hver dag og hver kveld? Da slipper man vasking, og man har større valgfrihet til å velge klær etter humør på turen. 

Det er jo null stress å pakke mye? Mye bedre det enn å pakke lite??

Anonymkode: 92114...652

Lurer på det samme. Tror noen tror de virker mer bereist og at det er status å ta det så "Cool" når det gjelder slikt at en bare kan reise med håndbagasje omtrent.

Vi har akkurat kommet hjem fra en sydentur, og hadde ikke greid meg med så lite. Når det er varmt svetter man, solkrem på alt. Søl på alt (har tre barn). Vaske kunne vi gjort, men det er så høy luftfuktighet at det ikke tørker annet om det ligger rett i solsteika, og det hadde ikke vært så praktisk å skulle tørke alt der.

Undertøy går det også mer av enn vanlig, siden man bytter fra badetøy til vanlige klær flere ganger per dag, og det blir ofte til at man tar ny truse fordi den havner i en dam, har fått sand på seg, eller man bare vil ha freshe klær. Så vår efraing var at man trengte mer enn to antrekk klær per dag. Topp/shorts evt kjole på dagen, litt penere antrekk til middagen. Og minst ett av disse ble det sølt på hver dag. Vi måtte faktisk sortere klær i skittentøy og skitten men-kan-til-nød-brukes-om-igjen. Langermede cardiganer var også kjekt å ha, men bukser var det ikke behov for mer enn to av. En til turen dit og en til turen hjem (kaldt på flyet).

Sko er vel det en behøver minst utvalg av, så der kan en kutte ned. Men har man plass i koffert, så spiller det jo ingen rolle om man har med 5 par heller?

Anonymkode: 808ef...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Lolitalolita skrev:

Jeg pakker det vi bruker. Alt må uansett vaskes når vi kommer hjem, jeg risikerer ikke veggdyr i huset fordi vi la klær direkte fra koffert i klesskapet. Har vi da med det vi bruker og ikke en halv koffert ekstra 'i tilfelle' så slipper vi ekstra vask når vi kommer hjem. 

Når man har reist mer enn tre ganger gjør man seg jo en erfaring over hva man trenger. Og jeg vet at jeg ikke trenger ett skift for hver dag og ett skift for hver kveld, derfor pakker jeg det heller ikke. 

Men det er jo fordi akkurat DU ikke trenger det. Andre folk vil kanskje sikfte litt oftere og bruke rent tøy. Da bør jo ikke det at du ikke bryr deg med rent tøy ødelegge pakkingen til andre?

Anonymkode: 808ef...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...