Gå til innhold

Utredning ppt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ble nettopp enig med barnehagen om at det skal bes om en utredning fra ppt på min sønn (4,5 år). Vi mistenker asbergers eller annen lignende diagnose..

 

hva skjer nå? Noen med erfaring?

Anonymkode: dbb07...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere blir kallet inn til en førstegangssamtale der barnet ikke skal være med.Der går de litt dypere inn på hvorfor dere tror/bhg tror det kan være autisme/asperger.Så vil en komme å observere barnet i barnehagen,da er det viktig at barnet  ikke vet om at han blir observert. Så blir barnet innkalt til tester der barnet helst skal være alene med hun som observerer han. Da vil hun se etter blikk-kontakt,leker litt med han og ser om han kan bruke lekestemme.Barn med asperger bruker ofte ikke lekestemme. 

Neste skritt er evnetest som taes av en annen enn den som utreder barnet. Etter det vet jeg ikke for vi har ikke kommet lengre i utredningen enda :P Hun forventer å bruke ca 2 mnder på å utrede sønnen min på 5 år.

Anonymkode: 49211...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere blir kallet inn til en førstegangssamtale der barnet ikke skal være med.Der går de litt dypere inn på hvorfor dere tror/bhg tror det kan være autisme/asperger.Så vil en komme å observere barnet i barnehagen,da er det viktig at barnet  ikke vet om at han blir observert. Så blir barnet innkalt til tester der barnet helst skal være alene med hun som observerer han. Da vil hun se etter blikk-kontakt,leker litt med han og ser om han kan bruke lekestemme.Barn med asperger bruker ofte ikke lekestemme. 

Neste skritt er evnetest som taes av en annen enn den som utreder barnet. Etter det vet jeg ikke for vi har ikke kommet lengre i utredningen enda :P Hun forventer å bruke ca 2 mnder på å utrede sønnen min på 5 år.

Anonymkode: 49211...fe8

Takk for svar! Kan jeg spørre hva som har gjort at dere er under utredning? Altså hvilke symptomer osv?

 

og hva menes med lekestemme?

Anonymkode: dbb07...f5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bup som utreder for diagnose. Ppt vil sikkert utrede eventuelle vansker, og fylle ut div papirer til bup. Oftest er det fastlege som må sende henvisning til bup.

Anonymkode: 7f156...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste sønn har Asperger syndrom. Han ble utredet for dette ved BUP (PPT kan ikke stille en slik medisinsk diagnose). PPT kan gjøre en anbefaling om videre utredning ved BUP. Der gjør tar de anamnese (sykehistorikk fra fødsel), gjør en legeundersøkelse, han har tatt en gentest og diverse tester av psykolog på BUP.

PPT har han blitt utredet ved i forbindelse med språk da han var liten (før Asperger ble vurdert). Barnehagen skrev en ped.rapport, han ble testet med div tester og fikk tilrettelagt med assistent i bhg noen timer i uka. 

Anonymkode: 308f9...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg jobber i PPT, og sønnen min skal utredes for Asperger nå.

Da saken kom inn til PPT gjorde de fnoen ørste vurderinger. Vi hadde et inntaksmøte med foreldre og bhg. Observasjon i bhg. Generell evne- og modenhetstest (Wppsi). Vi hadde så et tilbakemeldingsmøte, hvor hun (psykolog) sa seg enig i våre tanker, og han blir nå henvist til BUP med sterk mistanke om Asperger. Saksansvarlig i PPT har også veiledet bhg. litt underveis. Han ble henvist på tampen av siste året i bhg. så det ble ikke anbefalt spesial pedagogisk hjelp i bhg. Det kan være aktuelt for mindre barn. Min sønn får imidlertid noen anbefalinger inn mot skole nå. Det går særlig på behov for økt oppfølging i friminutter og gym, samt behov for større voksentetthet (assistent). Veldig spent på skolestart. Han har vært en "bhg.vegrer" hele dette siste året, så spent på hvordan skole og SFo vil slå ut. Men men...det får vi ta som det kommer. Lykke til i utredningen av din sønn.

Anonymkode: 55157...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! Kan jeg spørre hva som har gjort at dere er under utredning? Altså hvilke symptomer osv?

 

og hva menes med lekestemme?

Anonymkode: dbb07...f5f

Ett av spørsmålene i skjemaene vi fyllet ut var om barnet hadde kolikk som baby så det er muligens en sammenheng der. Han hadde kolikk som baby å var ikke så glad i å blir stryket på eller koset med. Allerede som baby skreik han mye hver gang vi var mange rundt seg,å bli igjen så fort vi var alene med han. I barnehagen skreik han så mye å var så utrygg at de måtte ta vognen hans inn på avdelingen for å trygge han,det var hans trygge sted å da ble han rolig igjen.I barnehagen trakk han seg vekk fra de andre barna å foretrakk å sitte på fanget med en spesiell ansatt istedenfor å leke med andre barna.Nå er han 5 år å har heldigvis to gode venner å vil egentlig leke med andre barn,men han sliter med de sosiale lekekodene så det oppstår lett konflikter som han løser med å slå eller dytte.

Om noen av vennene hans i barnehagen gir han en klem så reagerer han ofte med å bli sint å kan gjerne dytte personen vekk eller slå.Når det er høye lyder i barnehagen for eksempel så kan han sitte å holde seg for ørene.Han har også holdt seg for ørene i barnehagen når barna synger i samlingsstunden,han syns det er for høy lyd.

Endringer i rutiner gjør han utrygg å kan føre til at han skriker.

Når han skulle bytte fra småbarnsavdeling til storbarnsavdeling så var det ganske dramatisk for han, han reagerte med å slutte å snakke i barnehagen å sånn var det i flere måneder.Han har også vært veldig vanskelig å levere i barnehagen frem til han var ca 4 og ett halvt år.Han var utrygg når jeg skulle levere han å reagerte med å klamre seg fast til meg og skrike hysterisk etter meg.Det kan også være en så liten endring som at de har utvidet på Akvariet,da nekter han å gå på det nye området å skriker om vi prøver å overtale han til å bli med inn.

Barnehagen kan fortelle at hvis de prøver å pushe han til å gjøre noe han ikke ønsker så sjelver han i hele kroppen.Det kan være helt ufarlige ting,men for han så er det veldig skummelt.

Når noen sier hei  til han så svarer han ikke.Jeg kommenterer at han bør si hei tilbake til personen men han sier ingenting.Han sier heller ikke hei til nær familie.Det virker som han ikke ser vitsen med å si hei,så han lar bare vær å gjøre det selv om jeg alltid minner han på at han bør si hei tilbake.

Dette er noen av symtomene som gjør at jeg tenker at det asperger.

 

Anonymkode: 49211...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hvis vi første har lovet han noe å vi ikke kan holde avtalen likevel så faller verden hans sammen! Han takler ikke at planer blir endret på. Søsteren min skulle en dag hente han i barnehagen å dette fortalte jeg til han bør vi dro hjemmefra,for han føler en trygghet med å vite hvem som skal hente han eller kan han låse seg helt. Men søsteren min fikk problemer med bilen så hun fikk dessverre ikke hentet han likevel.Jeg svarte at det er helt greit,at jeg henter han bare selv å tenkte ikke mer på det. Når det var jeg som kom å hentet han istedenfor tanten så blir han rasende og veldig lei seg! Han gjentar gang på gang at det var TANTE som skulle hente han ikke meg.Det hjalp heller ikke prøve å forklare hvorfor det ble endring i planene. Har mange sånne lignende episoder der han reagerer veldig sterkt om vi har vært nødt å endre på enten rutiner eller planer.

Anonymkode: 49211...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ett av spørsmålene i skjemaene vi fyllet ut var om barnet hadde kolikk som baby så det er muligens en sammenheng der. Han hadde kolikk som baby å var ikke så glad i å blir stryket på eller koset med. Allerede som baby skreik han mye hver gang vi var mange rundt seg,å bli igjen så fort vi var alene med han. I barnehagen skreik han så mye å var så utrygg at de måtte ta vognen hans inn på avdelingen for å trygge han,det var hans trygge sted å da ble han rolig igjen.I barnehagen trakk han seg vekk fra de andre barna å foretrakk å sitte på fanget med en spesiell ansatt istedenfor å leke med andre barna.Nå er han 5 år å har heldigvis to gode venner å vil egentlig leke med andre barn,men han sliter med de sosiale lekekodene så det oppstår lett konflikter som han løser med å slå eller dytte.

Om noen av vennene hans i barnehagen gir han en klem så reagerer han ofte med å bli sint å kan gjerne dytte personen vekk eller slå.Når det er høye lyder i barnehagen for eksempel så kan han sitte å holde seg for ørene.Han har også holdt seg for ørene i barnehagen når barna synger i samlingsstunden,han syns det er for høy lyd.

Endringer i rutiner gjør han utrygg å kan føre til at han skriker.

Når han skulle bytte fra småbarnsavdeling til storbarnsavdeling så var det ganske dramatisk for han, han reagerte med å slutte å snakke i barnehagen å sånn var det i flere måneder.Han har også vært veldig vanskelig å levere i barnehagen frem til han var ca 4 og ett halvt år.Han var utrygg når jeg skulle levere han å reagerte med å klamre seg fast til meg og skrike hysterisk etter meg.Det kan også være en så liten endring som at de har utvidet på Akvariet,da nekter han å gå på det nye området å skriker om vi prøver å overtale han til å bli med inn.

Barnehagen kan fortelle at hvis de prøver å pushe han til å gjøre noe han ikke ønsker så sjelver han i hele kroppen.Det kan være helt ufarlige ting,men for han så er det veldig skummelt.

Når noen sier hei  til han så svarer han ikke.Jeg kommenterer at han bør si hei tilbake til personen men han sier ingenting.Han sier heller ikke hei til nær familie.Det virker som han ikke ser vitsen med å si hei,så han lar bare vær å gjøre det selv om jeg alltid minner han på at han bør si hei tilbake.

Dette er noen av symtomene som gjør at jeg tenker at det asperger.

 

Anonymkode: 49211...fe8

Fikk et tips om å vise bilder av nye steder, en slags forberedelse til det nye. Kanskje bhg kan prøve på det med nye utfordringer og? 

Anonymkode: 7f156...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fikk et tips om å vise bilder av nye steder, en slags forberedelse til det nye. Kanskje bhg kan prøve på det med nye utfordringer og? 

Anonymkode: 7f156...2d5

Ja det kan sikkert være lurt. Å i garderoben må de ha bilder av hvilke klær han skal ta på seg når de skal ut,ellers fungerer det bare ikke. Så kan sikkert være lurt å bruke bilder i andre situasjoner også.

Anonymkode: 49211...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...