Gå til innhold

Hull i ørene på baby


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har lyst til å ta hull i ørene på baby når hun er 6-7mnd og har lest litt om dette. Anbefales å bruke ekte gull/sølv for å unngå allergier og infeksjonsfaren ikke er sånn kjempestor. Men nå vet jeg at svært mange her i Norge blir omtrent sjokkerte når de ser en baby med øredobber,så er litt usikker. Min mann er fra Afrika og der er det heller unormalt å ikke ha det. Hva synes du? (Lov å være saklig..) 

Anonymkode: f9d15...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det er horribelt å skjære eller stikke unødvendig i små babyer uanset! Og jeg innrømmer glatt at jeg ser ned på foreldre som gjør dette mot ungene sine. 

Mannen din kommer fra et land hvor det er tradisjon for å pierce babyer, du gjør det ikke. Jeg hadde ikke vært i tvil om hvem sin tradisjon vi skulle fulgt her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født et sykt barn som har blitt stukket mye i. Det er hjerteskjærende å se på. 

At folk frivillig påfører et så lite barn en smerte de ikke forstår pga jåleri er for meg uforståelig, og på grensen til omsorgssvikt. 

De gjør det i afrikanske land, ser du ikke hvor latterlig det argumentet er? De gjør mye annet der også, alt er innafor?

Jeg ser ned på folk som gjør dette, virkelig lavmål. 

Anonymkode: 6f700...48e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,er som sagt usikker. Har selv hatt baby som er blitt stukket mye oppgjennom og det er like vondt i hjertet hver gang. Hva med slike? Er det fare for allergi med disse mon tro? 

HI

Screenshot_20170628-103131.png

Anonymkode: f9d15...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke poenget med å lage hull i en baby. Er de ikke pen nok som dem er? Agumentet med at det er bedre å ta de når de er små fordi de da ikke plukker og lager infeksjoner som småbarn er også idiotisk. Vent til barnet kan velge selv. Min måtte vente til hun var ti år, men hun har valgt å vente enda, hun er nå snart 12. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om selve stikket kanskje ikke er så veldig vondt, og selv om dere styrer klar av infeksjoner, så er det jo veldig ubehagelig å sove med noe i ørene. Både ringer og dobber (i alle utforminger) presser seg inn i huden på baksiden av øret når man ligger på siden. Bare det synes jeg er grunn nok til å la være. 

Anonymkode: 4a105...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er etnisk norsk og syns det er sprøtt p gjøre dette på babyer og det ville aldri falle meg inn å gjøre det på datteren min. Samtidig ser jeg, og aksepterer, at dette er en kulturell greie. I mange land i verden er dette helt normalt og som du sier, mer uvanlig å ikke gjøre det.  

En baby med en annen kulturbakgrunn og hull i ørene ville jeg ikke tenkt to ganger over, en etnisk norsk baby derimot, da ville jeg stusset. 

Anonymkode: 0d471...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja,er som sagt usikker. Har selv hatt baby som er blitt stukket mye oppgjennom og det er like vondt i hjertet hver gang. Hva med slike? Er det fare for allergi med disse mon tro? 

HI

Screenshot_20170628-103131.png

Anonymkode: f9d15...b33

Unnskyld meg, men er du helt rusk!?! De hadde jeg ihvertfall ikke våget å ha på en baby! Å svelge magneter er farlig! 

Hvorfor skal du absolutt henge bling på babyen din? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Unnskyld meg, men er du helt rusk!?! De hadde jeg ihvertfall ikke våget å ha på en baby! Å svelge magneter er farlig! 

Hvorfor skal du absolutt henge bling på babyen din? 

Henger meg på denne. 

Disse er jo potensielt livsfarlige.

Anonymkode: 6f700...48e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kultur som er unødvendig. Jeg punkterer ikke mitt barn. Hun får være stor nok til å ønske det selv i det minste og det er ikke sikkert jeg synes hun er gammel nok da.

Anonymkode: 280a6...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Jeg syns det er horribelt å skjære eller stikke unødvendig i små babyer uanset! Og jeg innrømmer glatt at jeg ser ned på foreldre som gjør dette mot ungene sine. 

Mannen din kommer fra et land hvor det er tradisjon for å pierce babyer, du gjør det ikke. Jeg hadde ikke vært i tvil om hvem sin tradisjon vi skulle fulgt her. 

Signere denne!

Selv har jeg en jente på 9 som elsker å pynte seg, men hull i ørene vil hun ikke ha. Så det er ikke alle som vil ha. Da er det ganske tankeløst å ta dette valget på barnets vegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse ting de gjør i Afrika som en ikke trenger å gjøre i Norge, at det er kulturelt betyr ikke det er bra. 

Å frivillig påføre ditt eget barn smerte, mulige infeksjoner og allergier gjør deg til en dårlig mor og ingen i Norge ( hvor vi ikke har tradisjon for å gjøre kroppsmodifikasjoner på barn) vil se positivt på deg for det.

Anonymkode: 345d5...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud,tenkte ikke på det! 😣

Jeg må ikke ha bling på henne,men tenkte i ett svakt øyeblikk at hun kunne ha brukt slike når vi er i hjemlandet til min mann for å slippe mas og styr. Det er nesten så jeg er redd for å la henne være alene med familien itilfelle de drar på en shabby plass og skaffer henne hull i ørene.

Anonymkode: f9d15...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud,tenkte ikke på det! 😣

Jeg må ikke ha bling på henne,men tenkte i ett svakt øyeblikk at hun kunne ha brukt slike når vi er i hjemlandet til min mann for å slippe mas og styr. Det er nesten så jeg er redd for å la henne være alene med familien itilfelle de drar på en shabby plass og skaffer henne hull i ørene.

Anonymkode: f9d15...b33

Dette høres jo grusomt ut! En tar IKKE med seg et annens barn uten morens viten og tvinger modifikasjoner på det! 

Uten å sammenligne, minner dette meg om de som "kidnapper" jentene til vestlig mor/afrikansk far, for å omskjære de. 

Anonymkode: 345d5...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud,tenkte ikke på det! 😣

Jeg må ikke ha bling på henne,men tenkte i ett svakt øyeblikk at hun kunne ha brukt slike når vi er i hjemlandet til min mann for å slippe mas og styr. Det er nesten så jeg er redd for å la henne være alene med familien itilfelle de drar på en shabby plass og skaffer henne hull i ørene.

Anonymkode: f9d15...b33

Gjør de det mot din uttrykkelige vilje, er det siste gang de får ha henne alene. Og så lar du hullene gro igjen. 

Anonymkode: 7c2ea...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ett statussymbol tror jeg,jenter får hull i ørene omtrent rett etter fødsel der nede.  De ville nok ikke sett på det som en forbrytelse å ta henne med å få hull i ørene uten min viten og vilje,men gjort det som en overraskelse og for at de kan vise henne stolt frem tenker jeg. Vet det vil bli ett styr uten like,så prøver å finne en løsning på dette selv før vi drar. Det kommer til å bli veldig vanskelig å holde hardt mot hardt når vi er der. Jeg og far mot 50 jævla sterke meninger.. Jeg tar heller hull her i Norge enn der nede,men så vil jeg egentlig ikke det heller :/  magnet øredobbene har jeg hvertfall skrinlagt som en løsning.

HI

Anonymkode: f9d15...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ett statussymbol tror jeg,jenter får hull i ørene omtrent rett etter fødsel der nede.  De ville nok ikke sett på det som en forbrytelse å ta henne med å få hull i ørene uten min viten og vilje,men gjort det som en overraskelse og for at de kan vise henne stolt frem tenker jeg. Vet det vil bli ett styr uten like,så prøver å finne en løsning på dette selv før vi drar. Det kommer til å bli veldig vanskelig å holde hardt mot hardt når vi er der. Jeg og far mot 50 jævla sterke meninger.. Jeg tar heller hull her i Norge enn der nede,men så vil jeg egentlig ikke det heller :/  magnet øredobbene har jeg hvertfall skrinlagt som en løsning.

HI

Anonymkode: f9d15...b33

Si at det er høyst ulovlig med øredobber på babyer i norge og st du kan få bot når dere kommer hjem. Om de absolutt IKKE vil høre får du bare lyve. Hva mer er det de vil "overraske" deg med når det gjelder kulturelle ting, mon tro? Just sayin'.

Anonymkode: 345d5...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe annet, så mye HIV og AIDS som det er i noen Afrikanske land hadde jeg vært JÆVLIG forbanna om noen tok hull i ørene på mitt barn der nede! Hvor sterile er disse nålene utpå landsbygda, liksom?

Anonymkode: 345d5...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ett statussymbol tror jeg,jenter får hull i ørene omtrent rett etter fødsel der nede.  De ville nok ikke sett på det som en forbrytelse å ta henne med å få hull i ørene uten min viten og vilje,men gjort det som en overraskelse og for at de kan vise henne stolt frem tenker jeg. Vet det vil bli ett styr uten like,så prøver å finne en løsning på dette selv før vi drar. Det kommer til å bli veldig vanskelig å holde hardt mot hardt når vi er der. Jeg og far mot 50 jævla sterke meninger.. Jeg tar heller hull her i Norge enn der nede,men så vil jeg egentlig ikke det heller :/  magnet øredobbene har jeg hvertfall skrinlagt som en løsning.

HI

Anonymkode: f9d15...b33

Da ville jeg gitt klar beskjed om at dersom de tar jenta med og tar hull i ørene på henne uten din tillatelse er det siste gang de noen gang ser henne. Slikt finner man seg ikke i!

Jeg personlig syntes hull i ørene er kjempestygt på babyer. 

Mine barn får velge selv fra de er 12 år gamle, før det er det uaktuelt. 

Det er faktisk barnets kropp, og å stikke hull (som kan etterlate arr, få betennelser osv) på kroppen uten at det er medisinsk nødvendig syntes jeg er en form for overgrep. Barnets kropp, så barnet kan selv bestemme, når de er gammel nok til å forstå konsekvensene av valget sitt. Piercingstudioer har som oftest 12 års aldersgrense, så det er det jeg følger selv også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ett statussymbol tror jeg,jenter får hull i ørene omtrent rett etter fødsel der nede.  De ville nok ikke sett på det som en forbrytelse å ta henne med å få hull i ørene uten min viten og vilje,men gjort det som en overraskelse og for at de kan vise henne stolt frem tenker jeg. Vet det vil bli ett styr uten like,så prøver å finne en løsning på dette selv før vi drar. Det kommer til å bli veldig vanskelig å holde hardt mot hardt når vi er der. Jeg og far mot 50 jævla sterke meninger.. Jeg tar heller hull her i Norge enn der nede,men så vil jeg egentlig ikke det heller :/  magnet øredobbene har jeg hvertfall skrinlagt som en løsning.

HI

Anonymkode: f9d15...b33

Her må du bare stå steilt på ditt og si at i Norge er det ikke sosialt akseptert at babyer får hull i ørene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja,er som sagt usikker. Har selv hatt baby som er blitt stukket mye oppgjennom og det er like vondt i hjertet hver gang. Hva med slike? Er det fare for allergi med disse mon tro? 

HI

Screenshot_20170628-103131.png

Anonymkode: f9d15...b33

Du kødder? Du er nødt til å blinge opp ungen for å føle at du lever, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man stikker ikke hull i barn.

At barnets far er fra Afrika Er ingen unnskyldning. I enkelte afrikanske land praktiserer de også omskjæring av pikebarn og kvinner tvinges til å dekke seg til - ikke alle tradisjoner er like gode.

Regner med at du ikke har tenkt til å utsette barnet ditt for dette ....

Norge er et sivilisert land. Hull i ørene på babyer er barbarisk!

Dersom du er bekymret for at din afrikanske svigerfamilie/din mann skulle slå seg vrange kan han sikkert byttes ut. Mange kjekke men i Skandinavia og EU også 😊

Endret av MammantilNurket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, MammantilNurket skrev:

Man stikker ikke hull i barn.

At barnets far er fra Afrika Er ingen unnskyldning. I enkelte afrikanske land praktiserer de også omskjæring av pikebarn og kvinner tvinges til å dekke seg til - ikke alle tradisjoner er like gode.

Regner med at du ikke har tenkt til å utsette barnet ditt for dette ....

Norge er et sivilisert land. Hull i ørene på babyer er barbarisk!

Dersom du er bekymret for at din afrikanske svigerfamilie/din mann skulle slå seg vrange kan han sikkert byttes ut. Mange kjekke men i Skandinavia og EU også 😊

Bytter du ut mannen i ditt liv så enkelt altså? At om det er noen utfordringer så bare bytter du han ut med en mer passende? 

Så sørgelig. 

Anonymkode: 7c2ea...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har lyst til å ta hull i ørene på baby når hun er 6-7mnd og har lest litt om dette. Anbefales å bruke ekte gull/sølv for å unngå allergier og infeksjonsfaren ikke er sånn kjempestor. Men nå vet jeg at svært mange her i Norge blir omtrent sjokkerte når de ser en baby med øredobber,så er litt usikker. Min mann er fra Afrika og der er det heller unormalt å ikke ha det. Hva synes du? (Lov å være saklig..) 

Anonymkode: f9d15...b33

I min bok er dette et overgrep. Du påfører et lite barn smerte og potensielle senskader helt uten medisinsk grunn. Og barnet er for lite til å få en forklaring på smertene. Helt, helt utafor! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bytter du ut mannen i ditt liv så enkelt altså? At om det er noen utfordringer så bare bytter du han ut med en mer passende? 

Så sørgelig. 

Anonymkode: 7c2ea...ae5

Hvis min mann skulle ha ønsket å påføre ungene mine smerte, ville han ha dinglet i en meget, meget tynn tråd. Det handler ikke om "utfordringer", det handler om verdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...