Gå til innhold

Dere som bor i litt grisgrendte strøk


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er det med nabofoehold osv når man bor med såpass avstand? 

Vi kjører en del i sørnorge og ser at mange plasser går Europaveien midt i dalen, f.eks, med hus på begge sider. Hvor går barna for å leke og når kan de gå ut av tunet alene? 

Det fascinerer meg alltid at folk kan bo og trives så øde og lite barnevennlig til. 

Anonymkode: 4f48f...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er fascinerende at du karakteriserer grisgrendt som lite barnevennlig. 

Nå har ikke vi E6 rett gjennom tunet, og hvis det bare var dem du snakket til så beklager jeg st jeg svarer. 

Vi bor grisgrendt til. Har ikke en nabo synlig fra tomten vår. Mine unger har vært alene utendørs fra før de kunne gå. Ingen biler, ingen elver, ingen farer i nærområdet. 

Nå er de 6,8 og 10 og kan være i skogen i timesvis. De leker, bygger hytte, lager barkebåter, klatrer i trær, balanserer på røtter og springer som en vind mellom trærne. Også når de har venner på besøk. 

De har ikke play station eller Wii. De sykler, spiller fotball, leker med barbie, leser eller bygger lego. 

De kan ikke gå til vennene sine,  men vi avtaler, kjører og henter. Vi kan også være alene med kjernefamilien hvis vi velger det. 

Vi trives veldig godt, ungene har det fritt, og jeg er glad for at ikke alle er like. 

Anonymkode: ee098...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er fascinerende at du karakteriserer grisgrendt som lite barnevennlig. 

Nå har ikke vi E6 rett gjennom tunet, og hvis det bare var dem du snakket til så beklager jeg st jeg svarer. 

Vi bor grisgrendt til. Har ikke en nabo synlig fra tomten vår. Mine unger har vært alene utendørs fra før de kunne gå. Ingen biler, ingen elver, ingen farer i nærområdet. 

Nå er de 6,8 og 10 og kan være i skogen i timesvis. De leker, bygger hytte, lager barkebåter, klatrer i trær, balanserer på røtter og springer som en vind mellom trærne. Også når de har venner på besøk. 

De har ikke play station eller Wii. De sykler, spiller fotball, leker med barbie, leser eller bygger lego. 

De kan ikke gå til vennene sine,  men vi avtaler, kjører og henter. Vi kan også være alene med kjernefamilien hvis vi velger det. 

Vi trives veldig godt, ungene har det fritt, og jeg er glad for at ikke alle er like. 

Anonymkode: ee098...f4c

Det høres jo veldig idyllisk ut, og det var ikke min mening å kritisere. Jeg har bare fundert på hvor forskjellige man er, mtp hvor man bosetter seg. Deres valg kan jeg godt forstå selv om jeg selv nok hadde følt meg ensom på et slikt sted. 

Det er de som bor tett ved en sterkt traffikert vei, gjerne med skog på de tre andre sidene jeg tenker på som lite barnevennlig, men jeg ser jo at det er lekestativ i hagen og andre tegn på at det bor små barn der. 

Anonymkode: 4f48f...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Grisgrendt?

Anonymkode: ef496...b2e

Ja. Lærte du et nytt ord i dag, du da? 

Hi

Anonymkode: 4f48f...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det høres jo veldig idyllisk ut, og det var ikke min mening å kritisere. Jeg har bare fundert på hvor forskjellige man er, mtp hvor man bosetter seg. Deres valg kan jeg godt forstå selv om jeg selv nok hadde følt meg ensom på et slikt sted. 

Det er de som bor tett ved en sterkt traffikert vei, gjerne med skog på de tre andre sidene jeg tenker på som lite barnevennlig, men jeg ser jo at det er lekestativ i hagen og andre tegn på at det bor små barn der. 

Anonymkode: 4f48f...c87

Det er jo folk rundt oss, vi har kolleger på jobb, og jeg er har mange venner i nærheten, selv om de ikke bor i gangavstand. Vi er flinke til å samles, om sommeren treffes vi til felles middag hver fredag, som ungdomslaget i bygda steller i stand på dugnad. Det er også badetreff, skogsturer og andre felles aktiviteter. I tillegg treffer vi jo venner. 

Om vinteren treffes vi på ski eller skøyter. Alke er invitert, og de kommer de som kan. 

Jeg opplever i hvert fall ikke ensomhet, og alle som kommer flyttende, blir raskt inkludert. 

Anonymkode: ee098...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det høres jo veldig idyllisk ut, og det var ikke min mening å kritisere. Jeg har bare fundert på hvor forskjellige man er, mtp hvor man bosetter seg. Deres valg kan jeg godt forstå selv om jeg selv nok hadde følt meg ensom på et slikt sted. 

Det er de som bor tett ved en sterkt traffikert vei, gjerne med skog på de tre andre sidene jeg tenker på som lite barnevennlig, men jeg ser jo at det er lekestativ i hagen og andre tegn på at det bor små barn der. 

Anonymkode: 4f48f...c87

Hvis du har vei på én side og skog på tre sider snur du ryggen til veien. De fleste som bor i sentrumsnære strøk må lære seg å bruke vett rundt biler, det gjelder folk i mer grisgrendte strøk også. I grisgrendte strøk( eller med skog på tre sider, som du sier) har man gode utearealer rett i nærheten.  Det er mer enn man kan si om mange i byene. Du skjønner ikke at de velger grisgrendt? Jeg hadde aldri orket å bo tett i by og skjønner ikke at du vil det. Jeg er likevel åpen for at andre har andre meninger. 

Anonymkode: 3a77a...0f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo folk rundt oss, vi har kolleger på jobb, og jeg er har mange venner i nærheten, selv om de ikke bor i gangavstand. Vi er flinke til å samles, om sommeren treffes vi til felles middag hver fredag, som ungdomslaget i bygda steller i stand på dugnad. Det er også badetreff, skogsturer og andre felles aktiviteter. I tillegg treffer vi jo venner. 

Om vinteren treffes vi på ski eller skøyter. Alke er invitert, og de kommer de som kan. 

Jeg opplever i hvert fall ikke ensomhet, og alle som kommer flyttende, blir raskt inkludert. 

Anonymkode: ee098...f4c

Å det høres ut som et herlig sted. Hvor i Norge er dette?

Anonymkode: 52511...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne aldri bodd i en by, og ser på det som mindre barnevennlig enn "grisegrendte strøk".

jeg voks opp en plass med en vei på ene siden og fjorden på andre siden. Skolen var 15 minutter med bil, nærmeste nabo 5 minutter med bil.

Kan ikke tenke meg en lykkeligere barndom. Vi var ute hele dagen. Lærte oss selvfølgelig hvor vi ikke fikk gå og hva vi måtte passe oss for. Utforska skogen på begge siden av gården sammen med broren min uten voksne. Vi levde oss fullstendig inn i en fantasiverden og alt var helt magisk. Dette kunne vi ikke gjøre hadde vi bodd i en by.. Der må voksne være med ut hele tiden, det er langt til skog og fjord. 

Da vi var gamle nok fikk vi sykle til naboene. Der var det nye skoger å utforske uten voksne, men med venner.

Vi har valgt å flytte i nærheten av barndomshjemmet mitt så våre barn får oppleve det samme. De er mye ute i skogen alene og har det helt fantastisk.

Du har bare bodd i by høres det ut som, det hr sikkert sine fordeler, men de klarer ikke jeg å se, akkurat som du ikke klarer å se hva som er bra med "grisegrendte strøk" (syns ikke det ordet hører noe positivt ut..). Jeg skjønner ikke de som velger å bo i en by, og for meg ser det ut som de går glipp av mye..

Anonymkode: 13962...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det høres jo veldig idyllisk ut, og det var ikke min mening å kritisere. Jeg har bare fundert på hvor forskjellige man er, mtp hvor man bosetter seg. Deres valg kan jeg godt forstå selv om jeg selv nok hadde følt meg ensom på et slikt sted. 

Det er de som bor tett ved en sterkt traffikert vei, gjerne med skog på de tre andre sidene jeg tenker på som lite barnevennlig, men jeg ser jo at det er lekestativ i hagen og andre tegn på at det bor små barn der. 

Anonymkode: 4f48f...c87

Jøss. Tenk å være så fremmedgjort overfor sitt eget hjemland... Du er rett og slett beviset på at byfolk er noen fisefine kløner som roper "ågid" når de ser at poteter faktisk kommer opp av jorda.

Anonymkode: 45768...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å det høres ut som et herlig sted. Hvor i Norge er dette?

Anonymkode: 52511...b62

Dette kan jo være mange steder! Min erfaring er at små plasser er flinke til p ta vare på hverandre og de er nesten mer sosiale enn mange andre steder  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Lærte du et nytt ord i dag, du da? 

Hi

Anonymkode: 4f48f...c87

Ikke bare fisefin, men også ufin? 

Du vet, hvis man BÅDE er dum og usjarmerende, så er det faktisk ganske lite igjen! 

Anonymkode: 45768...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kunne aldri bodd i en by, og ser på det som mindre barnevennlig enn "grisegrendte strøk".

jeg voks opp en plass med en vei på ene siden og fjorden på andre siden. Skolen var 15 minutter med bil, nærmeste nabo 5 minutter med bil.

Kan ikke tenke meg en lykkeligere barndom. Vi var ute hele dagen. Lærte oss selvfølgelig hvor vi ikke fikk gå og hva vi måtte passe oss for. Utforska skogen på begge siden av gården sammen med broren min uten voksne. Vi levde oss fullstendig inn i en fantasiverden og alt var helt magisk. Dette kunne vi ikke gjøre hadde vi bodd i en by.. Der må voksne være med ut hele tiden, det er langt til skog og fjord. 

Da vi var gamle nok fikk vi sykle til naboene. Der var det nye skoger å utforske uten voksne, men med venner.

Vi har valgt å flytte i nærheten av barndomshjemmet mitt så våre barn får oppleve det samme. De er mye ute i skogen alene og har det helt fantastisk.

Du har bare bodd i by høres det ut som, det hr sikkert sine fordeler, men de klarer ikke jeg å se, akkurat som du ikke klarer å se hva som er bra med "grisegrendte strøk" (syns ikke det ordet hører noe positivt ut..). Jeg skjønner ikke de som velger å bo i en by, og for meg ser det ut som de går glipp av mye..

Anonymkode: 13962...ca9

Måtte Google ordet "grisegrendt" og ser det heter "grisgrendt" og betyr at det er grissent med folk der. Altså tynt befolket.

Så! Da har jeg lært noe nytt i dag 😜

Anonymkode: 13962...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med hi, jeg kjører ofte fra stavanger til kristiansand og har aldri forstått poenget med å bo helt uti gokk men likevel kliss oppi E39. Da er det jo tryggere å bo i "byen", med bilfrie gater.

Anonymkode: b2662...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det har jeg lurt på også. Altså ikke det med barn, men at folk gidder å flytte på hovedveien. Ikke ett eneste hus rundt bortsett fra den som ligger på hovedveien, hvorfor?? Når en først ønsker å bo øde (ikke noe galt i det) hvorfor langs den ene trafikkerte veien 😂

Anonymkode: 3d5b2...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor ikke i by, men på et tettsted med ca 5000 innbyggere. Det tar oss 3 min å gå til skogen, 5 min til elven og ca en halvtime til fjorden, så jeg er ingen bymus akkurat.  Men jeg bor i boligfelt med god plass mellom husene samtidig som jeg kan slå av en prat med naboen over gjerdet. 

Det er tydelig at mange ble provosert over spørsmålet mitt, selv om jeg ikke synes jeg var ufin på noen måte. Hvorfor så hårsåre på et enkelt spørsmål? Det er vel det at noen velger å bosette seg tett opptil sterkt trafikkerte veier når de har 'hele skogen' å ta av jeg i hovedsak undrer meg over. 

 

Hi

Anonymkode: 4f48f...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lov å huske på at endel av stedene langs hovedveiene er gamle gårdsbruk og hovedveien var en gang brukt av hester. Det er ikke bare bare å flytte fra alt fordi veien utvikler seg mye. I Gudbrandsdalen er dette et problem for mange, så nå legges veien utenfor en del sentrum (på bekostning av lokale bedrifter og kroer). 

Tror de færreste velger å bosette seg med E39 som nærmeste nabo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Optatium skrev:

Lov å huske på at endel av stedene langs hovedveiene er gamle gårdsbruk og hovedveien var en gang brukt av hester. Det er ikke bare bare å flytte fra alt fordi veien utvikler seg mye. I Gudbrandsdalen er dette et problem for mange, så nå legges veien utenfor en del sentrum (på bekostning av lokale bedrifter og kroer). 

Tror de færreste velger å bosette seg med E39 som nærmeste nabo. 

Det er vel nettopp dette historiske element som gjør at jeg syns HI virker fremmedgjort og kunnskapsløs. Kjører man Gudbrandsdalen ser man jo stadig skilt der det står varsel om at man er på vei gjennom et gårdstun. Gårdene har ligget der siden Harald Hårfagre, og det går ikke akkurat an å flytte på dem.

Anonymkode: 45768...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel nettopp dette historiske element som gjør at jeg syns HI virker fremmedgjort og kunnskapsløs. Kjører man Gudbrandsdalen ser man jo stadig skilt der det står varsel om at man er på vei gjennom et gårdstun. Gårdene har ligget der siden Harald Hårfagre, og det går ikke akkurat an å flytte på dem.

Anonymkode: 45768...2f4

Haha, joda, selv jeg skjønner dette. Men det er altså ikke gårdsbruk jeg fortrinnsvis mener, men der man kommer over et enkelt, ensomt hus midt i 'ingenmannsland'. Det er gjerne en enebolig, en garasje og et lite uthus. Ingen gårdsbygning fra Harald Hårfagres tid, altså. Nå sist tenkte jeg over dette da vi kjørte gjennom Setesdal  

Har du alltid så lett for å sette deg på din høye hest? Eller har du vært så lite ute og reist at du faktisk ikke skjønner hva jeg mener? Jeg ser jo at det er andre som skjønner akkurat hva poenget mitt er  

Hi

Anonymkode: 4f48f...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Optatium skrev:

Lov å huske på at endel av stedene langs hovedveiene er gamle gårdsbruk og hovedveien var en gang brukt av hester. Det er ikke bare bare å flytte fra alt fordi veien utvikler seg mye. I Gudbrandsdalen er dette et problem for mange, så nå legges veien utenfor en del sentrum (på bekostning av lokale bedrifter og kroer). 

Tror de færreste velger å bosette seg med E39 som nærmeste nabo. 

Din forklaring forklarer bare husene, ikke menneskene som bor i dem.

Jeg er selv oppvokst med veien som nærmeste nabo, men jeg var ikke valgt å bo slik som voksen. 

Anonymkode: 16af5...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Haha, joda, selv jeg skjønner dette. Men det er altså ikke gårdsbruk jeg fortrinnsvis mener, men der man kommer over et enkelt, ensomt hus midt i 'ingenmannsland'. Det er gjerne en enebolig, en garasje og et lite uthus. Ingen gårdsbygning fra Harald Hårfagres tid, altså. Nå sist tenkte jeg over dette da vi kjørte gjennom Setesdal  

Har du alltid så lett for å sette deg på din høye hest? Eller har du vært så lite ute og reist at du faktisk ikke skjønner hva jeg mener? Jeg ser jo at det er andre som skjønner akkurat hva poenget mitt er  

Hi

Anonymkode: 4f48f...c87

Nei, jeg kjenner Setesdal godt nok til å vite at gårdene som ligger der er blant de eldste i landet... 

Anonymkode: 45768...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Din forklaring forklarer bare husene, ikke menneskene som bor i dem.

Jeg er selv oppvokst med veien som nærmeste nabo, men jeg var ikke valgt å bo slik som voksen. 

Anonymkode: 16af5...c92

Odel. 

Anonymkode: 45768...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi hovedveien er den eneste veien, og hvis man bygger hus lenger unna så må man ordne vei dit selv? Bare gjetter altså, men vet om steder der det er sånn. :P

Anonymkode: 417df...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg kjenner Setesdal godt nok til å vite at gårdene som ligger der er blant de eldste i landet... 

Anonymkode: 45768...2f4

Å herrefred! Det er IKKE gårdene jeg snakker om! Det er de enslige husene som dukker opp uten noe synlig tilhørighet. 

Har du alltid så vanskelig for å ta til deg opplysninger?

hi

Anonymkode: 4f48f...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arvet, fått tomt billig av familie. Veien kom etter huset osv osv. Kan være mange grunner for at folk bor slik

Anonymkode: caa81...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...