Gå til innhold

Mannen får plutselig ikke feriepenger.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi drar på ferie denne helgen. Fredag skal mannen ha utbetalt feriepenger for det er lønningsdag. Nå har plutselig arbeidsgiver bestemt at det er bedre for bedriften at feriepenger utbetales neste lønning. Dvs første august. Da er vi kommet tilbake. Jeg har sjekket opp og det står i loven at arbeidstaker skal ha feriepengene på siste ordinære utbetaling før ferie eller i juni. Det går greit for vi har spart men det blir endel trangere enn vi hadde håpet tre uker i syden. Syns det er utrolig dårlig gjort å si dette to dager før. Får dere feriepenger før ferie? Jeg tenker det er selvsagt....

Anonymkode: fd1c9...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får selvsagt feriepengene mine som jeg selv tjente opp i fjor før ferien min. Noe annet hadde jeg ikke gått med på og hadde nok meldt de.

De har vel tenkt å tjene rentepenger på alle pengene en mnd til.

Dette er ikke arbeidsgivers penger.

Anonymkode: 34282...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg aldri gått med på og det håper jeg ikke mannen din gjør heller. Som hun over sier - det er IKKE arbeidsgivers penger. 

 

Loven er klar, og det vet du selv. Hadde jeg vært mannen din ville jeg printet ut en utskrift av lovteksten og gitt tydelig beskjed om at han skal ha feriepengene senest på fredag. 

 

Vinner han ikke frem, ta kontakt med aktuell fagforening hvis han enten er organisert eller de har tariffavtale på jobben. Det kan ta mer enn to dager før han får feriepengene isåfall men han kan evt da få de underveis på ferien - og sjefen får tydelig beskjed om at dette ikke er lovlig. Mitt råd er å ringe og snakke med de, ikke sende epost og vente x antall dager på at noen leser den.

 

Hvis han ikke er organisert og de ikke har tariffavtale heller er kanskje arbeidstilsynet veien å gå, selvom det gjerne ikke er deres hovedfelt.? Jeg meldte arb.giver selv iforbindelse med overtidsarbeid (ble satt opp turnus som gav meg 54timer pr uke, og ingen fridager, tre uker i strekk), og hadde ikke forventet at de kunne hjelpe tidsnok, men de tok kontakt og avla sjefen en visitt to dager etterpå. :)

Anonymkode: cfc51...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere godtar dette uten å mukke synes jeg jo egentlig ikke synd på dere. Arbeidsgiver kan ikke gjøre dette.

Anonymkode: b275d...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt er alltid et alarmsignal. Jeg tror ikke at arbeidsgiver unnlater utbetaling pga manglende kunnskap om loven eller grådighet for å tjene noen rentekroner ekstra, det er nok at arbeidsgiver ikke har nok penger på konto. Ja, det er penger arbeidstakere har opptjent, men de må jo uansett utbetales fra arbeidsgiver.

Ansattes lønninger er alltid første prioritet for en bedrift, har de problemer å betale det er det godt mulig bedriften er i en alvorlig økonomisk knipe.

Anonymkode: e3f93...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Slikt er alltid et alarmsignal. Jeg tror ikke at arbeidsgiver unnlater utbetaling pga manglende kunnskap om loven eller grådighet for å tjene noen rentekroner ekstra, det er nok at arbeidsgiver ikke har nok penger på konto. Ja, det er penger arbeidstakere har opptjent, men de må jo uansett utbetales fra arbeidsgiver.

Ansattes lønninger er alltid første prioritet for en bedrift, har de problemer å betale det er det godt mulig bedriften er i en alvorlig økonomisk knipe.

Anonymkode: e3f93...470

Jeg støtter denne. Å gi en slik beskjed to dager før feriepengene skulle utbetales er virkelig et varselsignal. Det er sikkert ikke det du har lyst til å høre nå, men det er ikke sikkert at mannen din har en jobb å komme tilbake til ...

Anonymkode: 1cfc9...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg støtter denne. Å gi en slik beskjed to dager før feriepengene skulle utbetales er virkelig et varselsignal. Det er sikkert ikke det du har lyst til å høre nå, men det er ikke sikkert at mannen din har en jobb å komme tilbake til ...

Anonymkode: 1cfc9...497

Enig i dette. Og derfor er det enda viktigere å få ut pengene mannen har krav på. Blir firmaet slått konkurs så er det ikke sikkert han vil få pengene senere heller.

Anonymkode: 5f657...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et dårlig signal ja. Hvis det går dårlig for de holder de tilbake penger for å tape mindre ved konkurs.

Akkurat som et sted jeg jobbet for som slo seg selv konkurs dagen før lønning....ingen penger på oss på en god stund.

Anonymkode: 621e6...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Slikt er alltid et alarmsignal. Jeg tror ikke at arbeidsgiver unnlater utbetaling pga manglende kunnskap om loven eller grådighet for å tjene noen rentekroner ekstra, det er nok at arbeidsgiver ikke har nok penger på konto. Ja, det er penger arbeidstakere har opptjent, men de må jo uansett utbetales fra arbeidsgiver.

Ansattes lønninger er alltid første prioritet for en bedrift, har de problemer å betale det er det godt mulig bedriften er i en alvorlig økonomisk knipe.

Anonymkode: e3f93...470

Jeg er enig.

Og din mann har med loven i hånd rett på å få utbetalt feriepengene nå.

Anonymkode: ade7b...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...