Gå til innhold

Skal ha 50% stilling som lærer. Skal jeg være med på alle 4 planleggingsdagene til høsten?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I løpet av skoleåret har de fleste skoler 6 planleggingsdager. Du jobber 50 %, Dvs 3 planleggingsdager. Hvilke du er med på, og hvilke du velger bort, avtaler du med din leder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, nawi skrev:

I løpet av skoleåret har de fleste skoler 6 planleggingsdager. Du jobber 50 %, Dvs 3 planleggingsdager. Hvilke du er med på, og hvilke du velger bort, avtaler du med din leder.

Er du sikker? Mener ganske bestemt st planleggingsdager ikke faller under dette, men st her må man møte på alle. Fellestid og møtetid derimot, skal man møte på prosentvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tillitsvalgt på min skole, og der praktiserer vi det slikt. Hvorfor skal planleggingsdager holdes utenfor? Det har jeg aldri hørt noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, nawi skrev:

Jeg er tillitsvalgt på min skole, og der praktiserer vi det slikt. Hvorfor skal planleggingsdager holdes utenfor? Det har jeg aldri hørt noe om.

Fordi en skal være med å planlegge, og en skal få med seg skolens planer, som man også skal følge som deltidsansatt? 

Jobber deltid selv, alle fellesmøter, kurs etc BØR jeg få med meg, så får jeg flekse det til rundt dette. (Ikke skole).

Anonymkode: aee78...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Optatium skrev:

Er du sikker? Mener ganske bestemt st planleggingsdager ikke faller under dette, men st her må man møte på alle. Fellestid og møtetid derimot, skal man møte på prosentvis. 

Så hvordan tenker du at det skal gå til hvis man jobber 50% på en skole og 50% på en annen skole? Det er nemlig ikke så veldig uvanlig... 

Anonymkode: fe891...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid jobbet deltid og deltar dermed ikke 100% på planleggingsdagene. Du skal møte på 3 av dem. 

Anonymkode: d3638...89a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette varierer utfra hvordan den lokale arbeidtidsavtalen er utformet. Noen skoler og rektorer mener det er greit at de ansatte er borte %vis av planleggingsdagene, mens andre kompenserer det på annen bundentid. Ta det opp og spør den tillitsvalgte ved skolen du er tilsatt ved.

Anonymkode: b59de...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

På lik linje som de med 100% stilling?

Anonymkode: a2c38...7ab

I regelen ikke; men du kommer nok til å se at de bæljer seg til å sende deg på alle. Jeg har jobba 50% i mange år, og må gå på alle avdelingsmøter og de fleste plandagene. Pleier å argumentere med at jeg kun jobber halvt, men de eneste gangene det funker, er når jeg sier at en annen arbeidsgiver har satt meg opp på jobb den dagen. (Jeg får ikke mer enn 50% på min skole, og mitt argument er dermed at da må jeg kunne livnære meg med 50% et annet sted.)

Anonymkode: 5cbbc...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så hvordan tenker du at det skal gå til hvis man jobber 50% på en skole og 50% på en annen skole? Det er nemlig ikke så veldig uvanlig... 

Anonymkode: fe891...1ba

Just presis. Til syvende og sist kan de ikke forlange at du jobber gratis. 

Anonymkode: 5cbbc...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man faktisk jobber 50% på 2 skoler så forstår jeg det, Dersom man går 50% hjemme, syk eller ikke, så vil jeg påstå at en planleggingsdag er en litt viktigere dag enn de fleste andre og man har muligheten til å påvirke hva som blir sagt og avgjort. Du har egeninteresse av å stille opp. Det er lov å ha litt yrkes stolthet selv om man jobber 50% og stille den dagen, lønn eller ikke. Lukter smålighet og flisespikkeri. Skal man på død og liv ikke møte opp en time mer enn man må eller får betalt for? Jeg jobber 100% man-fre og er pålagt å jobbe 6 lørdager i året. Ja, jeg får betalt som du kanskje ikke får, men så jobber jeg over 100% i året i motsetning til Hi. Jeg ville stilt for min egen del. Ser ikke problemet.

Anonymkode: 08742...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så hvordan tenker du at det skal gå til hvis man jobber 50% på en skole og 50% på en annen skole? Det er nemlig ikke så veldig uvanlig... 

Anonymkode: fe891...1ba

Jeg vet det er vanlig, og hos oss må det sa avtales hvor du er når. Men jobber du bare 50%, må du være med på alle dagene her iallefall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dersom man faktisk jobber 50% på 2 skoler så forstår jeg det, Dersom man går 50% hjemme, syk eller ikke, så vil jeg påstå at en planleggingsdag er en litt viktigere dag enn de fleste andre og man har muligheten til å påvirke hva som blir sagt og avgjort. Du har egeninteresse av å stille opp. Det er lov å ha litt yrkes stolthet selv om man jobber 50% og stille den dagen, lønn eller ikke. Lukter smålighet og flisespikkeri. Skal man på død og liv ikke møte opp en time mer enn man må eller får betalt for? Jeg jobber 100% man-fre og er pålagt å jobbe 6 lørdager i året. Ja, jeg får betalt som du kanskje ikke får, men så jobber jeg over 100% i året i motsetning til Hi. Jeg ville stilt for min egen del. Ser ikke problemet.

Anonymkode: 08742...b8f

Jeg driver egen bedrift i de 50 prosentene jeg ikke jobber i skolen. Å forlange at man skal bruke timer som ikke kompenseres i form av lønn er bare frekt. Da tenker arbeidsgiver at man skal donere av sin tid. Det har i alle fall ikke jeg råd til, for nettopp sånne ting (som ledelsen tar som en selvfølge) er blant det som ødelegger for oppbyggelsen av et nytt firma. Hvorfor skal mitt firma donere penger til en skole...? 

(Og hvorfor skal f eks en småbarnsmor som "går hjemme" i 50% donere av sine barns tid til arbeidsgiveren?) 

Anonymkode: 5cbbc...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at det er helt avhengig av dagenes innhold. Skal dere høre på en eller annen flåsete fyr om noe dere kan fra før, hadde jeg nødig vært mer enn de tilmålte 50%. Men om det er matnyttige dager, med faktisk planlegging, så hadde jeg gått alle 4 uten å mukke. Selv om det kanskje var over  min prosent. 

Anonymkode: cdbdf...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro du er tilstede på alle planleggingsdagene og kompenserer med avspasering i etterkant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et engasjert "lærer", som skal være med i opplæring av våre barn! 

Jeg jobber ikke i skolen, så jeg har ikke vært på planleggingsdager. 

Jeg vil tro at rutiner for disse planene mot mobbing, skolemiljø, samkjøring sv hvordan håndtere barna. Internrapporteting, og "avvik" standard, er tema på slike dager. Retningslinjer for både faglig og sosialt. 

Jeg som forelder forventer egentlig at du er med på slikt! Du kan heller la være å ta inn innføring av norsk stil, et par uker i året, så har du jobbet det inn igjen.

Anonymkode: aee78...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For et engasjert "lærer", som skal være med i opplæring av våre barn! 

Jeg jobber ikke i skolen, så jeg har ikke vært på planleggingsdager. 

Jeg vil tro at rutiner for disse planene mot mobbing, skolemiljø, samkjøring sv hvordan håndtere barna. Internrapporteting, og "avvik" standard, er tema på slike dager. Retningslinjer for både faglig og sosialt. 

Jeg som forelder forventer egentlig at du er med på slikt! Du kan heller la være å ta inn innføring av norsk stil, et par uker i året, så har du jobbet det inn igjen.

Anonymkode: aee78...4a3

Helt riktig....du har aldri vært tilstede på slike dager! Vet tydeligvis ikke hva de inneholder heller. Det du beskriver har vi ukentlig gjennom året. Plan dager er ofte sammensatt av flere ting. Teit å svare på tråder du ikke engang har forutsetning for å svare på. 

Anonymkode: a2c38...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For et engasjert "lærer", som skal være med i opplæring av våre barn! 

Jeg jobber ikke i skolen, så jeg har ikke vært på planleggingsdager. 

Jeg vil tro at rutiner for disse planene mot mobbing, skolemiljø, samkjøring sv hvordan håndtere barna. Internrapporteting, og "avvik" standard, er tema på slike dager. Retningslinjer for både faglig og sosialt. 

Jeg som forelder forventer egentlig at du er med på slikt! Du kan heller la være å ta inn innføring av norsk stil, et par uker i året, så har du jobbet det inn igjen.

Anonymkode: aee78...4a3

Uff, du har ikke peiling på hva som foregår på planleggingsdager. Ikke pokker om foreldre har noe med om jeg er med på planleggingsdager eller ei

Anonymkode: 873f3...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

For et engasjert "lærer", som skal være med i opplæring av våre barn! 

Jeg jobber ikke i skolen, så jeg har ikke vært på planleggingsdager. 

Jeg vil tro at rutiner for disse planene mot mobbing, skolemiljø, samkjøring sv hvordan håndtere barna. Internrapporteting, og "avvik" standard, er tema på slike dager. Retningslinjer for både faglig og sosialt. 

Jeg som forelder forventer egentlig at du er med på slikt! Du kan heller la være å ta inn innføring av norsk stil, et par uker i året, så har du jobbet det inn igjen.

Anonymkode: aee78...4a3

Men du som forelder har ikke en dritt med hvorvidt hi skal møte på planleggingsdager eller ikke. Like lite som jeg har noe med når du skal møte på jobb og ikke. Det skal avtales mellom arbeidsgiver og den ansatte. 

Det finnes for øvrig ikke en arbeidsgiver i hele landet som kan kreve at ansatte skal bruke til på jobb uten at det kompenseres. Jeg tipper at de som mener at andre ansatte skal møte gratis på jobb av ren godhet har en veldig fri jobb og er godt betalte selv. 

Jeg er for øvrig veldig engasjert i jobben min (er ikke lærer) og jeg har ALDRI sagt nei til å jobbe ekstra ved behov eller utføre oppgaver som egentlig ikke er "mine". Men jeg jobber ikke gratis, og jeg jobber ikke mer enn normal arbeidstid uten å få det kompensert i form av avspasering. Ikke et sekund engang.

Anonymkode: 87ae9...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min arbeidplass går plandager med til:

info om åttendetrinnselever

årsplaner i fag

individuelt arbeid

arbeid i team (dreier seg gjerne om praktisk i tiden fremover)

utviklingsarbeid (hva skal hi fokusere på nå, gjerne eksterne foredragsholdere osv)  

brannorientering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du nesten kommunisere med rektor på din skole om. Hvis jeg var din leder, og du var en ansatt jeg ønsket å satse på, så ville jeg nok bedt om at du deltok. Det er vanskelig å være en som ønsker å regnes med 100% når hun først er der, hvis man samtidig ikke ønsker å være til stede når planer legges, strategier bestemmes, skoleåret organiseres osv. Forventningen ville på ingen måte vært at du skulle jobbet gratis, men jeg hadde nok ønsket at du var der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal selvfølgelig ikke jobbe gratis, vis meg den arbeidstakeren utenfor skolen som sier "selvsagt er det ok med kun fire uker ferie, uten ekstra lønn, jeg tar en for laget". Det skjer ikke. 

På de skolene hvor jeg har jobbet pleier man å møte på alle plandagene, og avspasere på langdager/ fellestid. Noen har egne avtaler med ledelsen, og gjør det annerledes. 

Anonymkode: e648e...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Julia1984 skrev:

Jeg vil tro du er tilstede på alle planleggingsdagene og kompenserer med avspasering i etterkant

Der er ikke mer å avspasere. Avspasering i skolen er bundet opp til elevenes ferier.

Anonymkode: 5cbbc...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Der er ikke mer å avspasere. Avspasering i skolen er bundet opp til elevenes ferier.

Anonymkode: 5cbbc...e74

Selvsagt kan du avspasere, leder må bare sette inn vikar for deg :-)

Anonymkode: b59de...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...