Gå til innhold

Skjønner ikke hva som feilen datteren min,jeg begynner å bli rimelig sliten.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er alene med to jenter og en gutt, ene jenta på 7 år skal erte og lage bråk heeele tiden...nå ikveld startet det med at hun irriterte lillesøstra si ved å holde seg for øra å synge når lillesøster skulle si noe..hun fikk tilslutt en advarsel om å måtte gå å legge seg. Hun fortsatte selvfølgelig og hun havner i seng,prøver å snakke rolig med henne og spør om det er noe som plager henne. Hun blir tilslutt glad igjen og de minste får ligge inne hos meg. 

Etter 10 min begynner hun å irritere lillesøstra si igjen ved å riste på en bamse som bråker. Jeg ba hun stoppe ellers tok jeg bamsen..hun svarer med å si: ja bare kom å ta den da,så jeg tok den. 

 

Hun begynner å gråte og jeg sier at hun fikk en advarsel og valgte selv å fortsette ertingen. Jeg ber hun slutte å gråte fordi lillesøster vil sove,men hun fortsetter. Hun havner i sengen sin og nå har hun lukket opp døra og står å gråter. Jeg er rådløs og sliten,jeg skjønner ikke hvorfor hun alltid vil ødelegge for seg selv med den ertingen...

 

jeg trenger råd og tips😕

Anonymkode: 7f7e5...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å endre et barn, må man endre seg selv først. Så vanskelig, så enkelt. 

Gi ros, oppmerksomhet, masse positiv oppmerksomhet. Hele dagen. Om det er fordi hun legger på plass en fargeblyant, gi roooos. 

Les boka De utrolige årene. Den hjalp meg veldig 👍 (Sammen med kurset De utrolige årene)

Anonymkode: 12509...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du reagerer for langsomt. Jeg gir ikke ungene 50 sjanser, og gidder ikke puse med dem når de har plaget andre. Setter en av dem hendene for ørene og SYNGER når den andre prøver å komme til orde, ja da er hun føyset ut av rommet før du får sagt kake! Og en bamse som bråker napper jeg fra henne før lillesøster rekker å klage. Du må være mer hands-on. Hun gjør det fordi hun KAN, og hun kan fordi du lar det passere. Hun er ikke et blafrende kronblad på en sart blomst som trenger å snakke om såre og vanskelige opplevelser; hun er en helt A4 storesøster som tar seg friheter fordi det å være størst, gir makt.

Anonymkode: 7382d...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun trenger mer positiv oppmerksomhet og litt alenetid bare m deg. F.eks. 5 min på fanget ditt hvor dere leser en bok mens minstejenta sover.

Anonymkode: 06d24...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud!hva slags "putesying" er dette?Helt enig med nummer 2 her,hun gjør det fordi hun kan. Selvfølgelig skal hun få positiv respons,men hun skal ikke roses HELE tiden,da mister jo rosen i seg selv verdi.Det er en SELVFØLGE at barn oppfører seg, man skal ikke roses for å gjøre det de skal. Dette er typisk søskenkjekling, og sunt også,fordi de lærer sosialisering og ulike situasjoner ved å krangle med søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Østerdølen skrev:

Herregud!hva slags "putesying" er dette?Helt enig med nummer 2 her,hun gjør det fordi hun kan. Selvfølgelig skal hun få positiv respons,men hun skal ikke roses HELE tiden,da mister jo rosen i seg selv verdi.Det er en SELVFØLGE at barn oppfører seg, man skal ikke roses for å gjøre det de skal. Dette er typisk søskenkjekling, og sunt også,fordi de lærer sosialisering og ulike situasjoner ved å krangle med søsken.

For å snu negativ adferd, hjelper ros veldig. Det er ikke en selvfølge for alle barn å gjøre det selvfølgelige. Jeg har i alle fall god erfaring med ros. Det er jo ikke sånn at man skal roses i ørten år og bæres på gullstol hele livet. 

Anonymkode: 12509...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snu heller på det da. Hvor ofte roser du henne? Hvor ofte irriterer du deg over henne? Om du bare går å er konsekvent hele dagen så blir det jo nesten omvendt effekt. Kanskje lillesøster får masse oppmerksomhet og eneste hun prøver er å få noe oppmerksomhet uansett om det er positiv eller negativt? 

Anonymkode: c6c65...745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ba hun stoppe 

Jeg ber hun slutte å gråte 

 

Anonymkode: 7f7e5...9e7

Du må lære deg subjekt- og objektsform...

Utover det er jeg enig i at du må være mer bastant med henne. Hun VET så godt at det ikke er lov å plage lillesøster. Ikke gi noen advarsler neste gang hun f.eks bråker med en bamse. 

Anonymkode: b165e...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) 

hun fortsatte idag også,erter lillesøster når de skal sove. Endte med st jeg bar hun i senga si. De fikk lov å sove hos meg egentlig. Da lå hun å skrek av full hals og sparka så hardt i veggen at det ristet her,hun nekter å slutte. Tenker hva naboene tror😮 Lillesøster får kanskje litt mer oppmerksomhet,er nok også fordi jeg blir sliten å lei hele ungen. 

 

Lurer på om jeg skal kontakte fastlege og henvisning til BUP. 

Anonymkode: 7f7e5...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar:) 

hun fortsatte idag også,erter lillesøster når de skal sove. Endte med st jeg bar hun i senga si. De fikk lov å sove hos meg egentlig. Da lå hun å skrek av full hals og sparka så hardt i veggen at det ristet her,hun nekter å slutte. Tenker hva naboene tror😮 Lillesøster får kanskje litt mer oppmerksomhet,er nok også fordi jeg blir sliten å lei hele ungen. 

 

Lurer på om jeg skal kontakte fastlege og henvisning til BUP. 

Anonymkode: 7f7e5...9e7

Hva med å kontakte fastlege, med henvisning for deg selv til DIPS? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Evablaum skrev:

Hva med å kontakte fastlege, med henvisning for deg selv til DIPS? 

Fordi.....????? Hva med å forklare deg? 

Anonymkode: 06d24...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå herregud så sure foreldre her. Det du gjør funker ikke. Avled henne da. Åå har du tatt med bamse du da. Kanskje vi skal alle si natta til bamsen. Kan den få lov å ligge siden av mamma eller deg. Lol barn er enkle men ikke vær så jævla bestemt og sur hele tiden. Konsekvent men ikke sint når det tipper over men avledning er jo også greit så ikke du bare er sur hele tiden. 

Anonymkode: c6c65...745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åå herregud så sure foreldre her. Det du gjør funker ikke. Avled henne da. Åå har du tatt med bamse du da. Kanskje vi skal alle si natta til bamsen. Kan den få lov å ligge siden av mamma eller deg. Lol barn er enkle men ikke vær så jævla bestemt og sur hele tiden. Konsekvent men ikke sint når det tipper over men avledning er jo også greit så ikke du bare er sur hele tiden. 

Anonymkode: c6c65...745

Denne mora er på langt nær sur nok, er nå min diagnose. Hun skulle ha blitt sur litt tidligere. Når en sjuåring, altså et barn som går i 2.klasse, ligger og vræler og sparker i veggen (!?!?) og mor bare sier "hun nekter å slutte", så er det for mange par silkehansker på. Mine har ikke vrælt i senga siden treårsalderen, og de har vel ikke som sjuåringer fått valget mellom å slutte eller ikke slutte med uønsket atferd. Det er faktisk de voksne som bestemmer, og den mora må bare kvinne seg opp og ta lederskapet! 

Anonymkode: 7382d...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt enig men det er stoooor forskjell på sinne og det å være konsekvent. Hva med å prøve timeout? Jeg gjorde dette et par tre ganger og etter det var det andre boller. Jeg er da i mot i å snakke mens man utfører dette. Når hun har forstått at det hun gjør ikke er greit så setter man seg ned å prater om dette og hvorfor mamma måtte gjøre som hun gjorde. Denne kampen du har påbegynt er ikke særlig sunt. Nei les deg opp litt og ikke minst gi kjærlighet også. Finn balansen for nå har det gått litt over styr synes jeg.

Anonymkode: c6c65...745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi.....????? Hva med å forklare deg? 

Anonymkode: 06d24...74f

Du må jo være psykisk syk som tenker å sende barnet ditt BUP, fordi du ikke klarer å oppdra henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar:) 

hun fortsatte idag også,erter lillesøster når de skal sove. Endte med st jeg bar hun i senga si. De fikk lov å sove hos meg egentlig. Da lå hun å skrek av full hals og sparka så hardt i veggen at det ristet her,hun nekter å slutte. Tenker hva naboene tror😮 Lillesøster får kanskje litt mer oppmerksomhet,er nok også fordi jeg blir sliten å lei hele ungen. 

 

Lurer på om jeg skal kontakte fastlege og henvisning til BUP. 

Anonymkode: 7f7e5...9e7

Tror du ikke hun merker at du er lei av henne? 

Du har kommet i en ond sirkel, du må finne en måte å komme ut av den på. Det du driver med nå, hjelper ikke. Da må du finne en annen løsning. Som jeg har skrevet lengre opp, De utrolige årene har hjulpet utrolig mye her. 

At din måte å møte barnet ditt på ikke fungerer, er ikke barnet sitt ansvar. Det er ditt fullstendig. Du må begynne med deg selv, sånn er det bare.

Anonymkode: 12509...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar:) 

hun fortsatte idag også,erter lillesøster når de skal sove. Endte med st jeg bar hun i senga si. De fikk lov å sove hos meg egentlig. Da lå hun å skrek av full hals og sparka så hardt i veggen at det ristet her,hun nekter å slutte. Tenker hva naboene tror😮 Lillesøster får kanskje litt mer oppmerksomhet,er nok også fordi jeg blir sliten å lei hele ungen. 

 

Lurer på om jeg skal kontakte fastlege og henvisning til BUP. 

Anonymkode: 7f7e5...9e7

Jeg tenker heller foreldreveiledning for deg. Det er tydelig at du ikke har myndighet som mor, og at du har en viljesterk datter som ikke respekterer deg. Det høres ikke ut som om det er noe i veien med datteren din i det hele tatt, men hun kan nok utvikle seg til en liten hustyrann dersom du ikke får hjelp til å ta styringen over familien din. Det høres ut som om en mix av at du ikke er nok "hands on", som en tidligere i tråden nevner. Altså, du griper for sent inn i situasjonen, og er ikke bestemt nok når du først gjør det (hun får for mange sjanser etc.). Det virker også som om du ikke har tydelige nok regler, da vil hun alltid prøve å tøye dem (noe hun tydeligvis har opplevd å lykkes med, og hvorfor da gi opp den taktikken?) Det høres også ut som om du er sur og går for lite i dialog med henne. Altså snakke med henne, forberede henne før oppbruddssituasjoner, forklare henne litt om grunnen til regler og lignende (det er viktig at vi alle får en god natts søvn nå, så er vi uthvilte til i morgen og kan få en koselig dag sammen). Ikke minst høres det ut som om du gir henne for lite positiv feedback/oppmerksomhet. Koser du med henne? Tar du henne på fanget og leser? Forteller du henne hver dag at du er glad i henne, og setter ord på det positive hun gjør? (Du er så flink til å hjelpe til, takk for at du fant en ok jeg kan lese for dere mens jeg hjalp lillesøster med tannpussen).

Ta kontakt med helsestasjonen, fastlege eller lignende for å finne et lavterskel tilbud om foreldreveiledning, er mitt forslag. Du har låst seg fast i et spor, problemet ligger hos deg, og du trenger hjelp til å komme deg ut av det.

Anonymkode: 61784...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Evablaum skrev:

Du må jo være psykisk syk som tenker å sende barnet ditt BUP, fordi du ikke klarer å oppdra henne. 

Psykisk syk? Her slenger du rundt deg med store ord og diagnoser...

Dessuten vil en henvisning til bup på slikt grunnlag bli avvist blankt. De jobber ikke med søskenkjekling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

negativ oppmerksomhet er desverre bedre enn ingen oppmerksomhet..

min mellomste har vært den "vanskelige" her i familien (jeg er også alenemamma). jeg merket at jeg var "lei" av ungen og kjeftet mye på han. da jeg tok meg i det startet jeg med å konsentrere meg om å gi nettopp han oppmerksomhet, ta mye på han og vise mye kjærlighet. DET hjalp og han ble som et nytt barn <3

selvfølgelig går det litt opp og ned, men jeg har lært å forstå han mye bedre og jeg vet mer hva som fungerer og ikke..

Anonymkode: 28a37...633

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.6.2017 den 20.23, Anonym bruker skrev:

Jeg er alene med to jenter og en gutt, ene jenta på 7 år skal erte og lage bråk heeele tiden...nå ikveld startet det med at hun irriterte lillesøstra si ved å holde seg for øra å synge når lillesøster skulle si noe..hun fikk tilslutt en advarsel om å måtte gå å legge seg. Hun fortsatte selvfølgelig og hun havner i seng,prøver å snakke rolig med henne og spør om det er noe som plager henne. Hun blir tilslutt glad igjen og de minste får ligge inne hos meg. 

Etter 10 min begynner hun å irritere lillesøstra si igjen ved å riste på en bamse som bråker. Jeg ba hun stoppe ellers tok jeg bamsen..hun svarer med å si: ja bare kom å ta den da,så jeg tok den. 

 

Hun begynner å gråte og jeg sier at hun fikk en advarsel og valgte selv å fortsette ertingen. Jeg ber hun slutte å gråte fordi lillesøster vil sove,men hun fortsetter. Hun havner i sengen sin og nå har hun lukket opp døra og står å gråter. Jeg er rådløs og sliten,jeg skjønner ikke hvorfor hun alltid vil ødelegge for seg selv med den ertingen...

 

jeg trenger råd og tips😕

Anonymkode: 7f7e5...9e7

Herlighet, ungen trenger din oppmerksomhet og kjærlighet. Hun gjør det hun kan for å bli sett (all oppmerksomhet er i det minste oppmerksomhet). Hun straffes, de yngste får ligge med deg...!? 

Du viser vel om og om igjen at du bryr deg mer om dem? 

Avled, la henne være med å hjelpe til å legge de små og så ha kvalitetsalene tid med henne. La henne sove med deg en natt om hun samarbeider bra. 

Ros og vis at alle barna betyr like mye. Klassisk søskensjalusi dette vel. 

Anonymkode: 7561a...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...