Gå til innhold

Er det mulig å bytte saksbehandler hos NAV?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har i 2 år hatt ei kvinnelig saksbehandler som har NULL forståelsesevne! Dessverre så var noe av det første jeg nevnte, var at jeg har depresjon pga opplevd mye vold, mobbing og overfall siden jeg var 8 år gammel.  

Dette skulle jeg aldri ha sagt til henne, for hu har hele tida trodd at alle mine fysiske plager er INNBILTE. 
Da syns jeg det er j*vlig godt gjort av meg selv å ha klart å innbille på meg 3 fysiske diagnoser til nå, og er på vei å få en 4. fysiske også. 
"Tenker du ikke at du burde gå til noe mestringsenhet eller psykolog for å snakke om de psykiske plagene dine, så dine fysiske plager blir mindre?"- dette sa hu, (ordrett) til meg sist vi snakket i tlf. 

Og hun sier indirekte til meg at måten jeg reagerer på pga jeg opplever at kroppen min blir mer-og-mer brutt ned for hver dag som går, at jeg reagerer med sorg og tristhet fordi jeg har konstante smerter... Er jeg så jævlig unormal som reagerer på at jeg blir sykere hver dag? 
Så en person som har sånne jævlige smerter, skal vær lys og glad og lykkelig? Veldig unormal jeg da som reagerer med depresjon.. det er det hu sier. For en idiot! 

Hu ringte i dag for å høre hvordan det går (jeg er på AAP). (Hu GLEMTE meg bort da jeg skulle ha felles time med hun og legen min i mai), og det nye siden jeg har snakka med hu sist var at jeg endelig har fått diagnose på det jeg sliter med mest, som er fibromyalgi. Jeg trodde nå at jeg skulle bli møtt med forståelse og at ting ville bli lettere for meg. 

- Neida. Hun ble enda mer vanskeligere nå. "Mange med fibromyalgi lever et ganske greit liv". Joda, kanskje ifølge den ene personen som ikke preget så mye av dette da, kanskje? Jeg er j*vlig prega av dette, absolutt alt jeg gjør er smerte, og søvn er det totalt mangelvare på, og det har hun null forståelse for. 
Det neste NAV finner på å gjøre, er å be en kreftpasient "Nå må du skynde deg å bli frisk! Hypp hypp!" 
Ikke alt kan fikses, men det tror jo de.. Medisiner hjelper ikke på alt. 

Er du ikke syk mentalt fra før du havner hos Nav, så er du det garantert etterpå.. 


Så... mulig å bytte saksbehandler? Jeg holder ikke ut med henne lenger, sendte en liten mail til Nav i dag og spurte om det var mulig. "Du vil få svar innen 3 uker". 3 lange uker.... 

Anonymkode: 48b4e...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Før hadde man rett til det, nå tror jeg det kommer an på det enkelte kontor, om de har evne og vilje til det.

Jeg har fått byttet saksbehandler, men ikke uten problemer, måtte bl.a. vise til at saksbehandler ikke gjorde jobben sin og true med media om jeg ikke fikk byttet. Hadde da møte med leder på avdelingen fordi jeg nektet å gi meg. Saksbehandleren jeg hadde gjorde mine sjanser for å komme ut i arbeidslivet igjen vanskeligere på alle måter.

Jeg er helt enig i at det er håpløst at personer uten helseutdanning skal sitte og dømme om man har problemer nok eller ikke. Det finnes trygdeleger, men det er jo de færreste saker de ser på, så i all hovedsak er det saksbehandlere som synser ut fra erfaring, ev. kurs og personlige meninger i tillegg til det regelverket de skal håndheve. Noen saksbehandlere burde aldri vært det, og andre er veldig dyktige i jobben sin. Hvilken erfaring man får med Nav er veldig tilfeldig ut fra hvilken saksbehandler man har og hvordan de ev. overfører informasjon og synsing fra en til neste.

Jeg er enig med deg i at det å forholde seg til Nav kan være en enorm psykisk belastning, og at det for mange kan gi psykiske problemer. Da psykiske problemer som er naturlige ut fra den situasjon man lever i og måten mange ofte ikke får den hjelpen de trenger. Det er enormt belastende. Istedenfor å ta ansvar for egen påvirkning på dette så forsøker Nav ofte å sykeliggjøre brukerne, det er enklere enn å se egen utilstrekkelighet og urimelighet. Systemet fungerer for altfor mange ikke slik det skal fungere.

Jeg forstår at du reagerer på det saksbehandleren sa til deg. Men hun har også noe rett i det hun foreslo. Selv om kurs eller behandling kanskje ikke fjerner smertene eller diagnosene dine, så har de fleste ganske mye å gå på når det kommer til å lære seg teknikker for å takle hverdagen bedre som syk og med større utfordringer enn de fleste. Kropp og psyke påvirker hverandre gjensidig. Så mitt råd - enten du får byttet saksbehandler eller ikke - det er å ta henne på ordet, be om å få dekket et "livsmestringskurs" gjennom Nav. De har slike kurs mange steder i landet, og om de ikke har det der du bor så har ofte "Aktiv på dagtid", Friskvernklinikker, eller "Grønn resept" lignende konsept.

Jeg har selv tatt et slikt kurs og hadde god nytte av det. Det endret ikke min fysiske helse, men det påvirket likevel hverdagen min positivt. Det jeg kanskje hadde best effekt av kurset av, det var å lære å gi mer f... i udugelige saksbehandlere hos Nav ;) Jeg hisser meg ikke på langt nær så mye opp eller går i kjelleren når de ikke gjør jobben sin, og det skåner meg selv veldig. Videre har jeg tatt imot utredning for psyken og der fått papirer på at den ev. psykiske reaksjonen jeg har er en normalreaksjon på funksjonstap og så endret livssituasjon, men ikke psykisk sykdom som trenger noen behandling. Det til tross for at jeg har en barndom/oppvekst som også har vært belastende. Så når Nav nå forsøker seg på å hevde psykisk sykdom hos meg kan jeg rolig bare vise til at det å gå som jeg gjør selvfølgelig er en psykisk belastning, men at jeg takler det og at det er kun de fysiske begrensningene som gjør at jeg dessverre ikke får jobbet. Så still deg positiv til et slikt livsmestringskurs om de har det. Om Nav ikke har, spør om det finnes i kommunen du bor i eller om du kan få det andre steder.

Ellers anbefaler jeg deg å legge om kostholdet om du ikke har et veldig sunt kosthold. Fibromyalgi er en betennelsessykdom, og da vil de fleste få bedring om de slutter å spise ting som trigger betennelse.

Forstår frustrasjonen din - håper du får byttet saksbehandler til en det er mer konstruktivt å jobbe sammen med for deg :)

 

Anonymkode: a0b6b...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå til psykolog/mestringstrening når du har fått disse (3-4) diagnosene er ikke det dummeste rådet da... Jeg har selv både chrons og fibromyalgi, med mye smerter (fra begge to) , men i full jobb og familie. Eneste måten jeg klarer det er gjennom stor mental styrke, lært gjennom smerteklinikk og psykolog. Det er lett å grave seg ned, det har sikkert hun sett også. 

Men nok om det da, for det er ikke det du vil høre regner jeg med (at noen er litt enig med saksbehandleren)?! 😉🤔 

ja, du kan bytte saksbehandler. Men det er opp til Nav hva de har kapasitet til, og har de ikke det så kan de gi avslag. 

Anonymkode: 79d76...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser litt hva hun mener. Jeg går på AAP på andre året, og jeg kjenner at kroppen min blir mer og mer nedkjørt og jeg får nye plager. Jeg har bedt om få hjelp til å mestre sykdom og smerter/mestringskurs, så jeg kan lære meg å leve med det før jeg tipper over stupet, men min lege mener at det ikke er nødvendig. Man blir helt nedkjørt når man har vondt nesten hele tiden, det er utrolig slitsomt og tærer på hele kroppen. Det er fort å kjøre seg litt fast, og det er jo ikke noe man velger å gjøre eller man gjør fordi man er svak. Man bare går fullstendig tom, og jeg tror ingen kan forstå hvordan det er før de har opplevd det selv.

Men jeg skal ikke dømme deg på noen som helst måte, for jeg er så heldig at jeg har et helt problemfritt forhold til nav, så jeg vet ikke så mye om hvordan det er å kjempe mot de. Men jeg tenker at hvis det er gått skeis mellom nav saksbehandler og bruker, så burde det være i alles interesse å bytte, så sant det er mulig. For det er jo helt forferdelig å føle seg dømt av noen man skal samarbeide med. Så jeg håper virkelig at du får bytte hi.

Anonymkode: 92cf4...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Før hadde man rett til det, nå tror jeg det kommer an på det enkelte kontor, om de har evne og vilje til det.

Jeg har fått byttet saksbehandler, men ikke uten problemer, måtte bl.a. vise til at saksbehandler ikke gjorde jobben sin og true med media om jeg ikke fikk byttet. Hadde da møte med leder på avdelingen fordi jeg nektet å gi meg. Saksbehandleren jeg hadde gjorde mine sjanser for å komme ut i arbeidslivet igjen vanskeligere på alle måter.

Jeg er helt enig i at det er håpløst at personer uten helseutdanning skal sitte og dømme om man har problemer nok eller ikke. Det finnes trygdeleger, men det er jo de færreste saker de ser på, så i all hovedsak er det saksbehandlere som synser ut fra erfaring, ev. kurs og personlige meninger i tillegg til det regelverket de skal håndheve. Noen saksbehandlere burde aldri vært det, og andre er veldig dyktige i jobben sin. Hvilken erfaring man får med Nav er veldig tilfeldig ut fra hvilken saksbehandler man har og hvordan de ev. overfører informasjon og synsing fra en til neste.

Jeg er enig med deg i at det å forholde seg til Nav kan være en enorm psykisk belastning, og at det for mange kan gi psykiske problemer. Da psykiske problemer som er naturlige ut fra den situasjon man lever i og måten mange ofte ikke får den hjelpen de trenger. Det er enormt belastende. Istedenfor å ta ansvar for egen påvirkning på dette så forsøker Nav ofte å sykeliggjøre brukerne, det er enklere enn å se egen utilstrekkelighet og urimelighet. Systemet fungerer for altfor mange ikke slik det skal fungere.

Jeg forstår at du reagerer på det saksbehandleren sa til deg. Men hun har også noe rett i det hun foreslo. Selv om kurs eller behandling kanskje ikke fjerner smertene eller diagnosene dine, så har de fleste ganske mye å gå på når det kommer til å lære seg teknikker for å takle hverdagen bedre som syk og med større utfordringer enn de fleste. Kropp og psyke påvirker hverandre gjensidig. Så mitt råd - enten du får byttet saksbehandler eller ikke - det er å ta henne på ordet, be om å få dekket et "livsmestringskurs" gjennom Nav. De har slike kurs mange steder i landet, og om de ikke har det der du bor så har ofte "Aktiv på dagtid", Friskvernklinikker, eller "Grønn resept" lignende konsept.

Jeg har selv tatt et slikt kurs og hadde god nytte av det. Det endret ikke min fysiske helse, men det påvirket likevel hverdagen min positivt. Det jeg kanskje hadde best effekt av kurset av, det var å lære å gi mer f... i udugelige saksbehandlere hos Nav ;) Jeg hisser meg ikke på langt nær så mye opp eller går i kjelleren når de ikke gjør jobben sin, og det skåner meg selv veldig. Videre har jeg tatt imot utredning for psyken og der fått papirer på at den ev. psykiske reaksjonen jeg har er en normalreaksjon på funksjonstap og så endret livssituasjon, men ikke psykisk sykdom som trenger noen behandling. Det til tross for at jeg har en barndom/oppvekst som også har vært belastende. Så når Nav nå forsøker seg på å hevde psykisk sykdom hos meg kan jeg rolig bare vise til at det å gå som jeg gjør selvfølgelig er en psykisk belastning, men at jeg takler det og at det er kun de fysiske begrensningene som gjør at jeg dessverre ikke får jobbet. Så still deg positiv til et slikt livsmestringskurs om de har det. Om Nav ikke har, spør om det finnes i kommunen du bor i eller om du kan få det andre steder.

Ellers anbefaler jeg deg å legge om kostholdet om du ikke har et veldig sunt kosthold. Fibromyalgi er en betennelsessykdom, og da vil de fleste få bedring om de slutter å spise ting som trigger betennelse.

Forstår frustrasjonen din - håper du får byttet saksbehandler til en det er mer konstruktivt å jobbe sammen med for deg :)

 

Anonymkode: a0b6b...7e8

Hvordan gikk du frem for å få være med på mestringskurs? Jeg spurte fastlegen og fikk nei. Men det er kanskje ikke der jeg bør henvende meg for dette? Hva skjer på et sånt kurs, er det teoretisk, øvelser eller?

Anonymkode: 92cf4...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan gikk du frem for å få være med på mestringskurs? Jeg spurte fastlegen og fikk nei. Men det er kanskje ikke der jeg bør henvende meg for dette? Hva skjer på et sånt kurs, er det teoretisk, øvelser eller?

Anonymkode: 92cf4...7db

Her jeg bor er det noe Nav tilbyr flere i lignende situasjon, gikk ikke gjennom legen. Om du der du bor må gjennom lege - få Nav med på at det er et krav til aktivitet, da bør legen din henvise deg ;)

Anonymkode: a0b6b...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Her jeg bor er det noe Nav tilbyr flere i lignende situasjon, gikk ikke gjennom legen. Om du der du bor må gjennom lege - få Nav med på at det er et krav til aktivitet, da bør legen din henvise deg ;)

Anonymkode: a0b6b...7e8

Takk for svar :) Det er i det siste jeg har tenkt på det, så jeg har bare spurt legen enda. Jeg har hatt veldig lite oppfølging fra nav fordi jeg har vært for syk til å følge noe som helst frem til nå, så jeg ante ikke at jeg kanskje kunne få det der. Da skal jeg høre med saksbehandler om det er en mulighet. Legen sa bare at han visste ikke om noe sånt :(

Hva skjer på et sånt kurs da?

Anonymkode: 92cf4...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar :) Det er i det siste jeg har tenkt på det, så jeg har bare spurt legen enda. Jeg har hatt veldig lite oppfølging fra nav fordi jeg har vært for syk til å følge noe som helst frem til nå, så jeg ante ikke at jeg kanskje kunne få det der. Da skal jeg høre med saksbehandler om det er en mulighet. Legen sa bare at han visste ikke om noe sånt :(

Hva skjer på et sånt kurs da?

Anonymkode: 92cf4...7db

Snakk med Nav og hør med dem :)

Hva som skjer er nok avhengig av hvilken type kurs det er. Vet det er ulike kurs ulike steder, ulike leverandører til Nav og det er jo også ulike kursholdere.

Det kurset jeg gikk ble nesten som en slags coaching, intensivt i tre dager i liten gruppe og deretter oppfølging en gang i måneden i et år. Litt teori, men ikke så mye, fikk også et hefte med en del oppgaver over ting vi skulle bli bevisst selv, mål vi skulle sette oss. Bli bevisst tankemønster som virker negativt på kropp og følelser og hvordan snu disse, og en del praktiske øvelser og eksempler. Det jeg gikk var overraskende bra :)

Anonymkode: a0b6b...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...