Gå til innhold

Hvorfor blir alenemødre sett ned på?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke at så mange alenemødre blir sett ned på? Når det ikke er deres feil de er alene? Er det mer status å være gift? Er man bedre mor da?!

Anonymkode: fa4fc...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

alenemødre blir alltid sett ned på, vi er ikke like mye verdt egentlig. Men man ser at kvinner generelt er ikke så mye verdt, det er alltid kvinner som skaper problemer i samværsaker osv. 

Jeg kan virke litt bitter, men får det på kroppen hver dag og blir da litt farget av det. 

Slik jeg merker det i min vennegjeng er det eneste som betyr noe er at man er en kjernefamilie....vet ikke hvorfor. Har man en mann er man velkommen til å være med på alt. 

Anonymkode: 08ca5...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det ser finere ut å være sammen med en mann som er utro, eller en dårlig far enn å være alenemor? :P

Anonymkode: fa4fc...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg ikke si at jeg ser ned på alenemødre som sådan, har vel heller stor respekt for dem.

Men det er vel noe som henger igjen fra gammelt av, at det var et nederlag å bli skilt og bortimot katastrofe å få et barn uten å være gift.

Så er det vel noe med at en enslig kvinne alltid har vært en trussel... kan jo være ut etter gifte menn må vite.

Kvinner er kvinner verst sies det....

Anonymkode: ba1e0...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever ikke slike holdninger, så forstår ikke hva som gjør at dere føler det sånn.

Anonymkode: ad737...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mye av grunnen er at kjernefamilien er idealet, at de som er gift har "fått det til" og fortsatt "får det til". De er "flinkere" og har bedre verdier enn de som ikke får det til. 

Dessuten er det mange som har vondt av den ekstra barnetrygden aleneforeldre får, at man får bidrag, og kanskje til og med noen får stønader fra NAV. Virker som de fleste tror at alle alenemødre er trygdesnyltere. 

I tillegg tror mange at alenemødre alltid er på jakt etter å kapre mennene til andre. 

Og så har alenemødre FRI annenhver helg (da drar de ut på byen for å jakte på stakkars gifte familiefedre). 

Anonymkode: 66191...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

alenemødre blir alltid sett ned på, vi er ikke like mye verdt egentlig. Men man ser at kvinner generelt er ikke så mye verdt, det er alltid kvinner som skaper problemer i samværsaker osv. 

Jeg kan virke litt bitter, men får det på kroppen hver dag og blir da litt farget av det. 

Slik jeg merker det i min vennegjeng er det eneste som betyr noe er at man er en kjernefamilie....vet ikke hvorfor. Har man en mann er man velkommen til å være med på alt. 

Anonymkode: 08ca5...383

Før i gamle dager var det jo skam å bli skilt, det var bedre at man selv og barna ble banket opp, mannen hadde flere kjærester, kjeftet døgnet rundt og så videre. Nå lever vi jo i 2017, der man ikke trenger å akseptere at mannen er en drittsekk. Så jeg er egentlig overrasket over holdninger til alenemødre GENERELT (ikke dem som med vilje produserer ny unge hver 3. år med ny mann for å leve på OS). De fleste alenemødre jeg kjenner, arbeider og får ikke OS eller annet enn ekstra barnetrygd. De er heller ikke ute etter gifte menn, men gjerne ønsker å finne en god SINGEL mann på sikt å stifte familie med. Jeg har selv vært alenemor og aldri mottatt en krone i OS. Ekstra barnetrygd får jeg ikke lenger, siden jeg valgte å gifte meg på nytt, men jeg har fortsatt eneansvaret juridisk og økonomisk for mine særkullsbarn.

Anonymkode: 40441...4d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror mye av grunnen er at kjernefamilien er idealet, at de som er gift har "fått det til" og fortsatt "får det til". De er "flinkere" og har bedre verdier enn de som ikke får det til. 

Anonymkode: 66191...070

Det stemmer da vel? De som klarer å være gift i mange år har som regel kjempet seg gjennom sine problemer (de hører selvfølgelig 2 til, med en uvillig mann eller kvinne fungerer det ikke) mens mange har valgt feil partner i utgangspunkt eller tatt den enkle veien ut.

Jeg ser ikke ned på alenemødre eller fedre, de har som regel en hard jobb, spesielt når faren har meldt seg ut, noe som ikke er så uvanlig en gang.

Anonymkode: 5238b...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så interessant! Jeg er alenemor og jeg har aldri kjent på meg at jeg blir sett ned på pga. det. Tvert i mot har jeg kun møtt positivitet rundt det. Jeg får ofte kommentarer på hvor sterk jeg er som klarer å oppdra et barn helt alene. Nå er jeg ganske ung og har dermed en ung omgangskrets. Mulig det er annerledes hos de litt eldre? 

Bare av nysgjerrighet, hva er det som gjør at dere føler dere sett ned på? 

Anonymkode: cc46c...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor skal alenemødre bli sett ned på? syns de gjør en fantastisk jobb. det gjør alenefedre og.

Anonymkode: fc4b0...b78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste 10 årene har jeg hatt samboer men var alenemor i 5 år før jeg møtte samboer. Jeg kjenner veldig igjen at alenemødre ble sett ned på. Møtte disse holdningene overalt. Egentlig hadde jeg bare godt av å leve på "bunnen" for nå setter jeg så utrolig pris på livet jeg har. Det har ikke kommet fordi jeg har hatt flaks. 

Anonymkode: d81ab...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært alenemor i 3 år (for 13 år siden). Merket aldri at noen så ned på meg for det. Har aldri opplevd meg diskriminert eller forbigått pga sivilstatus. Ikke i Norge i alle fall. I utlandet (Egypt og Jordan) merket jeg at de var litt redd for selvstendige kvinner som ikke var "eid" av en mann.  De visste ikke helt hvordan de forholdt seg sosialt til meg. Var sikkert helt ute av kutymen deres. Men dette er lenge siden da. Vet ikke hvordan det hadde vært i de landene nå. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer da vel? De som klarer å være gift i mange år har som regel kjempet seg gjennom sine problemer (de hører selvfølgelig 2 til, med en uvillig mann eller kvinne fungerer det ikke) mens mange har valgt feil partner i utgangspunkt eller tatt den enkle veien ut.

Jeg ser ikke ned på alenemødre eller fedre, de har som regel en hard jobb, spesielt når faren har meldt seg ut, noe som ikke er så uvanlig en gang.

Anonymkode: 5238b...25f

Det stemmer som du selv sier, kun hvis BEGGE TO er villige til å jobbe for det. Hvis den ene parten er notorisk utro, sluntrer unna husarbeid og ikke tar seg av barn eller bedriver psykisk mishandling av sin partner, er det ikke noe vits i å kjempe. Så det at man er alenemor betyr ikke at man ikke "fikk til" å være gift - det kan hende det er partneren din som ikke fikk det til.

Anonymkode: 40441...4d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært alenemor i ti år etter jeg ble skilt. Aldri opplevd at noen har sett ned på meg for det. Heller tvert i mot. At de er imponert over alt jeg får til.

Anonymkode: a7f08...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt misunnelse?

Mange bor med noen drittsekker til ektefelle som de ikke vil gå fra pga det økonomiske/status/sladder m.m , så ser det at andre kvinner klarer seg fantastisk bra uten mann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer som du selv sier, kun hvis BEGGE TO er villige til å jobbe for det. Hvis den ene parten er notorisk utro, sluntrer unna husarbeid og ikke tar seg av barn eller bedriver psykisk mishandling av sin partner, er det ikke noe vits i å kjempe. Så det at man er alenemor betyr ikke at man ikke "fikk til" å være gift - det kan hende det er partneren din som ikke fikk det til.

Anonymkode: 40441...4d2

Da er jo spørsmålet: hvorfor få barn med en idiot?

Joda, folk kan forandre seg. Men det er ikke til å stikke under en stol at mange damer er latterlig ukritiske med tanke på hvem de formerer seg med. Der ligger min fordom ovenfor alenemødre. Det blir så teit å skylde på en ubrukelig mann når de i desperasjon etter å få mann og barn har hoppa på den første idioten som var villig.

Blir så dumt å sitte og syte i etterkant når du enten ikke kjenner fyren godt nok eller velger å overse klare tegn på at fyren er en tulling fordi du har sååå lyst på barn.

Anonymkode: 90a22...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da er jo spørsmålet: hvorfor få barn med en idiot?

Joda, folk kan forandre seg. Men det er ikke til å stikke under en stol at mange damer er latterlig ukritiske med tanke på hvem de formerer seg med. Der ligger min fordom ovenfor alenemødre. Det blir så teit å skylde på en ubrukelig mann når de i desperasjon etter å få mann og barn har hoppa på den første idioten som var villig.

Blir så dumt å sitte og syte i etterkant når du enten ikke kjenner fyren godt nok eller velger å overse klare tegn på at fyren er en tulling fordi du har sååå lyst på barn.

Anonymkode: 90a22...1fe

Nå er det forskjell på "å skylde på en ubrukelig mann" og ikke få ting til å fungere etter at man har fått barn. Hvordan samlivet og dynamikken mellom partnerne blir med barn kan ingen forutse. Verden er mye mer sammensatt enn som så. Alle barn er ikke nøye planlagt. I valg av partner har noen har flaks. Noen finner seg i mye crap. Noen finner en særs god match, og lever godt sammen. Vi drives av ulike ting, driverne våre endrer seg dessuten over tid, og ingen kan forventes å være ferdig utlærte om egne eller andres behov i det sekundet vi mener vi er klare for å få barn. Å tro at alle de som forblir i kjernefamilien klarer det fordi det er så fryktelig kloke eller gode menneskekjennere er særs lite innsiktsfullt, spør du meg. Klart man eksponerer seg for fordommer som dette i det man tar valget om å gå fra partneren sin, men det betyr ikke at man har vært mer eller mindre uklok enn dem som blir.

(PS. Jeg bor ikke sammen med far til mitt barn, og jeg opplever aldri - som jeg har merket ihvertfall - å bli sett ned på av den grunn. Annet enn gjennom slike innlegg på forumet, da.)

Anonymkode: 5a50b...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stor respekt for de fleste aleneforeldre, men noen alenemødre burde kunnet holdt beina samla. 

Anonymkode: 041e4...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Menn har generelt høyere status enn kvinner. Og kvinner som får barn uten å ha menn (uavhengig av årsak, eller hvor i forløpet hun ble alene) mister litt av statusen som mannen kunne ha "gnidd av" på henne om de var sammen. Gamle holdninger om falne kvinner og alenemødres løsaktige liv er også (underbevisst) i live hos veldig mange flere enn man skulle tro... Hjertelig takk for 1000 års kirkehistorie i Norden! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har stor respekt for de fleste aleneforeldre, men noen alenemødre burde kunnet holdt beina samla. 

Anonymkode: 041e4...d04

Der bekreftet du meg. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har vært alenemor i ti år etter jeg ble skilt. Aldri opplevd at noen har sett ned på meg for det. Heller tvert i mot. At de er imponert over alt jeg får til.

Anonymkode: a7f08...16e

Jeg har skrevet over her. Alle vennene min beundrer meg over alt jeg klarer å få til, men jeg er fremdeles alene og blir aldri invitert hvis det mennene til venninne mine blir invitert i tillegg. 

Det er ganske ensomt å være alenemor faktisk når man har veldig lite samvær. 

Det å bli sett ned på er sikkert forskjellig fra sted til sted i landet og. Sørlandet som jeg bor er veldig konservative. 

Anonymkode: 08ca5...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror mye av grunnen er at kjernefamilien er idealet, at de som er gift har "fått det til" og fortsatt "får det til". De er "flinkere" og har bedre verdier enn de som ikke får det til. 

Dessuten er det mange som har vondt av den ekstra barnetrygden aleneforeldre får, at man får bidrag, og kanskje til og med noen får stønader fra NAV. Virker som de fleste tror at alle alenemødre er trygdesnyltere. 

I tillegg tror mange at alenemødre alltid er på jakt etter å kapre mennene til andre. 

Og så har alenemødre FRI annenhver helg (da drar de ut på byen for å jakte på stakkars gifte familiefedre). 

Anonymkode: 66191...070

Tror du har det der. Mange myter og fordommer finnes enda, om både single kvinner og single med barn.

Et studie viste interessant nok at kvinner ble vurdert som mer stabile og ansvarlige ansatte, og gikk en del opp i lønn når de gikk fra samboerskap til giftermål.

 

Anonymkode: d71d8...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner ikke at så mange alenemødre blir sett ned på? Når det ikke er deres feil de er alene? Er det mer status å være gift? Er man bedre mor da?!

Anonymkode: fa4fc...fed

Ironisk nok blir alenefedre sett på som helter.

Endret av Stinkerbelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alenemødre er ofte lavlønnede, lav utdannelse og har ofte flere barn med ulike pappaer. Toppen er de som får flere barn til tross for at de er alene. 

 

Anonymkode: c9623...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...