Gå til innhold

Hvorfor blir alenemødre sett ned på?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skal vi snakke statistikk her, så  kan jeg godt legge ut noen også ;)

http://www.dagbladet.no/nyheter/skilsmissebarn-er-mest-kriminelle/63702106

8% har erfart vold mellom foreldrene sine

Dette tallet har holdt seg stabilt de siste årene. Det er en sammenheng mellom dårlige levekår og partnervold. Å være vitne til vold mellom foreldre, er psykisk vold mot barn og like skadelig for barnet som om det ble utsatt for grov vold selv. Mor er mer utsatt for vold fra far enn omvendt  (Mossige & Stefansen 2016).

 

Samværsfedre høyest inntekt'
Samværsfedre hadde høyere gjennomsnittlig inntekt etter skatt enn omsorgsmødre, mye fordi et lite mindretall av fedrene hadde høye kapitalinntekter.

Dersom det tas hensyn til kostnadene ved barn, kommer omsorgsmødrene klart dårligere ut enn samværsfedrene. En av tre omsorgsomsorgsmødre hadde i 2004 barnejustert inntekt under 160.000 kroner. Jo flere barn mødrene har, desto lavere inntekt har de. Bare tre prosent av omsorgsmødrene hadde høy barnejustert inntekt, mot 15 prosent av samværsfedrene.

 

Konflikt mellom foreldrene

Konflikt mellom foreldrene er utbredt i forbindelse med samlivsbrudd. Ofte dreier konfliktene seg om barna i en eller annen forstand, men det kan også være konflikter i parforholdet som ligger bak (Rød, Ekeland & Thuen 2008).

56 % av samværsforeldre opplever store konflikter med den andre forelderen

En studie av norske fedre og mødre uten daglig omsorg for sine mindreårige barn viste at 56 % hadde opplevd store konflikter med den andre forelderen om barna. Så mange som 1 av 3 opplevde fortsatt konflikter 6 år etter bruddet, og for 10–15 % var de pågående konfliktene av betydelig intensitet (Rød et al. 2008).

Få foreldre med delt bosted har et konfliktfylt forhold

Konflikter med den andre forelderen blir sjeldnere rapportert av foreldre som har delt bosted for barna, enn blant foreldre hvor barna bor mesteparten av tiden hos én av foreldrene. Det er i utgangspunktet lavt konfliktnivå mellom foreldre som velger delt bostedsordning.

Foreldre med delt bosted er også jevnt over mer enige om den daglige oppdragelsen av barna og om oppfølgingen av barnas fritidsaktiviteter. De er også mer fornøyde med omfanget av samværet med barna (Wiik et al. 2015).

Konfliktfylte forhold var også mindre vanlig blant foreldre med høy utdanning (Wiik et al. 2015).

 

også les her: http://www.forebygging.no/Kronikker/2007-2005/Har-norske-skilsmissebarn-det-bedre-enn-andre-skilsmissebarn-/

 

Denne oppgavens analyser viser at gutter som har skilte foreldre tidligere siktes for lovbrudd enn gutter som har foreldre som er gift. Det pågår en diskusjon om hvorvidt sammenhengen mellom foreldres skilsmisse og ulike negative utfall for barn er uttrykk for en årsakssammenheng. Hvis det finnes egenskaper ved foreldrene som påvirker både barnets risiko for å begå lovbrudd og foreldrenes risiko for å oppløse ekteskapet, vil disse egenskapene skape en spuriøs sammenheng mellom foreldres skilsmisse og barns lovbrudd. Et sentralt funn er at sosioøkonomiske og demografiske kjennetegn ved foreldrene kun i liten grad er en slik bakenforliggende faktor. Det gjenstår dermed en tydelig kontrollert effekt av foreldres skilsmisse på barnas siktelsesrate

https://www.duo.uio.no/handle/10852/15320

 

 

Anonymkode: fa4fc...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Antall kvinner som betaler bidrag kontra menn er forsvinnende liten fordi A: Menn tjener mer enn kvinner og har høyere utdanning STATISTISK SETT. Dette regnes i prosent. Jeg er lei av å høre om de du kjenner. De er 1 av 5 millioner nordmenn. og B: Siden kvinner ender med å ha samværsretten i 90% av tilfellene. Da kan vel ikke bidragene gå fra mor til far ofte. 

Jeg tror faktisk du missforstår noe med risiko og sannsynlighet. Dersom man finner ut at halvparten av barn av gifte blir kriminelle og 70% av barn av skilte blir kriminelle (bare eksempler). Så er det slik at de har funnet ut av risikoen på bakgrunn av faktiske resultater. Det er ikke slik at 7 av 10 har risiko for å  bli kriminelle, men kan godt ende med 0 av 10. Det er ikke slik at risikoen ikke treffer noen. Derfor kan man måle om det å bli skilt har en positiv negativ påvirkning på barn og hvor stor i prosent. Det er alle foreldres ønskedrøm at barna ender opp med å være de 3 av 10 på alle områder som rus, vold, kriminalitet etc, men det er det ikke noe hold i. Det er statistisk umulig. 

Nei, jeg har ikke tall på sabotører, jeg sier at det er merkelig av kvinner å snakke høyt om likestilling og selv være fornøyd med at 90% av kvinner får omsorgsretten. Er ikke spillefeltet likt? Burde det ikke endt opp i nærheten av 50/50? Er 90% av menn udugelige eller ikke ønsker samvær? Dette er en skjevdelinig i kvinners favør som ellers taler om likestilling, men virker mer som kvinnekamp. De som taper på dette er barna og fedrene er en god nr.2. Dette er ikke en kjønnskamp som vinnes av et kjønn hvis hverken menn eller kvinner får omsorgsretten i 100% av tilfellene. 

Anonymkode: 44e2f...d88

Du er lei av å høre om dem jeg kjenner, men linker selv ikke til bevis på din påstand om at mødre alltid saboterer og mesteparten av fedre vil se barna sine. Det at mange kvinner "lyver" om å ha tatt pillen for å få barna de ønsker, hva med mennene? Når de for eksempel klarer å få smelt noen på tjukka etter ONS eller pulevenn-forhold, hvor er deres ansvarsfølelse egentlig? Og nå snakker jeg ikke om uønsket graviditet, det er bare en del av problemet, men om SOS. Norge ligger på bunn i Europa på kondombruk - er det kvinnenes skyld det også? Hvor vanskelig er det å tre på seg en kondom? Da unngår man både barnebidrag og diverse annet. Er man gift/samboer, så er jo de fleste enige om antall barn. Vil ikke MANNEN ha flere barn, er det enkelt å sterilisere seg - eller, vent, da kan de jo ikke få flere barn i tilfelle de finner ny og mer spennende dame og forlater kona/samboer for å leke ny familie?

Nei, jeg er ikke fornøyd med at kvinner ender opp med hovedomsorg i 90 % av tilfeller. Men man kan ikke ut fra dette si at det alltid er kvinnens skyld, og alle menn er veldig skikket til å være hovedomsorgspersoner og har brennende ønske om å være det. Det er mange menn som stikker under graviditet og rett etter fødsel. Hvor mange damer leverer fra seg barnet på sykehuset/til barnefar rett etter fødsel og sier at de ikke vil være mor, men heller leve singellivet? Hvor mange kvinner bare reiser fra mann og barn på dagen fordi de har møtt ny flamme? Veldig liten prosent sammenlignet med menn. I hvert fall er det slik i Norge. For å kunne kreve 50/50 i fordelingen, må ego fedre slutte å være ego. De fleste som har 50/50-deling av barna er begge to ansvarsfulle og samarbeider godt. Og så har man jo tilfeller der menn flytter 2000 km unna på grunn av ny mus og driter i barna sine. Og det finnes ingen lov som pålegger samværsforelder å ha samvær, men det finnes en lov som pålegger hovedomsorgspersonen å varsle samværsforelderen om flytting, innhente samtykke til flytting til utlandet, der samværsforelderen i verste fall kan sabotere hele greia.

Jeg misforstår ikke risiko og sannsynlighet. DU skriver at "barn av alenemødre får det ræva". Du skriver ikke at "flere barn av alenemødre enn barn av gifte/samboende får det ræva". Altså, ikke alle barn av alenemødre får det ræva, men det er større prosent. Og det er fortsatt ikke grunn til å se ned på alenemødre. Her har du jo selv laget virrvarr av lyving om prevensjon, kjønnskamp, statistikker og masse annet. Hva har det med grunner til å se ned på alenemødre å gjøre?

Anonymkode: 40441...4d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Pashla skrev:

Vi kan i alle fall konkludere med at alenemødre er sett ned på - av DEG. Og om det fortsatt ikke skulle gjelde hele samfunnet, så gjør du en kjempeinnsats for å spre budskapet. 

Jeg skriver om resultatet for barna og ikke mødrene. Forstår ikke at de er uklart.

Anonymkode: 44e2f...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skal vi snakke statistikk her, så  kan jeg godt legge ut noen også ;)

http://www.dagbladet.no/nyheter/skilsmissebarn-er-mest-kriminelle/63702106

8% har erfart vold mellom foreldrene sine

Dette tallet har holdt seg stabilt de siste årene. Det er en sammenheng mellom dårlige levekår og partnervold. Å være vitne til vold mellom foreldre, er psykisk vold mot barn og like skadelig for barnet som om det ble utsatt for grov vold selv. Mor er mer utsatt for vold fra far enn omvendt  (Mossige & Stefansen 2016).

 

Samværsfedre høyest inntekt'
Samværsfedre hadde høyere gjennomsnittlig inntekt etter skatt enn omsorgsmødre, mye fordi et lite mindretall av fedrene hadde høye kapitalinntekter.

Dersom det tas hensyn til kostnadene ved barn, kommer omsorgsmødrene klart dårligere ut enn samværsfedrene. En av tre omsorgsomsorgsmødre hadde i 2004 barnejustert inntekt under 160.000 kroner. Jo flere barn mødrene har, desto lavere inntekt har de. Bare tre prosent av omsorgsmødrene hadde høy barnejustert inntekt, mot 15 prosent av samværsfedrene.

 

Konflikt mellom foreldrene

Konflikt mellom foreldrene er utbredt i forbindelse med samlivsbrudd. Ofte dreier konfliktene seg om barna i en eller annen forstand, men det kan også være konflikter i parforholdet som ligger bak (Rød, Ekeland & Thuen 2008).

56 % av samværsforeldre opplever store konflikter med den andre forelderen

En studie av norske fedre og mødre uten daglig omsorg for sine mindreårige barn viste at 56 % hadde opplevd store konflikter med den andre forelderen om barna. Så mange som 1 av 3 opplevde fortsatt konflikter 6 år etter bruddet, og for 10–15 % var de pågående konfliktene av betydelig intensitet (Rød et al. 2008).

Få foreldre med delt bosted har et konfliktfylt forhold

Konflikter med den andre forelderen blir sjeldnere rapportert av foreldre som har delt bosted for barna, enn blant foreldre hvor barna bor mesteparten av tiden hos én av foreldrene. Det er i utgangspunktet lavt konfliktnivå mellom foreldre som velger delt bostedsordning.

Foreldre med delt bosted er også jevnt over mer enige om den daglige oppdragelsen av barna og om oppfølgingen av barnas fritidsaktiviteter. De er også mer fornøyde med omfanget av samværet med barna (Wiik et al. 2015).

Konfliktfylte forhold var også mindre vanlig blant foreldre med høy utdanning (Wiik et al. 2015).

 

også les her: http://www.forebygging.no/Kronikker/2007-2005/Har-norske-skilsmissebarn-det-bedre-enn-andre-skilsmissebarn-/

 

Denne oppgavens analyser viser at gutter som har skilte foreldre tidligere siktes for lovbrudd enn gutter som har foreldre som er gift. Det pågår en diskusjon om hvorvidt sammenhengen mellom foreldres skilsmisse og ulike negative utfall for barn er uttrykk for en årsakssammenheng. Hvis det finnes egenskaper ved foreldrene som påvirker både barnets risiko for å begå lovbrudd og foreldrenes risiko for å oppløse ekteskapet, vil disse egenskapene skape en spuriøs sammenheng mellom foreldres skilsmisse og barns lovbrudd. Et sentralt funn er at sosioøkonomiske og demografiske kjennetegn ved foreldrene kun i liten grad er en slik bakenforliggende faktor. Det gjenstår dermed en tydelig kontrollert effekt av foreldres skilsmisse på barnas siktelsesrate

https://www.duo.uio.no/handle/10852/15320

 

 

Anonymkode: fa4fc...fed

Den siste statistikken kan jo også forstås slik at hos skilte foreldre er det også en del problemer som vold, psykisk mishandling, manglende deltakelse fra mor eller far i barnas oppvekst, unnasluntring fra oppgaver i hjemmet og promiskuøs oppførsel hos en av foreldrene som fører til brudd. Da har jo barna allerede vært vitner til diverse greier som kan skade deres psyke og påvirke deres adferdsmønstre. Løsningen er da jo ikke å BLI hos den parten som ødelegger - barna vil ikke gjøre det bedre på skolen ved at mor blir hos en voldelig far, enn hvis hun skiller seg fra ham. I 2017 vil jeg tro at svært få vil forbli gift til tross for store problemer med fysisk og psykisk vold, fyll og lignende. Ergo, de fleste av dem som forblir gift, har et godt forhold, noe som også påvirker barna. Årsakene i statistikken er såpass mange, at man ikke kan gi alenemødre skylda for alt deres barn muligens vil oppleve. Mange flytter fra far nettopp for å skåne barna fra vold/fyll eller at far driter i barna og ikke legger skjul på det. Barna har imidlertid allerede gjerne vært utsatt for noe av det, slik at skaden allerede er skjedd, og muligens er uopprettelig.

Anonymkode: 40441...4d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg skriver om resultatet for barna og ikke mødrene. Forstår ikke at de er uklart.

Anonymkode: 44e2f...d88

Men hva har resultatet for barna å gjøre med det å se ned på alenemødre? Hvor er logikken? Hvordan kan man se ned på noen som for eksempel blir forlatt, opplever at mannen dør, må kaste ut mannen som plutselig begynner å slå? Forklar gjerne.

Anonymkode: 40441...4d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hva har resultatet for barna å gjøre med det å se ned på alenemødre? Hvor er logikken? Hvordan kan man se ned på noen som for eksempel blir forlatt, opplever at mannen dør, må kaste ut mannen som plutselig begynner å slå? Forklar gjerne.

Anonymkode: 40441...4d2

Det ble snakket om hvilke damer som ender opp alene, det videreutviklet seg til omtale om ressurssterke damer som dro til storken. Det var starten på diskusjonen og statistikken rundt resultatet for barn av alenemødre og annen statistikk rund skillsmisse. 

Nei hvordan man kan se ned på damer fordi mannen dør, det vet jeg ikke. Vet du? Hvorfor skulle jeg forklart noe slikt? Forklar gjerne. 

Anonymkode: 44e2f...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skriver om resultatet for barna og ikke mødrene. Forstår ikke at de er uklart.

Anonymkode: 44e2f...d88

Det blir vel aller mest "uklart" av at du skriver om kvinner som lyver om prevensjon og blir gravide uten at mannen vil, saboterer samværet og setter mannen igjen som taperen. Hvis dette er ditt verdensbilde så bør du nok ut i den harde virkeligheten. Menn er riktignok mer opptatt av sine barn enn for 30 år siden, men de står ikke i kø for å overta omsorgsoppgaver. Pengene, derimot...

Den store boomen i rettssaker kom da det plutselig ble økonomisk lukrativt å velge 50/50 i stedet for såkalt "vanlig samvær". Hele bidragssystemet endret seg rundt 2001, da det ikke lenger skulle betales en fast prosentsats av bidragsyterens inntekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Pashla skrev:

Det blir vel aller mest "uklart" av at du skriver om kvinner som lyver om prevensjon og blir gravide uten at mannen vil, saboterer samværet og setter mannen igjen som taperen. Hvis dette er ditt verdensbilde så bør du nok ut i den harde virkeligheten. Menn er riktignok mer opptatt av sine barn enn for 30 år siden, men de står ikke i kø for å overta omsorgsoppgaver. Pengene, derimot...

Den store boomen i rettssaker kom da det plutselig ble økonomisk lukrativt å velge 50/50 i stedet for såkalt "vanlig samvær". Hele bidragssystemet endret seg rundt 2001, da det ikke lenger skulle betales en fast prosentsats av bidragsyterens inntekt. 

Selvfølgelig nevner jeg det at kvinner lyver om prevensjon som et tilsvar og motstykke til et like ubalansert syn som at menn ikke vil ha ansvar for barn pga statistikk over antall DNA-tester. Det er det som er så rart med det forumet her. Ingen stusser over sånne kvinnegruppa ottar kommentarer, men å nevne at kvinner kan lyve om prevensjon, da blir det hyling og skriking.

Hva hva kan være årsaken til at en mann må avgi DNA-test da. Han vil ikke ha ansvaret? Mor er en gold-digger og ønsker å bli forsørget av en hun kanskje ikke har hatt sex med. Mor er en løs tøs og vet faktisk ikke hvem av de 5 som er faren. Å avlegge DNA sier svært lite om resultatet, men dette skal si noe negativt om menn. Det er ferdig konkludert av personen som skrev det. Det er det synet om at en DNA-test automatisk tilsier noe negativt om menn, på et forum med stor sett kvinner som veldig merkelig, men fokuset blir på min kommentar om at det faktisk også kan være kvinnen som har svin på skogen. Hva med menn som betaler bidrag for barn som ikke er deres. Ikke et hyppig diskutert tema på disse sidene det heller apropos DNA. Det er den slagsiden av at menn alltid bærer skyld og ansvar på dette forumet som er kritikkverdig. 

Menn går til rettsak for å få pengene? Hvis de er bidragsytere høres ikke det lukrativt ut. Hvis pengestrømmen går fra far til mor. Å betale en fast sats istedenfor prosent høres riktig ut for meg. Skal ikke lønne seg å være gullgraver å få barn med Røkke for å skille seg og bli livnært. Det skal koste det det koster å ha barn. Jeg hverken får eller betaler bidrag, jeg vet ingenting om dette systemet. 

Anonymkode: 44e2f...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig nevner jeg det at kvinner lyver om prevensjon som et tilsvar og motstykke til et like ubalansert syn som at menn ikke vil ha ansvar for barn pga statistikk over antall DNA-tester. Det er det som er så rart med det forumet her. Ingen stusser over sånne kvinnegruppa ottar kommentarer, men å nevne at kvinner kan lyve om prevensjon, da blir det hyling og skriking.

Hva hva kan være årsaken til at en mann må avgi DNA-test da. Han vil ikke ha ansvaret? Mor er en gold-digger og ønsker å bli forsørget av en hun kanskje ikke har hatt sex med. Mor er en løs tøs og vet faktisk ikke hvem av de 5 som er faren. Å avlegge DNA sier svært lite om resultatet, men dette skal si noe negativt om menn. Det er ferdig konkludert av personen som skrev det. Det er det synet om at en DNA-test automatisk tilsier noe negativt om menn, på et forum med stor sett kvinner som veldig merkelig, men fokuset blir på min kommentar om at det faktisk også kan være kvinnen som har svin på skogen. Hva med menn som betaler bidrag for barn som ikke er deres. Ikke et hyppig diskutert tema på disse sidene det heller apropos DNA. Det er den slagsiden av at menn alltid bærer skyld og ansvar på dette forumet som er kritikkverdig. 

Menn går til rettsak for å få pengene? Hvis de er bidragsytere høres ikke det lukrativt ut. Hvis pengestrømmen går fra far til mor. Å betale en fast sats istedenfor prosent høres riktig ut for meg. Skal ikke lønne seg å være gullgraver å få barn med Røkke for å skille seg og bli livnært. Det skal koste det det koster å ha barn. Jeg hverken får eller betaler bidrag, jeg vet ingenting om dette systemet. 

Anonymkode: 44e2f...d88

Hele problemstillingen med DNA-tester var TVUNGNE DNA-tester. Altså, hvis en mann får beskjed om at han er far til et barn som han mener han ikke er far til, vil enhver smart person løpe og ta DNA-test fortere enn svint for å avkrefte kvinnens løgn. FRIVILLIG DNA-testing ingenting negativt eller positivt om menn eller kvinner. Men DNA-testing der NAV må purre på deg og du til slutt blir hentet av purken for å avlegge test, sier noe om mannen det gjelder - han VIL IKKE ha ansvaret, og vil ikke en gang finne ut om han er far. Da har han per definisjon ingen interesse i barnet sitt. Hvis han mener han ikke er far, er det jo i hans egen interesse å avgi DNA-test straks for å konkludere at han ikke er far. Det samme gjelder fedre som betaler bidrag for barna som ikke er deres - forlang DNA-test hvis du er i tvil.

Og nei, jeg gir ikke menn ALLTID skylda. Jeg reagerer på at du fremstiller mødre negativt, og fedre som helgener. Det er vel ikke helt i samsvar med virkeligheten. Igjen, hvor mange mødre har du hørt om, som stakk fra nyfødte babyer på sykehuset eller leverte en nyfødt til far og flyttet tvers over landet? Hva har dette med kvinnegruppa Ottar å gjøre?

Det at samværsfedre ofte tjener bedre enn hovedomsorgsmødre er jo også logisk - jeg har for eksempel 4 barn, eneansvaret for 2 av dem. Jeg kan ikke velge å jobbe masse overtid eller ha en stilling som innebærer mye uforutsigbarhet, reising, kveldsjobb. Det er slike jobber som gir mest penger, i tillegg til at menn fortsatt i 2017 får høyere lønn enn kvinner for samme type arbeid. Det er heller ikke kvinnegruppa Ottar, men offentlig statistikk.

http://www.dinside.no/okonomi/store-lonnsforskjeller-mellom-kvinner-og-menn/60974658

"Pål Schøne, samfunnsforsker på likestilling, fortalte til e24.no i fjor, som en kommentar til SSBs lønnsstatistikk, at det til tross for at det iverksettes likestillingstiltak i bedrifter i dag, fremdeles er til dels betydelige forskjeller i kjønnenes snittlønn - også når de jobber i samme sektor, næring og yrke".

Anonymkode: 40441...4d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hele problemstillingen med DNA-tester var TVUNGNE DNA-tester. Altså, hvis en mann får beskjed om at han er far til et barn som han mener han ikke er far til, vil enhver smart person løpe og ta DNA-test fortere enn svint for å avkrefte kvinnens løgn. FRIVILLIG DNA-testing ingenting negativt eller positivt om menn eller kvinner. Men DNA-testing der NAV må purre på deg og du til slutt blir hentet av purken for å avlegge test, sier noe om mannen det gjelder - han VIL IKKE ha ansvaret, og vil ikke en gang finne ut om han er far. Da har han per definisjon ingen interesse i barnet sitt. Hvis han mener han ikke er far, er det jo i hans egen interesse å avgi DNA-test straks for å konkludere at han ikke er far. Det samme gjelder fedre som betaler bidrag for barna som ikke er deres - forlang DNA-test hvis du er i tvil.

Og nei, jeg gir ikke menn ALLTID skylda. Jeg reagerer på at du fremstiller mødre negativt, og fedre som helgener. Det er vel ikke helt i samsvar med virkeligheten. Igjen, hvor mange mødre har du hørt om, som stakk fra nyfødte babyer på sykehuset eller leverte en nyfødt til far og flyttet tvers over landet? Hva har dette med kvinnegruppa Ottar å gjøre?

Det at samværsfedre ofte tjener bedre enn hovedomsorgsmødre er jo også logisk - jeg har for eksempel 4 barn, eneansvaret for 2 av dem. Jeg kan ikke velge å jobbe masse overtid eller ha en stilling som innebærer mye uforutsigbarhet, reising, kveldsjobb. Det er slike jobber som gir mest penger, i tillegg til at menn fortsatt i 2017 får høyere lønn enn kvinner for samme type arbeid. Det er heller ikke kvinnegruppa Ottar, men offentlig statistikk.

http://www.dinside.no/okonomi/store-lonnsforskjeller-mellom-kvinner-og-menn/60974658

"Pål Schøne, samfunnsforsker på likestilling, fortalte til e24.no i fjor, som en kommentar til SSBs lønnsstatistikk, at det til tross for at det iverksettes likestillingstiltak i bedrifter i dag, fremdeles er til dels betydelige forskjeller i kjønnenes snittlønn - også når de jobber i samme sektor, næring og yrke".

Anonymkode: 40441...4d2

For øvrig bare at du omtaler kvinner som løs tøs, sier noe om ditt syn på kvinner. Omtaler du menn som har sex med flere for løskuk også da?

Anonymkode: 40441...4d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skal vi snakke statistikk her, så  kan jeg godt legge ut noen også ;)

http://www.dagbladet.no/nyheter/skilsmissebarn-er-mest-kriminelle/63702106

8% har erfart vold mellom foreldrene sine

Dette tallet har holdt seg stabilt de siste årene. Det er en sammenheng mellom dårlige levekår og partnervold. Å være vitne til vold mellom foreldre, er psykisk vold mot barn og like skadelig for barnet som om det ble utsatt for grov vold selv. Mor er mer utsatt for vold fra far enn omvendt  (Mossige & Stefansen 2016).

 

Samværsfedre høyest inntekt'
Samværsfedre hadde høyere gjennomsnittlig inntekt etter skatt enn omsorgsmødre, mye fordi et lite mindretall av fedrene hadde høye kapitalinntekter.

Dersom det tas hensyn til kostnadene ved barn, kommer omsorgsmødrene klart dårligere ut enn samværsfedrene. En av tre omsorgsomsorgsmødre hadde i 2004 barnejustert inntekt under 160.000 kroner. Jo flere barn mødrene har, desto lavere inntekt har de. Bare tre prosent av omsorgsmødrene hadde høy barnejustert inntekt, mot 15 prosent av samværsfedrene.

 

Konflikt mellom foreldrene

Konflikt mellom foreldrene er utbredt i forbindelse med samlivsbrudd. Ofte dreier konfliktene seg om barna i en eller annen forstand, men det kan også være konflikter i parforholdet som ligger bak (Rød, Ekeland & Thuen 2008).

56 % av samværsforeldre opplever store konflikter med den andre forelderen

En studie av norske fedre og mødre uten daglig omsorg for sine mindreårige barn viste at 56 % hadde opplevd store konflikter med den andre forelderen om barna. Så mange som 1 av 3 opplevde fortsatt konflikter 6 år etter bruddet, og for 10–15 % var de pågående konfliktene av betydelig intensitet (Rød et al. 2008).

Få foreldre med delt bosted har et konfliktfylt forhold

Konflikter med den andre forelderen blir sjeldnere rapportert av foreldre som har delt bosted for barna, enn blant foreldre hvor barna bor mesteparten av tiden hos én av foreldrene. Det er i utgangspunktet lavt konfliktnivå mellom foreldre som velger delt bostedsordning.

Foreldre med delt bosted er også jevnt over mer enige om den daglige oppdragelsen av barna og om oppfølgingen av barnas fritidsaktiviteter. De er også mer fornøyde med omfanget av samværet med barna (Wiik et al. 2015).

Konfliktfylte forhold var også mindre vanlig blant foreldre med høy utdanning (Wiik et al. 2015).

 

også les her: http://www.forebygging.no/Kronikker/2007-2005/Har-norske-skilsmissebarn-det-bedre-enn-andre-skilsmissebarn-/

 

Denne oppgavens analyser viser at gutter som har skilte foreldre tidligere siktes for lovbrudd enn gutter som har foreldre som er gift. Det pågår en diskusjon om hvorvidt sammenhengen mellom foreldres skilsmisse og ulike negative utfall for barn er uttrykk for en årsakssammenheng. Hvis det finnes egenskaper ved foreldrene som påvirker både barnets risiko for å begå lovbrudd og foreldrenes risiko for å oppløse ekteskapet, vil disse egenskapene skape en spuriøs sammenheng mellom foreldres skilsmisse og barns lovbrudd. Et sentralt funn er at sosioøkonomiske og demografiske kjennetegn ved foreldrene kun i liten grad er en slik bakenforliggende faktor. Det gjenstår dermed en tydelig kontrollert effekt av foreldres skilsmisse på barnas siktelsesrate

https://www.duo.uio.no/handle/10852/15320

 

 

Anonymkode: fa4fc...fed

Det at det er mindre konflikter mellom foreldre med 50/50 deling, handler nok mye om at ett godt samarbeid er nesten en forutsetning for å kunne ha den samværsordningen.

I saker med mye konflikter , havner saken i retten og da er det en av foreldrene som får hovedomsorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig nevner jeg det at kvinner lyver om prevensjon som et tilsvar og motstykke til et like ubalansert syn som at menn ikke vil ha ansvar for barn pga statistikk over antall DNA-tester. Det er det som er så rart med det forumet her. Ingen stusser over sånne kvinnegruppa ottar kommentarer, men å nevne at kvinner kan lyve om prevensjon, da blir det hyling og skriking.

Hva hva kan være årsaken til at en mann må avgi DNA-test da. Han vil ikke ha ansvaret? Mor er en gold-digger og ønsker å bli forsørget av en hun kanskje ikke har hatt sex med. Mor er en løs tøs og vet faktisk ikke hvem av de 5 som er faren. Å avlegge DNA sier svært lite om resultatet, men dette skal si noe negativt om menn. Det er ferdig konkludert av personen som skrev det. Det er det synet om at en DNA-test automatisk tilsier noe negativt om menn, på et forum med stor sett kvinner som veldig merkelig, men fokuset blir på min kommentar om at det faktisk også kan være kvinnen som har svin på skogen. Hva med menn som betaler bidrag for barn som ikke er deres. Ikke et hyppig diskutert tema på disse sidene det heller apropos DNA. Det er den slagsiden av at menn alltid bærer skyld og ansvar på dette forumet som er kritikkverdig. 

Menn går til rettsak for å få pengene? Hvis de er bidragsytere høres ikke det lukrativt ut. Hvis pengestrømmen går fra far til mor. Å betale en fast sats istedenfor prosent høres riktig ut for meg. Skal ikke lønne seg å være gullgraver å få barn med Røkke for å skille seg og bli livnært. Det skal koste det det koster å ha barn. Jeg hverken får eller betaler bidrag, jeg vet ingenting om dette systemet. 

Anonymkode: 44e2f...d88

Det siste der har vi skjønt allerede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...