Gå til innhold

Sydenferie uten aircondition.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Reiser til Spania til onsdag sammen med sambo, gutten vår på 1 år, og et vennepar med deres sønn. Venneparet bestilte leilighet for oss, og fant ut i dag at det ikke er air condition der! Dette bekymrer meg litt mtp på gutten vår og nattesøvn. Noen som har vært i Syden uten air condition? Hvordan har det vært?

Anonymkode: a37fe...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oj oj.....ikke bra. Vi er i Spania nå. Det er 22-24 om natten og hvis du ikke har ac er rommene betydelig varmet opp i løpet av dagen. Kjøp vifte ellers blir ferien et mareritt...ikke bare for 1 åringen, men også for dere. Her er det over 30 på dagtid og leiligheten hadde blitt bakerovn i løpet av dagen hvis ikke vi hadde hatt ac 

Anonymkode: 53109...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten er det vifte eller så kjøper dere vifte. Dere overlever. 

Anonymkode: 6f826...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper virkelig leiligheten var billig. Vifte kan hjelpe litt, men det blir nok uansett varmt. Jeg har reist en gang uten aircondition, det var et mareritt (og det var uten barn...)

Anonymkode: e9175...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også prøvd å booke om. Leiligheten blir som en bakerovn i løpet av hele dagen....og det hjelper ikke lufte på kvelden for det er gjerne 25 grader om natta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er svært mange leiligheter og hus uten aircondition. Disse har i stedet vifter - gjerne i taket og myggnetting i vinduet. Det er mange som ikke ønsker aircondition innstallert i leiligheten sin da de mener det forringer leiligheten. Mange mener også de blir syke (forkjølet) av aircondition og synes det er mye bedre å kjøle seg ned med en vifte. Flere steder er det faktiske dyre leiligheter som ikke har aircondition da mener det er estetisk feil.   

Vi reiser på ferie til Syden hvert år og vi reiser tilbake til samme plass hvert år. Her er det ikke aircondition, men vifter i taket og myggnetting i vinduene. Det skal være svært varmt ute før det blir for varm inne, men det krever at luften beveger seg litt. Med viftene på og gjennomtrekk er det helt super temperatur inne :) 

Anonymkode: 4852e...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på beliggenhet, mulighet for gjennomlufting og hvordan dere takler varme. Vi pleier aldri å bruke AC. 

Anonymkode: 56def...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på huset også 

Da vi var i Spania sist bodde vi i et murhus med fliser på gulvet i alle rom. Det ble faktisk ikke så varmt inne, men vi hadde aircondition da... 

Anonymkode: a4deb...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt det når vi har vært i spania.

Har vært i thailand uten også. 

Anonymkode: b621d...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med myggnetting hjemmefra (den typen som festes med teip og prøv å få gjennomluftning om natten. Lei eller kjøp vifte. Har vært mange steder uten air condition, og det er helt greit så lenge det er under 30 grader på rommet om natten. Blir det for varmt og umulig å sove (type 38 grader), er det mulig å væte et laken og legge over seg. Hvis dere ikke har air condition, akklimatiseres dere raskere og får det mer behagelig ute. Med vifte vil det gå helt fint!

Anonymkode: 39a4a...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp vært i spania. Hadde aircondition men brukte den ikke. Trengte det ikke. Mini sov i kun bleia, var ingen problem med søvn hos verken han eller oss :)  var kjøligere inne enn ute på dagtid, og på natten var det trossalt ikke -SÅ- varmt ute (husk også at sola går ned tidligere på kvelden der så det blir kveldstemp fortere). Det var myggnett foran alle vinduer så hadde selvsagt åpent til lufting :)

 

jeg syns aircondition er småskummelt, for når jeg har brukt det blir det alltid for kaldt i forhold til ute, og så blir jeg forkjølet på ferie.. :P

Anonymkode: 0b590...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takler ikke å ha det varmt om nettene så jeg hadde forsøkt å ombooke. Var på Gran canaria i juni uten ac en gang. Var et mareritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var i Spania for 2 år siden. Temperaturen om kvelden i leiligheten vår 28-30 grader. Helt grusomt. AC er ikke "farlig" hvis man er flink til å sette på eks 20 grader som tross alt er bedre enn utgangspunktet. Jeg hadde aldri reist til Syden uten Air conditioning. Om du velger å ikke bruke det så har du hvertfall et valg..

Anonymkode: 53109...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke alltid ac, men har oppe vinduer på natten, synes det er like bra. Bare ha noe mot mygg.

Anonymkode: 71faf...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er i Spania hvert år, bor privat og har aldri hatt aircondition. Går helt fint. Ja det er noen kvelder det kan være vanskelig å sovne, men natten kommer til alle mann.

Anonymkode: e96cf...a0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Reiser til Spania til onsdag sammen med sambo, gutten vår på 1 år, og et vennepar med deres sønn. Venneparet bestilte leilighet for oss, og fant ut i dag at det ikke er air condition der! Dette bekymrer meg litt mtp på gutten vår og nattesøvn. Noen som har vært i Syden uten air condition? Hvordan har det vært?

Anonymkode: a37fe...c15

Kan jo hende de har ei vifte i taket? Jeg er i Syden akkurat nå, og kan love deg at det hadde blitt vondt å sove i denne varmen. 

Anonymkode: 3d959...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt forferdelig og drar med en så liten unge, når dette er tilfelle

Anonymkode: 56c1c...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres helt grusomt ut! Vi er riktignok vare for varme, men vi må innom og kjøle oss ned titt og ofte. Jeg hadde prøvd å booke om.

Anonymkode: 92732...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huset må lukkes på dagtid. Persienner og dører må skalkes slik at ingen varme trenger inn. Når solen går ned setter man opp og setter på vifter og lufter ut. Så enkelt gjør man det.

Vi hadde ikke AC for fem år siden da vi var i Spania. Hadde opp mot 30 grader noen netter,- men rom med vindu der solen IKKE kom til var svale døgnet rundt. Så da vi ble flinke til å lukke igjen persienner på dører og vindu på dagtid fra før solen trengte inn,- så ble det helt grei temp HELE huset. Ja, det blir mørkt og "Lukket" og trist i starten, men så ble vi vandt til det,- var vi innendørs på dagtid var det jo gjerne for å slappe litt av,- hadde jo lys så vi kunne lese ol. var ikke "Mørkt- mørkt",- men deilig å sitte i dempet belysning, vifter på, ligge på senga og bare "chille", mens barna sov ved siden av oss, eller så en film :)

Anonymkode: aeef0...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...