Gå til innhold

Legger du ut bilder av barna i sosiale medier?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Antarctica
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Da bare sletter jeg. 

Anonymkode: 2d0a1...c2c

Men tenker du aldri på hvordan du selv ville ha hatt det om det var deg selv? Hvis din mor skaffer seg en konto og "tar patent" på ditt liv, skriver om dine oppturer og nedturer og lar folk sette god bedring, gratulerer, kondolerer osv på innlegg om din person? 

Jeg syns ikke det er mindre respektløst selv om de aktuelle personene er under 18...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Pashla skrev:

Men tenker du aldri på hvordan du selv ville ha hatt det om det var deg selv? Hvis din mor skaffer seg en konto og "tar patent" på ditt liv, skriver om dine oppturer og nedturer og lar folk sette god bedring, gratulerer, kondolerer osv på innlegg om din person? 

Jeg syns ikke det er mindre respektløst selv om de aktuelle personene er under 18...

Som sagt, barna synes det er stas. Ofte spør de meg om jeg kan legge ut bilder av noe de gjør, eller vil vite hvem som har kommentert bildene. Skjønner ikke hvorfor jeg skal nekte dem den gleden. 

Anonymkode: 2d0a1...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som sagt, barna synes det er stas. Ofte spør de meg om jeg kan legge ut bilder av noe de gjør, eller vil vite hvem som har kommentert bildene. Skjønner ikke hvorfor jeg skal nekte dem den gleden. 

Anonymkode: 2d0a1...c2c

Kanskje fordi de ikke er gamle nok til å ta et reflektert valg..? Blir som å si "hvorfor skal jeg nekte dem gotteri, de liker det jo så godt." De langsiktige konsekvensene av ethvert valg er det de voksne som må ta. Barna kan jo ikke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Pashla skrev:

Spørs hvor gøy det er om 5 år.

... eller 20 år, når de skal søke seriøse jobber....

Anonymkode: 5dbbd...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som sagt, barna synes det er stas. Ofte spør de meg om jeg kan legge ut bilder av noe de gjør, eller vil vite hvem som har kommentert bildene. Skjønner ikke hvorfor jeg skal nekte dem den gleden. 

Anonymkode: 2d0a1...c2c

Fordi det er mye som er gøy nå, som ikke er så gøy senere. Facebook kom da jeg var i slutten av tenårene. Ganske stor altså, og gammel nok til å samtykke eller bestemme selv hva jeg ville legge ut. Jeg var også en av de mer reflekterte ift hva jeg la ut, og la bare ut bilder jeg var stolt av. Likevel synes jeg det er ekkelt å tenke på at jeg har delt så mye, nå når jeg har blitt eldre. Ikke fordi det var noe spesielt galt med bildene, men fordi det er noe ubehagelig over at folk skal vite så mye om meg. Hvor jeg har vært, hva jeg har gjort, hvem jeg var sammen med, osv. Det fratar meg på en måte muligheten til selv å kunne regulere folks inntrykk av meg. Hvis jeg er på en date med en fyr son er skikkelig søt og får følelsen av at han kan synes camping på campingplasser er harry, så vil ikke jeg at det første han får vite om meg er at familien min og jeg har feriert på Larkollen hvert eneste år siden 1994. Det er noen ting du vil vente litt med å si. Ikke fordi det er noe galt i å campe, men fordi man tilpasser seg hverandre og regulerer inntrykkene. Om hele livet ditt er brettet ut over sosiale medier kan du imidlertid ikke det. Folk dømmer deg på bakgrunn av det de får vite om deg, og det er sånt vi oftere må forholde oss til som voksne enn som barn. Derfor er det fint at voksne holder igjen med bildedelingen og informasjonsdeling. Særlig på kanaler som faceboook, der det er relativt vanskelig å få fjernet "historien sin" igjen. 

Anonymkode: 5dbbd...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

... eller 20 år, når de skal søke seriøse jobber....

Anonymkode: 5dbbd...eb0

Ja, arbeidsgivere bryr seg sikkert om at det finnes bilder av deg som femåring på nettet!

Anonymkode: 2d0a1...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, Pashla skrev:

Kanskje fordi de ikke er gamle nok til å ta et reflektert valg..? Blir som å si "hvorfor skal jeg nekte dem gotteri, de liker det jo så godt." De langsiktige konsekvensene av ethvert valg er det de voksne som må ta. Barna kan jo ikke det. 

Det heter ikke "gotteri", men "godteri". Kommer av ordet "godt". Du bør vel kunne stave normale ord hvis du skal leke bedreviter?

Anonymkode: 2d0a1...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forresten ganske mange bilder av meg som barn, som jeg er uendelig glad for at mine foreldre ikke hadde anledning til å dele digitalt da jeg var barn. Bilder av meg som poserer og er såååå kul. Ulike hårsveiser og klesstiler og andre helt normale og uskyldige barndomsbilder som jeg kan de på og riste på hodet av og kanskje flire litt av sammen med mamma, men som jeg hadde DØDD inni meg av, om noen hadde vist dem til noen andre...

Anonymkode: 5dbbd...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, arbeidsgivere bryr seg sikkert om at det finnes bilder av deg som femåring på nettet!

Anonymkode: 2d0a1...c2c

Alt vi deler om oss selv påvirker andre, positivt eller negativt. Arbeidsgivere (og alle andre) søker jo opp folk de skal ansette og er nysgjerrige på hva slags folk de har med å gjøre. Selv om det er uskyldige bilder som ligger ute vil du bli dømt på bakgrunn av dem. Enten arbeidsgiveren din tenker at platinablond hår er et tegn på useriøsitet eller et tegn på guts, så kommer de til å tenke noe om det de ser. Du blir dømt på bakgrunn av disse bildene, på godt og vondt.

Anonymkode: 5dbbd...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alt vi deler om oss selv påvirker andre, positivt eller negativt. Arbeidsgivere (og alle andre) søker jo opp folk de skal ansette og er nysgjerrige på hva slags folk de har med å gjøre. Selv om det er uskyldige bilder som ligger ute vil du bli dømt på bakgrunn av dem. Enten arbeidsgiveren din tenker at platinablond hår er et tegn på useriøsitet eller et tegn på guts, så kommer de til å tenke noe om det de ser. Du blir dømt på bakgrunn av disse bildene, på godt og vondt.

Anonymkode: 5dbbd...eb0

Det kan jo du tro. De fleste arbeidsgivere er heldigvis litt mer seriøse enn det.

Anonymkode: 2d0a1...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan jo du tro. De fleste arbeidsgivere er heldigvis litt mer seriøse enn det.

Anonymkode: 2d0a1...c2c

Det er jo umulig å ikke bli påvirket av det man ser. Alle mennesker har fordommer, uansett hvor seriøse vi er. Vi blir bevisst og ubevisst påvirket og tar valg basert på det. Det er en helt naturlig ting å gjøre, også om vi er greie folk. 

Anonymkode: 5dbbd...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg legger ut av og til,men ikke så ofte som får, kan gå alt fra 2-6 uker i mellom :) kun facebook, ikke instagram,der har jeg mange ukjente, hvis jeg legger bilder der av han en sjelden gang er det enten der det forsvinner etter 24 timer eller slik man ikke ser ansiktet

Anonymkode: e5c17...d01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan jo du tro. De fleste arbeidsgivere er heldigvis litt mer seriøse enn det.

Anonymkode: 2d0a1...c2c

Det er forresten ikke bare arbeidsgivere som snoker. Alle snoker. Det er en relativt vanlig ting å gjøre. Jeg har f.eks. en venninne som alltid søker opp folk. Vi vet alt om hvilke forelesere som er skilt, hvor gamle de er, når de er født, hvor de kommer fra, hvor mange barn de har, hvor gamle de var da de ble foreldre, hvor de bor, hva de har jobbet med tidligere, hva de tjener, osv osv.. og vi vet det samme om folk i klassen. Da jeg jobbet som vikarlærer søkte alltid elevene mine opp meg og visste fort mange av disse tingene om meg i tillegg til hva jeg tjente osv.

Anonymkode: 5dbbd...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hender en sjelden gang. Er igrunn sjelden jeg har gidder å oppdatere de siste årene. Skjønner meg ikke på de som oppdaterer flere ganger om dagen. GET A LIFE!

Anonymkode: 5d7c6...704

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er forresten ikke bare arbeidsgivere som snoker. Alle snoker. Det er en relativt vanlig ting å gjøre. Jeg har f.eks. en venninne som alltid søker opp folk. Vi vet alt om hvilke forelesere som er skilt, hvor gamle de er, når de er født, hvor de kommer fra, hvor mange barn de har, hvor gamle de var da de ble foreldre, hvor de bor, hva de har jobbet med tidligere, hva de tjener, osv osv.. og vi vet det samme om folk i klassen. Da jeg jobbet som vikarlærer søkte alltid elevene mine opp meg og visste fort mange av disse tingene om meg i tillegg til hva jeg tjente osv.

Anonymkode: 5dbbd...eb0

Det er ikke snoking så lenge det ligger åpent for alle. Det ligger der FORDI folk skal kunne se det.

Anonymkode: 2d0a1...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger aldri ut bilder av barna på nett. Når de blir store skal de få velge selv. Men det som ligger på nett blir aldri borte, det er ikke bare å slette. Du har ingen kontroll over bildene idet de er på nett, de kan deles og brukes av hvem som helst. 

Nå er jeg ikke så paranoid at jeg tror at det sitter gale folk og bare venter på at jeg skal legge ut et bilde av sjuåringen fra 17. mai, men det handler om prinsippet. Jeg vil ha kontroll over hvor mye mine barn skal eksponeres. 

Hvis man skal lære barna nettvett, er første bud å ikke legge ut hele livet deres på nett før de kan ta kvalifiserte valg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det heter ikke "gotteri", men "godteri". Kommer av ordet "godt". Du bør vel kunne stave normale ord hvis du skal leke bedreviter?

Anonymkode: 2d0a1...c2c

Takk, jeg tar det til etterretning. Har du noe å melde til temaet i innlegget? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke snoking så lenge det ligger åpent for alle. Det ligger der FORDI folk skal kunne se det.

Anonymkode: 2d0a1...c2c

Og nettopp derfor er det vel ok å være litt kritisk til hvor mye folk skal få se? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alt vi deler om oss selv påvirker andre, positivt eller negativt. Arbeidsgivere (og alle andre) søker jo opp folk de skal ansette og er nysgjerrige på hva slags folk de har med å gjøre. Selv om det er uskyldige bilder som ligger ute vil du bli dømt på bakgrunn av dem. Enten arbeidsgiveren din tenker at platinablond hår er et tegn på useriøsitet eller et tegn på guts, så kommer de til å tenke noe om det de ser. Du blir dømt på bakgrunn av disse bildene, på godt og vondt.

Anonymkode: 5dbbd...eb0

Men sånn helt ærlig, hvordan i huleste skall en arbeidsgiver finne bilder på nett?? Ingen legger ut og tager barna med fullt navn. Feks jeg la ut ett bilde av min sønn på hans første skole dag. Skrev på MIN lukket profil at nå er lille gutt blitt så stor osv. Det står ingen navn på min egen lukket profil. Det er bobilen mulig å finne det! Såfremt en ikke er hacker og hacker seg inn på min konto med viten og vilje! 

Det jeg derimot synes er mye verre er ungdom og unge voksne som legger ut bilder av seg selv mens de er drita fulle /eller verre! 

Anonymkode: 3dd14...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er sjeldent. Ligger vel to bilder av eldste på Facebook (3 år) og ett av yngste (1 år). 

Bruker mye snap men har bare nærmeste familie og venner der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg deler.  Jeg tenker at bruk av sosiale medier er noe som må læres, akkurat som alt annet.  Barna mine vet at det er forbudt å dele bilder av andre uten å spørre dem om lov først.  Jeg spør dem alltid, tenåringen sier sjelden ja, 10-åringen synes det er stas at andre liker bildene av henne.  Bildene som deles er som oftest av den typen som godt kan ende opp på et julekort, toppen av et fjell, foran kjente severdigheter i inn- og utland, 17. mai-bilde med flagg osv.  

Målet mitt er at barna skal lære seg å vurdere selv hvilke bilder som bør deles og hvilke som ikke bør deles.  Jeg har vanskelig for å tro at det kan bli en ulempe for barna mine senere i livet at jeg har publisert et bilde av dem på toppen av et fjell som 12-åring.  

Anonymkode: b1aee...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke med min beste vilje forstå hvorledes et bilde av glade, påkledde barn med på fjelltur med hund/hest ol skal kunne påvirke en fremtidig arbeidsgiver i negativ retning.

Tror heller jeg som ev "hodejeger" hadde blitt bekymra om det ikke lå NOE info ute om arbeidssøker.

På samme vis som om jeg oppdaget at det lå ute haugevis av rene fyllebilder.

Men hvis en potensiell arbeidsgiver fex ikke tåler at det ligger et bilde ute av deg der du drikker vin fex, er vel kanskje ikke det en atbeidsgiver du vil ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg deler ikke bilder av barna mine på sosiale medier (det eneste unntaket er noen bilder på Snapchat). Jeg vil ikke at andre skal dele bilder av meg heller, så det skulle bare mangle at jeg viser barna mine den samme respekten som jeg selv ber om. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...