Gå til innhold

Legger du ut bilder av barna i sosiale medier?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en bekjent på FB og hun dokumenterer ALT i barnas liv på FB og Instagram. Absolutt alt. Legger ut hvor de er, skal være de nærmeste dagene, med eller uten pappa. Er det bare meg som tenker at slik detaljdeling av barnas liv er unødvendig?

ikke for at jeg ser spøkelser på høylys dag, men det advares jo sterkt mot å dele for mye informasjon om barna i sosiale medier. I tillegg tenker jeg at de er såpass små at de må da få ha et privatliv. 

Hva tenker dere?

Argumenter som at man bestemmer selv over bilder av egne barn holder ikke da dette er fastslått at de ikke gjør. 

Anonymkode: e6f2f...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et og annet legger jeg/vi ut. Men det er langt i fra å dokumentere alt som skjer i barnas liv.

Jeg er stolt av barna mine jeg også, men det burde være en selvfølge og ikke noe som må dokumenteres for kreti og pleti i sosiale media.

 

Anonymkode: aa902...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ut noe på min private Instagram (da alltid med en av oss foreldre eller bakfra/ fra siden). På Facebook har jeg kun delt et bilde da babyen var nyfødt. Vårt gull er 2,5 år. På Instagram har jeg forstått det slik at man eier bildene selv når du publiserer på privat konto. Det har jeg under 40 følgere (avviser alle "halvveise" bekjente og folk jeg ikke kjenner). Snapper endel til nære venner og familie da.. Men igjen: mest bakfra/ fra siden og ALDRI i kjipe situasjoner som naken, trassanfall... Er jo så stolt! 

Anonymkode: 0ba95...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør jeg. Barna synes det er gøy. De liker også at mange voksne sender hilsener til dem når de har slått seg/er syke. De som ikke er interessert i å se bildene, kan jo bare la være å følge meg.

Anonymkode: 2d0a1...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når det passer sånn. Men jeg er veldig nøye på hva slags bilder som blir postet, på hvem som ser det jeg poster og jeg dokumenterer absolutt ikke hele livet deres. Og jeg poster ingenting uten å spørre dem om lov. Men selv om jeg er nøye på private innstillinger, så poster jeg aldri noe som ikke tåler å bli slått opp på en diger vegg eller på førstesida av en stor avis. Mine sosiale-media-kanaler handler om meg, ikke om ungene mine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen ganger. Og de får godkjenne bildene selv. Ofte er det med en hest eller to også. 

Anonymkode: df5f9...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og det er av den enkle grunn at han er syv år. Han kunne sikkert syns det var stas med hilsninger og oppmerksomhet nå, men ikke like sikkert at det er så kult om seks/syv år at det ligger bilder og informasjon om ham på nettet.

Jeg husker selv at jeg var fryktelig flau over babybildene av meg som hang på badet da jeg var tenåring ;)

Personlig synes jeg ikke noe om den delingskulturen mange ser ut til å ha angående sine barn..

Anonymkode: a319e...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler bilder som kunne vært på trykk i lokalavisen, f.eks. når de har bursdag. Eventuelle andre bilder er uten ansikt, selvsagt med klær, og aldri når de er syk eller lei seg. 

Anonymkode: 5d2fe...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Av den enkle grunn at barna ikke vil at jeg skal gjøre det. 

Har også minst én Facebook-venn som deler ethvert skrubbsår sønnen får på Facebook. Jeg synes jo det er hyggelig å se bilder av andres barn, men å oppdatere minst en gang daglig om ha barna gjør er helt unødvendig. En stor del av slike bilder burde vært forbeholdt de aller nærmeste. 

Tenker og at større barn ikke nødvendigvis synes det er stas å være avbildet på Facebook i mammas armkrok med tekst som kosegutt e.l. 

Anonymkode: 0552e...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite.

Men nydama til eksen min finner det for godt så hun driver å legger ut bilder av barnet mitt i hytt å pine selv om jeg har sagt ifra til far at jeg ikke ønsker at hun ska legge ut bilder av barnet mitt offentlig. 

 

Anonymkode: d7a3f...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Har kun lagt ut bilde i en lukket gruppe med foreldrene mine og søsken.

Anonymkode: 94be4...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gjør det på Instagram. Ser ingen problemer med det, da barna er påkledde og gjør ting de liker å gjøre på bildene. Men absolutt på barnas og familiens premisser. Jeg har verken behov for likes eller oppmerksomhet, men gjør det for å holde venner og familie oppdatert. Har aldri forstått hvorfor det er en 'selvfølge' å holde de helt unna sosiale medier, som enkelte påstår. Man har nok en oppblåst oppfatning av sin egen posisjon i den store sammenheng, om man tror at noen greie bilder av barna vil skape noe som helst styr i fremtiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, av og til på Facebook. Typ på 17. mai, hvis en av dem har bursdag eller en helt tilfeldig og koselig situasjon. Har ikke lagt ut spesielt mange bilder, og gjør det sjeldnere nå. Alltid uskyldige bilder der alle er påkledd og har det hyggelig.

Alle har sine grenser, men noe er tydelig overtramp, feks gråtende barn, syke barn, avkledde barn og lignende. Ellers mener jeg at man skal unngå å skrive beskrivende om barnas hverdag, følelser osv. Et øyeblikksbilde som ikke forteller noe mer enn at barnet har fått is, er ok. Men ikke for mange og for ofte.

Anonymkode: 2eeac...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg legger ut bilder. Jeg er glad i å fotografere og har dette som en hobby. Jeg synes det er morsomt å legge ut et bildet her og der. Er jo like stolt jeg som alle andre foreldre? Og i tillegg ønsker jeg å vise bildene jeg tar. 

I snitt legger jeg kanskje ut et bilde av barnet vårt hver 2-3 måned. Jeg dokumenterer ingenting. Jeg legger ikke ut bilder for å be om oppmerksomhet om barnet er syk, har gjort noe "spesielt" e.l.

Anonymkode: b3380...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Jeg syns det er dårlig gjort. Mine figurerer på et énsifret antall bilder hver. Den eldste har egne kontoer på diverse sosiale medier, så han får ta ansvar selv, men jeg viser samme respekt der. Jeg legger ingenting som de ikke selv har godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det gjør jeg. Barna synes det er gøy. De liker også at mange voksne sender hilsener til dem når de har slått seg/er syke. De som ikke er interessert i å se bildene, kan jo bare la være å følge meg.

Anonymkode: 2d0a1...c2c

Spørs hvor gøy det er om 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger ut veldig lite. Kanskje ett bilde når de har bursdag, ett til jul og ting som skolestart o.l. Mest pga mannen har sagt nei da, han vil helst ha null bilder, men jeg har fått "lov" å legge ut et par veldig fine bilder. 

Skjønner ikke de som legger ut helt ukritisk. Når det gjelder bilder av seg selv skal de redigere og pynte, men bilder av syke barn, sure barn, gira barn osv det skal ut uten sensur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Chupa chups skrev:

Ja, gjør det på Instagram. Ser ingen problemer med det, da barna er påkledde og gjør ting de liker å gjøre på bildene. Men absolutt på barnas og familiens premisser. Jeg har verken behov for likes eller oppmerksomhet, men gjør det for å holde venner og familie oppdatert. Har aldri forstått hvorfor det er en 'selvfølge' å holde de helt unna sosiale medier, som enkelte påstår. Man har nok en oppblåst oppfatning av sin egen posisjon i den store sammenheng, om man tror at noen greie bilder av barna vil skape noe som helst styr i fremtiden. 

Helt enig. Må bruke vett og forstand.

Det er et stort sprang mellom å dele hvert skrubbsår og legebesøk og å legge ut bilder hele tida på den ene sida og null bilder av barna på soMe på den andre.

Jeg har også venner som legger ut alt helt ukritisk, bilder som ikke er flatterende av barna samt hele sykejournalen deres omtrent. Det synes jeg ikke noe om, dels fordi det blir et overtramp mot barna og dels fordi det er slitsomt for omgivelsene å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger ut bilder av og til. Alltid med klær. Aldri situasjoner som barnet kan bli flau over. Logger aldri inn hvis barnet er på feks sykehus eller hos lege.  

Var innlagt 6 uker på rikshospitalet i fjor med ett av barna. Folk blir overrasket når jeg forteller det,  siden det ikke har stått på fb. Men det sjnes jeg er for personlug å dele med "alle". At barna går forbi med korpset og spiser is, ser jeg ikke noe galt i å dele. At vi har vært på ferie og feks fisket synes jeg også kan være koselig å dele. Deler altså bare positive ting som ikke er flaue. De eldste har jo blitt voksne nå og sier de tingene jeg har lagt ut  har vært greie :)

Anonymkode: e1327...f34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ut en gang i blant og er nøye på hva jeg legger ut. Det er typ bursdagshilsen, 17 mai, og andre "oppstilte" bilder. Aldri situasjonsbilder der barnet gråter, er sur og lignende. 

Om jeg fortsatt har Facebook, evt bildene liggende når de er så store og ikke er komfortabel med at de er der, fjerner jeg de tvert. 

Anonymkode: e20b3...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler litt bilder på fb, men har veldig begrenset venneliste som består av kun venner og familie. Har mye familie spredt og langt unna og synes det er hyggelig å kunne dele litt, men er veldig nøye på hva jeg deler. Jeg deler kun bilder av at de går på tur eller leker på lekeplass hvor de er bllide og påkledf og slikt, aldri bilder som kan være flaut for de senere eller private ting.

Anonymkode: a65b5...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi deler gjerne eit bilete i jula som eit god jul bilete, og innimellom når vi har fiska/vore på ein fin fjelltur e.l. Men kan gå månedar mellom kvar gang og det er stort sett bilete ala "lokalavisa" som ei skriv lenger oppe. Mannen delar meir enn meg, men vi har same retningslinjer på kva som skal leggjast ut (ikkje naken eller i sårbare situasjonar o.l.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Pashla skrev:

Spørs hvor gøy det er om 5 år.

Da bare sletter jeg. 

Anonymkode: 2d0a1...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...