Gå til innhold

Dere som er vegetarianere tar folk hensyn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jentekveld med gjengen i går. Alle veit at jeg ervegetarianer. Fikk beskjed om å vippse en sum for all maten som ble kjøpt inn.

Men ingen hensyn tatt.... Middag? Lasagne. Så jeg var sulten men måtte spise kjedelig salat.

Skikkelig skuffa

Anonymkode: 17667...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De vet det, og du spurte derfor ikke hva maten var? Det var jo litt selvopptatt. Jeg hadde spurt, og hvis jeg fikk vite at det var kjøtt så hadde jeg sagt at jeg heller tar med noe selv. Da får de regne ut på nytt hva prisen blir.

Anonymkode: 13fba...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jentekveld med gjengen i går. Alle veit at jeg ervegetarianer. Fikk beskjed om å vippse en sum for all maten som ble kjøpt inn.

Men ingen hensyn tatt.... Middag? Lasagne. Så jeg var sulten men måtte spise kjedelig salat.

Skikkelig skuffa

Anonymkode: 17667...39e

Rart det ikke ble laget vegetarlasagne. det ville jeg laget om en av mine venner som er vegetarianere kom.

Om noen var veganere ville jeg nok heller bedt de ta med egen mant og da selvfølgelig ikke spleise.

Anonymkode: 96d43...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja du kunne selvfølgelig spurt hva dere skulle lage og tilbud deg å hjelpe til.

Anonymkode: 96d43...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke vegeterianer selv, men har alltid tatt hensyn og laget noe annet godt. Kjedelig å bare skulle måtte spise tilbehøret.

Anonymkode: d439f...75c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar hensyn til allergier, men ikke til kresenhet og annen frivillige valg vedr. mat

Anonymkode: f60bc...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke det der er innafor. Og man ber i alle fall ikke om penger når man ikke gidder å vise litt hensyn. 

Anonymkode: fc631...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte jo på forhånd. Hele veien var planen pizza men plutselig ble det visstnok lasagne.

Og nei jeg kunne ikke tilbudt meg å hjelpe. Jeg er alene med fire barn og kunne ikke dra fra dem før barnevakta kom.

Anonymkode: 17667...39e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar ikke hensyn til selvvalgte "matdiller", kun allergier. Men ville ikke ha bedt deg spleise. Som vegetarianer kan man fint spise salat og brød. 

Anonymkode: 8bf24...752

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt tatt hensyn - i mitt hus forsøker jeg å få med meg hvem som kan spise hva, uavhengig om det er selvpålagt, religiøst eller allergier. 

Men om jeg klarer å lage god vegetarmat er en annen sak. Og jeg merker jeg sliter ekstra hvis det er veganere som skal på besøk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde uten problem laget vegetarlasagne, har ei venninne som er veggis - tar alltid å lager noe hun kan spise. Glemmer jeg det lager jeg kjapt en grønnsaksgryte el noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager ikke ekstra mat bare fordi noen er kresne eller går på sære dietter

 

Anonymkode: 18311...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du flink til å ta hensyn selv vil nok også andre strekke seg lengre for å ta hensyn til deg. Min erfaring er at vegetarianere er veldig lite flinke til å ta hensyn til andres ideer om hva de bør spise og hva de ikke vil spise. Det er nok en stor grunn til at jeg ikke gidder ta hensyn til dem heller.

Anonymkode: 18311...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke bedt deg spleise. Men hadde heller ikke laget en egen rett bare til deg, det har jeg verken tid, overskudd eller ork til. 

Anonymkode: b060f...659

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De burde ha sagt at du ordner din egen mat, og slipper selvfølgelig å spleise.

Har selv mange kollegaer, og når det er arrangementer i forbindelse med jobb, så er det slitsomt å se alltid i parentes; veganer, muslim, vegetarianer, kosher, allergisk mot ditt og datt, intoleranse av noe slag.. Spiser du ikke all mat, så tar du med din egen mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ingen vegetarianere eller veganere, så mitt svar blir hypotetisk. 

Jeg mener at enten tar man hensyn og lager noe alle kan spise, når det er spleisefest, eller så forteller man at dette tror jeg ikke jeg kan fikse så det er fint om du kan ta med noe selv. I det siste tilfellet skal vedkommende selvfølgelig ikke betale for maten!

Jeg håper du krevde pengene tilbake, hi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg spurte jo på forhånd. Hele veien var planen pizza men plutselig ble det visstnok lasagne.

Og nei jeg kunne ikke tilbudt meg å hjelpe. Jeg er alene med fire barn og kunne ikke dra fra dem før barnevakta kom.

Anonymkode: 17667...39e

Men å ta med noe av det du vanligvis spiser, det var heller ikke mulig?

Og ikke minst: hvorfor gjøre livet sitt vanskeligere enn det er, når man i utgangspunktet har utfordringer nok av andre slag...?

Anonymkode: 13fba...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men å ta med noe av det du vanligvis spiser, det var heller ikke mulig?

Og ikke minst: hvorfor gjøre livet sitt vanskeligere enn det er, når man i utgangspunktet har utfordringer nok av andre slag...?

Anonymkode: 13fba...8b7

Men hvorfor skal hun ta med seg mat når det hele tiden er planlagt å lage mat hun kan spise, så endrer de andre planene i siste liten?

Anonymkode: e9f67...923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig mange med fikse idéer om mat.

Jeg tåler ikke melk. Tør ikke å si i fra når jeg er på besøk hos folk. Lar heller være å spise det jeg ikke tåler, har alternativt med Laktrase-tabletter. Som liten hadde jeg alltid med egen mat.

Synes det blir for pinlig når 60% av gjestene skal ha særbehandling og må ha foodmap, lavkarbo, aurvedisk kost, glutenfritt, vegansk og gudene vet hva annet. Av en eller annen grunn tror folk at melk/laktose og gluten er livsfarlig - så lenge man ikke har allergi eller intoleranse kan man fint spise mat med gluten etc.

Folk med fikse idéer og dårlig skjulte spiseforstyrrelser ødelegger for oss med allergier og intoleranser. 

Beklager, HI, men jeg synes faktisk ikke veldig synd på deg. Ta med deg matpakke neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jentekveld med gjengen i går. Alle veit at jeg ervegetarianer. Fikk beskjed om å vippse en sum for all maten som ble kjøpt inn.

Men ingen hensyn tatt.... Middag? Lasagne. Så jeg var sulten men måtte spise kjedelig salat.

Skikkelig skuffa

Anonymkode: 17667...39e

Du fikk salat - hold truten. Ingen nekta deg adgang til lasagnen med våpen i hånd, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, MammantilNurket skrev:

Det er utrolig mange med fikse idéer om mat.

Jeg tåler ikke melk. Tør ikke å si i fra når jeg er på besøk hos folk. Lar heller være å spise det jeg ikke tåler, har alternativt med Laktrase-tabletter. Som liten hadde jeg alltid med egen mat.

Synes det blir for pinlig når 60% av gjestene skal ha særbehandling og må ha foodmap, lavkarbo, aurvedisk kost, glutenfritt, vegansk og gudene vet hva annet. Av en eller annen grunn tror folk at melk/laktose og gluten er livsfarlig - så lenge man ikke har allergi eller intoleranse kan man fint spise mat med gluten etc.

Folk med fikse idéer og dårlig skjulte spiseforstyrrelser ødelegger for oss med allergier og intoleranser. 

Beklager, HI, men jeg synes faktisk ikke veldig synd på deg. Ta med deg matpakke neste gang.

Synes du det er riktig at Hi skal betale når de hadde avtalt hva de skulle spise og det var noe hun kunne spise - og så endret de det i siste liten til noe hun ikke kan spise? Er det ikke da en selvfølge at de beklager og gir henne beskjed om det på forhånd og at de gir henne tilbake i hvert fall deler av pengene?

Det er beregnet at 50 % av befolkningen innen 2030 vil ha ulike typer allergier, så vi kan like gjerne bli vant med å ta litt hensyn.

Det koster meg minimalt med energi å ta hensyn til allergier, intoleranser eller annet. Null problem å lage en liten porsjon uten kjøtt ved siden av den ordinære lasagnaen. Hadde det vært en helt annen middag og det var kort varsel så er det heller ingen problemer å lage litt mer grønnsaker til og lage en god saus, selv om jeg kanskje ikke hadde nok alternative proteinkilder. Er det noe jeg er usikker på så sier jeg fra, så får de enten lære meg, eller de kan ha med noe selv om vi blir enige om det. Koster meg lite å ta hensyn, men det er kanskje fordi jeg må ta ganske mange hensyn i kosten selv.

Når du ikke er åpen om din intoleranse fordi du synes det er pinlig så er du dessverre selv med på å ødelegge for de som har allergier og intoleranser.

Anonymkode: 609f9...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager bare vegetarmat hjemme, og bestiller vegetar når jeg spiser ute. Men får jeg servert noe med kjøtt i hos andre spiser jeg det - det er jo ikke gift og jeg ønsker ikke å være en vanskelig gjest.

Har en venninne som ikke kunne spise suppelapskausen uten kjøttet, det var jo kjøttkraft. Jeg synes det er pinlig å assosieres med slike vegetarianere.

Anonymkode: 54f57...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes du det er riktig at Hi skal betale når de hadde avtalt hva de skulle spise og det var noe hun kunne spise - og så endret de det i siste liten til noe hun ikke kan spise? Er det ikke da en selvfølge at de beklager og gir henne beskjed om det på forhånd og at de gir henne tilbake i hvert fall deler av pengene?

Det er beregnet at 50 % av befolkningen innen 2030 vil ha ulike typer allergier, så vi kan like gjerne bli vant med å ta litt hensyn.

Det koster meg minimalt med energi å ta hensyn til allergier, intoleranser eller annet. Null problem å lage en liten porsjon uten kjøtt ved siden av den ordinære lasagnaen. Hadde det vært en helt annen middag og det var kort varsel så er det heller ingen problemer å lage litt mer grønnsaker til og lage en god saus, selv om jeg kanskje ikke hadde nok alternative proteinkilder. Er det noe jeg er usikker på så sier jeg fra, så får de enten lære meg, eller de kan ha med noe selv om vi blir enige om det. Koster meg lite å ta hensyn, men det er kanskje fordi jeg må ta ganske mange hensyn i kosten selv.

Når du ikke er åpen om din intoleranse fordi du synes det er pinlig så er du dessverre selv med på å ødelegge for de som har allergier og intoleranser.

Anonymkode: 609f9...457

Ikke riktig at hi skal betale for noe hun ikke spiser. Synes imidlertid at det er en tøysete problemstilling. Hi kunne lett unngått det hele ved å ha et normalt kosthold. Det  er flott, sunt og (stort sett) godt å spise vegetarisk, men å nekte å spise all mat som har hatt et fjes blir for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Rart det ikke ble laget vegetarlasagne. det ville jeg laget om en av mine venner som er vegetarianere kom.

Om noen var veganere ville jeg nok heller bedt de ta med egen mant og da selvfølgelig ikke spleise.

Anonymkode: 96d43...e10

Hadde du laget vegetarlasagne til alle, eller bare tyil vegetarianeren?

Jeg hadde blitt skikkelig snytt hvis jeg hadde fått vegetarlasagne pga en ikke kunne hatt vanlig lasagne

Anonymkode: 938e2...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...