Gå til innhold

Besøk som alltid spiser som "gale"


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Idag brakk jeg opp to store sjokoladeplater (400gram) i biter i en skål, en skål med popcorn og et stort fat med frukt/bær. Jeg hadde funnet saft, men barnet mitt misforsto og fant 1,5 liter brus i tillegg. Vi hadde besøk av to voksne og en 1,5-åring. Før det var gått en halv time var alt på bordet spist opp. Da hadde verken jeg eller mannen rørt noe av det, kun tatt et glass saft. Barna var ute og lekte så de fikk heller ikke noe. 

Jeg vet ikke hvorfor jeg ble litt sjokkert, for forrige gang de var her tømte de to voksne en 2-liters isboks pluss peanøtter og nonstop. Vi tok to små kuler hver før det ble tomt. Slik er det ved hvert besøk, de er vel her en gang i mnd. 

Er dette vanlig? Er det bare jeg som overreagerer? Jeg spiser på besøk jeg også altså, men kaster ikke i meg alt så ingen andre får smake. 

Anonymkode: 72d69...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn er min bror og svigerinne også. Tror ikke det er helt normalt men noen er vel bare sånn .. 

Anonymkode: 01239...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsjoner ut godteri til barna. Lag ferdig banansplit til de voksne

Anonymkode: 70b98...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kaller jeg fråtsing :P 
Trodde man modererte seg når man var på besøk jeg... Hadde reagert jeg også. ...og begynt å sette frem mindre, eller posjonere :) 

Anonymkode: 28079...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Setter du frem så setter du frem. 

Anonymkode: 94d3a...099

Meningsløst svar. Hi spør om det er normalt. 

Er du kanskje er grådig gjest selv?

Hi, dette er ikke normalt, mangel på folkeskikk 

Anonymkode: bc2fb...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags relasjon har du til disse? Hos nær familie som mamma eller søster kan jeg sikkert "dytte" i meg, men ikke hos venner eller svigerfamilie. Og da tuller vi jo alltid med det (nå deler vi opp godis, haha). Veldig spesielt å spise opp så store mengder i løpet av 30 min på besøk uansett. Det er jo sosial intelligens å sørge for at alle får??!? Virker nesten som de er redde for å ikke få..👀 Hvordan pleier det å være på besøk hos de?

Anonymkode: 8dc56...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, ikke normalt! De spiste altså hver sin sjokoladeplate på en halvtime? Neste gang får du servere mindre. Dessert o.l hadde jeg servert i ferdige porsjoner i skåler. Godteri til barna hadde jeg porsjonert ut i hver sin skål så ikke de voksne spiser alt.

Anonymkode: 6c196...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det normalt å ta 2 biter sjokolade og et par tre håndfuller av popkorn når man er på besøk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, godt det ikke er bare jeg som reagerer. Mannen sier jeg må slutte å finne frem, men jeg sliter litt med den. Dette er min svigerinne med mann. Min søster kom også innom med norske jordbær mens de var her, jeg fikk ikke smakt de heller siden hun satt dem på bordet og vips var de borte. Det rare er at når vi er på besøk der så må vi spør om et glass vann. Heretter holder det kanskje å servere dem vann og saft om det ikke er en spesiell anledning. Det er mannen hennes som bøtter innpå, største gjerrigknarken jeg vet om 😳

 

HI

Anonymkode: 72d69...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha, godt det ikke er bare jeg som reagerer. Mannen sier jeg må slutte å finne frem, men jeg sliter litt med den. Dette er min svigerinne med mann. Min søster kom også innom med norske jordbær mens de var her, jeg fikk ikke smakt de heller siden hun satt dem på bordet og vips var de borte. Det rare er at når vi er på besøk der så må vi spør om et glass vann. Heretter holder det kanskje å servere dem vann og saft om det ikke er en spesiell anledning. Det er mannen hennes som bøtter innpå, største gjerrigknarken jeg vet om 😳

 

HI

Anonymkode: 72d69...cbe

Så pinlig for henne. Hun er sikkert dødsflau over mannen sin. Jeg hadde nok kommentert det, men jeg er ikke redd for å fortelle uhøflige folk at de er det heller:) 

Anonymkode: 95370...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun forsyner seg veldig hun også altså, men overgår ikke han :-)

 

HI

Anonymkode: 72d69...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da tror jeg jeg ville satt frem en skål til hver, porsjonert ut til de voksne og, ikke bare til barna. 

Anonymkode: 31c24...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det kaller jeg fråtsing :P 
Trodde man modererte seg når man var på besøk jeg... Hadde reagert jeg også. ...og begynt å sette frem mindre, eller posjonere :) 

Anonymkode: 28079...b10

Og det kaller jeg å være gnien. Selvsagt er man raus mot besøket sitt, det er da god gammel norsk tradisjon!

Anonymkode: e7bcf...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang setter du frem vannmugger med isbiter og sitron/agurkskiver+kålrot, gulrøtter og søtpotet i skikkelig "Chunky" staver. Bryt opp Wasa Husmann og legg i en skål. Drypp over honning. Dette er tungtygde saker og det vil ta laaaang tid å gafle i seg alt. Ubegrenset med vann i springen.

😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, MammantilNurket skrev:

Neste gang setter du frem vannmugger med isbiter og sitron/agurkskiver+kålrot, gulrøtter og søtpotet i skikkelig "Chunky" staver. Bryt opp Wasa Husmann og legg i en skål. Drypp over honning. Dette er tungtygde saker og det vil ta laaaang tid å gafle i seg alt. Ubegrenset med vann i springen.

😊

 

👏🏻😂

Anonymkode: 28079...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke normalt ut, nei. Som flere har foreslått, så bør du sette frem mindre neste gang. Og kanskje et sunnere alternativ. Det siste forslaget som kom over her synes jeg var bra. (med knekkebrød, grønnsaker og vann)

Anonymkode: 02d83...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Høres ikke normalt ut, nei. Som flere har foreslått, så bør du sette frem mindre neste gang. Og kanskje et sunnere alternativ. Det siste forslaget som kom over her synes jeg var bra. (med knekkebrød, grønnsaker og vann)

Anonymkode: 02d83...c8e

Å sette frem oppknekt knekkebrød hadde jeg sett på som en fornærmelse. Er det noen som har lyst til å spise tørt knekkebrød? (Litt honning på gjør ingen forskjell.) Da er det bedre å ikke sette fram noe.

Anonymkode: e7bcf...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Meningsløst svar. Hi spør om det er normalt. 

Er du kanskje er grådig gjest selv?

Hi, dette er ikke normalt, mangel på folkeskikk 

Anonymkode: bc2fb...a06

Nei er ikke grådig selv da jeg ikke er noe glad i søtsaker osv så pleier ikke å forsyne meg av sånt. Men når vi har gjester syntes jeg det er aller tiders når gjestene mine tør å føle seg hjemme. Dvs jeg setter frem mye godt og håper alt blir spist opp 👍 

Anonymkode: 94d3a...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, forventer ikke mengder igjen altså, men at de kan dele med alle som er der forventer jeg. Spesielt barna som kom inn til tomme skåler. Måtte finne ispinne til de da.

 

HI

Anonymkode: 72d69...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mirakela skrev:

For meg er det normalt å ta 2 biter sjokolade og et par tre håndfuller av popkorn når man er på besøk. 

Det der hadde jeg syntes hadde vært utrolig stusselig, hvis besøket mitt bare hadde såvidt pirket i det jeg satte frem.

Anonymkode: 81eec...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Å sette frem oppknekt knekkebrød hadde jeg sett på som en fornærmelse. Er det noen som har lyst til å spise tørt knekkebrød? (Litt honning på gjør ingen forskjell.) Da er det bedre å ikke sette fram noe.

Anonymkode: e7bcf...628

Poenget er at det tar laaaaang tid å spise. Har du noen gang prøvd å spise knekkebrød med honning? Det tar laaaaang tid å spise. For ikke å glemme, laaaaang tid å få pirket ut av tennene.

Her handler det om at fatene ikke skal gå tomme i løpet av besøkets første fem minutter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MammantilNurket skrev:

Poenget er at det tar laaaaang tid å spise. Har du noen gang prøvd å spise knekkebrød med honning? Det tar laaaaang tid å spise. For ikke å glemme, laaaaang tid å få pirket ut av tennene.

Her handler det om at fatene ikke skal gå tomme i løpet av besøkets første fem minutter :)

Jeg skjønte det. Men mitt poeng er at det er bedre å ikke sette frem noe, enn å sette frem noe som ingen har lyst på. Jeg hadde i alle fall ikke rørt en skål med knekkebrødbiter, da hadde jeg klart meg med kaffen. Hvis man byr på noe, så er jo hele poenget at det skal være fristende og godt. Må si at jeg skjønner HIs frustrasjon over at de voksne spiser opp alt slik at det ikke blir noe igjen til barna - det er en forskjell på å forsyne seg ordentlig å ikke å tenke på andre. Jeg forventer ikke at det skal bli noe igjen når jeg setter frem til gjester, men jeg forventer jo i grunnen at de klarer å dele slik at alle får litt. Men å sette frem noe som ingen har lyst på - nei, da dropper jeg heller serveringen.

Anonymkode: e7bcf...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønte det. Men mitt poeng er at det er bedre å ikke sette frem noe, enn å sette frem noe som ingen har lyst på. Jeg hadde i alle fall ikke rørt en skål med knekkebrødbiter, da hadde jeg klart meg med kaffen. Hvis man byr på noe, så er jo hele poenget at det skal være fristende og godt. Må si at jeg skjønner HIs frustrasjon over at de voksne spiser opp alt slik at det ikke blir noe igjen til barna - det er en forskjell på å forsyne seg ordentlig å ikke å tenke på andre. Jeg forventer ikke at det skal bli noe igjen når jeg setter frem til gjester, men jeg forventer jo i grunnen at de klarer å dele slik at alle får litt. Men å sette frem noe som ingen har lyst på - nei, da dropper jeg heller serveringen.

Anonymkode: e7bcf...628

Kanskje de hadde tatt et hint

Anonymkode: 81eec...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...