Gå til innhold

Det er så utrolig dyrt med ferie i Norge!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Høres ut som at du må ta en revurdering på hva ferie handler om og hvilke verdier du vil gi dine barn. Foreldreevnen måles ikke i antall kroner brukt på hotellovernattinger og dyre temaparker, ei heller antall utenlandsreiser og bassengdøgn.

Det er utrolig mange måter å feriere på, og det trengs slett ikke å være dyrt. Ikke er det dårligere fordi at man velger et rimeligere alternativ heller. Kvaliteten ligger i tiden man tilbringer sammen og opplevelsene man deler, ikke nødvendigvis hva de opplevelsene er. Behovet for dyrepark og hunderfoss er noe du konstruerer og tillegger barna dine. 

Anonymkode: d764f...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo. SÅ bra lønn har vi faktisk... 

Har du ikke råd, så lar du være. Veldig enkelt det. 

Anonymkode: 07c46...b20

Ja enkelt. Drar på hytta år etter år.

Barna hører om feriene til sine venner. Men, siden jeg tjener så godt så drar vi på hytta.

Anonymkode: 2fdb2...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja enkelt. Drar på hytta år etter år.

Barna hører om feriene til sine venner. Men, siden jeg tjener så godt så drar vi på hytta.

Anonymkode: 2fdb2...458

Å ha hytte er i alle fall dyrt! 

Vi leier ut hytta for hytteutgiften prioriterer vi ikke nå. 

Anonymkode: 680cd...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, klg,2 boys now:) skrev:

Tenker inngangen til dyreparken er det greit er litt dyrt,pga driftkonstnader.

men hvordan forsvarer man at Hunderfossen koster det samme,elendig park og svindyr inngang

Vi elsker Hunderfossen, så smaken er som baken.

Anonymkode: 17ab3...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver sommer så kommer tema Kristiansand dyrepark opp. (Litt avsporing....)

Er dere så enkle at alle liksom må dit? Virker som om alle på DIB er der om sommeren. 

Vi har aldri vært der. Frister lite.....

Anonymkode: 7b4a9...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, synes også det er dyrt! Vi har vært heldige og fått tilbud gjennom Statoil pga familiemedlem. Skal bo en helg på hotellet rett ved dyreparken og betaler 2200kr for hele helgen på hotell med frokost. Men har også kjøpt billetter utenom til kaptein sabeltann show, det ble nesten 2000kr og inngang til parken for oss 5 koster nok 2000kr det også. Så dyrt blir det til slutt.. 

Anonymkode: 8f628...672

Heldige ja :) Men ja, jeg synes at det er dyrt... håper dere får en fin tur, da!

hi

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er det ikke 

Vi har et veldig høyt lønnsnivå i Norge, prisene er jo satt deretter. Skulle vill hatt billig ferie, måtte vi hatt lavere lønn til de som driver stedene vi vil besøke. Du er vel ikke villig til å senke lønnsnivået i landet... 

Når du ser på hva gjennomsnittslønnen et i Norge i forhold til prisne til feriestedene er det ikke dyrere enn andre land 

Se på dyreparken da, lønnskostnadene der om sommeren er helt vannvittig. Alle de helårsansatte som dyrepassere, renholdere, kokker, servitører, veterinærer osv skal ha lønn som vanlig, i tillegg kommer alle sesongarbeiderne. Parken koster millioner å drifte, bare søk opp driftregnskspet deres, de har ikke veldig store overskudd altså 

Anonymkode: 1e4d3...70d

Altså, reformulert: Jeg synes det er utrolig dyrt med ferie i Norge. 

Jeg tjener 14 000 kr/mnd, og klarer nesten ikke å spare noe hver måned, men skal prøve frem til neste år for å ha mer penger å rutte med :)

hi

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig! Sinnsykt dyrt land å bo og feriere i. Alla bare godtar det og smiler og betaler minst 600kr for en familielunsj på en uteservering, 1000kr for å gå inn på tusenfryd. Mat og drikke der skal vi ikke snakke om! 

50 kr koster det å gå inn på tivoli i Stockholm. Videre betaler kun de som skal kjøre attraksjoner for billetter. 

Anonymkode: 7b4a9...863

Jepp, jeg bor rett ved tusenfryd, men er der kanskje 1 gang i året, for det er så dyrt. 50 kr i parkering, 1600 kroner å komme inn, 1000 kr å spise der. Det er dyrt å betale for å stå i kø hele dagen hihi. 

hi

Anonymkode: e409c...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen synes også ferien være dyrt i Norge. Men så er det hotell han ser på. Jeg kommet til å investere i et telt slik at overnatting blir billigere. I år synes jeg minstemann er for liten til telt og venter derfor til neste år.

Jeg husker best våre teltturer fra vi var små. På mange trivelige campingplasser 

Anonymkode: 561a4...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som som snakker om at det ikke må bli dyrt, hva er det for opplevelser dere tenker på da? (Telt trenger dere ikke nevne.)

Anonymkode: 7b4a9...863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ferie i Norge er LANGT mere enn diverse parker med dyr inngang og dårlig mat. Ta turen til Vestlandet, dra på camping i Lofoten, kjør kystveien på Helgeland etc. Det finnes masse å gjøre på ferie i Norge som ikke koster skjorta og som er mye mer gøy :)Anonymkode: 763df...cef

Ja, men bilferie på 10 timer + er ikke akkurat noe en 4-åring og 2-åring setter pris på, da. Da er det bedre med trollet på Hunderfossen, eller hestekarusellen på Tusenfryd.

Vi skal være hjemme i 14 dager (og prøve å finne på et eller annet, er ingen strander eller noe her - bor midt utpå et jorde), men 4 dager skal vi på ferie. Og da går turen til en park. Betaler 6000 kroner regnet jeg ut nå. 

Sånn bare for å ha opplevd noe som er litt utenom det vanlige den ene uken vi skal reise på tur. 

Jeg har vært mye på Norgesferie da jeg var liten, men ikke SÅ liten :) Og foreldrene mine hadde campingvogn, det har ikke vi. Ikke råd. 

hi

12 timer siden, Pashla skrev:

Husker en Pondus-stripe der Pondus og Beate snakker om ferien; de har tenkt seg til "Tusenspenn" og "Blø i Telemark" 😂

 

Hehe. 

hi

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er dessverre dyrt i Norge ja. Jeg og barna har reist til så mange steder i Europa. Men ferie i Norge har vi ikke vært på. Vi har vært mye på tusenfryd da, for siden vi bor i nærheten, så har det blitt sesongkort.

Anonymkode: 7d241...561

Mhm.

hi

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er mye det går an å finne på som ikke koster så fryktelig mye. Men det er nå gjerne sånn at barn ofte har lyst i dyreparken, Hunderfossen, Tusenfryd og sånt da... Og på familieferie gjør man vanligvis noe ungene synes er morsomt. 

Anonymkode: f20b5...38a

Ja, men dette er nok også for min del, for å kjenne at vi har gjort "noe" i sommer, og ikke bare vært hjemme. En liten fling. Men det er første året vi finner på noe sånt, så ble litt sjokkert over prisene egentlig. Da vet jeg det til neste år.

hi

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man må ikke overnatte i Sabeltanns verden for å gå i dyreparken. Faktisk tenker jeg at inngangsbilletten til slike parker ikke er så ille når man tenker på hvor mye moro man får for det. 

Men lett å svi av mye i parken, anbefaler å ta med mat og ikke gå amok i butikkene. 

 

Anonymkode: eafa5...682

Jeg tenker at hvis vi reiser til dyreparken, så kutter vi ut sabeltann (mannen: "Nei, vi kan jo ikke det, sabeltann er gøy"). 
Jeg har vært i dyreparken 2-3 ganger tidligere og var ikke voldsomt imponert, men jeg tenkte det er gøy for barna å se på dyr :) Så tenkte ikke full pakke, men titta på det (tenkte kanskje det var 1000 kr per pers).

hi

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man må jo ikke bo på hotell? Bare dét koster jo fort 1500 kr natta for en familie. Campinghytte er mye billigere! Og Dyreparken er jo kjent for å være svinedyrt, så du kan jo ikke bli så overrasket. 

Anonymkode: c965f...b3f

Jeg har ikke sett på ett eneste hotell. Vi betaler 6000 kr, da velger vi rimeligste alternativ (hytte med 4 sengeplasser og UTEN bad). 

hi

9 timer siden, sug lut skrev:

Barn har lyst til det de kjenner til. Det er jo trist om det bare er pengemaskiner og ferdigpakka parker, feriens svar på Fjordland.

Min 4-åring har aldri vært på noe sånt før. Mener du at jeg har planlagt en dårlig ferie? 

hi

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er dyrt å feriere i Norge hvis man skal ligge på hotell og kun gå i parker, men som du har fått mye tips om alt er det mye annet du kan gjøre. 

Jeg har bare vært i Dyreparken de siste årene, men selv om billettene er ganske dyre, så får man et fantastisk tilbud som barn i alle aldre nok lever på lenge. Om man tar med en sekk med niste og drikke i kan dere ha en fantastisk dag uten å bruke mer penger enn inngangsbilletten. Alle attraksjoner er gratis og selv om man kan svi av tusenvis i butikkene kan man ha en super dag med å bruke lite/ingenting penger. 

Anonymkode: 7f56b...4d2

Som sagt, så har jeg ikke tenkt på hotell i det hele tatt. Da kunne du lagt på 2000 kroner uten å blunke ;)

Men vi bor 5 timer unna dyreparken, så kan ikke bare ta en dagstur. Man må overnatte. Og de tilbudene jeg har sett for 3-4 dager, er dyre. Da har jeg sett på billigste alternativ, med mindre man sover i telt. Noe jeg ikke klarer før ungene er større.

hi

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er det ikke. I forhold til de aller fleste andre land har vi høy kjøpekraft. Vi har rett og slett bedre råd.

Anonymkode: c67bc...0b5

Ja, du har nok rett i det. Formulerte meg feil, og mente at for meg så er det dyrt. Tjener man 30 000 kr i måneden, og får feriepenger i tillegg, så er det vel ikke så mye man tenker over ;)

hi

Anonymkode: e409c...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Disneyland paris er vel dobbelt så dyrt bare og sååå verdt det . Er jo forsåvidt biletter ofte med i prisen om man bor på noen av Disneyhotellene. Og noen av dem er det helt normal hotellpris men mye mer stas. Aww var på Newport Bay Club hotell sist for par år siden og lengter tilbake , skikkelig.  Sorry avsporing hehe, men dyreparken er så kos og pengene der trengs jo for de har høye kostnader , dyra har det jo bra.  

Anonymkode: 1ba4d...21c

Har hatt lyst til å dra dit en gang, men er redd for terror nå :o Paris er jo veldig utsatt. Men høres koselig ut da.

hi

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi pleier å ta to turer om sommeren. En utenlandstur som hovedferie og en liten uke/uke i Norge, gjerne til en park. Den norgesturen er MYE rimeligere enn utenlandsturen, om en regner dagspris.

På utenlandsturen har vi flybilletter og vi har leiebil, og overnatting. Vi betaler billig overnatting begge steder. Vi reiser ikke på charter.

Anonymkode: 680cd...86e

Ok.. Men dere har nok råd til det og vel så det, ser det ut til ;)

hi

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vel, når man kun velger de aller dyreste løsningene på alt, så blir det jo noen kroner for norgesferie, men det finnes ikke noe pålegg som sier at man kun skal velge slik. Samtidig har vi vanvittig høye lønninger og enormt god kjøpekraft her til lands, så det presser selvfølgelig også opp prisene noe. Men egentlig er ikke prisene på overnatting, parker og i hvert fall ikke prisene på mat, høye. 

Anonymkode: 136ba...cff

Du mener at en knøttliten hytte på en avsidesliggende campingplass, uten bad eller noen ting, er et dyrt alternativ? Kunne dratt inn til byen, der koster det 2000 kr/natta. Her koster det 2200 kr for 3 netter. 

hi

Anonymkode: e409c...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som at du må ta en revurdering på hva ferie handler om og hvilke verdier du vil gi dine barn. Foreldreevnen måles ikke i antall kroner brukt på hotellovernattinger og dyre temaparker, ei heller antall utenlandsreiser og bassengdøgn.

Det er utrolig mange måter å feriere på, og det trengs slett ikke å være dyrt. Ikke er det dårligere fordi at man velger et rimeligere alternativ heller. Kvaliteten ligger i tiden man tilbringer sammen og opplevelsene man deler, ikke nødvendigvis hva de opplevelsene er. Behovet for dyrepark og hunderfoss er noe du konstruerer og tillegger barna dine. 

Anonymkode: d764f...af4

Som sagt så skal vi ikke bo på hotell, for det har vi ikke råd til. Skjønner ikke helt hva du mener, egentlig. Jeg drar jo ikke bare på ferie for barnas skyld, men også fordi jeg ønsker å oppleve noe spesielt sammen med dem. De 14 dagene med å finne på "ingenting", og "ikke noe spesielt" har vi jo allerede planlagt, med dagsutflukter til et badevann 40 minutter unna oss osv, når mannen kommer hjem fra jobb. 

Jeg er syk året rundt, og sommerferien er liksom (for meg, da) også en tid der jeg ønsker å finne på noe litt utenom det vanlige. 

hi

Anonymkode: e409c...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Å ha hytte er i alle fall dyrt! 

Vi leier ut hytta for hytteutgiften prioriterer vi ikke nå. 

Anonymkode: 680cd...86e

Låner hytta av min far.

Anonymkode: 2fdb2...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mannen synes også ferien være dyrt i Norge. Men så er det hotell han ser på. Jeg kommet til å investere i et telt slik at overnatting blir billigere. I år synes jeg minstemann er for liten til telt og venter derfor til neste år.

Jeg husker best våre teltturer fra vi var små. På mange trivelige campingplasser 

Anonymkode: 561a4...0f6

Ja, jeg tenker også sånn.. telt kan gå an, men barna må være større. Det blir også utrolig varmt i telt om morgenen D:

Anonymkode: e409c...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi tok turen til dyreparken i pinsen. Sparte en del tusen på det. Men da var det jo så klart uten showet. Men syns unga er litt for små for det enda. Nå i sommer tar vi noen dager på en campingplass i Sverige. Da får vi strand rett ved siden av, lekeplass osv. Ellers blir det hytteturer sammen med vennepar. Så da betaler vi ikke noe for å sove i hytte, kun mat osv. Vi har også årskort til Hunderfossen, så blir flere turer dit. Årskortet er spart inn på andre besøk, og vi kjøpte det i julegave til hverandre og barna (kjøpte noe ved siden av å da, men da noe som ikke var så dyrt), så da ble det ikke så ille utgift. Bare et tips hvis du bor i nærheten av en fornøyelsespark :)

Anonymkode: 8c7b8...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Heldige ja :) Men ja, jeg synes at det er dyrt... håper dere får en fin tur, da!

hi

Altså, reformulert: Jeg synes det er utrolig dyrt med ferie i Norge. 

Jeg tjener 14 000 kr/mnd, og klarer nesten ikke å spare noe hver måned, men skal prøve frem til neste år for å ha mer penger å rutte med :)

hi

Jepp, jeg bor rett ved tusenfryd, men er der kanskje 1 gang i året, for det er så dyrt. 50 kr i parkering, 1600 kroner å komme inn, 1000 kr å spise der. Det er dyrt å betale for å stå i kø hele dagen hihi. 

hi

Anonymkode: e409c...2f6

Hvis du synes det er for dyrt kan jeg ikke fatte og begripe hvorfor du spiser for en tusenlapp???  Ta med matpakke!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, Norge er ikke et dyrt land sammenlignet med kjøpekraften vi har. Hvis du ikke vet det, så er det på tide å våkne opp. 

Anonymkode: 07c46...b20

Det er ikke mye positiv med de høye lønninger vi har. Vi er så dyre at Norge er så dyr å produsere i at vi har blødd ut arbeidsplasser som bare det. Kan ikke konkurrere med utlandet, og da mener jeg ikke arbeidsslave i Bangladesh men industriarbeider i Italia eller andre I-land.

Gleder av høy kjøpekraft nyter vi først og fremst når vi er i utlandet.

Anonymkode: e25d9...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan gjøres billig også 😁 min familie og min søsters familie leide en hytte på sørlandet og betalte 2000 kr pr familie for en hel uke 😎 vi leide ca 1 time utenfor dyreparken og ikke der hvor det var mest popis å bo. Men vi bodde rett i nærheten av en strand og rett ved siden av et vann så ungene kunne bade til de ikke orket mere. 

Mat lagde vi selv og vi gikk selvsagt ut for å spise. Men når en har små barn er det greit og kunne fikse mat og styre selv 😏. Vi tok 1 dag i dyreparken, gikk på sørlandsenteret den dagen det regnet,var på stranden,lekeland,badeland osv.  Å det kostet oss ikke skjorta og ungene storkoste seg 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, amandine skrev:

Hvis du synes det er for dyrt kan jeg ikke fatte og begripe hvorfor du spiser for en tusenlapp???  Ta med matpakke!  

Jeg spiser ikke der, det var et eksempel på prisene. Skjønner at mange synes det er lettvint å ta seg en burger der. 

 

Anonymkode: e409c...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 3 i april skrev:

Det kan gjøres billig også 😁 min familie og min søsters familie leide en hytte på sørlandet og betalte 2000 kr pr familie for en hel uke 😎 vi leide ca 1 time utenfor dyreparken og ikke der hvor det var mest popis å bo. Men vi bodde rett i nærheten av en strand og rett ved siden av et vann så ungene kunne bade til de ikke orket mere. 

Mat lagde vi selv og vi gikk selvsagt ut for å spise. Men når en har små barn er det greit og kunne fikse mat og styre selv 😏. Vi tok 1 dag i dyreparken, gikk på sørlandsenteret den dagen det regnet,var på stranden,lekeland,badeland osv.  Å det kostet oss ikke skjorta og ungene storkoste seg 😉

Og hvor var det hen da, link :)? 

Anonymkode: e409c...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til senere: Det lønner seg å kjøpe opplevelser i Dyreparken i desember/januar når de legger ut kampanjepriser for neste høysesong. Der kan man spare tusenlapper. For 100,- ekstra pr pers får man en ekstra dag i parken, så det lønner seg. Overnatting kan være lurt å sjekke på fks Skottevig feriesenter ( nydelig campingplass med basseng, gatekjøkken, kiosk, restaurant og alle fasiliteter), Moysand camping eller plasser litt utenfor selve Kristiansand. Det er mye mer enn bare Dyreparken å oppleve her også, hver lille sørlandsby er en liten perle :)

Vi har husdyr så vi har ikke feriert sammen siden 2014 pga mangel på noen til å passe dem. I år har vi lånt ut huset gratis (10 min fra Dyreparken) i en uke så vi kan få dra på ferie sammen mot at de som bor her passer kattene. Det er faktisk en del sørlendinger som gjør slikt, så det er lurt å holde øynene åpne for slikt også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mumua skrev:

Tips til senere: Det lønner seg å kjøpe opplevelser i Dyreparken i desember/januar når de legger ut kampanjepriser for neste høysesong. Der kan man spare tusenlapper. For 100,- ekstra pr pers får man en ekstra dag i parken, så det lønner seg. Overnatting kan være lurt å sjekke på fks Skottevig feriesenter ( nydelig campingplass med basseng, gatekjøkken, kiosk, restaurant og alle fasiliteter), Moysand camping eller plasser litt utenfor selve Kristiansand. Det er mye mer enn bare Dyreparken å oppleve her også, hver lille sørlandsby er en liten perle :)

Vi har husdyr så vi har ikke feriert sammen siden 2014 pga mangel på noen til å passe dem. I år har vi lånt ut huset gratis (10 min fra Dyreparken) i en uke så vi kan få dra på ferie sammen mot at de som bor her passer kattene. Det er faktisk en del sørlendinger som gjør slikt, så det er lurt å holde øynene åpne for slikt også :)

Takk for tips :) Verste er at jeg tenkte på det i vinter, men visste ikke at det var billigere da :o 

Anonymkode: e409c...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er dyrt i forhold til opplevelsene du får og hvor godt mange tjener i norge, er jo lagt opp etter det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Blair Waldorf skrev:

Synes ikke det er dyrt i forhold til opplevelsene du får og hvor godt mange tjener i norge, er jo lagt opp etter det

Ikke dyrt i forhold, men alikevel mange som ikke har råd.

Anonymkode: 2fdb2...458

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og hvor var det hen da, link :)? 

Anonymkode: e409c...2f6

Leide privat gjennom finn.no. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil på parkferie med ungene så bruk parkferie.no og kjøp en overnatting eller to i Telemark og få inngang i Bø Sommarland i to dager. Når du er i Sommarland kan du kjøpe billetter til Tusenfryd med ca 40% avslag i prisen.

Utover det er Sommarland i dagsturavstand for dere (hvis dere bor i nærheten av Tusenfryd), og da kan du få veldig billige billetter på nett ved å kjøpe i god tid 😊

Anonymkode: 4b218...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...