Gå til innhold

Når en mannlig kollega kaller deg


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

hot mama. Er det bare et kompliment eller ligger det noe mer bak?

Jeg hadde sølt på toppen min og sto i bare bh på do og vasket den. Selvsagt hadde jeg glemt å låse og min kollega kommer inn. Han blir flau, bråsnur og sier unnskyld. Etterpå så tuller vi litt med han, jeg er 42 og han er 31. Så vi (en annen kvinnelig kollega og jeg) sier at sånn ser en småbarnsmor ut, gled deg til fremtiden. Da sier han, jeg synes du er en ekstremt hot mama. Jeg er altså 42, født og ammet to. Er slank og trent men har litt løs hud på magen og helt normal. 

Etter dette har han ved to anledninger til kalt meg hot, og jeg synes plutselig ikke det var så gøy lengre. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: 80229...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den episoden ble jo litt pinlig for alle, at han sa det han sa etterpå når du og din kollega fleipet som dere gjorde, det forstår jeg. Jeg vil tro at det er et kompliment, men at han også synes du er flott (uten at han nødvendigvis vil noe mer av den grunn). Vil tro han også fikk et bilde på netthinnen som han ikke helt greier å glemme, og at han likte det han så.

Hvis han sier det igjen så er det bare å si fra på en ordentlig måte. "Du, jeg er egentlig ikke så begeistret for å bli kalt hot, og i hvert fall ikke på jobb."

Anonymkode: 55d30...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er innafor jeg 😉 litt mislykka forsøk på å være morsom fra han side, som du bør ta med ett smil egentlig... Han har nok bare funnet en greie han kan spille på med deg som er helt uskyldig. 

Anonymkode: 690c7...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sier det for at du skal føle deg bedre, intet annet. Du kan se på han som en hyggelig og omtenksom kollega. Ikke demoniser menn som gir komplimenter eller forsøker å få kvinner til å føle seg vel i pinlige situasjoner. Det er for få av dem i verden, spør du meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"Selvsagt hadde jeg glemt å låse" ... Ehhhh, særlig!

Anonymkode: fc929...54e

Ja, jeg håpet han skulle komme inn og se meg. 

På seg selv kjenner man andre. 😊

Anonymkode: 80229...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner i utgangspunktet at det kanskje ikke er så ålreit å bli kalt hot av en mannlig kollega, men synes situasjonen unnskylder han litt altså. Du skriver jo at du sa :" sånn ser en småbarnsmor ut, gled deg til fremtiden". Kanskje han tenkte at du var fin og trengte et kompliment. Det var jo du som kommenterte kroppen din først - på en negativ måte. 

Men for all del - det er lov å si i fra hvis det ikke føles ok. 

Anonymkode: e6948...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tingenes Herre skrev:

Han sier det for at du skal føle deg bedre, intet annet. Du kan se på han som en hyggelig og omtenksom kollega. Ikke demoniser menn som gir komplimenter eller forsøker å få kvinner til å føle seg vel i pinlige situasjoner. Det er for få av dem i verden, spør du meg. 

Menn må lære seg at selv om de ville følt seg som konger hvis de fikk seksualiserte komplimenter av kvinnelige kolleger, så har kvinner det sjelden på samme måte. Min opplevelse er at menn tar det som enorme komplimenter dersom kvinner er tent på dem, mens kvinner ofte opplever slik oppmerksomhet som plagsom. Definisjonen på seksuell trakassering er "uønsket seksuell oppmerksomhet". Det spiller ingen rolle hvordan det er ment, så lenge det oppleves ubehagelig for mottakeren. 

HI: Den første kommentaren synes jeg var ok, konteksten tatt i betraktning. Som andre har kommentert, så var det du som henledet oppmerksomheten på kroppen din. Egentlig hadde han vel ikke så mye valg - han kunne jo ikke godt si "uff da" eller liknende. Han ville sikkert være hyggelig, og så ble det litt småkleint. Men han bør droppe det nå. Det er ikke greit å gå rundt og snakke til kolleger på den måten, og det er helt ok å si i fra om det på en grei måte.

Anonymkode: 1fba1...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...