Gå til innhold

Dere som syntes det var vondt å sette inn hormonspiral:


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvor vondt var det? 

Jeg vurderer å få meg spiral, men er redd for å sette den inn. Husker fremdeles det at jordmor prøvde å klemme en finger inn i en 1 cm åpnet livmorhals som noe av det vondeste ved fødsel. Celleprøver er heller ikke godt. Leser at det kan være "litt ubehagelig" og at man kan ta en Paracet på forhånd, men jeg har da også hørt om dem som har ligget i krampe på gulvet etterpå også. Kan man få noe annet enn Paracet? Tror jeg har hørt om stikkpiller?

Og mens jeg spør: Må den settes inn under mensen? Kjenner at der har jeg en aldri så liten sperre. Men det er kanskje da det er minst vondt?

Anonymkode: 3ab30...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du nettopp født? For jeg satte inn på 6ukerskontrollen, og kjente det knapt. Sånn virkelig ikke. 

Men det å bli kjent på, mens jeg var umoden før fødsel var veldig vondt syntes jeg. 

Ja. Jeg vet at du ikke spør meg som synes det slettes ikke var vondt å  sette inn spiral. Men du blir jo ikke mindre nervøs om alle bekrefter at det er grusomt...

Anonymkode: aeaf7...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du nettopp født? For jeg satte inn på 6ukerskontrollen, og kjente det knapt. Sånn virkelig ikke. 

Men det å bli kjent på, mens jeg var umoden før fødsel var veldig vondt syntes jeg. 

Ja. Jeg vet at du ikke spør meg som synes det slettes ikke var vondt å  sette inn spiral. Men du blir jo ikke mindre nervøs om alle bekrefter at det er grusomt...

Anonymkode: aeaf7...e7b

Nei, det er flere år siden jeg fødte. 

Er klar over at ikke alle synes det er vondt, men jeg vet at noen synes det. Og ut i fra mine egne erfaringer med pirking i det området ser jeg ikke bort i fra at det kommer til å være vondt for meg. Venninnene mine sier at de knapt kjenner celleprøver - selv klatrer jeg nesten baklengs i stolen av smerte. Og det er ikke det at jeg er så veldig nervøs, mer det at jeg vil vite hva jeg går til. 

HI

Anonymkode: 3ab30...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er flere år siden jeg fødte. 

Er klar over at ikke alle synes det er vondt, men jeg vet at noen synes det. Og ut i fra mine egne erfaringer med pirking i det området ser jeg ikke bort i fra at det kommer til å være vondt for meg. Venninnene mine sier at de knapt kjenner celleprøver - selv klatrer jeg nesten baklengs i stolen av smerte. Og det er ikke det at jeg er så veldig nervøs, mer det at jeg vil vite hva jeg går til. 

HI

Anonymkode: 3ab30...7f0

Umulig for andre å vite hvordan du vil oppleve det.

Prøv p stav i stedet. Vurdert den?

Anonymkode: 4824b...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Umulig for andre å vite hvordan du vil oppleve det.

Prøv p stav i stedet. Vurdert den?

Anonymkode: 4824b...cb7

Men i all verden, da? Jeg ber ikke andre om å spå hvordan jeg kommer til å oppleve, jeg spør etter andres erfaringer. Synes du det er så vanskelig å trekke budskapet ut av en tekst, eller har du bare et enormt behov for å svare dumt? 

Nei, p-stav er ikke tingen for meg. Det er derfor jeg spør om andres erfaringer med spiral. 

Anonymkode: 3ab30...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har satt inn spiral 3 ganger, og syns ikke det var vondt. Jeg merket et lite ubehag, men det må man tåle!

 

Jeg syns spiral er en fantastisk oppfinnelse så jeg hadde holdt ut litt smerter for å kunne ha den. 5 år uten mensen, uten å bli gravid , og den er billig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, jeg også synes det var kjempevondt når jordmor sjekket åpning. Men spiral merket jeg ingenting av. Husker ikke om jeg tok ibux før jeg dro, men det er iallefall et tips, siden det er muskelavslappende, så hjelper det kanskje litt på at det ikke blir så vondt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med første haddejeg  veldig vondt i 3 dager etter første innsett. Rygg og livmor smerter. Var vel ok etter en uke. Blødde i 4,5 mnd.

Etter det hadde jeg mensen hver mnd i ca. 6 dager hver gang men blødde noe mindre enn før.

 

Måtte nå prøve en spiral til siden jeg sliter veldig med smerter og mye blødninger under mensen ( steriliserte meg etter føste spiral). Dette skulle prøves ut før jeg eventuelt skulle oppereres.

Hadde da bare vondt første dagen, men murringer i en til to uker. Har nå blødd i 5 mnd så skal inn å få tatt den ut i neste uke og så blir det heller fjerning av slimhinnen inne i livmoren. Får håpe det hjelper for nå er jeg utrolig lei.

Anonymkode: 85d3c...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes celleprøve er veldig ubehagelig, og synes det var veldig ubehagelig å sette inn spiral. Måtte gjøre det to ganger i tillegg: én gang hos fastlegen (han klarte ikke å sette den inn) og så igjen hos gynekolog (han fikk det til). Mine tips:

- Ta en ibux ca. en time før du skal sette inn spiralen.

- Bestill time hos gynekolog, ikke hos fastlegen. Gynekologer setter sikkert inn fem spiraler hver dag. Det virket som fastlegen min aldri hadde sett en spiral før.

- Finn ett eller annet i taket eller en plakat på veggen og konsentrer deg skikkelig om den. Tell ett eller annet e.l. Noe som tar tankene bort fra det som skjer nedentil.

- Husk å puste!

Når gynekologen satte inn spiralen tok det kanskje 30 sekunder og var egentlig bare ubehagelig noen sekunder. Da synes jeg celleprøve er verre, fordi de virkelig skraper. Fastlegen min prøvde derimot i ca. fem minutter, og det var veldig ubehagelig.

Håper dette hjelper litt!

Anonymkode: 411ff...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...