Gå til innhold

Sure slektninger. Hat de god grunn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mannen og jeg har giftet oss. 

Vi ønsket et uformelt bryllup. Vi inviterte slekt og venner på grillfest. Og så overrasket vi alle med å gifte oss. Stor jubel og alle var så overrasket og fornøyd med dagen. 

Så er det søsteren til mannen. De bor ti minutter unna og gidder ALDRI komme når vi inviterer. Alltid en eller annen fritidsaktivitet med ungene som kommer i veien. De har ikke vært i bursdag for ungene på to år. Det lengste de har vært innom er ti minutter når de kjører forbi. 

Nå er hun RASENDE fordi vi ikke presiserte det var bryllup. Og hun er mest sur på MEG?

Er dette noe hun kan være sur for?

Mannen og jeg ønsket det slik, fest, uformelt og avslappet. Vi ønsket ikke gaver, vi ønsket en dag med de vi er glad i, noe vi fikk. 

Hva tenker dere?

Mannen bryr seg ikke om søsterens reaksjon, hun fikk invitasjon på lik linje med de andre, hun valgte å prioritere datterens ridetime. Synd for henne sier han. 

Anonymkode: f460e...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drit i henne, det hadde jeg gjort. 

Jeg er sikker på at hun er sur pga reaksjonene hun får på ikke å ha vært der, og ikke fordi hun gikk glipp av bryllupet. Sånne gjester trenger man ikke, hun pleier å prioritere dere vekk, nå fikk hun kjenner på baksiden av det 

Anonymkode: 38e32...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok nevnt noe når dagen hadde nærmet seg. Det kunne aldri falt meg inn å gifte meg uten at søsteren min var tilstede.. Og ja, jeg kunne sikkert prioritert ridetimen til mitt barn, fremfor det å grille hos broren min... 

Endret av Evablaum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Evablaum skrev:

Jeg ville nok nevnt noe når dagen hadde nærmet seg. Det kunne aldri falt meg inn å gifte meg uten at søsteren min var tilstede.. 

Poenget var jo at vi ikke ønsket det skulle være fokus på at det var bryllup. 

Mannen ville ikke gi søsteren den beskjeden uansett da, dette handler jo om de to. Jeg står litt utenfor når det gjelder deres forhold. Jeg vet mannen egentlig har avskrevet søsteren for lenge siden, etter hun fikk barn er det kun hennes familie som betyr noe. Hun bryr seg ikke om tantebarn lengre. 

Anonymkode: f460e...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Poenget var jo at vi ikke ønsket det skulle være fokus på at det var bryllup. 

Mannen ville ikke gi søsteren den beskjeden uansett da, dette handler jo om de to. Jeg står litt utenfor når det gjelder deres forhold. Jeg vet mannen egentlig har avskrevet søsteren for lenge siden, etter hun fikk barn er det kun hennes familie som betyr noe. Hun bryr seg ikke om tantebarn lengre. 

Anonymkode: f460e...d31

...det der bidrar ihvertfall ikke til å bedre forholdet, men tydeligvis så er det forholdet ikke så viktig for noen av dere, så da er det bare å drite i at hun er skuffet da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok jeg på forhånd hadde lagt litt trykk på at dette ville være en annerledes grillfest, at dere hadde ordnet noe ekstra og at hun burde komme. Da hadde hun iallfall fått en litt bedre advarsel uten at dere sa det var bryllupp. Jeg hadde ikke hatt samvittighet til noe annet.

Anonymkode: 23ca5...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I min familie er det helt uakseptabelt å være en sånn person som aldri dukker opp når familie inviterer. Skal man noe spesielt er det selvfølgelig ok å si nei, men det bør være en sjelden gang. Man skal strekke seg langt for å stille opp. Dermed syns jeg dette var en helt fortjent lærepenge til din svigerinne. :Nikke:

Anonymkode: 49a37...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror nok jeg på forhånd hadde lagt litt trykk på at dette ville være en annerledes grillfest, at dere hadde ordnet noe ekstra og at hun burde komme. Da hadde hun iallfall fått en litt bedre advarsel uten at dere sa det var bryllupp. Jeg hadde ikke hatt samvittighet til noe annet.

Anonymkode: 23ca5...36c

Mannen sendte Mail til sine slektninger og vi skrev det samme. At vi nå hadde vært sammen i ti år i disse dager, samtidig har mannen snart bursdag så vi ønsket å samle storfamilien til en litt spesiell feiring av familie og livet. 

Vi skrev også at det betød utrolig mye for oss at hver eneste en som var invitert ville komme. 

Anonymkode: f460e...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Mannen sendte Mail til sine slektninger og vi skrev det samme. At vi nå hadde vært sammen i ti år i disse dager, samtidig har mannen snart bursdag så vi ønsket å samle storfamilien til en litt spesiell feiring av familie og livet. 

Vi skrev også at det betød utrolig mye for oss at hver eneste en som var invitert ville komme. 

Anonymkode: f460e...d31

Når hun da valgte å utebli kan hun ha det så godt, virkelig. 

Anonymkode: 38e32...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Mannen sendte Mail til sine slektninger og vi skrev det samme. At vi nå hadde vært sammen i ti år i disse dager, samtidig har mannen snart bursdag så vi ønsket å samle storfamilien til en litt spesiell feiring av familie og livet. 

Vi skrev også at det betød utrolig mye for oss at hver eneste en som var invitert ville komme. 

Anonymkode: f460e...d31

Da har dere gjort nok synes jeg.

I hovedinnlegget kom ikke det frem, og hadde dere bare sendt ut en invitasjon med kom og grill med oss hadde jeg skjønt at hun var litt sur. Selv om hun bør møte opp innimellom uansett.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mannen sendte Mail til sine slektninger og vi skrev det samme. At vi nå hadde vært sammen i ti år i disse dager, samtidig har mannen snart bursdag så vi ønsket å samle storfamilien til en litt spesiell feiring av familie og livet. 

Vi skrev også at det betød utrolig mye for oss at hver eneste en som var invitert ville komme. 

Anonymkode: f460e...d31

Det var en fin måte å si det på uten å avsløre noe. Da får hun skylde seg selv.

Anonymkode: 23ca5...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at grunnen til at hun er så rasende nå er fordi hun er klar over at det ble veldig tydelig for hele familien at hun ikke prioriterer broren. Når hun selv etter en slik invitasjon (som ville gitt meg mistanke om ev. bryllup) velger å ikke komme, da blir folk mer oppmerksom på at hun heller ikke denne gangen kom. Vanlige tilstelninger kan man på en måte overse, men denne festen gjorde nok at de ble mer oppmerksom på at hun alle ganger velger å ikke komme. Dermed vil jeg tro at hun føler seg avslørt, kanskje at hun har mistet ansikt. At de tror hun ikke bryr seg. Men det er jo helt tydelig AT hun bryr seg når hun nå i ettertid blir så rasende. Fordi hun ikke vet hvordan hun skal takle dette, så er det lettere å bli sint på deg enn på broren, vil jeg tro. I hvert fall enklere enn å innrømme at hun trolig er lei seg fordi hun gikk glipp av deres store dag og lei seg fordi hun ikke vet hvordan dette kan repareres?

Jeg er enig med de andre om at måten hun reagerer på nå er uakseptable og urimelig! Og nei, hun har ingen grunn til å være hverken sur eller sint eller rasende!

Spørsmålet er hva dere ev. gjør videre? Hun takler jo dette på en elendig og urimelig måte. Dvs. hvordan dere takler det fremover vil trolig være med på å bestemme hvilken kontakt dere har fremover, og hvordan familiesammenkomster blir i fremtiden, i hvert fall nærmeste fremtid. Problemer med slike konflikter er at de har en tendens til å gå i vranglås. Din mann stiller seg tilsynelatende litt likegyldig til dette, og kanskje er det også derfor søsteren hans tar ut sitt raseri på deg? Fordi hun ønsker en reaksjon?

Dere kan selvfølgelig håpe at hun har lært av dette og at hun stiller mer opp i fremtiden for familien når denne samles - men er det realistisk slik dere kjenner henne? Eller er det mer realistisk at hun nå uteblir mer fordi hun føler seg utstøtt (helt uten grunn, selvfølgelig!) eller at hun er for flau eller lei seg til å forklare hvorfor hun uteble på bryllupet deres? Eller er hun typen som vil stille, men lage kvalm og legge skylden på dere?

Siden dere bor så nær hverandre så ville jeg gjort et forsøk på å snakke med henne. Dere har barn som kan være en stor glede for hverandre både i barndommen og som voksne, og det gjør at jeg tenker det kan være verdt å forsøke. Hva om dere får barnevakt fredag eller lørdag og ber henne og mannen hennes (om hun har mann) til dere, og så forsøker å snakke med henne? Si at dere er lei dere for at dette ble en konflikt, men at dette trolig er et uttrykk for at forholdet mellom deres de siste årene har blitt så distansert. Svelg gjerne noen kameler om det er det som skal til. Si at dere ønsker å ha mer kontakt med henne og familien hennes, men at dere føler at hun har distansert seg fra dere de siste årene, og at dere ikke vet hva dere kan gjøre lenger. Dette dreier seg jo ikke egentlig om bryllupet deres, det dreier seg om noe generelt i forholdet mellom dere (og selvfølgelig hennes prioriteringer). Det går an å si at dere kan forstå at hun er lei seg fordi hun gikk glipp av bryllupsfesten deres (for det er trolig det hun er selv om hun ikke innrømmer det), men at dere også er lei dere fordi hun de siste årene ikke har møtt opp på noen familietilstelninger dere har bedt henne til. Nå fikk hun akkurat samme invitasjon som alle andre, så dere gjorde ikke forskjell på henne og de andre. Men siden hun har bortprioritert alle andre ting dere har bedt henne og familien på de siste årene så regnet dere med at dette også bare var en slik ting. Dere ville uansett ikke gjort om på invitasjonene, det ville ødelagt overraskelsen. Men så spørre henne hva hun tror skal til for at dere skal få et bedre forhold fremover enn det dere har hatt de siste årene med så lite kontakt. Si at det at dette nå kommer opp er en mulighet for dere alle til å endre vaner i fremtiden slik at dere kan fortsette å ha et godt forhold også fremover, hun er tross alt søsteren og dere ønsker at dere skal ha et godt forhold også fremover.

Om det hjelper når hun er som hun er nå, det er ikke sikkert, men da har dere i hvert fall forsøkt. Skal det lykkes så tror jeg dere må være villig til å svelge noen småkameler, men det kan det være verdt om det lykkes. Tror du og din mann må planlegge litt hva dere skal si og hvordan ordlegge dere, for der søsteren er nå så vil jeg tro hun kan bli provosert av hva som helst. Men om dere stryker henne litt med hårene nå så kan dere ha mye å vinne på sikt på det. Svelg noen kameler og stryk henne litt med hårene, det kan dere gjøre og likevel få frem budskapet. Gjøres det riktig og hun ønsker en bedre kontakt, da kan det lykkes. Hvis ikke har dere i hvert fall forsøkt.

Ta det i så fall nå, så snart dere kan, for jo lengre dette får gå uten at dere snakker ordentlig om det, jo vanskeligere risikerer dere at det blir.

Jeg tror oppriktig at hun reagerer med dette voldsomme sinnet fordi hun egentlig er lei seg og føler seg utenfor (selv om hun har valgt det selv). Hadde hun ikke brydd seg så hadde hun ikke reagert som hun gjør. Derfor synes jeg det er verdt å prøve å vifte med et hvitt flagg (selv om det er hun som burde gjøre det) og forsøke å bygge bro over dette for å styrke forholdet. Dere har lite å tape på å forsøke, men mye å vinne om dere lykkes med det.

Bare for at det er helt klart - jeg mener hun er helt urimelig og at det hun gjør nå med dette raseriet sitt. Det burde heller ikke være dere som burde måtte ta tak i dette negative etter det som for dere var en så positiv dag. Men dette handler jo egentlig ikke om bryllupet deres, men om forholdet mellom bror og søster og deres familier slik dere har sklidd fra hverandre de siste årene, det går på hvordan dere alle ønsker at forholdet skal være i fremtiden.

Men - uansett hva dere velger å gjøre eller ikke gjøre - lykke til videre!

Og Gratulerer med giftemålet! :) Godt dere fikk en så positiv dag og på en slik måte dere ønsket å feire den (selv om en + hennes familie manglet). Jeg har sansen for måten dere gjorde det på, en slik uhøytidlig og bare hyggelig fest uten for mye styr rundt :)

 

Anonymkode: 385df...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er søsteren som må ta dette på sin kappe når hun hele tiden uteblir fra tilstelninger. Synes du fikk et langt(!) og flott svar ovenfor.

Men- jeg kjenner til en tilsvarende situasjon hvor et par inviterte til fest om kvelden etter at de hadde giftet seg på tinghuset på dagen. Gjestene visste ingenting, da var kun invitert til fest.

Den enes mor sa da at hun ikke ville komme, dette er jo en fest for deres venner og hva skal jeg gjøre der osv...

Da sa de hvor landet lå, det var faktisk en bryllupsfest og det er viktig for oss at du kommer.

Dere kunne kanskje valgt å løse denne situasjonen slik for å unngå at denne situasjonen ble slik den ble.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mannen sendte Mail til sine slektninger og vi skrev det samme. At vi nå hadde vært sammen i ti år i disse dager, samtidig har mannen snart bursdag så vi ønsket å samle storfamilien til en litt spesiell feiring av familie og livet. 

Vi skrev også at det betød utrolig mye for oss at hver eneste en som var invitert ville komme. 

Anonymkode: f460e...d31

Da er hun jo idiot hvis hun ikke skjønner tegninga. Og så uteble hun likevel? 

Dere trenger ikke sånne mennesker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har hun fått det hun har bedt om - og at hun ikke liker det må hun leve med. Hun ville altså kommet om det var formelt avkrevd, hvilket bryllup er, men ikke bare for å glede - haha, jeg synes dette var helt utmerket faktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...